Är Lts ute efter världsmakten inom hifi?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-01-11 22:34

Nu talar vi förbi varandra :) Jag klargör vad jag sa först med ett exempel. Om du stänger in, låt oss säga, 10000 personer i 10000 identiska celler och de ska testa två helt nya kablar öppet, skulle du då mena att ett sådant resultat inte visar nått? Oavsett utgång?

Jag köper inte rakt av att BDR (Black Diamond Racing, kolfiberprylar till audio) koner under en hörlursförstärkare skulle göra nån skillnad även om Timbre bestämt hävdar det, det finns mycket som talar emot. Att alla kablar över 10000 är noll koll som du påstår köper jag inte heller, även om det kanske finns mycket som talar för det. Någonstans måste jag ju själv blanda mig i ekvationen och testa (gärna på ett bra sätt).

Ofta när jag labbar fram o tebax med kablar är jag hemma själv och då är det svårt att göra nått BT-test. Jag har testat olika högtalarkablar på nån som tyckte sig höra skillnad öppet. I blindtest hade en tärning lyssnat lika bra (iof okänd anläggning, okänd musik etc) men jag har även gjort motsatt iaktagelser i blindtest. Jag försöker alltså vara hyffsat objektiv med kablar. Förstärkare, cdspelare och förstärkare till min anläggning har jag valt öppet änsålänge.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-01-11 22:40

Käre Öhman, slösa inte din energi på detta. Det är ingen idé.
Gläd oss ljud/musikintresserade med lite näktar för skälen = högtalar-teori-lyrik istället!! :D

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-01-11 22:43

patrikf skrev:Käre Öhman, slösa inte din energi på detta. Det är ingen idé.
Gläd oss ljud/musikintresserade med lite näktar för skälen = högtalar-teori-lyrik istället!! :D

Kunde inte sagt det bättre själv! :) Det är bättre att "lära ut" kunskaper till de som vill höra dem än till de som inte vill.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-01-11 22:48

Jag vill lära mig, har en fråga. Hur blindtestar man TV-apparater egentligen?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-01-11 22:51

mats,

som en upplysning: Det finns massor av andra forskningsresultat som stämmer med Ingvars och LTS uttalanden I mer än tjugo, kanske trettio år har denna pseododebatt funnits. Jag har sett väldigt många som har blivit övertygade om att kablar spelar mindre roll, eller ingen alls, för ljudet, trots att det trott detta från början.

Så jag säger: När ska vi komma till en slutsats? Om ett år, två år eller 10 år? Och vilka vill veta på detta forum? Räck upp handen. Det är bara att bestämma sig om man vill veta hur mycket kablar betyder. Det finns stora prissummor utfästa om man kan höra skillnad på kablar blint. Ingen har ens försökt.

De som inte vill veta hur blindtest faller ut kan inte gå omkring att hävda att det finns reella hörbara skillnader på kablar och förutsätta att detta är sanningen som andra ska tro på.

:roll:

T

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-01-11 22:52

Blindtesta TV: Täck för allt som inte är TV-ruta. Då syns inte resten av apparaten.

Edit: Thomas_A: Det finns visst stora skillnader på högtalarkablar, tror jag i alla fall. När jag bytte från mina teknsikt sett extremt usla till EKK var skillnaden så stor att jag undrat om något annat också hade hänt. Kunde det bli så? Men, nejdå, det var bara kabeln. Jag bytte från en mycket mångkardelig (luddig när man skalar den) med isärdragna ledare till EKK 2x2.5^2.
Senast redigerad av Max_Headroom 2004-01-11 22:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-01-11 22:52

Rydberg,

man håller för öronen! :D 8O

T

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-01-11 22:57

Thomas> Ja nått sånt i kombination med att maskera TV:n tyckte jag också :lol: . Men blir det ett objektivt test? Man kan ju abtagligen se minimala skillnader även om man manskerar. Olika bildrör och det är kört med objektiviteten och placebo:n tar vid, elr?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-01-11 23:00

Rydberg,

ser man skillnad på:

Bild

och

Bild

Så kan man göra blindtest.

Vilken är digital och vilken är analog?

T

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-01-11 23:02

Ha ha ha, jag skrattar nu så att jag får ont i magen av allt . Öhman har lärt upp sina pojkar väl.

Jag har skrivit att i High fidelity så testade de en dyr Nordostkabel på en 50 000 kr anläggning och kabeln kostade ca 100 000 för 3 x 2 meter. De tyckte att kabeln gjorde så att ljudet lät mycket bättre. Kanske inbillning eftersom de hade sett kabeln. Men så bjöd de in musiker och inte vilka musiker som helst utan folk som spelar klassiskt. De sa ungefär samma sak.

Men ni säger ju som vanligt att det är inbillning fast att det inte är det. Det är lätt att klara sig ur sådana situtioner genom att säga att det är inbillning.

Herregud :D :D 8) 8) 8) 8)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-01-11 23:04

Max

finns skillnader mest på h-talartrådar, men skillnaderna mellan två kablar som är lämpliga för att koppla som just högtalarkablar är liten eller obefintlig om man blindtestar.

T

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-01-11 23:06

Thomas_A skrev:Rydberg,

ser man skillnad på:

Bild

och

Bild

Så kan man göra blindtest.

Vilken är digital och vilken är analog?

T

Nej det är bara inbillning, de är egentligen lika skarpa. :wink:

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-01-11 23:08

mats,

varför har de då inte kunnat visa det i ett blindtest? Nada, zippo, noll, nil, dvs inga positiva resultat under 30 års testande över hela världen när man testar en high-end kabel mot vanlig 12 AWG kopparkabel.

Varför inga positiva resultat mats?

T

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-01-11 23:10

Thomas> Håll dig till tåls, vi ska ju testa blint och knipa pengarna. :D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-01-11 23:12

Kan ni (Thomas och Rydberg) kanske lätt beskriva reglerna för testet?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-01-11 23:12

Rydberg,

japp, värt ett försök :D

Ska försöka komma loss i slutet av feb.

T

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-01-11 23:17

mats skrev:
Men ni säger ju som vanligt att det är inbillning fast att det inte är det. Det är lätt att klara sig ur sådana situtioner genom att säga att det är inbillning.

Bäste Mats,

Hur vet du att det inte är inbillning :?:
Intressant dessutom att du tar upp Nordost, som faktiskt gjort några, enligt mitt förmenande, tämligen undermåliga kablar. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-01-11 23:25

Morello: Du vet väl att de som kan hifi inte kan inbilla sig? Inte heller de som testar åt en hifitidning kan ha fel. Och klassiska musiker kan defenitivt inte inbilla sig. Alla dessa är ju till skillnad från resten av jordens befolkning immuna mot placebo! Så är det bara!

Och dessutom var nog skillnaden så stor att det inte kan ha varit inbillning.... :)

En viss nypa ironi finns gömt i detta inlägg.... :wink:

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-01-11 23:28

Testet kommer att vara blint, men dubbelblint för prissumman. Men om det klaras blint så tror jag det klaras dubbelblint också.

Det måste vara nivåmatchat inom ±0.1 dB. Inga problem om det gäller signalkablar. Inte heller så stora problem med högtalarkablar.

Helst ska testet vara av ABX typ, men det kräver en ABX kopplingsdosa.

Vi skulle kunna göra ett ABABAB test, och där man växlar hur länge man vill mellan A och B tills man bestämt sig vad som sitter på A och vad som sitter på B. Blir man osäker kan man övergå i en träningsomgång där testledaren berättar resultatet om testpersonen är osäker, men då stryker denna omgång från resultatet (dvs det blir en extra träningsomgång). Det blir svårare än ABX, men ändå.

Inför varje omgång kopplas alltså kablarna om på ingång A och B efter ett slumpmässigt mönster som bestämts med krona/klave innan testet börjar.

Minst 16/20 rätt i serien krävs för att vinna prissumman (var det runt 40,000:-?).

Kravet är ju att det är kablarna som man ska lyssna på, dvs det ska vara samma elektronik inkopplad, samt att kablarna ej ska vara manipulerade på något sätt.

Reglerna för att vinna priset, från S. Pinkerton från rec.audio.high-end:

Double-blind conditions with ABX protocol, with or without a
fast-switching 'ABX box'. Level to be matched to +/- 0.1dB from
20Hz-20kHz at the speaker terminals (to eliminate silliness like
comparing 30AWG bell wire to 12 AWG).

Switching to be under the control of the test subject, all components
and sound sources to be the choice of the test subject (usually the
test subject's own system and choice of music). Note that if the test
subject demands any specific piece of equipment, it is his/her
responsibility to supply it for the test period.

Test duration not fixed, but will consist of 20 trials, with the test
subject free to switch to A and B as many times as required to
establish a positive opinion as to the identity of X. A successful
identification will be judged as 16 or more correct out of 20. The
test proctor will set X according to a previously established random
pattern, and identical score sheets will record both the actual 'X'
sequance and the test subjects opinions.

Tråd finns det massor av på rec.audio.high-end.

Kontaktpersoner är S. Pinkterton (UK) eller Tom Nousiane (US). Jag har korresponderat med Stewart och Tom tidigare så de känner till mig.

T

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-01-11 23:40

Nu får vi ju inte diskutera religion här, så jag tänkte diskutera Fantomen i stället. Om en människa säger att han/hon tror att Fantomen finns och bor i De Djupa Skogarna med Devil, Hero och Guran, så kan man förhålla sig på olika sätt till detta.

1. Man kan säga att "det tror jag också".

2. Man kan säga att "det tror inte jag".

3. Man kan säga "Du tror att Fantomen finns - men jag VET".

4. Man kan säga "Det tror inte jag, däremot tror jag att Batman finns!"

5. Eller man kan säga "Jag är helt övertygad om att Fantomen bara är en sagofigur som inte existerar på riktigt".

Inte i något av de 5 fallen går det egentligen att presentera något bevis (ingen har lyckats hittills i varje fall). Även om man skulle finkamma De Djupa Skogarna utan att finna Fantomen, så är detta inget bevis. Fantomen låter dig nämligen inte hitta honom om han inte vill!

Själv intar jag förhållningssätt nr 5 till Fantomens existens. Är det ett orimligt antagande? Om inte, när skulle det bli övermaga att förneka Fantomen? När 10 människor hävdar hans existens? 1000? 10 000 000?

Hälsn. Michael

Ps OT? - Nej inte alls. Fantomen har en görhäftig anläggning! :wink:

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2004-01-11 23:47

IngOehman:

Tackar för ditt trevliga och välskrivna svar!

En fråga: Vad är din egen uppfattning om högtalar och signalkablar?
Anser du själv (efter vetenskapliga undersökningar...?) att det finns bättre och sämre kablar för hifi?
Uppenbarligen finns det ju en högtalarkabel som LTS gjort, är den bättre än, tja EKG 1.5 eller supra ply 3.4? Har ni testat och jämfört så att säga?

Så som jag uppfattat det nu så verkar som att du menar att man i princip bara behöver kablar, men om de behöver uppfylla några särskilda kriterier har jag aldrig förstått? Eller behöver de göra det?

I vilket fall som helst är du och dina vänner välkomna hem till mig någon gång om ni vill köra blindtest på mig med signalkablar.
SSSK vs. (mina egna signalkablar) eichmann eXpress 6. Hade varit skoj.
Har en polare som är lite hifiintresserad, ska kolla om han är intresserad av att köra ett blindtest på mig framöver.
15 ggr av 15 skulle vara felfria för att det skulle kunna respekteras som vetenskapligt sant, eller?

Det blir mycket ur och inkopplade :lol: !

Mvh,

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2004-01-11 23:52

Thomas_A:

Vad ställs det för krav på anläggningen för att vinna pengarna? Nu kanske jag är helt ute och cyklar men borde man inte medvetet kunna välja elektronik som är så kass konstruerad så att den ger tydliga hörbara skillnader med t.ex. signalkablar med hög kapacitans och att man sedan väljer en sådan signalkabel samt gör testet mot en kabel med extremt låg kapacitans? Dvs att man medvetet ser till att elektroniken går i flatspinn med en av de kablar som ingår i testet. Eller är det inte möjligt utan att hamna utanför +-0,1dB nivåmatchningen?

Bara en fundering... :)

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-01-11 23:57

norman skrev:Morello: Du vet väl att de som kan hifi inte kan inbilla sig? Inte heller de som testar åt en hifitidning kan ha fel. Och klassiska musiker kan defenitivt inte inbilla sig. Alla dessa är ju till skillnad från resten av jordens befolkning immuna mot placebo! Så är det bara!

Och dessutom var nog skillnaden så stor att det inte kan ha varit inbillning.... :)

Ju fler vi är tillsammans, tillsammans, tillsammans
ju fler vi är tillsammans dessto gladare vi blir. :roll:

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-01-12 00:01

erik_j,

det gäller inte. Det är välkänt att ex passiva försteg inte ska driva 100 meter kabel. Så visst kan man alltid sätta upp testsitutationer där det hörs, men då av ganska självklara orsaker.

Ett ok test är ex lakritssnöre mot Nordost Valhalla.

T

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2004-01-12 00:04

Michael G:
Nej Fantomens icke-existens går ej att bevisa. Inte heller "Det Osynliga ämnet på Plutos yta". :D
Let forever be

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-01-12 00:04

norman skrev:Morello: Du vet väl att de som kan hifi inte kan inbilla sig? Inte heller de som testar åt en hifitidning kan ha fel. Och klassiska musiker kan defenitivt inte inbilla sig. Alla dessa är ju till skillnad från resten av jordens befolkning immuna mot placebo! Så är det bara!

Ja jäsiken, så måste det vara. Är ovanstående möjligtvis Norrmans axiom :?: :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-01-12 00:04

Rydberg skrev:Ju fler vi är tillsammans, tillsammans, tillsammans
ju fler vi är tillsammans dessto gladare vi blir. :roll:

Hurra! Nu fick vi en egen kampsång som vi kan sjunga när vi tar över världen!!! :) :wink:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-01-12 00:07

Var så god! 8)

Men visst är det skönt när man kan raljera ihop, ellerhur?

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-01-12 00:17

Rydberg skrev:Men visst är det skönt när man kan raljera ihop, ellerhur?

Kan uttrycka mig såhär: Jo, det är skönt när man märker att det finns fler vettiga personer förutom en själv! :wink:

Kanske skall bli lite seriös igen... men lite måste man väl få skämta? Speciellt när t.ex. en person förklarar på flera sidor att han/hon inte litar på öppna tester utan bara på blinda och sen får kommentaren "men det här är ju testat öppet i en hifitidning!" eller "det här har arne testat öppet och han kan minsann hifi"
Jag säger bara ?????? ´gick det inte in att personen inte litade på annat än blindtest? blir ju ett omöjligt uppdrag att försöka övertyga en sån person med öppna tester...

(ditt exempel med många oberoende blindtester som kommer fram till samma beskrivning är ju dock lite intressant, om folket inte påverkas likadant av utseendet på t.ex. kablarna)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2004-01-12 00:23

mats skrev:Ha ha ha, jag skrattar nu så att jag får ont i magen av allt . Öhman har lärt upp sina pojkar väl.

Vad snackar du om? Jag känner dom ju inte ens. Tror du att alla intelligenta människor är skolade av mig???

Du tror alldeles för väl om mig. :wink:

Jag har skrivit att i High fidelity så testade de en dyr Nordostkabel på en 50 000 kr anläggning och kabeln kostade ca 100 000 för 3 x 2 meter. De tyckte att kabeln gjorde så att ljudet lät mycket bättre. Kanske inbillning eftersom de hade sett kabeln. Men så bjöd de in musiker och inte vilka musiker som helst utan folk som spelar klassiskt. De sa ungefär samma sak.

Du tillför ju ingen ny information. Det där vet vi ju redan. Och att det inte har någon bevistyngd vet vi också (frågan är varför du och några till inte har förstått det? Kan du inte berätta vad som är svårt att begripa? Det är svårt att veta vad du behöver få klarlagt när du inte kommenterar sakfrågorna utan bara rabblar bransch-mantran.)

Du är uppenbart okunnig i vetenskapsteori, det finns inget att "klara sig ur". Det skulle du inse om du kände till den första tesen.

Du läser dessutom slarvigt, jag har inte påstått att det är inbillning. Bara att det kan vara det. Om du inte förstår den skillnaden så förstår jag att du missat hela resonemanget.

Jag påstår INTE att det är inbillning, och behöver därför inte bevisa att de är det. Jag säger att det kan vara inbillning, vilket är väl dokumenterat i tusentals experiment.

Du däremot påstår att det INTE kan vara inbillning. bevisbördan ligger då på dig (om du vill att någon sunt skeptisk person skall tro dig). Eller tro hifi-tidskrifterna.

Det är den som påstår att skillnaderna finns, som kan tänkas vilja "klara sig ur" situationen: Att ha påstått något, som kan vara fel.

Om du, eller hifi-tidskrifterna vill "klara sig ur det", så kan de göra det genom att ställa upp i blindtest. Ingen kan kräva att de gör det, de kanske inte bryr sig om huruvida det de påstår är sant eller inte, men de har i varje fall chansen att visa att det är sant, om de vill.

För tio år sedan bjöd jag in representanter från samtliga hifi-tidningar i Sverige att deltaga i ett kabelblindtest, helt på deras egna villkor (de fick bestämma alla förutsättningar själv, enda kravet var att teste skulle ske blint). Den enda som ställde upp var Bertil Hellsten på nuvarande Ljud och Bild.

Det vill säga den enda som ställde upp var den enda som redan från början var väl införstådd med placeboeffekter, och som aldrigt gått ut och påstått något som skulle kunna vederläggas i nämnda blindtest.

Efter detta har det gått elva år, och fortfarande har ingen "placebo-ateist" vågat ställa upp på blindtest. Vi talar om troligen >25 000 personer som haft elva år på sig. INGEN har vågat utsätta sig för blindtest hos mig, eller hos dem själv under mitt överinseende.

Sen får du mats tolka detta hur du vill. Jag har inte längre någon förhoppning om att du skall förstå innebörden av det, eller av något annat som någon säger.

Vh, Ing. Öhman

PS.
Det märkliga är att fritänkande människor, som inte är varken prestigetyngda eller hatiska - de ställer upp på blindtest direkt! De panikreagerar aldrig med "jag behöver inte testa blint, jag vet redan!!!"

Jag har nog arrangerat kanske 40 blindtester på kablar sedan 1993. Av dessa har kanske 30 varit med "öppna fritänkande människor", som velat testa för att lära sig något.

Ibland har jag fått lite initialt förvånande resultat, men det har alltid gått att klargöra vad som orsakat dem när man har analyserat anläggningen närmare.

De resterade sisådär tio kabel-lyssningstesterna har varit blindtester som jag gjort på "placeboateister", som dock inte vetat om att de blivit testade, eller som jag låtit tro att de testar kablar öppet, fast inga kablar har växlats alls.

Jag tror, att alla (utom några få) här på faktiskt, förstår hur det gått för dem, placeboateisterna. :wink:
Senast redigerad av IngOehman 2004-01-12 00:39, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi