Ny begagnat site!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

Ny begagnat site!

Inläggav Nefilim » 2006-04-11 15:40

http://www.avdb.no/

Visserligen norsk, men kan vara ett bra alternativ! :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
AVdb

Inläggav AVdb » 2006-04-13 16:50

Heisann.

Morro å se at siden blir nevnt her. Jeg håper ikke svenskene blir skremt bort av det norske språket på sidene.

Jeg jobber faktisk med en norsk språkfil nå, og vil når denne blir ferdig sende den til en svensk samarbeidspartner jeg har for å få oversatt den til svensk, og deretter dansk.

Vi har også registrert domenene:
http://www.avdb.no
http://www.avdb.se
http://www.avdb.dk

Jeg regner med at den svenske språkfilen er helt ferdig om 1-2 ukers tid, kanskje før. Det kommer også en rekke nye funksjoner på sidene snart, så følg med! :)

Glad påske fra AVdb :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-04-13 21:43

AVdb skrev:Jeg håper ikke svenskene blir skremt bort av det norske språket på sidene.
....
Glad påske fra AVdb :)

Norska är inget problem för oss vanligen. Det är ju bara en skandinavisk dialekt. :)

Trevlig sajt. Synd bara att det fortfarande inte är smärtfritt att handla mellan Norge och Sverige (det är inte vårt fel ;) ).

Välkommen hit och glad påsk på dig också!
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
AVdb

Inläggav AVdb » 2006-04-13 22:49

Naqref™ skrev:Trevlig sajt. Synd bara att det fortfarande inte är smärtfritt att handla mellan Norge och Sverige (det är inte vårt fel ;) ).

Välkommen hit och glad påsk på dig också!

Heisann.
Ja, jeg vet det. Det er helt utrolig hvordan tollsystemet vårt fungerer, men .se -> .dk går jo fint. :) Vi får håpe vi blir medlem av EU snart slik at vi kan selge/kjøpe smertefritt.

Användarvisningsbild
AVdb

Inläggav AVdb » 2006-04-16 22:18

Hei igjen! :]
Tenkte jeg skulle informere litt om planene for AVdb fremover. Svensk språkfil er snart ferdig. Dansk / Engelsk vil også komme. Domenet AVdb.eu er registrert, men ennå ikke routet til siden. Filtrering av Norske/Svenske/Danske annonser er under utvikling. Det vil med andre ord snart bli mulig å velge kun å se annonser fra ditt land, eller EU om du ønsker det. Noe EU borgere sikkert setter pris på :)

Ny 2x2,8 XEON, 2GB RAM for å ha siten på dedikert server er kjøpt. (Vil gi muligheter for en rekke nye funksjoner samt mye raskere sider) Lurer på hvaslags RAID oppsett vi skal kjøre for å sikre data, regner med at det blir RAID5.

Når serveren er ferdig vil det bland annet komme PDF prospekter av annonsene, bli mulighet for opplastning av flere, og mer høyoppløste bilder og mye mye mer. :)

God påske!
Med Vennlig Hilsen
AVdb

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2006-04-17 21:32

Får jag passa på att fråga vad som gäller med tull, säg att jag vill sälja en 3 år gammal högtalare till Oslo för 5000:- NOK och samtidigt hämta hem en 10 år gammal högtalare 2500:- NOK till Sverige med bil?

Hur komplicerat är det att handla med begagnat Sverige/Norge?
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
IHiFi

Inläggav IHiFi » 2006-04-18 00:28

Det vore en god idé att ha lättilgänglig information om hur man handlar över gränserna, speciellt då Sverige och Danmark är medlemmar i EU.

Jag önskar er lycka till!
Driver IHiFi

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-04-19 17:15

Bättre att åka dit och hämta istället.

Jobbigt med norska tullen (eller det kanske är den svenska, jag vet inte, men det är jättebesvärligt i alla fall).
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2006-04-19 18:17

jockewe skrev:Får jag passa på att fråga vad som gäller med tull, säg att jag vill sälja en 3 år gammal högtalare till Oslo för 5000:- NOK och samtidigt hämta hem en 10 år gammal högtalare 2500:- NOK till Sverige med bil?

Hur komplicerat är det att handla med begagnat Sverige/Norge?

Med slike verdier blir det ingen problem, så lenge du står for transporten selv. Inn til Norge kan en ta med seg verdier for 6000 pr person hvis en overnatter, det halve hvis en ikke gjør det. Sender du det i posten, så blir det moms og andre avgifter.

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-04-19 19:19

Hej.

Bara en dum fråga.
Är det inte ett skattebrott att smuggla gods mellan Norge & Sverige utan tulla och momsa godset?

Eller menar ni att skattereglerna är annorlunda bara för att man transporterar godset själv? Verkar helsnurrigt ju...

Hur ligger det till?

Mvh Magnus Eriksson

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-19 19:22

;-)

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-04-19 20:12

Jag har köpt från Norge förut, det blev ingen betydande skillnad med moms och tull.

Men om de däremot lägger tull och moms på begagnade varor mellan privatpersoner måste jag höja på ögonbrynen. Är det verkligen så ?
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-04-19 20:17

Inte tull på industrivaror (minns ni EFTA? ;) ) men väl moms. För livsmedel så kan det däremot finnas tull (och moms).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-04-19 20:28

Bytte ett begagnat ljudkort mot ett annat med en person i USA, åkte på moms. Snacka om dålig deal! Göran Persson my a--

/Peter

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-04-19 21:45

Piotr, hur motiverade tullen det ?
Ha ett fint liv.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-19 23:00

Värdet på varan översteg gränsvärdet, spelar ingen roll om det ens är en gåva...

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-04-19 23:05

8O

Låter ju helsnurrigt
Ha ett fint liv.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-19 23:23

Helt enkelt så att reglerna är till för att inte "gåvor" skall färdas i ett paket och kvitto/garantier i ett annat...

Det mest intressanta är att om man köper ett paket med frakt till dörren, öppnar tullen paketet och fakturerar sedan frakt från tullstationen till dig. Och lägger på moms på den frakten....

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-04-20 00:11

Kaffekoppen skrev:Helt enkelt så att reglerna är till för att inte "gåvor" skall färdas i ett paket och kvitto/garantier i ett annat...

Det mest intressanta är att om man köper ett paket med frakt till dörren, öppnar tullen paketet och fakturerar sedan frakt från tullstationen till dig. Och lägger på moms på den frakten....

låter ju helt sjukt 8O
sånt jävla land vi bor i alltså, bort med momsen säger jag

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2006-04-20 18:04

Kaffekoppen skrev:Helt enkelt så att reglerna är till för att inte "gåvor" skall färdas i ett paket och kvitto/garantier i ett annat...

Jag har varit med om detta, men även att slippa speditionsavgiften. Det var en pryl från Japan, där det satt en följesedel på utsidan av paketet (tror jag), vilket tullen nöjde sig med. Jag fick hämta paketet på det lokala postombudet och betala, ingen extra avgift utöver tull och moms dock, som sagt.
"paintus peelus, roofus leakus, in extremus!"

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-04-20 18:13

Jag har aldrig varit med om att behöva betala någon extra speditionsavgift på det där sättet. Verkar skumt.

Jag har fått hem en hel del via typ UPS, DHL m.fl. Det enda jag betalat har varit tull och moms direkt i speditörens hand vid dörren.
- Militant slacker

Återgå till Generellt om hifi