Moderator: Redaktörer
Maccis skrev:Så den bild jag har bifogat - kan även ha fel basar??
Hjalmar_Branting skrev:Sitter massdopade Vifa orginal,går att köpa från Amerikatt för hutlösa pengar.
Nu sitter det ScanSpeak 25W/8565-01 i dem.
RogerGustavsson skrev:Hjalmar_Branting skrev:Sitter massdopade Vifa orginal,går att köpa från Amerikatt för hutlösa pengar.
Nu sitter det ScanSpeak 25W/8565-01 i dem.
Vifa var antagligen danskt vid den tiden. Kanske finns något i Danmark?
Maccis skrev:Har faktiskt haft fundering på att skruva dit en 12’a.
Borde ju finnas fler faktorer än känsligheten att titta på.
Vad i klartext gör att ScanSpeak-basen som sitter nu är så felaktig.
Är inte så kunnig i alla fina termer i ”slänger er med”.
Maccis skrev:Har faktiskt haft fundering på att skruva dit en 12’a.
Borde ju finnas fler faktorer än känsligheten att titta på.
Vad i klartext gör att ScanSpeak-basen som sitter nu är så felaktig.
Är inte så kunnig i alla fina termer i ”slänger er med”.
I-or skrev:Om man inte har någonting emot att göra åverkan på lådorna så kan man med fördel klämma in ett lämpligt 12"-element förutsatt att det håller sig kring 300 mm i ytterdiameter. Det är faktiskt en aning märkligt att Snell inte valde ett sådant alternativ eftersom lådvolymen är ovanligt stor.
Goldfinger skrev:I-or skrev:Om man inte har någonting emot att göra åverkan på lådorna så kan man med fördel klämma in ett lämpligt 12"-element förutsatt att det håller sig kring 300 mm i ytterdiameter. Det är faktiskt en aning märkligt att Snell inte valde ett sådant alternativ eftersom lådvolymen är ovanligt stor.
Ja yttermåtten är stora, däremot är ca 40% av volymen dedikerad till mellanregister samt diskant, kabinetten är delad precis ovankant bas, har själv byggt om ett par CII som har likadant kabinett där jag tagit bort kabinettdelningen och byggt en mycket mindre kavitet till mellanregistret och samtidigt fått mera luft för basen att jobba i, jag använder heller inte något av originalelementen.
Goldfinger skrev:Är du säker på det?
Jag är rätt säker på att CII och CIV nyttjar samma mellanregister, verkar konstigt att de skulle ändra kavitetsvolymen.
Snell CV vet jag iaf har rör för mellanregistren, men det är en helt annan design också.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster