Moderator: Redaktörer
Prozac skrev:Fantastiskt faner...lite synd att såga i dem?
(fast jag ser förstås fram mot ett spännande projekt)
juanth skrev:Ja nu har förnuftet gått i exil..![]()
SB42, vad är det för något?
sammel skrev:Nu blir det att titta på ”serie” på faktiskt där Chris71 har huvdrollen
Chris71 skrev:sammel skrev:Nu blir det att titta på ”serie” på faktiskt där Chris71 har huvdrollen
Nu är jag inte den blygsamma typen, men den här tråden kommer inte bli bättre än andra hjälper till att göra den, logistik och limning är nog inslag som kommer vara vanliga om allt skall hänga på min egna förmåga, så jag räknar iskallt med att andra bidrar med kunskap och kluriga funderingar.
Nu har jag ju renoverat lite hus och klurat med lite andra stora saker men som kort i rocken så är jag minst sagt ödmjuk inför uppgiften när jag inser att vi pratar om högtalare som kommer vara minst ett huvud högre än mig, 0,5 kbm i volym och väga mer än mig.
Det är ingen hård tidsplan men som vanligt en knäpp ambition, första delmålet är att komma hem med en spelbar topp och mellanbas det så att mätning och filterdesign kan ske på hemma plan även när jag inte kan snickra, sen får vi ta det därifrån.
Calleberg skrev:... och Motsvarande SB26 Diskant med såklart VIT kalott...![]()
...
Calleberg skrev:Chris71 skrev:sammel skrev:Nu blir det att titta på ”serie” på faktiskt där Chris71 har huvdrollen
Nu är jag inte den blygsamma typen, men den här tråden kommer inte bli bättre än andra hjälper till att göra den, logistik och limning är nog inslag som kommer vara vanliga om allt skall hänga på min egna förmåga, så jag räknar iskallt med att andra bidrar med kunskap och kluriga funderingar.
Nu har jag ju renoverat lite hus och klurat med lite andra stora saker men som kort i rocken så är jag minst sagt ödmjuk inför uppgiften när jag inser att vi pratar om högtalare som kommer vara minst ett huvud högre än mig, 0,5 kbm i volym och väga mer än mig.
Det är ingen hård tidsplan men som vanligt en knäpp ambition, första delmålet är att komma hem med en spelbar topp och mellanbas det så att mätning och filterdesign kan ske på hemma plan även när jag inte kan snickra, sen får vi ta det därifrån.
Var e 18 tummarna? Faktiskthögtalaren i 2023 består såklart av en eller flera BMS18 tummare i botten och sedan SB17CAC och Motsvarande SB26 Diskant med såklart VIT kalott...![]()
Tänker du frångå normen?
Calleberg skrev:Chris71 skrev:sammel skrev:Nu blir det att titta på ”serie” på faktiskt där Chris71 har huvdrollen
Var e 18 tummarna? Faktiskthögtalaren i 2023 består såklart av en eller flera BMS18 tummare i botten och sedan SB17CAC och Motsvarande SB26 Diskant med såklart VIT kalott...![]()
Tänker du frångå normen?
Chris71 skrev:Vitt är väl typ det värsta jag vet på en högtalare....
Kermit116 skrev:Calleberg skrev:... och Motsvarande SB26 Diskant med såklart VIT kalott...![]()
...
Vänta nu, VIT kalott!
CalleB, har Du bytt skor också?
Calleberg skrev:Kermit116 skrev:Calleberg skrev:... och Motsvarande SB26 Diskant med såklart VIT kalott...![]()
...
Vänta nu, VIT kalott!
CalleB, har Du bytt skor också?
Ironi förfaan, hur svårt ska de va?!.....
momotom skrev:Har du tid, lust eller ork kan du rulla förbi om du vill ha såghjälp. Så kan vi ta lite av OA pratet också.
I-or skrev:Jag antar att du mäter med långt tidsfönster (500 ms). När man konstruerar högtalare klarar man sig inte utan noggranna mätresultat och detta betyder att man vid normala inomhusmätningar måste fönstra impulssvaret efter några millisekunder för att eliminera rumsinverkan, även känt som gating. Om du placerar högtalaren så långt från rummets begränsningsytor som möjligt så kan du på detta sätt mäta ned till ca 200-300 Hz, något beroende på rumsstorleken. Sedan kompletterar man lämpligen med närfältsmätningar för lägre frekvenser.
Här finner man en mycket omfattande beskrivning av metoden (även om man naturligtvis inte är tvungen att göra en fullständig spinoramamätning): https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/how-to-make-quasi-anechoic-speaker-measurements-spinoramas-with-rew-and-vituixcad.21860/.
sammel skrev:Kul att följa ditt projekt Chris71.
Det kommer att trycka ordentligt
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster