Moderator: Redaktörer
matssvensson skrev:Det bilderna visar är ett 0,15 s långt tidsfönster av det första trumslaget i Getting Around to It. Jag tror inte det går att läsa ut eventuell dynamik direkt ur den informationen. När jag lyssnar på det är det bara ett klickljud och för mig känns det omöjligt att avgöra med min hörsel vilket som potentiellt skulle vara mer dynamiskt återgivet.
Mina vaga minnen från högskolans signalteori säger mig att alla signaler går att omvandla från ett tidsfönster till ett frekvens-, fas- och amplitudfönster som vi är mer vana vid när vi studerar ljud och dess dynamik. Jag tänker att den andra perioden av bastonen som ser ut att ha högre amplitud i vinylrippen kan vara en konsekvens av fas- frekvensegenskaper i vinylsystemet som I-or och andra är inne på, och att den inte kan tolkas som att vinylrippen skulle ha högre dynamik. Jag tycker också att toppklippning från en master syns i vinylrippen lika väl som CD-rippen (de rödmarkerad områdena). Att de lutar beror på att vinylsystemet inte innehåller DC.
CD:
[ Bild ]
Vinyl:
[ Bild ]
I-or skrev:Fyrkantvågor (och liknande vågtyper) har inga inslag av DC, utan består bara av en grundton med övertoner.
petersteindl skrev:Vad är X-skalan i för enhet?
Om enheten är sekunder så kan man istället räkna i ms. Då får jag fönsterlängden till 15 ms. Du skriver 150 ms.
matssvensson skrev:I-or skrev:Fyrkantvågor (och liknande vågtyper) har inga inslag av DC, utan består bara av en grundton med övertoner.
Rätt så. Jag vet, men glömmer alltid...petersteindl skrev:Vad är X-skalan i för enhet?
Om enheten är sekunder så kan man istället räkna i ms. Då får jag fönsterlängden till 15 ms. Du skriver 150 ms.
Sorry, slarv av mig. Det är sekunder på x-skalan så rätt fönsterlängd är 15 ms.

goat76 skrev:Vinylrippen är lite klippt, du bör nog sänka gain med 1-1,5 dB för insignalen för att undvika det.
matssvensson skrev:goat76 skrev:Vinylrippen är lite klippt, du bör nog sänka gain med 1-1,5 dB för insignalen för att undvika det.
Oklar med hur jag lyckas med det. Nu spelar jag in Songcast strömmen från min Linn nätverksspelare med Songcorder.

matssvensson skrev:Fick tips om ett inspelningsprogram som heter Songcorder. Spelar in Songcast från Linns nätverksspelare, och där kan du ju strömma valfritt material. Supersmidigt. https://meraki-acoustic.com/songcorder/
peterh skrev:Det var ju intressant att vinyl hade 2 dB bättre.
Är det mätfel eller är det så ?
petersteindl skrev:Intressant. Då du sänkte nivån något, så blev det ganska stor skillnad med MasVis.
Då kom man även tillbaka till skillnad gentemot CD/digital input.
peterh skrev:Det ändrar inte att musik på vinyl pressad < 1980 inte är utsatt för loudness war eller annan förstörelse. Ljudet är
"fruset" i spåren och inget kan ändra på det. Senare utgivna media kan ( är) manipulerade mer eller mindre för att
passa nutida ideal eller kanske vad man tror är användarnas ideal. S.k. remix är ett exempel på detta. Detta gör
att jämförelse mellan en LP och en senare utgiven CD ofta blir till LP's fördel.
Observera att jag hävdar inte att vinyl är ett tekniskt överlägset medium, jag hävdar att vinyl inspelade "förr" var
mindre påverkade av ljudförstörande ingrepp, man hade helt enkelt inte tekniska möjligheter att göra det. Vidare
påpekar jag att sentida "förbättringar"/ "remix" fjärmar inspelningen från hur det lät en gång.
För nutida musik som ofta aldrig byggt på akustiska fenomen gäller detta naturligtvis inte. Där är musiken skapad
elektroniskt och därefter överförd till ljud
Hoppas diskussionen stramar upp sig när det gäller att behålla återgivningarna naturtroget.
Johan_Lindroos skrev:peterh skrev:Det ändrar inte att musik på vinyl pressad < 1980 inte är utsatt för loudness war eller annan förstörelse. Ljudet är
"fruset" i spåren och inget kan ändra på det. Senare utgivna media kan ( är) manipulerade mer eller mindre för att
passa nutida ideal eller kanske vad man tror är användarnas ideal. S.k. remix är ett exempel på detta. Detta gör
att jämförelse mellan en LP och en senare utgiven CD ofta blir till LP's fördel.
Observera att jag hävdar inte att vinyl är ett tekniskt överlägset medium, jag hävdar att vinyl inspelade "förr" var
mindre påverkade av ljudförstörande ingrepp, man hade helt enkelt inte tekniska möjligheter att göra det. Vidare
påpekar jag att sentida "förbättringar"/ "remix" fjärmar inspelningen från hur det lät en gång.
För nutida musik som ofta aldrig byggt på akustiska fenomen gäller detta naturligtvis inte. Där är musiken skapad
Hoppas diskussionen stramar upp sig när det gäller att behålla återgivningarna naturtroget.
Du skriver "remix", men nog är det väl remaster du avser? En remix är ju ett helt annat konstnärligt verk. Skrev du bara fel ord helt enkelt?
Jag vill även poängtera att det är vanligt förekommande att elektronisk musik massakreras i mastringsskedet också (produktionen förändras inför utgivningen), vilket gör att det blir svårt att hålla med dig där.
peterh skrev:Johan_Lindroos skrev:peterh skrev:Det ändrar inte att musik på vinyl pressad < 1980 inte är utsatt för loudness war eller annan förstörelse. Ljudet är
Du skriver "remix", men nog är det väl remaster du avser? En remix är ju ett helt annat konstnärligt verk. Skrev du bara fel ord helt enkelt?
Jag vill även poängtera att det är vanligt förekommande att elektronisk musik massakreras i mastringsskedet också (produktionen förändras inför utgivningen), vilket gör att det blir svårt att hålla med dig där.
Om uttrycket för att ge ut en "förbättrad" version av en "master" är utrycket "remaster"
Det blir ofta lite knasigt då du verkar blanda ihop/sätter likhetstecken mellan "remix" och "remaster", det är viktigt att kunna skilja dessa vitt skilda saker åt från varandra för att det inte ska bli en massa missförstånd i diskussionen.
Som exempel är det fullt möjligt att en ny mix är mycket bättre än den äldre mixen gjord på samma inspelningsmaterial, samtidigt som mastern för den nya mixen är uruselt gjord i jämförelse med mastern för den gamla mixen.
peterh skrev:Det blir ofta lite knasigt då du verkar blanda ihop/sätter likhetstecken mellan "remix" och "remaster", det är viktigt att kunna skilja dessa vitt skilda saker åt från varandra för att det inte ska bli en massa missförstånd i diskussionen.
Som exempel är det fullt möjligt att en ny mix är mycket bättre än den äldre mixen gjord på samma inspelningsmaterial, samtidigt som mastern för den nya mixen är uruselt gjord i jämförelse med mastern för den gamla mixen.
Du använder uttrycket "mix" . Är det vad du kallar remix eller är det remaster du avser ?
Både remix och remaster avser att på något sätt nyttja gammalt material och försöka få fram något nytt. I bägge fallen
kommer det inte att bli mer naturtroget då all "påverkan" fjärmar och modifierar resultatet. Det kenske blir mer "behagligt"
men det är inte detsamma som mer likt originalet.
Originalet som uttryckt på en vinyl är fryst sedan pressningen och om skivan är oskadd låter den likadant som vid tillverkningen.
De sk mastertapes ( kopior på en kopia av en bandmaster) har i varje steg degraderats, och även orörda magnetband tappar
med åren volym och får andra artefakter. Ingen processning kan reversera detta, möjligen dölja och sockra resltatet.
"fullt möjligt att en ny mix är mycket bättre än den äldre" ?? Hur resonerar du där ?
Om mix innebär att man ändrat ( eq/compress/etc) så innebär det samtidigt att man avlägsnar sig från originalet eller försöker återskapa egenskaper som gått förlorat. Vilket inte går utan man förlorar information med hörbart resultat.
All denna processning kan liknas vid att måla rött läppstift på monalisa i tron att det säker var så det såg ut.
Johan_Lindroos skrev:peterh skrev:Det blir ofta lite knasigt då du verkar blanda ihop/sätter likhetstecken mellan "remix" och "remaster", det är viktigt att kunna skilja dessa vitt skilda saker åt från varandra för att det inte ska bli en massa missförstånd i diskussionen.
Du använder uttrycket "mix" . Är det vad du kallar remix eller är det remaster du avser ?
Både remix och remaster avser att på något sätt nyttja gammalt material och försöka få fram något nytt. I bägge fallen
kommer det inte att bli mer naturtroget då all "påverkan" fjärmar och modifierar resultatet. Det kenske blir mer "behagligt"
Originalet som uttryckt på en vinyl är fryst sedan pressningen och om skivan är oskadd låter den likadant som vid tillverkningen.
De sk mastertapes ( kopior på en kopia av en bandmaster) har i varje steg degraderats, och även orörda magnetband tappar
med åren volym och får andra artefakter. Ingen processning kan reversera detta, möjligen dölja och sockra resltatet.
"fullt möjligt att en ny mix är mycket bättre än den äldre" ?? Hur resonerar du där ?
Om mix innebär att man ändrat ( eq/compress/etc) så innebär det samtidigt att man avlägsnar sig från originalet eller försöker återskapa egenskaper som gått förlorat. Vilket inte går utan man förlorar information med hörbart resultat.
All denna processning kan liknas vid att måla rött läppstift på monalisa i tron att det säker var så det såg ut.
Det verkar snarare du som rör ihop begreppen remix och remaster.
I-or skrev:Som tur är finns det massor av "råa" (men brustvättade) tagningar med Taktskalbaggarna att avlyssna nuförti'n. Vissa av dem låter efter en aning ekvalisering förvånansvärt bra och fullt godkänt även jämfört med vad som är möjligt med modern teknik. Detta gäller tyvärr inte för de mixar som hamnade på albumen.
I-or skrev:Som tur är finns det massor av "råa" (men brustvättade) tagningar med Taktskalbaggarna att avlyssna nuförti'n. Vissa av dem låter efter en aning ekvalisering förvånansvärt bra och fullt godkänt även jämfört med vad som är möjligt med modern teknik. Detta gäller tyvärr inte för de mixar som hamnade på albumen.
I-or skrev:I-or skrev:Som tur är finns det massor av "råa" (men brustvättade) tagningar med Taktskalbaggarna att avlyssna nuförti'n. Vissa av dem låter efter en aning ekvalisering förvånansvärt bra och fullt godkänt även jämfört med vad som är möjligt med modern teknik. Detta gäller tyvärr inte för de mixar som hamnade på albumen.
Överallt, skulle jag tro. Det handlar om diverse s.k. Deluxe-utgåvor med massor av olika tagningar. Finns bl.a. på Spotify.
peterh skrev:Det blir ofta lite knasigt då du verkar blanda ihop/sätter likhetstecken mellan "remix" och "remaster", det är viktigt att kunna skilja dessa vitt skilda saker åt från varandra för att det inte ska bli en massa missförstånd i diskussionen.
peterh skrev:Både remix och remaster avser att på något sätt nyttja gammalt material och försöka få fram något nytt. I bägge fallen
peterh skrev:Originalet som uttryckt på en vinyl är fryst sedan pressningen och om skivan är oskadd låter den likadant som vid tillverkningen.
peterh skrev:"fullt möjligt att en ny mix är mycket bättre än den äldre" ?? Hur resonerar du där ?
peterh skrev:All denna processning kan liknas vid att måla rött läppstift på monalisa i tron att det säker var så det såg ut.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster