Moderator: Redaktörer
JM skrev:jansch skrev:I vertikalplanet är vi ganska dåliga på riktningsidentifiering vilket normalt gör att just 2 ljudkällor inte skapar problem.
Hur kommer det sig vi är nästan lika bra på att lokalisera ljudkällor i vertikalplanet som i horisontalplanet?
Enligt fysikalika studier finns då inga tidsskillnader eller frekvensskillnader hos en lyssnare eller "dummy head" att bygga vertikala lokaliseringen på.
JM
goat76 skrev:Kanske "närliggande frekvenser" kan vara ett alternativ till "frekvenslik"?
jansch skrev:Strmbrg skrev:petersteindl skrev:
Det är inte lätt med akustik och ljud. Det förekommer en mängd olika akustiska fenomen. Ljud är i sig också ett fysikaliskt fenomen som akustiken studerar, kartlägger och beskriver. Dessa fysikaliska fenomen beskrivs fysikaliskt med viss specifik nomenklatur. Vald nomenklatur beror på vilken matematik som används och på de fysikaliska formler som man valt att använda enligt given vald teori.
Inom akustik och ljud blir det termerna i vågekvationen som ligger som grund. Det är för att man förenklat något/tillräckligt så att det hyfsat snabbt skall kunna gå att beräkna dessa fysikaliska fenomen.
En annan matematik för att matematiskt beräkna akustiska fenomen är med Navier-Stokes ekvationer. För ljud inom tonfrekvensområdet väljer man i stort sett alltid bort Navier-Stokes ekvationer.
Däremot tillämpas vågekvationen som man inom akustiken alltid först härleder fram så att det skapas en viss förståelse för teorin gällande vågor och speciellt ljudvågor.
Du har valt att använda lekmannamässig förhärskande nomenklatur. Jag anser mig tro veta vad du menar, men jag vill ändå påpeka vissa saker för att undvika eventuella missförstånd.
1.) Du använder nomenklaturen: Frekvensmässigt lika. Vad är det?
Denna nomenklatur används ofta och av flera på forumet. Jag har påpekat det några gånger.
Jag ger ett exempel:
Vi tar en ton A med 3 frekvenser och dessa med given fas och given amplitud. Denna ton A genereras av en ljudkälla som är en sändare av ljudvågor. Dessa ljudvågor detekteras av en mottagare, en så kallad detektor i form av mätinstrument av något slag.
Detektorn kan vara en mätmikrofon med given utrustning eller trumhinnor med given utrustning. Vi väljer att kalla den senare detektorn med utrustning för Hörsel.
Ton A = 1000 Hz + 2000 Hz + 3000 Hz.
Denna ton A kommer först som direktljud till detektorn.
Därefter som reflex till detektorn. Vi kallar den tonen, d v s reflexen, för ton A’
Alternativ a.) Låt säga att ton A’ = 1000 Hz + 2000 Hz + 3000 Hz.
Är ton A’ då frekvensmässigt lika med ton A?
Alternativ b.) Låt istället säga att ton A’ = 1037 Hz + 2092 Hz + 3053 Hz.
Är ton A’ då frekvensmässigt lika med ton A?
Återigen, vad menas med fenomenet frekvensmässigt lika? Vi utgår från en strikt nomenklatur som är adekvat och korrekt och fysikaliskt entydigt beskrivbar.
Jag tror att du menar att de enskilda frekvenserna i ton A’ skall vara amplitudmässigt lika med motsvarande frekvenser i ton A. Du förutsätter att frekvenserna inte har ändrats. Ett annat sätt att beskriva detta är att frekvenskurvan skall vara oförändrad oberoende av inkommande riktning till detektorn.
Nu inträffar ett intressant spörsmål. Den rundkännande mätmikrofonen som detektor kan inte detektera riktning. Man kan vinkla den hursomhelst utan att mätresultatet ändras.
Hörseln som detektor kan detektera riktning och även selektera riktningar. Därvidlag är hörseln som detektor faktiskt oändligt överlägsen den rundkännande mätmikrofonen, även om mätmikrofonen skulle vara teoretiskt perfekt.
Därför anser jag hörseln inom dess tonfrekvensområde vara ett mätinstrument av ljud, den detekterar, selekterar och analyserar enskilda delar samt skapar en syntes som slussas vidare till en medveten varsebliven subjektiv upplevelse som kan beskrivas.
Upplevelsen och beskrivningen är detta mätinstruments resultat. Nu är man inne i den psykologiska domänen från att ha analyserats och syntetiserats i den neurala domänen. Beskrivningen använder viss nomenklatur.
Skall man kunna använda hörseln som mätinstrument på ett adekvat sätt så bör den psykologiska nomenklaturen helst överensstämma med den fysikaliska akustiska nomenklaturen. Jag kan nog upplevas som lite kinkig gällande nomenklatur, men jag är helt obekväm med varje spörsmål som beskrivs med icke adekvat nomenklatur. Jag kan bara svara med den nomenklatur jag använder och då är det i stort sett alltid den rådande fysikaliska nomenklaturen som används inom vetenskap och forskning inom respektive område.
2.) Du använder nomenklaturen synkron vågdistribution. Vad är det? Hur definierar du matematiskt och fysikaliskt fenomenet synkron vågdistribution?
Jag ifrågasätter inte ditt tänkande. Däremot undrar jag över vald nomenklatur. Jag tror att dina tankar kan vara korrekta.
I exemplet ovan tog jag upp begreppet Amplitud. I detta exempel inför jag begreppet Fas.
Då har vi förutom frekvens, två egenskaper som beskrivs i vågekvationen gällande ljudvågors utbredning i ett tredimensionellt Euklidiskt rum, nämligen Amplitud och Fas och förändring i tid och rum av båda dessa.
Vi har dels tidsderivata, dels rumsderivata. Derivatan är ett matematiskt hjälpmedel att beskriva differenser. Tidsdifferens och differens i rummet. Med rumsderivata och tidsderivata kan riktning beskrivas hos en ljudvåg med hjälp av matematiken inom vektoranalysen.
För att greppa komplexiteten något, så bör man betänka att trumhinnorna som detektorer detekterar ljudtryck som inte är någon vektorstorhet. Tryck och ljudtryck är en skalär storhet.
Dessutom vid lyssning då man håller huvudet stilla, så är båda trumhinnorna förankrade i respektive punkt i rummet. Det betyder att ljudtrycket, som är en skalär storhet, varierar i tiden. Det existerar därför enkom tidsderivata på ljudtryck d v s Amplitud på respektive trumhinna. Men vi hör ändå riktning. Det är till och med så att vi hör riktning på en röst mitt emellan högtalarna och riktning på trumpet lite till höger om rösten och riktning på piano till vänster om rösten. Detta, utan att någon vektorstorhet ens existerar på respektive trumhinna. Det är där Centrala Nervsystemet CNS och hjärnan kommer in och tar över informationen som detekterats av respektive trumhinna.
Det är nu man får bena i begreppen och fundera på hur i h-e hörseln detekterar riktning d v s fungerar som detektor av akustiska vektorer. Och vad är det för akustiska vektorer, eftersom ljudtryck inte är en vektor, men vi detekterar ljudtryck.
Fortsättning följer . . .
Mvh
Peter
Ja, alltså, jag är ju ingen tekniker eller på något vis utbildad eller påläst i det/de ämnen som kan beröra "punktformig ljudkälla", därav en del hemmasnickrade uttryck. (Jag gillar hemmasnickrade uttryck för att de hjälper mig att tänka. Hur bra tänkandet går är en annan femma...)
"Synkron vågdistribution":
Att ljudvågorna lämnar membranet synkront relativt hur de ankom till membranet. Inga fas-avvikelser, eller hur man skall uttrycka det.
"Frekvensmässigt lika":
Att ljudvågen som träffar en rumsyta lämnar densamma likaljudande. Eller, nej, ljudande är fel. Likadan, skall det vara. Ljudande är den ju inte förrän någon hör ljudvågen. Eller, snarare, förnimmer lufttrycksvariationsmönstret.
Strmbrg,
Det ät inget fel i det du skriver, bara en ovanlig nomenklatur inom elektroakustik (som inte alltid använder rätt begrepp i alla lägen)
Inom akustik används inte begreppet "synkront" på det sättet utan i stället [b]fasrätt/faskorrekt etc trots att [color=#0040FF]synkront betyder samma sak, d v s "tidsmässig överensstämmelse".
Synkront är helt enkelt ett korrekt uttryck och definierar därför matematiskt att ingen fasskillnad finns eller har uppstått.[/color][/b]
"Frekvensmässigt lika" är däremot lite otydligt.
Jag hoppas dock att INGEN på faktiskt.io tror att du menar att enskild frekvens ändras i tidsplanet/pitch (en fysikalisk omöjlighet*). Utan du menar givetvis att FREKVENSSPEKTRAT kan påverkas d v s vissa frevenser/områden t.ex dämpas mer vid reflektion, osv...
Ville med detta bara påpeka att man inte behöver nyttja perfekt "nerd"vokabuär för att bli förstådd....
* för att ändra "pitch" (tonhöjd) krävs att antingen ljudkälla, reflekterande yta eller mottagare/person/transducer förflyttar sig avståndsmässigt relativt varandra i tid.
JM skrev:jansch skrev:I vertikalplanet är vi ganska dåliga på riktningsidentifiering vilket normalt gör att just 2 ljudkällor inte skapar problem.
Hur kommer det sig vi är nästan lika bra på att lokalisera ljudkällor i vertikalplanet som i horisontalplanet?
Enligt fysikalika studier finns då inga tidsskillnader eller frekvensskillnader hos en lyssnare eller "dummy head" att bygga vertikala lokaliseringen på.
JM
Strmbrg skrev:
Ja, alltså, jag är ju ingen tekniker eller på något vis utbildad eller påläst i det/de ämnen som kan beröra "punktformig ljudkälla", därav en del hemmasnickrade uttryck. (Jag gillar hemmasnickrade uttryck för att de hjälper mig att tänka. Hur bra tänkandet går är en annan femma...)
"Synkron vågdistribution":
Att ljudvågorna lämnar membranet synkront relativt hur de ankom till membranet. Inga fas-avvikelser, eller hur man skall uttrycka det.
"Frekvensmässigt lika":
Att ljudvågen som träffar en rumsyta lämnar densamma likaljudande. Eller, nej, ljudande är fel. Likadan, skall det vara. Ljudande är den ju inte förrän någon hör ljudvågen. Eller, snarare, förnimmer lufttrycksvariationsmönstret.
Strmbrg skrev:Okay, låt oss skippa det mentalt bromsande ordet "frekvenslik" och sälla det till de andra liken.![]()
Det jag syftar på är att "ljud"vågen är oförändrad efter att den reflekterats mot en yta. Bortsett från dess riktning alltså.
Strmbrg skrev:Är Quad ESL 63 och senare inte dipoler?
Det skrivs att den inbyggda tidsfördröjningen av signalen till de olika membranen innebär att det blir en punktformig ljudkälla. Det i sig har jag ju läst många gånger, men inte funderat så mycket på.
Jag får inte ihop detta. Om vågutbredningen är omnipolär (eller närapå) så saknas alltså dipolverkan, med vad det innebär för rumsreflexerna.
Eller handlar det endast om att det låter ungefär som om ljudet kommer från en punkt?
Strmbrg skrev:Är Quad ESL 63 och senare inte dipoler?
Det skrivs att den inbyggda tidsfördröjningen av signalen till de olika membranen innebär att det blir en punktformig ljudkälla. Det i sig har jag ju läst många gånger, men inte funderat så mycket på.
Jag får inte ihop detta. Om vågutbredningen är omnipolär (eller närapå) så saknas alltså dipolverkan, med vad det innebär för rumsreflexerna.
Eller handlar det endast om att det låter ungefär som om ljudet kommer från en punkt?
Strmbrg skrev:Okay, låt oss skippa det mentalt bromsande ordet "frekvenslik" och sälla det till de andra liken.![]()
Det jag syftar på är att "ljud"vågen är oförändrad efter att den reflekterats mot en yta. Bortsett från dess riktning alltså.
petersteindl skrev:........................
Om det vore så att det existerar en ljuddetektor som har funktionen att detektera riktning hos ljudvågor, så måste matematiken fram inom akustiken för att åskådliggöra hur denna detektion kan gå till och vad det är som i realiteten detekteras. Detekteras vektorer så beror det på att det existerar ett vektorfält och därmed också ett vektorrum. Jag stannar här gällande detta.................
jansch skrev:petersteindl skrev:........................
Om det vore så att det existerar en ljuddetektor som har funktionen att detektera riktning hos ljudvågor, så måste matematiken fram inom akustiken för att åskådliggöra hur denna detektion kan gå till och vad det är som i realiteten detekteras. Detekteras vektorer så beror det på att det existerar ett vektorfält och därmed också ett vektorrum. Jag stannar här gällande detta.................
Peter,
Menar du nåt annat än en traditionell ljudintensitets probe?
D v s 2 mikrofonkapslar med membranen riktade mot varann med ett avstånd avvsevärt mindre än kortaste våglängd, genom integration av skillnadsignalen osv får man fram vektorns riktning = memranens riktning. Man enkelt bygga ihop en hel 3D-lösning och mätförstärkare/programvara gör resten av jobbet.
Mycket stor nogrannhet uppnås om man kan dela upp frekvensbandet (hörbara området) genom att optimera membranavståndet för hög uppösning.
Fasmatchade mikrofonkapslar kostar dock lite mer än "vanliga" mikrofonkapslar.....om man vill mäta under sådär 50Hz och över 5-10kHz.
petersteindl skrev:Strmbrg skrev:Okay, låt oss skippa det mentalt bromsande ordet "frekvenslik" och sälla det till de andra liken.![]()
Bra tankar. Du går som katten kring en het gröt.![]()
...
Strmbrg skrev:petersteindl skrev:Strmbrg skrev:Okay, låt oss skippa det mentalt bromsande ordet "frekvenslik" och sälla det till de andra liken.![]()
Bra tankar. Du går som katten kring en het gröt.![]()
...
Hm, jag förstår inte två saker här:
1 Vad är det som är bra med tankarna?
2 Vad finns i gröten?
Lustigt skrivna frågor måhända, men jag menar allvar med dem.
Nu lägger både Peter I-or och flera andra (=avsändare av budskap) här ut texten väldigt omfattande - vilket självklart är mycket tacksamt.
Emellertid har jag som mottagare (=mottagare av budskap) svårt att hitta just svaret på vad det är som är idealt med den "ideala punktkällan", vilken - om jag inte missat något väsentligt - åberopas att punktkällan är.
En kanske intressant sak med punktkällan är att den - om jag tänker rätt - inte kan funka i praktiken.
Den måste ju rimligtvis vara extremt elastiskt beskaffad, om den skall excitera låga frekvenser med användbart energiinnehåll. Det blir annars en väldigt stor "punkt" i sitt viloläge.
Så, både ur ovan beskrivna fundering kring det rent praktiska, och kring det rent teoretiska:
Vad är det som är idealt med den "ljudande" punkten?
Hur skulle den vibrerande punkten funka i frifält?
Hur skulle den "låta" i frifält? Mycket av dess energi-utstrålning i frifältet ginge ju förlorat.
Hur skulle den "låta" jämfört med en ideal planstrålare i sagda frifält.
De två kanske skulle bli i praktiken samma sak. Fast med väldigt olika verkningsgrad.
Jag stoppar där. Måste äta frukost och slå på jobbdatorn...
I-or skrev:Vad gäller ljudfältets egenskaper så räcker det i alla någorlunda normala fall med den tredimensionella vågekvationen för att ge en fullständig beskrivning (linjäriserad och rotationsfri, men om man inte vill ha några begränsningar alls går man direkt på Navier-Stokes monsterekvationer och ångrar sig direkt). Att finna en analytisk lösning för vågekvationen kan förvisso vara knepigt annat än för enkla geometrier och randvillkor, men det finns förstås både FEM och BEM att tillgå för numeriska lösningar.
För övrigt är det mycket intressant hur naturen har lyckats skapa en tillräckligt noggrann tredimensionell riktningsbestämning med endast två sensorer (trumhinnorna) när en s.k. ljudfältsmikrofon kräver fyra.
petersteindl skrev:I-or skrev:Vad gäller ljudfältets egenskaper så räcker det i alla någorlunda normala fall med den tredimensionella vågekvationen för att ge en fullständig beskrivning (linjäriserad och rotationsfri, men om man inte vill ha några begränsningar alls går man direkt på Navier-Stokes monsterekvationer och ångrar sig direkt). Att finna en analytisk lösning för vågekvationen kan förvisso vara knepigt annat än för enkla geometrier och randvillkor, men det finns förstås både FEM och BEM att tillgå för numeriska lösningar.
För övrigt är det mycket intressant hur naturen har lyckats skapa en tillräckligt noggrann tredimensionell riktningsbestämning med endast två sensorer (trumhinnorna) när en s.k. ljudfältsmikrofon kräver fyra.
Exakt. Jag skrev i princip detta ang Navier-Stoke för några inlägg sedan. Vi, d v s jag och lilltroll använde FEM och BEM.
Hörseln fixar biffen med 2 trumhinnor som man behöver 4 mikrofonkapslar till. En bra akustisk inspelning med en bra ljudfältsmikrofon ger ett förbluffande resultat då man sitter vid spakarna och lyssnar på olika riktningar.
Det blir nog morgondagens inspelningsteknik skulle jag tro.
Mvh
Peter
Camilla_L skrev:petersteindl skrev:I-or skrev:Vad gäller ljudfältets egenskaper så räcker det i alla någorlunda normala fall med den tredimensionella vågekvationen för att ge en fullständig beskrivning (linjäriserad och rotationsfri, men om man inte vill ha några begränsningar alls går man direkt på Navier-Stokes monsterekvationer och ångrar sig direkt). Att finna en analytisk lösning för vågekvationen kan förvisso vara knepigt annat än för enkla geometrier och randvillkor, men det finns förstås både FEM och BEM att tillgå för numeriska lösningar.
Exakt. Jag skrev i princip detta ang Navier-Stoke för några inlägg sedan. Vi, d v s jag och lilltroll använde FEM och BEM.
Hörseln fixar biffen med 2 trumhinnor som man behöver 4 mikrofonkapslar till. En bra akustisk inspelning med en bra ljudfältsmikrofon ger ett förbluffande resultat då man sitter vid spakarna och lyssnar på olika riktningar.
Mvh
Peter
Måste bara fråga dig Peter. Du nämner lilltroll i nästan varje inlägg du gör. Är ni ett hemligt par som bor ihop. Eller är du enbart förtrollad och förtjust i den här personen och vill omtala och upphöja han i alla dina inlägg. Bara en vänlig undran.
petersteindl skrev:Camilla_L skrev:petersteindl skrev:Exakt. Jag skrev i princip detta ang Navier-Stoke för några inlägg sedan. Vi, d v s jag och lilltroll använde FEM och BEM.
Mvh
Peter
Måste bara fråga dig Peter. Du nämner lilltroll i nästan varje inlägg du gör. Är ni ett hemligt par som bor ihop. Eller är du enbart förtrollad och förtjust i den här personen och vill omtala och upphöja han i alla dina inlägg. Bara en vänlig undran.
Du har fel i dina antaganden.
Lilltroll var anställd i Bremen Production AB i 10 år fram till sommaren 2022. Det är mitt företag. Jag var hans arbetsgivare.
Efter hans M.Sc. på KTH inom elektroteknik med inriktning på signalbehandling, elektronik och akustik, så forskade han och undervisade vid institutionen för Tal Musik och Hörsel på KTH.
Morello skrev:Lilltroll var labassistent när jag studerade "Elak" vid KTH - Svante var föreläsare och kursansvarig.
petersteindl skrev:jansch skrev:petersteindl skrev:........................
Peter,
Menar du nåt annat än en traditionell ljudintensitets probe?
D v s 2 mikrofonkapslar med membranen riktade mot varann med ett avstånd avvsevärt mindre än kortaste våglängd, genom integration av skillnadsignalen osv får man fram vektorns riktning = memranens riktning. Man enkelt bygga ihop en hel 3D-lösning och mätförstärkare/programvara gör resten av jobbet.
Mycket stor nogrannhet uppnås om man kan dela upp frekvensbandet (hörbara området) genom att optimera membranavståndet för hög uppösning.
Fasmatchade mikrofonkapslar kostar dock lite mer än "vanliga" mikrofonkapslar.....om man vill mäta under sådär 50Hz och över 5-10kHz.
Nej, jag menar inte Intensitet eller Ljudintensitet. Jag har påpekat detta många gånger genom åren. Glöm Intensitet.
Alltså, en ljudintesitetsprobe används för att mäta ljudintensitet OCH riktning, du kan lika gärna kalla den för "ljudriktningsmätare" vilket det i själva verket är. Den identifierar ljudriktningen (vektorn) genom at mäta "vågfrontens" riktning genom fasskillnad mellan 2 eller flera mikrofoners membran/utsignal. Är mikronernas absoluta känslighet kalibrerad får man också den aktuella ljuditensiteten.
Den funkar alltså som en "pejlingsutrustning" när man använder den i praktiken och är enkel att använda.
Därför påpekade jag att man kan enkelt ta fram vekton mitt inlägg med denna teknik.
Om man vill bygga en mikrofon för att få fram ljudtryckgradienter i 4pi, så krävs det 4 små rundkännande mätmikrofonkapslar i en fast given mikrofonkonfiguration där totalen är 1 mikrofon med 4 kapslar. Sedan kör man in dessa 4 signaler i mjukvara. Då kan man i princip extrahera vilka riktningar man vill, både horisontellt och vertikalt, och det krävs endast 4 kanaler och en mikrofonplacering. Neuman har sådan mikrofon och B&K likaså.
Vilken utrustning från Bruel &Kjaer menar du som INTE bygger på att mäta relativ ljudintensitet för att få fram vektorn?
Min ursprungliga kommentar till dej berodde på att du skrev "om det vore så att det existerar en ljuddetektor som har funktionen att detektera riktning......". Jag förstår inte vad det är för konstigt/fel att detektera riktning med hjälp av ljuditensitet.
[/color]
Hörseln klarar detta ganska bra och med hög precision och kontinuerligt. Det är en oerhört häftig prestation eftersom hörseln dessutom segregerar olika instrument och lyckas med konststycket att även segregera reflexerna från varje enskilt instrument och ha selektiv precedence för varje instrument. Direktljudet ger lokalisation av ljudkällor. Pianots reflexer adderas till pianot. Violinens reflexer adderas till violinen, gitarrens reflexer adderas till gitarrens direktljud osv och det ger totalklangen + spatiell rumskänsla. Det kan man ju försöka utläsa med mätmikrofoner då man enbart kan titta på mätkurvorna utan att veta vad det är för något. Vilken del av kurvan tillhör oboens direktljus? Vilken del av kurvan tillhör klarinettens första sidoväggsreflex osv? Hörseln fixar detta inom några hundra ms utan att ens tänka eller anstränga sig.
Att hörseln är bra på att selektera olika ljudproiler vet vi ju. Men att identifiera vad ett specifikt ljud kommer ifrån i t.ex en maskinhall eller annan "svår" miljö, framfförallt om ljuden är statiska, går förvånansvärt fort/enkelt med ljudintensitetsprobe + filter/programvara.
Att gå över på Gradient är en matematisk lösning på ett problem där man analyserar en vektorfunktion d v s en fysikalisk storhet med riktning.
En sfärisk ljudvåg utstrålar en vågfront som kan beskrivas som tryckgradient i alla vinkelräta riktningar på den utstrålade sfären. Vågfronten bör bevaras intakt under viss tid. Ytan på vågfronten är en isobar gällande ljudtryck, d v s konstant ljudtryck på den sfäriska ytan. Gradienten är normalen mot denna isobar. En isobar innebär konstant ljudtryck. Tryckskillnaden på isobaren = noll 0. Det finns således ingen tryckgradient mellan olika punkter på en isobar. Däremot, längs med normalen uppnås maximal tryckgradient på kortast avstånd. Utbredningsvektorn är således normalen mot vågfronten och det finns en oändlig mängd normaler i ett vektorrum från en sfärisk ljudutstrålare. En av dessa normaler är direktljudet mot en befintlig ljuddetektor som kan vara hörseln. En annan specifik normal ger reflex från reflekterande yta som sedan når detektorn. Det är således 2 skilda normaler/vektorer. Dessa normaler, d v s den vinkelräta riktningen mot den sfäriska isobaren, bör ha så hög korrelation gentemot varandra som möjligt d v s över 90-95 %. Det är då en viss typ av korrelation som avses. Detta gäller första reflexen från sidoväggar. Vektorfältet från direktljudet störs med reflexernas vektorer och det inträffar efter en viss tid. I efterklangsfältet är korrelationen under 10 - 15%. Reflexerna efter första reflexen ligger således mellan 20-80 %. Det är stegvis degradering som går fort vid varje reflex mot begränsningsyta.
Första reflexen är fortfarande ett vektorfält. Det är det vektorfält som tillsammans med direktljudsfältet ger information om begränsningsytornas läge i förhållande till ljudkällorna. Man hör lokalens storlek då det gäller avstånd till begränsningsytor. Lokalens efterklang ger sedan ett slutet rum och ger info om lokalens volym. Bakre väggs första reflex ger en form av immersive sound tillsammans med efterklang. Man blir omsluten av ljudet, istället för att utifrån ”betrakta” ljudet via hörseln.
Nu gäller det att se till att vektorfältet kan bibehållas i tiden så länge som möjligt i lateralled från sidoväggar, för att nå så långt ner i frekvens som möjligt gällande direktljudets vektorfält. Det blir då motstående sidovägg som ger första lateral sidoväggsreflex. Det är därför jag placerar mina högtalare på sidoväggar. Men man kan faktiskt få rätt häftig ljudbild med någorlunda sfärisk vågutbredning i lateralplan i små rum även med visst avstånd till respektive sidovägg. Det har jag demonstrerat på första Arkenmässan i Göteborg 1996.
idea skrev:Det finns mer effektiva sätt att mäta ljudintensitet på än 2-mikrofonmetoden nämligen att direkt mäta partikelhastigheten och samtidigt ljudtrycket. Kan relativt enkelt kombineras till en 3D probe https://weles-acoustics.com/en/products/WA301/. Då kan man mäta det totala komplexa ljudfältet i en punkt. Problemet är att analysera, visualisera o tolka resultatet. Riktningsbestämning går ju an men att identifiera ljudsignaturer är hörseln överlägsen på förutom för enkla signaturer.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster