Moderator: Redaktörer
johanAR skrev:@goat76 tack för länkarna, ska läsa så fort jag har tid! Menar du då att koppla in dem på höger/vänster fronthögtalare och låta delningsfilter sköta resten? Hur funkar det ihop med LFE-kanalen i film? Två subbar var jag redan inställd på att införskaffa, men jag hade tänkt koppla båda till .1-kanalen (som dessutom får lite av basen som skulle gått till frontarna, eftersom de är konfigurerade som "small" i receivern)
johanAR skrev:@goat76 visste inte ens att det gick att använda båda samtidigt.. Kanske inte går på alla förstärkare men bra att veta att det kan vara möjligt iaf.
I-or skrev:Griesingers resultat gäller bara i den uppställning som han utnyttjar, med basmodulerna extremt nära lyssningspositionen (dessutom består hans försökspersoner vanligen bara av David himself).
goat76 skrev:I-or skrev:Griesingers resultat gäller bara i den uppställning som han utnyttjar, med basmodulerna extremt nära lyssningspositionen (dessutom består hans försökspersoner vanligen bara av David himself).
Det du skriver angående basmodulernas position position stämmer inte, läs följande länk så ser du att det finns många positioneringar som fungerar för att skapa envelopment beroende på olika rums utformning.
http://www.davidgriesinger.com/asa05.pdf
Du har naturligvis rätt att ha din egen åsikt om detta, jag kan tänka mig att den är fast förankrad i teorin men du kanske har egna praktiska tester du har gjort som du kan dela med dig av?
johanAR skrev:Tjenaremors allihopa, första posten här. Tänkte för någon vecka sedan att det skulle behövas lite bas till tv-rummet, men ju mer jag försöker sätta mig in i ämnet desto vilsnare blir jag..
Situationen idag: 5.0 (den gamla subwoofern gick sönder för 20 år sen och det blev aldrig någon ny) med Dynaudio Audience 40 + 122C framtill, så små men välljudande högtalare med andra ord.
Rummet: 5.5m djupt med snedtak på båda sidorna, så knappt 4m mellan tv och soffa. 7m i sidled, och öppna dörrar + trappa nedåt. Pga. det låga taket så blir volymen ca 66.5m³ (2350 cubic feet, ifall ngn är vad vid sådana mått).
Målet: Varken jag eller frun är så förtjust i jättehög volym, eller bas som känns som ett slag i bröstet, så det behövs inga enorma saker vi letar efter. Vi kollar på film ngn gång ibland, och då skulle det vara najs med iaf lite bas för inlevelsens skull. Det är viktigare att det låter hyggligt bra, dvs. ingen audiofilkvalitet men det ska inte bara mullra och dåna utan att man hör skillnad på olika ljud.
Budget: Från början tänkte jag under 10kkr, men med dagens priser räknar jag snarare med 15kkr. Kan sträcka mig några tusenlappar till, även om smärtgränsen redan är nådd.
Utseende: Ekfaner med svart front hade matchat resten av inredningen bäst, men vitt skulle också funka.
Mina tankebanor hittills har gått från "man kanske skulle införskaffa en sub ändå" till att ganska snabbt inse att det behövs nog (minst) två för att få bra spridning i rummet. Budgeten såg ut att räcka till ett par billiga 12-tummare eller ett par bättre 10-tummare, men gjorde möjligtvis ett misstag och bad om köpråd på amerikanska forum och fick svaret att det absolut inte skulle vara tillräckligt, och att jag absolut skulle köpa det största möjliga (typ 15", eller kanske ännu hellre 18", med tusentals watt) för att inte ångra mig senare.
Sen började jag kolla lite på DIY, som även om det gått upp väldigt mkt i pris senaste åren lockade med bättre kvalitet och prestanda för samma pengar. Dayton Audio verkar vara populära bland byggare, och det verkade rätt smidigt att köpa kit från Sound Imports, plus att jag skulle kunna bygga ett par 15" till ungefär samma pris som ett par köpta dugligt bra 12or. Men sen blev jag osäker på vilken förstärkare man skulle ha till.. Behringer gör ju ett par förstärkare som ska ha varit bra budget-alternativ, iaf om man byter ut fläkten på dem.. men där har också priserna skjutit i höjden, samt att de verkar vara slutsålda överallt.. Dessutom läste jag en massa inlägg om tvivelaktig kvalitet, och förstärkare som slutar fungera inom bara ett par år, vilket avskräckte lite
Senste vändan är att jag upptäckte VBSS, en 18-tummare byggd med ett billigt element, som påstås vara enormt prisvärd samt dessutom mer lättdriven än Dayton's tyngre element. Har ju ganska gott om plats under snedtaket så det gör inget att lådorna skulle bli lite större.. Men det som gör att jag inte är helt såld är att jag ändå tvivlar lite på ljudkvaliteten, för jag har inte hittat några direkta recensioner, folk verkar vara mer intresserade av att tävla i vem som kan klämma in flest av dessa i ett rum.. Låter de bra, eller "bra för att vara så billiga" funderar jag på.. Och så är jag förstås osäker på om jag verkligen "behöver" så här stora saker, eller om jag låtit mig påverkas av folk som vill ha så mkt bas att byxbenen fladdrar när man kollar på film. Resonemanget var iaf att en stor bas som inte spelar så högt skulle låta bättre än en liten bas som spelar närmare sitt max.
Finns det några subwoofers som är lagom för oss tror ni?
I-or skrev:Ja, men det måste betonas att ekvalisering är ofrånkomligt i praktiken.
Dessutom vill jag tillägga att VBSS 18"-högtalaren kanske inte är det listigaste valet. Den är förvisso billig, men mycket klumpig och har begränsade prestanda. Dynaudio Audience 40 är dock inga ljudtrycksmonster: https://www.soundstagenetwork.com/measurements/dynaudio_audience40/, så man behöver inga enorma basresurser.
johanAR skrev:Så när man hör talas om subs som inte låter bra så kan kanske man anta att de endera distar eller har en ojämn frekvenskurva?
Kurben skrev:Jag tycker nog att titeln på denna tråd är missvisande. Det finns inga "lagom" på faktiskt.io..
johanAR skrev:Tjenaremors allihopa, första posten här.
...
Finns det några subwoofers som är lagom för oss tror ni?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 0 gäster