Kurben skrev:Jag tycker nog att titeln på denna tråd är missvisande. Det finns inga "lagom" på faktiskt.io..
Hehe, och det är ju förstås väldigt subjektivt, så det var mest lite skämtsamt i hopp om att läsare skulle hålla tillbaka på rekommendationerna. Tycker det över lag har fungerat bra, och de flesta har tipsat om måttligt dimensionerade byggen. Det har inte _helt_ tagit bort min oro för risken att jag lägger en massa tid och pengar på projektet, och därefter upptäcker att det inte blev bra, men jag arbetar på det

@Kraniet ja, ifall det bara är maxvolym och infraljud man får av att gå upp i storlek så är det inget som behövs. Det som jag är mest osäker på är ifall det finns en risk att låg bas (ca 20-30Hz) försvinner helt, eller att ljudkvaliteten försämras (t.ex. att olika lågfrekventa ljud låter mer eller mindre likadant), pga. storleken på rummet. Det är inte ett jättestort rum, men jag har fått intrycket av att det är större än de flesta rum som folk bygger en "liten subwoofer" för när jag kollat olika byggprojekt på forum. Iaf. på bredden så är det nog mer än dubbelt så stort som rummet på bilden. Men det är säkert som du säger och vi inte behöver så stora saker.
Hörnplacering kommer tyvärr bli omöjligt. Vi har väldigt ont om förvaringsutrymmet i huset så vi har skåp längs med kortsidorna i TV-rummet, och dessa behöver även plats för att kunna öppnas. Dessutom så är i stort sett det enda önskemålet från min fru att det ska fortsätta vara symmetriskt

@paa hur räknar man på sådana där fiskportar om man vill simulera högtalarna i tex WinISD? Är det minsta tvärsnittsarean som gäller? Jag kan ju inte så mkt om högtalardesign, men iaf på pappret ser det ut som Dayton Audio RSS265HF-4 har parametrar som är ganska lika Seas L26ROY, så den kanske skulle funka som budgetalternativ? Är de enda nackdelarna att priset och storleken på lådan ökar när man går upp i storlek, eller finns det ngt mer? Känns som att det i regel skiljer så lite mellan 10", 12" och till och med 15" när man bygger själv, så det är frestande att överdimensionera för säkerhets skull