Ultimate Ears super.fi 5 Pro - "kabelljud"?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bysheon

Ultimate Ears super.fi 5 Pro - "kabelljud"?

Inläggav Bysheon » 2006-04-20 21:58

Är det någon som har lyssnat på dessa? Jag beställde nyligen Shure E4C men returnerade dem omgående. Ljudet var sammanfattat fullt acceptabelt, men mikrofoneffekten från kabeln gjorde dessa helt olyssningsbara, annat än vid stillastittande. När jag gick hörde jag rejäla dunsljud för varje steg jag tog.. 8O

Sådana här in-ear hörlurar får man ju inte testa, så jag har läst mycket recensioner och omdömen på nätet. Jag har kommit fram till att de hörlurar som verkar vara bäst, i den prisklass jag för tillfället kan acceptera för ett par hörlurar till min mp3-spelare (Iaudio U3), är just Ultimate Ears super.fi 5 Pro. Ljudmässigt och ergonomiskt verkar de vara bra, men vad jag inte lyckats utröna är om de har mikrofoniskt kabelljud eller inte.

(Jag antar förresten att Shure E5C har samma problem med mikrofoneffekt som E4C, så de är inget alternativ, liksom inte Etymotic heller är det, av samma anledning. Fel?)

Någon som vet?

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-04-20 22:47

Är du säker på att det är en mokrifoneffekt från kabeln du hör?
Det är väl mer sannolikt att ljudet går genom din kropp och upp till hörselorganen eller att det är vibrationer från kabeln som sätter lurarna i rörelse?
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
Bysheon

Inläggav Bysheon » 2006-04-20 23:00

-distortion- skrev:Är du säker på att det är en mokrifoneffekt från kabeln du hör?
Det är väl mer sannolikt att ljudet går genom din kropp och upp till hörselorganen eller att det är vibrationer från kabeln som sätter lurarna i rörelse?

Hej. Nej, jag är inte säker. Och det kan säkert vara både och.. Men oavsett den fysikaliska beskrivningen av fenomenet vill jag ju inte uppleva det..

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-04-21 22:44

Det du beskriver kan tyda på någon form av glappkontakt.

Bytte just en strömställare för signalkälla i en bekants förstärkare.
Den sjöng med i musiken, knackade man på locket så hördes det i högtalarna.

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2006-04-22 10:32

Har upplevt samma sak med koss the plug.

Prova att dra kabeln någon annan väg, t.ex. ett varv ovanför örat och sen ner bakom örat. (om det ens är möjligt)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-04-22 11:41

Vibrationer transmitterade genom kabeln kopplade till hörlurarna kan göra att det låter skrapigt. Detta har jag varit med om förut och jag tror inte att det har med glappkontakt eller mikrofoni i kabeln att göra.

Om det dunsar när man går beror det sannolikt på att propparna är täta i hörselgången och känsliga för lågfrekventa vibrationer (som blir ljud när propparna vibrerar i hörselgången).

Återgå till Köpråd