Moderator: Redaktörer
sammel skrev:Det ser ju väldigt fit ut
solhaga skrev:sammel skrev:Det ser ju väldigt fit ut
9,3 kg!
Michael skrev:Jag skulle nog ha valt bara ett par kablar på utgången och byglat på kontakten. Ser ingen fördel med två par.
På vänstra kanalen så går lågnivån inuti/mellan ut-paren, inte helt lyckat.
//Michael
Michael skrev:Trixet är hur tvinningen görs för att bli bra när det är fyra ledare (men inte så viktigt). På ena sidan så har du tvinnat två par (inte fyrfläta). Då blir det lite viktigt vilka pinnar som används i sladden och i högtalaren. För att tvinningen skall göra nytta. Annars kan det bli så att plus går i ena paret och minus i andra paret. ...och då skulle det i vänsterkanal bli så att lågnivå kabeln ligger inne i en loop av denna ström, som skulle kunna ge upphov till lite störström.
//Michael
Men man vet ju aldrig hur man kanske kopplar i framtiden. Eventuellt löds en högtalarkabel med bara två ledare, med bara två av stiften anslutna. Då kanske man tar fel på en av pinnarna, ty de båda plus är inte helt lika (liksom de båda minus). (jag kanske bör notera att detta inte är en stor sak, men små detaljer kan även beaktas ibland även om de i praktiken inte innebär något)solhaga skrev:Högtalarkablarnas delar har olika färg, så det är ingen risk.
Michael skrev:Tjusigt![]()
//Michael
Michael skrev:Men man vet ju aldrig hur man kanske kopplar i framtiden. Eventuellt löds en högtalarkabel med bara två ledare, med bara två av stiften anslutna. Då kanske man tar fel på en av pinnarna, ty de båda plus är inte helt lika (liksom de båda minus). (jag kanske bör notera att detta inte är en stor sak, men små detaljer kan även beaktas ibland även om de i praktiken inte innebär något)solhaga skrev:Högtalarkablarnas delar har olika färg, så det är ingen risk.
//Michael
Michael skrev:Tjusigt![]()
Jag ser att du verkar ha plastdetaljer som håller ihop lådan. Har du sett till så alla plåtar (låd delar) har kontakt med varandra? Betänk också att eloxering (liksom plast) inte leder ström.
//Michael
solhaga skrev:Michael skrev:Jag ser att du verkar ha plastdetaljer som håller ihop lådan. Har du sett till så alla plåtar (låddelar) har kontakt med varandra? Betänk också att eloxering (liksom plast) inte leder ström.
//Michael
Jag har lagt en tråd från ena XLR-kontaktens monteringsskruv till en av lockets skruvar.
Michael skrev:Så är slutstegen: 2x sub, bas, mid-amt, diskant-amt?
Det där brummet du skrev om. Är det i alla kanaler, eller bara subbarna?
Edit: Hur blev det med strömförbrukningen, jämfört med gamla? För det var väl en anledning till nybygget?
Michael skrev:Tänkte lite på brummet och kom på att det kan va en bieffekt av semibalancerad kabel, om det finns lite jordströmmar. För om DACen släpper utsignalen helt fri. Så kommer slutsteget se kabeln (spänningsfallet i jordledaren/skärmen). Detta då minus ser i jord i käll-änden av kabeln, medans plussen ser jorden i slutsteget (via nåt motstånd).
//Michael
Michael skrev:Sitter dac-nätdelen och datorn i samma 230-uttag som slutstegen?
Michael skrev:Hur gjorde du med jorden i slutstegen. Hårt kopplad till skyddsjord?
Oj oj, ha flytande steg (i förhållande till lådan) är nog inte så bra. Detta skrev vi om tidigare. Då jag rekommenderade 100 ohm vid xlr kontakt till chassie, med tillhörande konding (för att dra ner hf skräp till lådan direkt och inte in i lådan). Någon annan tyckte hård koppling var bättre.solhaga skrev:Michael skrev:Hur gjorde du med jorden i slutstegen. Hårt kopplad till skyddsjord?
Nej! Jag vill inte ha några jordloopar.
Michael skrev:Jag minns att jag reagerade lite på en bild på mösterkortet. Så funderar på om GND vid ingången (på mönsterkortet) verkligen sitter hårt till GND på kraftanslutning (på mönsterkortet).
Michael skrev:XLR pinne 1.
Ungefär 10nF. Jag har visst använt 4,7nF i ett steg. Hittade att någon rekommenderade 22nF.
l
Michael skrev:Vad är R13 för något motstånd, var sitter det?l
Michael skrev:Jag minns att jag reagerade lite på en bild på mönsterkortet. Så funderar på om GND vid ingången (på mönsterkortet) verkligen sitter hårt till GND på kraftanslutning (på mönsterkortet). Skulle gått att mäta på ett oanslutet mösterkort. Du skulle kunna mäta på ett slutsteg när det är avstängt och utan xlr kablage anslutet. Mellan chassi och nätdels GND (resistansmät med multimeter).
//Michael
Jasolhaga skrev:Ok, och då skall kondensatorn sitta parallellt med motståndet?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster