Fytrius skrev:Chris71 skrev:Jag kan bära vittne att shuntfiltreringen fungerar väldigt bra irl, men då den har sitt ursprung hos någon som absolut gillar att spela starkt så skall jag inte säga att det är allas kopp te.
Personligen gillade jag SB17 bestyckningen för att de helt enkelt lät förbaskat rent, men det var ju absolut lätt anorektiskt i de lägre registren nu har jag en SS 30W bestyckad sub som fyller på ganska bra, men efter att ha stoppat i Purifi 6,5 NAA element i OA51 lådorna så skulle jag nästan kunna stänga ner subben för vardagslyssning.
Utan att vara någon expert på området så krävs det lite tur och en hel del knåpande för att hitta ett basstöd till OA konstruktioner som låter originalen behålla sin karaktär.
Jag kanske har misslyckats på något sätt med bastillsatserna....men jag tror inte det. Har provat nu på förmiddagen och testat olika positioner på basstödet. Tycker att det låter lite bättre med basstödselementen riktade framåt istället för mot sidan (har alltså vridit hela basstödet under huvudhögtalarna). Och alltså...... det låter ju inte dåligt alls. Men slutsatsen f n ändå att jag föredrar OA51N ensamma.
Så här mäter de med och utan basstöd. Mätt med Line Audio CM3 (cardioid) som är det jag har. Frekvensgången är därför avrullad med början strax över 100 Hz (enligt specen). Men det intressanta i detta fall är väl jämförelsen kurvorna sinsemellan...(jag är inte så van mätare heller men om något ser konstigt ut så säg till....)
Mätning OA51N.jpg
Det är väl inga jätteskillnader direkt. Jag tänker att det är det faktumet att baselementen delar på jobbet upp till några hundra Hz och strålar från olika punkter som gör att jag tycker att man förlorar lite av "rymden" ? Kommentarer?
Funderar på att testa att ta bort bastödsfiltret och koppla in bastillsatsen med aktiv delning via datorn och köra den som en basmodul istället. Hur skulle det kunna låta tro?
Ja, du ska nog nöja dig med att mäta H & V separat.
I min värld så är hela grejen med en extra bas dessa:
Max spl ökar/dist sänks
300hz problemet mitigeras, men då måste basen komma så nära väggen det bara går. Mätte alla permutationer för att få det så bra som möjligt och det är den placeringen som gäller. (Trodde initialt att den lägre framåt och den övre åt sidan skulle vara vinnaren men icke)
golvreflexen minskar
Hur har du kopplat in extrabasen? bas+(konding//bas) l?
Se till att brytfrekvensen ligger kring/över 300hz för att maximera nyttan med extrabasen.
Rymd som du säger försvinner låter som diskant
Jag gjorde om mina oa51 till trevägare istället för basstöd
Så om du tittar på bilden så ser du att basarna är så nära bakkant som jag vågade sätta dem.
Men någon ändring av ljudet förutom en mindre avvikelse (mindre än +1db någonstans under 800hz,har glömt, pga impedans & tonkurvor som gjorde det lite knixigt att få ihop passivt som jag inte kan säga påverkar min upplevelse negativt) så kan man njuta av lägre dist upp till diskanten, lägre -3db och betydligt högre max SPL och en upplevd mer fysisk/direkt bas.
Varning för jättebild
Hoppas det hjälper dig något iaf