Moderator: Redaktörer
Michael skrev:Men vid TS mätning så mäts impedansen. Detta genom att mäta spänning över elementet och strömmen (via shuntmotstånd). Då spelar det väl ingen roll om förstärkaren har krokig frekvensgång? eller hög utimpedans?
Kan man mäta vid väldigt låg nivå, eller bör man helst ha lite effekt? ...kan det räcka med en lågnivå utgång?
//Michael
Michael skrev:Tack för förklaring, men jag förstår nog ändå inte. Min hjärna är nog lite trög. Kan det vara skillnad om mätningen utförs med stegad sinus eller impuls?
//Michael
jansch skrev:UCA 202 verkar inte vara en höjdare....
Amirn på Audio Science Review har testat den och den har inte ens asynkron USB enligt honom. Din PC borde vara bättre.
Du måste ha en effektförstärkare efter utsignalen till högtalaren med rak frekvensgång. Mäter du på klassiskt vis får inte dess dämpfaktor vara låg (alltså ingen rörhäck).
Michael skrev:Istället för att tänka alltför mycket, så tänkte jag; äh, varför inte mäta och kolla...
[ Bild ]
Först så la jag till 499 ohm ut från slutsteget. Oj, det ändrade sig - men vänta, inte pga det som 'jag inte förstår'. För jag mätte lite till. Det visade sig att om jag ändrar nivån på signalen. Så ändrar sig högtalaren. Min tolkning är att mätningen funkar även med hög utimpedans på slutsteget (det extra motståndet). Alltså att den mäter rätt ändå. Vilket jag tycker den borde och så som jag antytt tidigare i tråden. Jag tycker det liksom är bara ohmslag som gäller för det. Det som händer med ett seriemotstånd är att nivån ändras. Den sjunker. Vilket även hörs vid mätningen, för ljudnivån blev mycket lägre.
Däremot så verkar det som om högtalaren ändrar karaktär med olika nivåer. Jag tog bort det extra seriemotståndet och mätte på två andra nivåer (så att säga: ändrade volymen). Dels 9dB högre och 30dB lägre. Mätning med extra seriemotstånd och mätningen med lägst nivå, ger högre impedans topp och vid högre frekvens.
Detta kände jag inte till att högtalarna uppvisar olika impedans kurvor vid olika nivåer.
Om nu det inte är något fel i min mätuppkoppling. Skulle vilja plocka fram mitt Clio system och mäta samma sak, men det tar lite för lång tid.
PS. Tror inte jag angivit ingångsimpedansen för ADCn i REW. För jag ser inget värde för det och ser inte ens rutan att skriva den i. Shunten är 25 ohm (Rsense).
//Michael
jansch skrev:Michael skrev:Istället för att tänka alltför mycket, så tänkte jag; äh, varför inte mäta och kolla...
[ Bild ]
Först så la jag till 499 ohm ut från slutsteget. Oj, det ändrade sig - men vänta, inte pga det som 'jag inte förstår'. För jag mätte lite till. Det visade sig att om jag ändrar nivån på signalen. Så ändrar sig högtalaren. Min tolkning är att mätningen funkar även med hög utimpedans på slutsteget (det extra motståndet). Alltså att den mäter rätt ändå. Vilket jag tycker den borde och så som jag antytt tidigare i tråden. Jag tycker det liksom är bara ohmslag som gäller för det. Det som händer med ett seriemotstånd är att nivån ändras. Den sjunker. Vilket även hörs vid mätningen, för ljudnivån blev mycket lägre.
Däremot så verkar det som om högtalaren ändrar karaktär med olika nivåer. Jag tog bort det extra seriemotståndet och mätte på två andra nivåer (så att säga: ändrade volymen). Dels 9dB högre och 30dB lägre. Mätning med extra seriemotstånd och mätningen med lägst nivå, ger högre impedans topp och vid högre frekvens.
Detta kände jag inte till att högtalarna uppvisar olika impedans kurvor vid olika nivåer.
Om nu det inte är något fel i min mätuppkoppling. Skulle vilja plocka fram mitt Clio system och mäta samma sak, men det tar lite för lång tid.
PS. Tror inte jag angivit ingångsimpedansen för ADCn i REW. För jag ser inget värde för det och ser inte ens rutan att skriva den i. Shunten är 25 ohm (Rsense).
//Michael
Högtalarelement har inte olika impedanskurvor för olika ljud/effektnivåer. Detta gäller så länge man mäter vid rimlga nivåer där Thiele/Smallparamtrarna förblir stabila.
T.ex att talspolen inte värms upp och förändrar talspolerestistanen eller att talspolen rör sig utanför det "linjära" arbetsområdet i magnetfältet eller annat som uppträder olinjärt vid större signaler/belastning.
Mätning av T/Sparametrar skall därför ske vid relativt låga nivåer, det räcker att man ser till att har bra tillgänglig dynamik
schmutziger skrev:
Vad är låga nivåer? 2.83V eller pratar vi lägre?
Har för mig seas mäter sina T/S högre än andra just för detta, de mäter vid 2.83V.
Finns nån sida som mäte seas element på olika nivåer och vid 2.83v stämde deras spec överrens men inte vid lägre. Det var särskilt fs som sjönk och de parametrar som berörs av den således.
kommer inte ihåg längre var det var nånstans tyvärr. Det borde ju dock förhålla sig som du skriver tycker man ju.
Så då är frågan varför min mätning visar det den visar. Måste nog nångång forska vidare i detta.jansch skrev:Högtalarelement har inte olika impedanskurvor för olika ljud/effektnivåer.
Michael skrev:Så då är frågan varför min mätning visar det den visar. Måste nog nångång forska vidare i detta.jansch skrev:Högtalarelement har inte olika impedanskurvor för olika ljud/effektnivåer.
PS. Plus det där 'mätfelet' (påverkan av motståndet) som jag fortfarande inte fattar. Tycker ohmslag borde gälla och det gör den nog säkert, men med några detaljer som jag inte ser.
//Michael
Michael skrev:Ursäkta men detta tycker jag är ett märkligt sätt att mäta och förstår inte varför det tas upp. Varför blanda in k.
Om nu ohmslag gäller så är det som du säger Z=U/I. Vi mäter ju U och I. Så varför inte då ta U och dela med I, då bör vi få Z. ...och så får vi göra detta vid väldigt många frekvenser.
Frågetecknet var väl om varför resultatet blir fel/olika beroende på signalkällan. Främst då utgångsresistans, men även frekvensgång.
PS. Har planer på att mäta mer, så jag återkommer med det.
//Michael
sammel skrev:Eftersom jag har en box som kör en nivå så har jag inte
stött på grejen. Kollade i min gamla kokbok och där
kör Vance lite mätningar med olika nivåer.
I basreflex verkar frekvensen för nedre puckel ändras,
men inte den övre. Ja det var lite att fundera på.
Jag vet ju att en del dimensionerar sina konstruktioner
efter högre nivå på mätningarna, för att man menar att det
blir rättare, kommer inte ihåg vem.
sammel skrev:Det var inte min mening att krångla till det,
Tyckte en tidigare publicerad kurva var basreflex,
kan vara fel. Bortse då från mitt inlägg.
Den med högre nivåkonstruktören tror jag höll på med PA.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 236 gäster