LeifB skrev:Ointresset för ny teknik verkar svalt här.
Misströsta inte.
Vi får stå på.. En och annan blir nyfikna!
Hehe det kanske är så Jepp en får käääämpa
Moderator: Redaktörer
LeifB skrev:Ointresset för ny teknik verkar svalt här.
Misströsta inte.
Vi får stå på.. En och annan blir nyfikna!
Henrik36 skrev:Ganska kul att gamla rörisen spelar på efter typ 15år och mängder med timmar, helt klart för många timmar på rören för dom medvetna rörfolket….
Lite tråkigt ändå att ingen här på detta forat ens har vågat låna hem en av våra DACar för test.
Dom lirar bra helt klart
hifikg skrev:Har anmält mitt intresse för att ställa upp o jämföra, se PM
Chris71 skrev:
Hej Henrik
Jag tycker inte att du skall misströsta allt för mycket beroende på vad målet med ert utvecklande är, Faktiskt är lite av ett tveeggat svärd och jag har under mina år här aldrig sett någon lyckas med reptricket att balansera på den slaka linan som erbjuds semi och professionella producenter som besöker Faktiskt.
Det är säkert så att även jag har fått vissa saker fel men så här tror jag att det kan vara, som forum är det svårt att hitta något som samlar mer kunskap på vårt modersmål iaf vilket kan vara önskvärt när man bollar idéer, men denna samling av kunskap kommer oxå med ett pris.
Som kunskapssökande så kan man snabbt bli överöst av fostrande kunskap inom många olika områden av HiFi, som amatör kan man oxå få mycket uppskattning och lagom många goda råd om förbättringar och så långt är allt OK, det finns någon slags uttalad handelsbalans mellan givande och tagande. Genom åren har även en del semi-professionella byggt upp ett gott ryckte och fått uppskattning för sina skapelser.
Vad jag dock har sett mer än 1 gång är när människor som tjänar sitt uppehälle inom HiFi industrin så uppstår en slags skepsis som skulle kunna vara mycket hälsosam om den tyglades inom begreppet hälsosam men det blir lätt så att inget får kosta med än komponenternas pris eller så bör man i stort sett sälja till kostpris får att få en Faktiskt approval.
Kanske är det bara den svenska avundsjukan som visar sitt fula nylle eller så är det så att man delar upp råden som ideella och andra med en kommersiell baktanke trots att det inte direkt är någon handelsplats härinne.
Nu behöver ju inget av detta alls anspela på era trevande steg för det kanske är ett 100% hobby projekt som aldrig har någon avsikt att bli något annat men då finns det tyvärr en annan lite puckel att komma över, man bör ha någon anknytning med de större intressegrupperna för att enkelt smälta in, när jag upptäckte faktiskt hade jag ingen särskild relation till Carlsson högtalare eller åsikter om Ino-Audio vilket gjorde att jag var betydligt mer av en åskådare än en deltagare.
Nu är det säkert minst 25år sedan jag trodde mig kunna revolutionera den digitala domänen eftersom det saknade både BIT-ar och dåliga klockor var snarare en regel än ett undantag, problemet var att då kostade en anständig BB krets säkert lika mycket som ni bygger en hel DAC för idag, och man behövde ju 2st/kanal för att hantera översamplingen, men även om möjligheterna blivit större så är det ni gör inte alltid enkelt att förstå.
Jag tror att det fantastiska jobb ni gör kan vara svårt för många att greppa och därför inte enkelt för andra att relatera till, så därför blir det nog en lite skev bild när ni presenterar en DAC som på pappret innehåller samma Chip som 100-tals andra apparater, om man inte förstår att det handlar till 95% om hur man implementera chipet snarar än vad komponenten heter så kommer man knappast förstå vad ni sysslar med.
Om det fanns någon mening med allt detta dravel så är det nog att ni har tagit på er uppgifter att bli profet i er egna by där dessutom 90% redan har lämnat kyrkan och tron, men det är nog tyvärr bara så att ert egna pannben kan avgöra om ni knäcker nöten, jag har ju aldrig lyckats få ihop ett par högtalare i tid för att anmäla till någon DYI träff, men vem vet 2024 kanske är året då det händer och om så är fallet får ni gärna ta hand om den digitala källan.
När ja väl får ihop 1 anläggning som jag känner i alla vinklar istället för 23st som står över allt så lånar jag gärna en Dac och lyssnar på.
Henrik36 skrev:hifikg skrev:Har anmält mitt intresse för att ställa upp o jämföra, se PM
Kul och jag har svarat
LeifB skrev:
+1
Nu är du het.
Smid medan stålet glöder.
Henrik36 skrev:Lite tråkigt ändå att ingen här på detta forat ens har vågat låna hem en av våra DACar för test.
Dom lirar bra helt klart
pLudio skrev:Jag lånar gärna en DAC senare i sommar eller i höst när jag har tid för det så den inte bara blir ståendes först.
oa51 skrev:Även jag lånar gärna, kan jämföra med Chord Mojo, Chord Hugo II, Bremen till att börja med. En gruppaktivitet är inte heller omöjlig nu då jag fått ordning i nya lgh!
LeifB skrev:+1
Är den klar nu?
LeifB skrev:Så snyggt..
Henrik36 skrev:Datorn till Dacen
LeifB skrev:Snyggt jobbat.
RogerGustavsson skrev:Henrik36 skrev:Datorn till Dacen
Vilken funktion har den?
Michael skrev:Handlöder du med kolv pinne för pinne eller trixet att löda hel rad i ett svep? Eller allt på engång i ugn?
Vad är det för 'randiga' kondingar, tex C100?
PS. Ser ut som kortis mellan några pinnar på icn.
//Michael