aktivt och passivt fillter samverkan?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
andre

aktivt och passivt fillter samverkan?

Inläggav andre » 2006-04-20 14:11

Frågan är följande, om jag har en bas som jag delar passivt vid 100hz /12 db innan jag skickar in signalen i subwoofer förstärkaren som jag ställer på delning vid 80 hz (vet tyvär inte hur brant den skär)

Går det överhuvudtaget? isåfall vad får jag för branthet respektive fillter kurva?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-04-20 15:44

Kan vara svårt att dela passivt vid lägre frekvenser eftersom impedanshöjningen kring basens resonans kan störa filterfunktionen rejält. Komponenterna blir stora och dyra. Kan vara bättre med ett ordentligt aktivt filter. Möjligen är det i basförstärkaren inte tillräckligt brant och kan behöva ersättas av ett med brantare filtrering.

Användarvisningsbild
andre

Inläggav andre » 2006-04-20 17:15

Ursäkta den dåliga förlklaringen :oops: vad jag menar är subbens förstärkare delar först vid 80 hz sedan 100hz /12db passivt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-04-20 22:01

Nja, nu är jag inte riktigt med.... Basförstärkaren har ett aktivt lågpassfilter på ingången som delar vid 80 Hz? Vad är det för filtrering vid 100 Hz? Är det sidosystemens högpassfilter?

Användarvisningsbild
andre

Inläggav andre » 2006-04-21 11:50

RogerGustavsson skrev:Nja, nu är jag inte riktigt med.... Basförstärkaren har ett aktivt lågpassfilter på ingången som delar vid 80 Hz? Vad är det för filtrering vid 100 Hz? Är det sidosystemens högpassfilter?

100 hz filltreringen är ett passivt fillter på högnivå kabeln som kommer från subförstärkaren ,som går till ett element.
Innan dess har subbförstärkarens lågnivå fillter redan delat.
Detta är inget jag skall bygga ,funderar bara på vad som händer vid "fillter på fillter" aktivt o passivt.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-04-21 11:58

Inte så insatt i sånt men nog tror jag det skulle bli bättre resultat om man struntade i det passiva filtret...ofta använder man väl en sub i samband med en hemmbiostärkare och då har man ju dubbla aktiva filter, ett i stärkaren och ett i substärkaren.....men även om man bara har det aktiva filtret i substärkaren så tror jag resultatet skulle bli bättre utan ett passivt filter..
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Återgå till Teknikforum