Hur långt ned i frekvens dämpar dessa (acoblå)?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Merkurius

Hur långt ned i frekvens dämpar dessa (acoblå)?

Inläggav Merkurius » 2006-04-21 18:18

Bild
och har någon dämpningskoefficient på dem?

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2006-04-21 21:26

Är det inte dags att du visar forumet vilken högtalares reflexer du dämpar med dessa paneler? 8)
11010000

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2006-04-21 21:56

:lol: 8) 8) Hehe... mjo, i sinom tid serru... dvs. när jag orkar ta några bilder på dem.

Jag kan iaf säga att Ekan å jag är två inoiter som bor inom en radie av bara lite drygt hundra meter från varandra 8O Därmed kan ni kanske gissa vad det är för skapelser jag har :?: :idea:

Ekan, vi ses imorrn kl. 9.50, go natt.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-04-21 22:28

Trodde Ekan ingick i den sanna läran? 8)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2006-04-22 07:23

Vee-Eight skrev:Trodde Ekan ingick i den sanna läran? 8)

"skenet bedrar", som det brukar heta 8) Han har dock återfallit för han ska nämligen ta med sig några små fyrkantiga lådor på DIY-träffen...

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2006-04-23 00:11

Vee-Eight skrev:Trodde Ekan ingick i den sanna läran? 8)

Protestant och katolik samtidigt, det funkar rätt bra tycker jag. Just nu katolik, för ikväll har jag "spelat ned" lite med OA-50.

Tack för senast btw :) .
11010000

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-04-23 00:56

Hur lågt ned i frekvens de dämpar beror på en del olika saker, såsom till exempel:

1. Hur långt från väggen den är.

2. Hur stor yta som bildas av absorbenten.

När man anger absorptionskoefficient brukar man utgå ifrån en oändligt stor absorbent som sitter med ett specificerat avstånd från en oändligt hård vägg*. I det fallet absorbenten sitter platt mot väggen, har en absorbent av det nämnda slaget sjunkit till cirka 50% absorptionskoefficient vid ungefär 300 Hz.

Men - det är inte alltid de sitter platt mot en hård vägg, och så stora som oändligheten är absorbenter sällan i verkligheten...

Endast om man täcker en hel vägg beter sig absorbenten oändligt stor (eftersom reflexionen i de vinkelräta vägarna å speglar absorbenten till en oädlig sammanlagd yta). Är absorptionsytan mindre än oändlig så avtar förmågan att absorbera låga frekvensers reflexion i bakomliggande vägg, eftersom låga frekvenser har långa våglängder, och därför får små objekt att bli akustiskt "suddiga", vilket gör att den hårda omgivningen tränger sin in över absorbenten och gör den mindre absorberande :? . Å andra sidan gör samma akustiska lågfrekvenssuddighet att skivans absorption läcker ut över väggen också! :P Så skivans effekt mätt i metriska sabin, får samma faktiska frekvensberoende som specifikationen för dess absorptionsberoende som funktion av frekvensen antyder!

Sitter inte skivan platt mot en hård vägg å andra sidan så ökar dess förmåga att absorbera låga frekvenser. 50%-gränsen nås först när man kommer ned till ungefär 100 Hz, om man har 1 dm mineralull av lämplig kvalitet bakom absorbenten.

Vh, iö

- - - - -

*Eller rättare sagt: När man tittar på absorptionskoefficienten för en yta, så anger den absorptionens frekvensberoende för ett reflekterat ljud från en oändligt stor sådan yta.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2006-04-23 09:33

IngOehman: Tack för svaret.

Mvh
Stefan

Återgå till Generellt om hifi