I-or skrev:Det handlar om att kunna driva elementen till xmax för låga frekvenser och skälet till att detta är möjligt trots mycket liten kavitetsvolym är i det här fallet att xmax endast är 4,5 mm. Med ett mer hälsosamt xmax om 9 mm hade kraven på förstärkareffekt ökat med en faktor 4, d.v.s. till omkring 2 kW per basmodul.
Långt under resonans, där systemet uppträder styvhetskontrollerat, kan man för en kavitetsvolym som är mindre än ca 1/5 av Vas (villkoret gäller endast för att elementets upphängningsstyvhet ska ha i stort sett försumbar inverkan) efter lite algebra ganska enkelt beräkna kravet på den något underskattade kavitetsvolym V som krävs för att uppnå xmax som:
V = 100000*Sd^2*xmax/(Bl*rot(P/R))
Med Sd = 0,0343 m2, xmax = 0,0045 m, Bl =12,6 Tm, P = 90 W och R = 6,6 ohm så får vi V = 0,0108 m3, d.v.s. 10,8 liter.
Tack, nu kanske jag är med mer.
Motorn är alltså det viktiga, så långt är jag med. Men att gå på så liten volym som möjligt, är det för att störas mindre av element-kavitet kombinationens naturliga egenskaper?
Jag blir sugen att prova lite, är det här ett lämpligt objekt att prova med:
https://www.kicker.com/app/tsparam/44CWCD104.htmlBL 14.688
SD 360cm2
xmax 13.5mm
P 250W
R 7.465 ohm
Det skulle hamna på 20l enligt formeln. Men Xmax är nog lite överdrivet då jag tycker att de elementen varit med väldigt länge.
Jag har en gammal klassisk rund Kicker solo-baric och en DD 2510 tillgängliga för prov. Men ingen av dem är ett praktiskt alternativ för att skala upp då en inte tillverkats på kanske tjugofem år och den andra är vansinnigt dyr. Men inget BL för någon av dem, DD elementet har nog ganska mycket motor men tillverkaren påstår att elementen är byggda för att kontrollera konrörelsen även under basreflexlådors avstämning utan att något skadas. Så jag misstänker att spindeln har så olämpliga egenskaper man kan ha för den här typen av låda.
Den klassiska Solo basen kan vara tänkt för att användas på det här sättet då den skall användas i 14-17l sluten låda och "får" inte användas i basreflex trots att dess parametrar ser ut att göra den mest lämplig för basreflex.