Line array sub ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Line array sub ?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-08-17 18:45

Tack! Är detta kurvor i frifält eller på plats i rum? Blir väl lite skillnad på om modulen placeras mellan soffa och vägg än endast under en soffa längre ut i rummet (som eljulio hade)?

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2023-08-17 19:05

Tack för jämförelserna. Hur blir prestandan med Dayton LS12-44 istället för LS10-44 i en lite större låda jämfört med SB-2?
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2023-08-17 19:11

Man blir ju f*** byggsugen igen. En sådan där hängd ovan garagedörrarna hade ju varit maffigt.... :twisted: Men sambon lär ju idiotförklara duktigt... 8)

rigi

Inläggav rigi » 2023-08-17 20:36

:D
eljulio skrev:Man blir ju f*** byggsugen igen. En sådan där hängd ovan garagedörrarna hade ju varit maffigt.... :twisted: Men sambon lär ju idiotförklara duktigt... 8)

Håller med dig. Sambon här hemma förstår inte alls när man kommer hem med spånskiva eller tar fram micken för att mäta…..igen

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-08-17 21:45

tian skrev:
I-or skrev:Eftersom elementet verkar vara 26 cm i diameter (och inte 25) så blir det innermått om 26,5x27x158 cm (bxdxh).

Krävs det någon slags "stagning" i lådan eller blir det tillräckligt bra att låta den vara tom ( helt utan fluff )

Tornlådorna är oerhört enkla, endast 6 sidor som limmas ihop och sedan är det klart. Ingen stagning och ingen fyllning. Detta är en stor fördel.

Skälet till att man kommer undan med tunna väggar utan stagning är att dimensionerna är små utom i höjdled, men eftersom krafterna från elementen är utspridda längs hela denna dimension så rör sig lådan bara som en stelkropp (i praktiken utan ljudgenerering) upp till ganska höga frekvenser. Dessutom bör man p.g.a. elementens andratonsdistorsion helst bara utnyttja dessa basmoduler upp till 80 Hz, vilket medför att strukturresonansfrekvenserna inte behöver vara särskilt höga.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-08-17 21:56

Zappa skrev:Tack för jämförelserna. Hur blir prestandan med Dayton LS12-44 istället för LS10-44 i en lite större låda jämfört med SB-2?

Aningen bättre, 2 dB högre ljudtrycksnivå över portresonansområdet, men kavitetsvolymen blir också betydligt större.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2023-08-17 23:07

Jag har alltid tyckt att det är svårt att få basar tysta nog att fungera när de är för nära lyssningspositionen om de inte används främst för film. Tunna TV tyckte jag löste det problemet då vi ofta fått ett döutrymme mellan högtalarna, där en TV bänk eller liknande skulle stått förr.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2023-08-17 23:08

I-or skrev:
Zappa skrev:Tack för jämförelserna. Hur blir prestandan med Dayton LS12-44 istället för LS10-44 i en lite större låda jämfört med SB-2?

Aningen bättre, 2 dB högre ljudtrycksnivå över portresonansområdet, men kavitetsvolymen blir också betydligt större.

Tackar! Vet vi något om produktionskvaliteten på D-250? Elementens egenskaper bör väl vara så lika som möjligt för att på bästa möjliga sätt släcka ut andratonen?

I-or skrev:Faktum är att det är bättre att lägga denna högtalare ned på golvet längs den största dimensionen i rummet än att låta den stå upp som det är tänkt.

Av det skälet, skulle en plattare variant av det slutna bastornet gå bra att placera under soffan? Exempelvis funkar en totalhöjd på drygt 16 cm under min soffa. :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-08-18 00:06

Eftersom det största problemet kommer från den olinjära induktansen (avsaknad av kortslutningsringar), vilket är en rent elektromagnetisk effekt, så uppför sig antagligen olika exemplar mycket lika i detta avseende (förutsatt att Reckhorn har hygglig kontroll på spolens position i magnetgapet vid montering).

Att låta en lång källa ligga ned är bara meningsfullt om man har ett stort lyssningsområde. 16 cm blir nog ganska trångt, då det krävs en höjd om minst 137+12+20 = 169 mm.

Man kan för övrigt få lite extra rumpmassage om man placerar basmodulen under soffan.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2023-08-18 00:26

I-or skrev:Eftersom det största problemet kommer från den olinjära induktansen (avsaknad av kortslutningsringar), vilket är en rent elektromagnetisk effekt, så uppför sig antagligen olika exemplar mycket lika i detta avseende (förutsatt att Reckhorn har hygglig kontroll på spolens position i magnetgapet vid montering).

Att låta en lång källa ligga ned är bara meningsfullt om man har ett stort lyssningsområde. 16 cm blir nog ganska trångt, då det krävs en höjd om minst 137+12+20 = 169 mm.

Man kan för övrigt få lite extra rumpmassage om man placerar basmodulen under soffan.

Ja, det där med massagen kan nog eljulio berätta en del om. :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-08-18 01:19

RogerGustavsson skrev:Tack! Är detta kurvor i frifält eller på plats i rum? Blir väl lite skillnad på om modulen placeras mellan soffa och vägg än endast under en soffa längre ut i rummet (som eljulio hade)?

På y-axeln står det "free field", vilket man inte helt oväntat kan översätta till frifält. 8)

(Mina högtalare flyger omkring i rymden eftersom jag i ett annat Matlab-skript även simulerar rumsfrekvensgången för rundstrålande källor, medan det är vanligast att man förutsätter halvsfärisk utstrålning (+6 dB relativt mina resultat). Ibland har jag sett konstiga påhitt som utstrålning från ett hörn (+18 dB relativt mina resultat), men detta görs mest i marknadsföringssyfte.)

I ett någorlunda normalt rum kan man i lyssningspositionen mellan tummen ock pekfingret lägga ungefär 10 dB (6-14 dB) vid 20 Hz till de ljudtrycksnivåer som presenteras i diagrammen ovan. Över ca 50-60 Hz motsvarar ljudtrycksnivåerna ungefär vad man erhåller i lyssningspositionen. Över ca 200 Hz börjar tydliga baffeleffekter att göra sig gällande och simuleringsresultaten blir allt mer osäkra.

Man ska dock inte utgå ifrån att ljudet är helt rent vid xmax, utan snarare är det här som distorsionen börjar att bli rejält irriterande och viss otydlighet i basen dyker upp betydligt tidigare. Den som är van vid t.ex. 8"-element med normal slaglängd (sådär 5-7 mm) kommer dock att bli närmast överväldigad när man jämför med 10"-element med lång slaglängd som klarar ca 10 dB högre ljudtrycksnivåer.

eljulios placering av SB-1 var vald av möbleringstekniska skäl och var därför inte optimal ur effektivitetssynvinkel och kostade runt 4-5 dB i ljudtrycksnivå. Dessutom är rummet stort eftersom det är L-format och lyssningsdelen ansluter till matrum/kök. Det saknades dock inte bas ändå och en klar majoritet av faktisktianer skulle vara riktigt nöjda med basåtergivningen.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2023-08-18 09:41

rigi skrev::D
eljulio skrev:Man blir ju f*** byggsugen igen. En sådan där hängd ovan garagedörrarna hade ju varit maffigt.... :twisted: Men sambon lär ju idiotförklara duktigt... 8)

Håller med dig. Sambon här hemma förstår inte alls när man kommer hem med spånskiva eller tar fram micken för att mäta…..igen

Försöker hålla mig borta från tråden för att inte bli inspirerad, vilket ju inte går,
har hållit på tillräckligt länge o mycket med mitt projekt, 2,5 år typ.
Behöver lite mental återhämtning, o det kan ju en sådan hör tråd ju ge, om bara inte Sammel rycks med :)
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-08-18 15:11

Slappna av. Lyssna på musik. Finn er inre frid. Ni har tillräckligt bra grejor.

Alldeles för många faktisktianer tycker att det är så kul med 3P, d.v.s. prylar/prestanda/projekt, att de glömmer det viktigaste.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2023-08-18 15:27

Under min soffa skulle jag få plats med två lådor som har yttermåtten 16 x 62 x 112 och om basen pekar uppåt finns det gott om utrymme för den att slå. Exempelvis skulle en sån här bjässe precis få plats på höjden om lådans godstjocklek är högst 16 mm och säkerligen leverera ordentligt med kroppsmassage till de som sitter i soffan :mrgreen: :

https://en.toutlehautparleur.com/speaker-rcf-lf15x401-8-ohm-15-47-inch.html

Nu ska jag fortsätta lyssna på musik. :)

rigi

Inläggav rigi » 2023-08-18 15:42

sammel skrev:
rigi skrev::D

Försöker hålla mig borta från tråden för att inte bli inspirerad, vilket ju inte går,
har hållit på tillräckligt länge o mycket med mitt projekt, 2,5 år typ.
Behöver lite mental återhämtning, o det kan ju en sådan hör tråd ju ge, om bara inte Sammel rycks med :)

Har 8st 6,5” element liggande här hemma… i eftermiddags blev det en 30L låda och 4st element i. Jag har definitivt för mycket tid över

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2023-08-18 19:02

Zappa skrev:
I-or skrev:Eftersom det största problemet kommer från den olinjära induktansen (avsaknad av kortslutningsringar), vilket är en rent elektromagnetisk effekt, så uppför sig antagligen olika exemplar mycket lika i detta avseende (förutsatt att Reckhorn har hygglig kontroll på spolens position i magnetgapet vid montering).

Ja, det där med massagen kan nog eljulio berätta en del om. :)

Elementärt: Det var "bara" att bygga in vikt i soffan, sådär 50 kg tyngre gjorde jag den. Ju tyngre den blev, desto mindre effekt upp i röven så att säga... :lol: Det blev riktigt bra till slut. Skulle tro att basen i både mängd och kvalitet är fullt tillräckligt för 99% av normalpopulationen och upp mot 90% för de ärade medlemmarna här på faktiskt.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2023-08-18 19:05

I-or skrev:Slappna av. Lyssna på musik. Finn er inre frid. Ni har tillräckligt bra grejor.

Alldeles för många faktisktianer tycker att det är så kul med 3P, d.v.s. prylar/prestanda/projekt, att de glömmer det viktigaste.

Vi som hänger här har prestandmässigt överjävligt bra återgivning jämfört gemen man. Men visst är pillandet kul. Skaffade som bekant en svarv nyligen och det är väldigt roligt. Den stora fördelen är faktiskt att man lyssnar på en hel platta i taget och blir lite mer avslappnad på det sättet. Nu senast Cash och Folsom prison. Distar våldsamt ibland, inspelningen främst, men det är njutbart ändå på grund av stämningen. :D

Användarvisningsbild
tian

Inläggav tian » 2023-08-19 10:01

Ett första utkast på subbarna :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-08-19 10:22

eljulio skrev:
I-or skrev:Vi som hänger här har prestandmässigt överjävligt bra återgivning jämfört gemen man.

Så kan det vara men jag tycker alla knep att dölja systemen är kul att följa, inte minst när man har system som tar tillräckligt med uppmärksamhet i vardagsrummet.

Skulle gärna se en version med Dayton LS12-44 att placera bakom/under en soffa. Hur mycket större än SB-1 blir en sådan?

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2023-08-19 11:04

Instämmer, det är kul att dölja baslådor och visst vore det intressant att se en version av soffbasen med Dayton LS12-44 som har klart lägre tredjetonsdistorsion än LS10-44 och kan spela några dB högre.

Två 90 liters lådor får plats under min soffa och exempelvis ryms en 15 tums bas som RCF LF15X401 på höjden där. Det skulle nog ge en maffig bas. :) Jag har också ett utrymme bakom vänster högtalare som är 230 x 130 x 30 cm! :D Men å andra sidan är jag redan riktigt nöjd med ljudet och bor i lägenhet så att bygga extrema basmoduler känns lite avigt. Möjligen installerar jag en buttkicker under soffan istället, frågan är vilken som är bra?

Kul att se utkast på bastornen! :)

011_LF15X401_gallery.jpg
011_LF15X401_gallery.jpg (204.11 KiB) Visad 12911 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-08-19 12:28

RogerGustavsson skrev:
eljulio skrev:
I-or skrev:Vi som hänger här har prestandmässigt överjävligt bra återgivning jämfört gemen man.

Så kan det vara men jag tycker alla knep att dölja systemen är kul att följa, inte minst när man har system som tar tillräckligt med uppmärksamhet i vardagsrummet.

Skulle gärna se en version med Dayton LS12-44 att placera bakom/under en soffa. Hur mycket större än SB-1 blir en sådan?

Det där citatet kom nog från eljulio och inte från mig.

I runda slängar handlar det om nästan dubbla volymen (100 liter) om man byter till LS12-44. Ljudtryckskapaciteten ökar med ca 3,5 dB från 40 Hz och uppåt (för lägre frekvenser beror det på utformningen av porten och förstärkareffekten).

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-08-19 12:32

tian skrev:Ett första utkast på subbarna :)

[ Bild ]

[ Bild ]

[ Bild ]

[ Bild ]

[ Bild ]

[ Bild ]

D-250 är enligt uppgift 260 mm i diameter (inte 230 mm).

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2023-08-19 12:46

I-or skrev:
tian skrev:Ett första utkast på subbarna :)

[ Bild ]

[ Bild ]

[ Bild ]

[ Bild ]

[ Bild ]

[ Bild ]

D-250 är enligt uppgift 260 mm i diameter (inte 230 mm).

Fast einbaudurchmesser/einbauloch är 230mm, annars är där kanske lite lite materiel att skruva i med 260mm hål? :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-08-19 13:04

Jo, men det ser i 3D-renderingen ut som att elementen är ritade med en ytterdiameter om 230 mm. Med infällda element blir det förstås också två olika håldiametrar i lådan.

Användarvisningsbild
tian

Inläggav tian » 2023-08-19 13:43

I-or skrev:Jo, men det ser i 3D-renderingen ut som att elementen är ritade med en ytterdiameter om 230 mm. Med infällda element blir det förstås också två olika håldiametrar i lådan.

'

Precis, i modelleringen så är inte basarna infällda, utan då blir det ju såklart en baffel/skiva till.

Bild

Användarvisningsbild
tian

Inläggav tian » 2023-08-19 13:49

Förresten, 115 liter är inkl element eller exkl ?
Behöver man ta med elementens volym i beräkningen ?

Gärna ett elektriskt schema på hur man skall koppa elementen ? Vilka i serie/parallell ? :mrgreen:

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-08-19 15:03

Ca 112 liter bruttovolym i lådan motsvarar ca 105 liter aktiv kavitetsvolym med elementen monterade. Någon liter hit eller dit har ingen betydelse, för övrigt.

Koppla de tre understa elementen i serie (F+ -> E1+; E1- -> E2+; E2- -> E3+; E3- -> F-) och de tre översta i serie (F+ -> E4+; E4- -> E5+; E5- -> E6+; E6- -> F-) i två parallella grenar. (F för förstärkare och En för element n)

Om det fortfarande är oklart, studera seriekopplingen i denna länk och lägg sedan till ytterligare ett element i slingan: https://audiovolt.co.uk/blogs/av-insight-background-audio-advise/how-to-wire-speakers-in-parallel-series-and-how-does-it-affect-impedance

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-08-19 16:02

I-or skrev:Ca 112 liter bruttovolym i lådan motsvarar ca 105 liter aktiv kavitetsvolym med elementen monterade. Någon liter hit eller dit har ingen betydelse, för övrigt.

Koppla de tre understa elementen i serie (F+ -> E1+; E1- -> E2+; E2- -> E3+; E3- -> F-) och de tre översta i serie (F+ -> E4+; E4- -> E5+; E5- -> E6+; E6- -> F-) i två parallella grenar. (F för förstärkare och En för element n)

Om det fortfarande är oklart, studera seriekopplingen i denna länk och lägg sedan till ytterligare ett element i slingan: https://audiovolt.co.uk/blogs/av-insight-background-audio-advise/how-to-wire-speakers-in-parallel-series-and-how-does-it-affect-impedance

En fråga: Låt säga att man kopplar så som du beskriver. Inget fel med det. Vad händer om man även skulle koppla ihop elementen tvärs? D v s då blir element 1 och 4 i parallell, 2 och 5 i parallell och 3 och 6 i parallell. Varje parallellt par ligger då i serie med varandra. Det blir lite mer kabel. :)

Så fort fler än 2 basar och jämna antal kommer på tal, så börjar jag fundera på detta en stund igen. Tänker mig det fall att det om möjligt skulle finnas viss tolerans/skillnad mellan elementen gällande resonansegenskaper.
Den skillnad som blir torde bli fördelningen mellan ström och spänning mellan elementen.

Har aldrig provat själv. Började nog fundera på detta redan på 70-talet gällande de 12 diskanterna i OA 2212.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-08-19 16:10

I-or skrev:
RogerGustavsson skrev:Skulle gärna se en version med Dayton LS12-44 att placera bakom/under en soffa. Hur mycket större än SB-1 blir en sådan?

I runda slängar handlar det om nästan dubbla volymen (100 liter) om man byter till LS12-44. Ljudtryckskapaciteten ökar med ca 3,5 dB från 40 Hz och uppåt (för lägre frekvenser beror det på utformningen av porten och förstärkareffekten).

Ursäkta den tidigare felciteringen...

Men SB-1 har väl en volym om ca 80 liter? Talar vi om en mera än 100 liter? Vilken portavstämning kan vara passande?
Bakom min soffa skulle en låda om 170x70 cm kunna "smygas in" en mörk vinterdag....

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-08-19 18:02

Nja, den är rackarns låg internt och det försvinner en hel del volym också p.g.a. elementmontaget och porten. Det handlar om sådär 65 liter.

Om man använder dina dimensioner så erhåller man ca 95 l kavitetsvolym. Om man dessutom tittar på Voice Coils mätresultat för LS12-44 och använder dessa för simuleringen så landar man i detta för SB-1L (med Crown XLS 1002):

SB-1L_2.png
SB-1L_2.png (30.65 KiB) Visad 12808 gånger

SB-1L_1.png
SB-1L_1.png (22.76 KiB) Visad 12808 gånger

Avstämningsfrekvensen är 24 Hz, men maximum för portbidraget ligger så lågt som ca 19 Hz. Detta beror på att volymen är något i underkant, men lösningen fungerar förstås hyggligt ändå.
Senast redigerad av I-or 2023-08-19 18:11, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum