Moderator: Redaktörer
rajapruk skrev:https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/tp-ra3-rackmount-amplifier-review.46085/
Verkar mycket prisvärt.
pLudio skrev:TPA3255 med PFFB?
I-or skrev:...
Prestanda lär dock ändå vara mer än tillräckliga för en audiofil med liten plånbok.
Kermit116 skrev:I-or skrev:...
Prestanda lär dock ändå vara mer än tillräckliga för en audiofil med liten plånbok.
Morello, var är Du? Det är ju klass-D för bövelen!
(Kermit bänkat sig framför skärmen men popcorn o en nyuppslagen pilsner.)
rajapruk skrev:Undrar om den kommer gå att bryggkoppla till monosteg, och hur många watt den kan ge då? Kan bli ett bra bas-steg på så sätt kanske?
RogerGustavsson skrev:rajapruk skrev:https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/tp-ra3-rackmount-amplifier-review.46085/
Verkar mycket prisvärt.
Finns inte på Toppings hemsida. Var finns den att köpa?
Kermit116 skrev:
Morello skrev:Kermit116 skrev:
Kastrullpopcorn hoppas jag!
Belker skrev:Jag som alltid vill ha det bästa väljer kastrullpop och klassD!Fast inte samtidigt.
Morello skrev:Kretsen bjuder på cirka 0,1% THD (med 80 kHz mätbandbredd) i toppoktaven, vilket inte låter sig mätas med ett högklassigt linjärslutsteg.
Kermit116 skrev:Morello skrev:Kretsen bjuder på cirka 0,1% THD (med 80 kHz mätbandbredd) i toppoktaven, vilket inte låter sig mätas med ett högklassigt linjärslutsteg.
Morello,
Jag har fått förklarat för mig att sådan högfrekvent dist ger produkter ned i det hörbara, men jag vore tacksam om Du beskrev så även groda under en sten förstod;
- vad o varför blir det hörbart,
- blir nivån 0,1% THD så högt upp hörbar och då på vilket vis?
/Frågvis Frog
(Obs, jag är genuint okunnig, men nyfiken, o trollar inte eller vill hitta en anledning att poppa popcorn o ta en pilsner.)
AlbertHall skrev:De tillverkas ju i Kina!!!
Helt ointressant hur de mäter.
I-or skrev:Musiksignaler består av mer än en sinus i taget, så hög THD i toppoktaven, d.v.s. stora olinjäriteter, leder till intermodulationsdistorsion (IMD) i hela audioområdet. Den begränsade mätbandbredden medför ofta för klass D-förstärkare att högre distorsionsordningar med kraftig nivå filtreras bort, varför det inte är lämpligt att mäta THD för höga frekvenser i det fallet. Istället bör man mäta IMD med en signal om t.ex. 19+20 kHz, vilket Amir gjorde i testet, men tyvärr inte vid hög uteffekt.
Tilläggas bör dock att man med PFFB kommer ned mot 0,05 % THD vid 30 W i 3 ohm och 20 kHz (80 kHz mätbandbredd) för TPA 3251, vilket får sägas vara fullt godkänt för en enklare förstärkare med ca 2x70 W i 8 ohm vid 1 % THD och 1 kHz. TPA 3251, av vilka det används 2 st i RA3, kostar för övrigt inte mer än ca 3-4 USD stycket i högvolym.
pLudio skrev:Och varför kan folk inte bestämma sig för 18+19 eller 19+20 kHz?
I-or skrev:Hypex NCx500 mäter förstås oklanderligt vad gäller IMD. Både Hypex och Purifi visar att olinjäriteterna går att kontrollera.
pLudio skrev:Finns det publicerade mätningar på hur högfrekvent distorsion från sämre klass D orsakar problematisk intermodulation i själva diskanterna?
I-or skrev:Om man mäter högfrekvent IMD vid låga effekter för klass D-förstärkare så kommer de inte sällan undan, trots stora olinjäriteter som genererar IMD vid musiklyssning, där uteffekten åtminstone kortvarigt kan vara hög i toppoktaven.
Skillnaden mellan mätningar vid 18+19 kHz och 19+20 kHz blir försumbar, det viktiga är att både frekvenser och uteffekt är riktigt höga. Hypex NCx500 mäter förstås oklanderligt vad gäller IMD. Både Hypex och Purifi visar att olinjäriteterna går att kontrollera.
(Vid närmare studie så ger en PBTL-kopplad (mono) TPA 3251 i PFFB-tappning t.o.m. ca 0,05 % THD vid 150 W i 2 ohm och 20 kHz (80 kHz mätbandbredd), vilket inte är illa eller snarare spektakulärt bra för 3-4 USD.)
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 27 gäster