Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Rille

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav Rille » 2023-09-10 09:38

Jag som lyssnat på den kan säga att det finns potential. Redan i detta stadie så låter den njutbart lågdistande och överaskande bra trotts att rummet den stod i var allt annat än optimalt. Håll utkik efter LTSmöte senare då det är ett möte som måste hända när de är klara. Spoiler, johan har redan sagt ja till det. :D

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-09-10 13:40

Ytterligare ett skäl att aktivera medlemskapet igen.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2023-09-11 09:50

IMG_0494.jpeg
IMG_0494.jpeg (1.25 MiB) Visad 2994 gånger
juanth skrev:Jag missade att få med mig den jämförande mätningen med diskanten i & ur fas tyvärr.

Tack Sammel.

Nej nu hittade jag den mätningen. :)
Grön: efter fasbyte av diskant & röd ej fasvänd.

Mätt på 170 cm och skalan är förstås 50 dB

Den bakåtvänd 6” (midbas) ska senare spela ned till 180 Hz där den delas mot 10” bas som vid mätning ej var monterad, så därav att 6” fick spela så djupt ner den förmådde i sin slutna 5-6 liters låda.
Nivån vid 100-200 kan därför bortses ifrån.

Sedan så ska ringen på det bakvända elementet monteras vilket bör kunna höja nivån 250-450 som här är aningen låg.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2023-09-11 11:04

Kul att se ett bygge bli av till slut! :)
Större låda än jag kunde tänkt mig från patentskisserna.

Ser ut som att det kan låta riktigt bra. Blir spännande att se slutresultatet.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2023-09-11 11:19

Kraniet skrev:Kul att se ett bygge bli av till slut! :)
Större låda än jag kunde tänkt mig från patentskisserna.

Ser ut som att det kan låta riktigt bra. Blir spännande att se slutresultatet.

Den är riktigt stor. Nu gjorde jag så att jag ökade på volymen för basen med ca 20 liter men den är i patentet 50x53x50, själva kuben. Min har samma mått men är något större på längden. (Bredden)

Det lät verkligen överraskande bra i ett så pass kalt rum.
Mätte dessutom riktigt fint men fler mätningar återstår.

I min version är ”tratten” högre pga lägre delning än Stig hade tänkt. Ca 700 Hz istf 800-1000 för övergången mellan det bakvända och mid-domen i tratten.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2023-09-11 11:47

juanth skrev:
IMG_0494.jpeg
juanth skrev:
Nej nu hittade jag den mätningen. :)
Grön: efter fasbyte av diskant & röd ej fasvänd.

Mätt på 170 cm och skalan är förstås 50 dB

Den bakåtvänd 6” (midbas) ska senare spela ned till 180 Hz där den delas mot 10” bas som vid mätning ej var monterad, så därav att 6” fick spela så djupt ner den förmådde i sin slutna 5-6 liters låda.
Nivån vid 100-200 kan därför bortses ifrån.

Sedan så ska ringen på det bakvända elementet monteras vilket bör kunna höja nivån 250-450 som här är aningen låg.

Ja det höjde ju nivån en del med fasvändning.
Det blir kanon tror jag :)
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2023-09-11 17:43

Kommer den bakvända basen dela låda med 10-tummaren eller ska den sitta själv i den lilla trekantiga volymen?
När det gäller det bakvända lilla ambienshornet, är det någon som var med på Stigs tid och som diskuterat med honom om hur han ville att det skulle vara utformat eller om han hade en färdig kandidat? Jag skulle tänka mig att ritningen liknar ett Isophon diskanthorn, men vem vet? Peter S eller Ingvar eller någon annan?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2023-09-11 18:13

paa skrev:Kommer den bakvända basen dela låda med 10-tummaren eller ska den sitta själv i den lilla trekantiga volymen?
När det gäller det bakvända lilla ambienshornet, är det någon som var med på Stigs tid och som diskuterat med honom om hur han ville att det skulle vara utformat eller om han hade en färdig kandidat? Jag skulle tänka mig att ritningen liknar ett Isophon diskanthorn, men vem vet? Peter S eller Ingvar eller någon annan?

Det finns en mindre låda innanför triangeln, ca 5-6 liter så den delar inte kavitet med basen. Precis enligt beskrivningen i patentet.
Ambiensdiskanten är nog som du skriver av horntyp men det kanske finns någon som vet mer exakt. Enligt Ingvar så är den tänkt att spela rakt upp i rummets övre hörn.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-09-11 19:01

juanth skrev:
paa skrev:Kommer den bakvända basen dela låda med 10-tummaren eller ska den sitta själv i den lilla trekantiga volymen?

Det finns en mindre låda innanför triangeln, ca 5-6 liter så den delar inte kavitet med basen. Precis enligt beskrivningen i patentet.
Ambiensdiskanten är nog som du skriver av horntyp men det kanske finns någon som vet mer exakt. Enligt Ingvar så är den tänkt att spela rakt upp i rummets övre hörn.

Den vänstra högtalarens diffusljudsdiskant var tänkt att riktas snett upp mot rummets högtalarväggs vänstra takhörn och den högra högtalaren skall vara spegelvänd. Diffusljudsdiskanten var en horndiskant.

Inget var dock spikat. Stig ville prova sig fram.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2023-09-12 08:54

Wow! Otroligt roligt att någon mer intresserar sig för dessa. Jag följer detta med väldigt stort intresse. :)

Hur stor är bakåtlutningen på mellanregister/diskant? Jag minns att det var 30 grader på mina då det var så som åtminstone ett par av Stigs prototyper var byggda (byggde mina enligt de handritade ritningar som prototyplådorna till trevägaren var byggda efter).

Dina ser ut att sitta betydligt mer upprätt?

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2023-09-12 10:49

Erik_Johansson skrev:Wow! Otroligt roligt att någon mer intresserar sig för dessa. Jag följer detta med väldigt stort intresse. :)

Hur stor är bakåtlutningen på mellanregister/diskant? Jag minns att det var 30 grader på mina då det var så som åtminstone ett par av Stigs prototyper var byggda (byggde mina enligt de handritade ritningar som prototyplådorna till trevägaren var byggda efter).

Dina ser ut att sitta betydligt mer upprätt?

/Erik

Hej Erik, ja detta är mycket spännande. :)

Diskant & mellan lutar ca 15 grader på mina.
Fyrvägaren är något högre och i patentet anges mellan 15-30 graders lutning. Jag gjorde ett enkelt test med riktning och höjd på vad som kan vara lämplig axis mot en tänkt lyssnare på 3 meter och bestämde mig för att börja med 15 grader.
Det är inte uteslutet att det kan provas med annan vinkel.

Har du kvar de handritade ritningarna?
Det skulle vara intressant att om möjligt se dem i så fall. :!:
Mvh Johan

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2023-09-12 12:48

Jag letade efter dem för några år sedan men tror det försvunnit i någon av de 3 flyttar jag gjort sedan dess. Dock tror jag att en annan forummedlem eventuellt kan ha kopior på dem om jag inte minns fel.

/Erik
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2023-09-12 15:54

Erik_Johansson skrev:Jag letade efter dem för några år sedan men tror det försvunnit i någon av de 3 flyttar jag gjort sedan dess. Dock tror jag att en annan forummedlem eventuellt kan ha kopior på dem om jag inte minns fel.

/Erik

En forummedlem vid namn AVR7000? :)
Mvh Johan

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2023-09-12 16:22

Jag tycker det är kul att du förverkligar denna ide. Ska bli väldigt spännande att höra den vid tillfälle :D

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2023-09-12 18:33

juanth skrev:
Erik_Johansson skrev:Jag letade efter dem för några år sedan men tror det försvunnit i någon av de 3 flyttar jag gjort sedan dess. Dock tror jag att en annan forummedlem eventuellt kan ha kopior på dem om jag inte minns fel.

/Erik

En forummedlem vid namn AVR7000? :)

Yes! Vi sågs och kopierade dem då det begav sig. :)

/Erik
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2023-09-13 12:11

Tog du förresten någon bild på mätuppställningen när ni mätte? Hade varit intressant att se tycker jag.

/Erik
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2023-09-14 07:35

Erik_Johansson skrev:Tog du förresten någon bild på mätuppställningen när ni mätte? Hade varit intressant att se tycker jag.

/Erik

Nja, det finns en bild som nog inte säger så mycket men mikrofonen stod riktad rakt mot mellanregistret ca 170cm i lyssningsaxis, dvs mot lyssnarens huvud vad det nu kan bli, kanske 70 cm höjd.
”Tratten”var riktad som på bild.

Jag har pratat med AVR nu och han har ett svagt minne av att det kopierades men var ritningen nu finns är inte självklart..
Bilagor
IMG_0618.jpeg
IMG_0618.jpeg (293.87 KiB) Visad 2516 gånger
Mvh Johan

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2023-09-14 08:04

IMG_0623.jpeg
IMG_0623.jpeg (501.04 KiB) Visad 2510 gånger
En bonusbild på min medhjälpare vid mätning hemma igår. Medhjälparen (Sixten) är en autonom och slumpmässigt mobil absorbent av släktet huskatt.

Bifogar en mätning med tonkurva & fas. Fas= nedre kurvan med skala till höger)
Fasen ligger kring 25-30 grader mestadels med 4:e ordningens delningar.
Basen är som synes ännu inte installerad utan en sluten bas användes vid test.
Bilagor
IMG_0622.jpeg
IMG_0622.jpeg (1.03 MiB) Visad 2510 gånger
Mvh Johan

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2023-09-14 08:28

Fräckaste högtalaren i stan! :D
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2023-09-14 11:37

Kraniet skrev:Fräckaste högtalaren i stan! :D

Men Sixten ser aningen less ut :)

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-09-14 11:59

Jag och Sixten verkar ha gemensam uppfattning vad det gäller Ortho Akustikens Estetik.. :mrgreen:

IMG_0623.jpeg.jpg
IMG_0623.jpeg.jpg (501.04 KiB) Visad 2468 gånger
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2023-09-14 16:59

Calle Berg är en retsticka och det veta alla, inkl Hr Berg själv.

Att Juanths mästerliga tolkning av Hr Carlssons fyrvägare möjligen ser en smula hemsnickrad ut beror endast på att Professor Lallerstedt ännu inte konsulterats (Sagde Lallerstedt är 85 år så med lite tur är det inte för sent.).

Att alla, inkl Hr Berg, vet att Carlssons högtalare designade av Lallerstedt i själva verket är mycket vackra kan betraktas som ett o-omkullrunkeligt faktum och som bevis för detta bifogas nedan foto. Vacker så säg?!

Eder
Hr Groda
Bilagor
-8902825285910650097.JPG
-8902825285910650097.JPG (63.76 KiB) Visad 2419 gånger
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-09-14 17:08

I original var det inte blanka skruvar runt basen. Sedan undrar jag över absorptionsvingen. Den ser större ut än original. Det kan möjligtvis vara kameraperspektivet som gör att den ser större ut.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2023-09-14 17:39

petersteindl skrev:I original var det inte blanka skruvar runt basen. Sedan undrar jag över absorptionsvingen. Den ser större ut än original. Det kan möjligtvis vara kameraperspektivet som gör att den ser större ut.

Helt korrekt avseende skruvarna. Har faktiskt inte reflekterat över att jag borde byta eller lacka dom, men när Du säger det så. Vingen är orginal och den varianten i plast. Den ser större ut än den är men det hänger ihop med grodperspektivet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2023-09-14 17:47

Jag tycker inte skruvarna stör i detta fallet, det ser snarare dekorativt ut. Kan vara annat intryck på lackade högtalare möjligen?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-09-14 18:14

Jag gillar inte blanka skruvar på svart högtalarelementkorg. Jag känner Lars Lallerstedt sedan 70-talet och jag tror inte att han accepterat blanka skruvar. Designers kan vara lite känsliga då man hänvisar till dem med namn i samband med bild på produkt som inte är exakt som originalet.

Funderar över en sak. Skulle man inte kunna göra och 3D-printa en bit med avslut på basreflexporten som har en radie för minskad turbulens. Denna del skulle i så fall kunna vara utformad som en triangel med 2 cm tjocklek och därmed radie och med samma håldiameter som porten och fästas på utsidan av OA-51. Början på röret på högtalarens insida kan förlängas något och förses med radie. Det är väl AVR7000s specialitet att plocka fram.
Det man behöver se till är att det inte blir en kant vid övergången mellan porten och den triangulära delen.

Mvh
Peter

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2023-09-14 18:20

petersteindl skrev:Jag gillar inte blanka skruvar på svart högtalarelementkorg. Jag känner Lars Lallerstedt sedan 70-talet och jag tror inte att han accepterat blanka skruvar.

Funderar över en sak. Skulle man inte kunna göra och 3D-printa en bit med avslut på basreflexporten som har en radie för minskad turbulens. Denna del skulle i så fall kunna vara utformad som en triangel med 2 cm tjocklek och därmed radie och med samma håldiameter som porten och fästas på utsidan av OA-51. Början på röret på högtalarens insida kan förlängas något och förses med radie. Det är väl AVR7000s specialitet att plocka fram.
Det man behöver se till är att det inte blir en kant vid övergången mellan porten och den triangulära delen.

Mvh
Peter

Det är ju, som Du säkert förstår, avr7000 som hjälpt mig med dessa. Jag ska se till att han och jag talar om det Du skriver nästa gång vi talas vid.

(Ber om ursäkt till Juanth att jag fått in hans 4-vägstråd till frågor om OA-51 o 51.P.)

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2023-09-14 20:11

Det finns en senare mätning som visar resultatet av dagens arbete. Distmätningen antyder att delningarna ligger utmärkt, liksom fasen antyder. Det finns lite kontrollarbete kvar som att kolla loobing och vågutbredning och lite småsaker.. men vilket resultat redan! Jag tror Stig hade gillat denna variant på sin konstruktion.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2023-09-14 20:19

Calleberg skrev:Jag och Sixten verkar ha gemensam uppfattning vad det gäller Ortho Akustikens Estetik.. :mrgreen:

IMG_0623.jpeg.jpg

:D Sixten undrade nog mest när husse skulle gå och lägga sig..

Högtalarmöss finns ju att köpa men det funkar lika bra med lätt övergödda katter.

Jag skulle vilja påstå att tre & fyrvägaren utvecklats med enbart funktion i åtanke. Hur den skulle ha kunnat se ut i Lallerstedts tolkning..ja det skulle jag gärna se. :)
Mvh Johan

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-09-14 21:28

juanth skrev:
Calleberg skrev:Jag och Sixten verkar ha gemensam uppfattning vad det gäller Ortho Akustikens Estetik.. :mrgreen:

IMG_0623.jpeg.jpg

:D Sixten undrade nog mest när husse skulle gå och lägga sig..

Högtalarmöss finns ju att köpa men det funkar lika bra med lätt övergödda katter.

Jag skulle vilja påstå att tre & fyrvägaren utvecklats med enbart funktion i åtanke. Hur den skulle ha kunnat se ut i Lallerstedts tolkning..ja det skulle jag gärna se. :)

Du har glömt att införa den viktigaste saken. 8)

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati