Årsbästa för Stereophile?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Årsbästa för Stereophile?

Inläggav Max_Headroom » 2023-07-27 21:52

I-or skrev:Jag tyckte att frekvensgången var så udda att jag var tvungen att lyssna på en någorlunda hygglig simulering av klangen. En snabb ekvalisering liknande den frekvensgång som JA mätte upp (dock baffel- och rumsstödskompenserad, d.v.s. med väsentligt lägre nivå ca 60-200 Hz och högre nivå därunder) visar att återgivningen är svag. Det går heller inte att snygga till klangen mer än marginellt genom olika grad av invinkling eftersom frekvensgången varierar mycket lite under ca 12 kHz upp till ca 20 grader horisontellt. Om man lyssnar helt utan invinkling så försvinner den övre delen av toppoktaven nästan fullständigt, medan nivån runt 10 kHz blir något mindre överdriven. Möjligen kan man påstå att det låter något mindre illa utan invinkling.

Märkligt nog låter denna svindyra högtalare klangmässigt "billig" eftersom liknande avvikelser oftast förekommer i budgetsegmentet. Med lite tur för Raidho (sprunget ur budgetmärket Dantax), som tycks chansa ganska mycket med ljudkvaliteten, är dock distorsionen hyggligt låg.

Vågar man fråga vad du provade med för musik?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2023-07-28 08:33

Morello skrev:Otroligt att en sådan kalkon kan hamna i produktion; man undrar hur kravspecifikationen såg ut.

Ja, det kan man undra. Inte för att de varit mina favoriter på mässor, men direkt dåligt har jag aldrig hört dem spela... så man undrar ju vad som hänt här...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-07-28 12:07

Max_Headroom skrev:Vågar man fråga vad du provade med för musik?

Egentligen spelar det inte så stor roll när frekvensgången är så obalanserad som i det här fallet. Klangen är sämre än i många multiroomhögtalare (vilka ofta utvecklas av kompetenta konstruktörer) med omfattande färgningar som förstör all musik. Det bör dock betonas att den horisontella spridningen är bra, liksom förhoppningsvis att distorsionen är låg, men spridning och distorsion är bara nummer 2 och 3 på listan. Allt låter helt enkelt totalfel, vare sig man föredrar pop, rock, jazz eller klassiskt.

Populärmusik har dock långt mer signaleffekt i diskanten än akustiskt orienterad musik och dessutom betydligt mer bas, varför eventuella avvikelser för låga och höga frekvenser tydliggörs extra mycket. Egentligen är högfrekvensavvikelser hörbara med nästan all musik, men med typisk populärmusik riktar man ett förstoringsglas mot både låga och höga frekvenser:

https://open.spotify.com/track/4A383eHxI4zraKdIIroDNZ?si=cbe8653235c541e4

https://open.spotify.com/track/4qbYzIWClVVzJlcZLx35hZ?si=7290d5f3246d4536

https://open.spotify.com/track/4AUuiWoBUgupn7xw7jTFuL?si=c3457798b51d4c2a

Jag har för övrigt funnit att stråkklanger är mycket känsliga för avvikelser runt sådär 2-7 kHz, varför välinspelade stråkar är utmärkta för att kontrollera detta område (som svajar betänkligt för Raidho TD3.8 ):

https://open.spotify.com/track/3IWuZ1B8Zju124szs15X8V?si=0b24405fe2924470

Stora konsertflyglar är även instrument som med sitt breda frekvensinnehåll och transienta anslag direkt visar om återgivningen uppvisar både klangliga och dynamiska brister förutsatt att inspelningen är av god kvalitet:

https://open.spotify.com/track/7IWVBGTgOJEDgcn8Hhqqpp?si=084328d0d5a94623
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-07-28 12:22

Nattlorden skrev:
Morello skrev:Otroligt att en sådan kalkon kan hamna i produktion; man undrar hur kravspecifikationen såg ut.

Ja, det kan man undra. Inte för att de varit mina favoriter på mässor, men direkt dåligt har jag aldrig hört dem spela... så man undrar ju vad som hänt här...

Raidho tycks föredra knasig frekvensgång (D-2.1):

518raidho.lab1.jpg
518raidho.lab1.jpg (46.65 KiB) Visad 2862 gånger

https://www.hifinews.com/content/raidho ... lab-report

Dessutom ljuger de medvetet eller har ingen aning om hur man mäter, då de uppger att spänningskänsligheten är 89 dB, 2,83 V, 1 m när den de facto ligger på 83 dB (för TD3.8 missar de "bara" med 2,5 dB).

Vi får nog helt enkelt kategorisera hela bolaget som tillhörande den ovan nämnda aviantypen:

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2023-08-31 23:24

I-or skrev:Danska Raidho TD3.8 för 103 000 USD paret:

823-RTD38fig3-600.jpg

https://www.stereophile.com/content/rai ... oudspeaker

Bortförklaringsmästaren John Atkinson skriver: "It is possible that in a medium-size-to-large room, the Raidho TD3.8's under-damped low frequencies will subjectively balance the excess of treble energy. But that still leaves the lack of presence-region energy, which might make the speaker sound somewhat laid-back."

Möjligen något tillbakalutad? :mrgreen:

Det där ser jag som att JA gör en rktig sågning.
Man skall läsa mellan raderna.
Han sågar ju högtalaren jäms med fotknölarna.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-09-01 11:48

Visst, JA följer den typiskt brittiska traditionen av understatements. Det blir dock en aning märkligt när JA:s kommentarer är så kryptiska att de måste tolkas av motsvarigheten till en kremlolog, men sådana är tydligen de kommersiella villkoren för Stereophile. Nedan följer några relativt färska kommentarer som inte ens med bästa vilja kan anses ge en rimlig beskrivning av de kalkonprodukter som det handlar om:

"The Alta Audio Adam's measured performance is a mixed bag." (Extremt ojämn frekvensgång, dessutom präglad av fula basresonanser; svag vertikal spridning; låg känslighet)
https://www.stereophile.com/content/alta-audio-adam-loudspeaker-measurements

"The JansZen Valentina P8's measured performance indicates that, when optimally set up, it will give an even tonal balance." (Antingen mycket ojämn frekvensgång eller en totalt frånvarande toppoktav; svag spridning; låg känslighet)
https://www.stereophile.com/content/janszen-valentina-p8-loudspeaker-measurements

"The Bowers & Wilkins 804 D4's measured performance is enigmatic, with positive aspects..." (Mycket ojämn frekvensgång; svag spridning; låg minimumimpedans)
https://www.stereophile.com/content/bowers-wilkins-diamond-series-804-d4-loudspeaker-measurements

Läsare som inte är vana att tolka mätresultat får intrycket att detta ändå är hyggliga högtalare, där det finns diverse aspekter som är av varierande klass men ungefär av samma vikt för återgivningen. Här tycks dock t.o.m. JA ha fått nog och förmedlar fakta på ett ovanligt ärligt sätt utan att för den skull vara direkt kritisk:

"The p1's measured performance nicely correlates with its sonic character." (Mycket ojämn frekvensgång; usel horisontell spridning)
https://www.stereophile.com/content/manger-p1-loudspeaker-measurements

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2023-09-01 12:14

Ja, även "puzzling" och "idiosyncratic" är ofta använda av JA för att förklara kassa mätningar.
Senast redigerad av Almen 2023-09-01 12:58, redigerad totalt 1 gång.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-09-01 12:37

Liten JA-ordlista:

Idiosyncratic - kass

Enigmatic - kass

Puzzling - kass

Mixed bag - kass

Requires careful choice of associated equipment - kass

Set up experimentation required - kass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-09-01 12:42

Ja, JA är en luring, en riktig luring - men han är alltid explicit när prestandan är på topp: "performance beyond reproach" osv.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2023-09-02 08:17

Svår balansgång mellan presentera fakta, sälja tidningar och behålla annonsörer. :)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-09-02 12:58

Man bör alltid lyssna själv. Sedan har vi alla olika smak på preferenser som är viktiga i återgivningen.
Reviews läser jag mest för avkoppling

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-09-02 13:19

Tester o recensioner kan fungera som grovsortering, det är nästan omöjligt att ta hem allt för provlyssning. När de skriver att något låter bättre än OA52.2 ska jag överväga att testa. Hittills har inget glättat magasin skrivit det :mrgreen:
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-09-02 13:40

hifikg skrev:Tester o recensioner kan fungera som grovsortering, det är nästan omöjligt att ta hem allt för provlyssning. När de skriver att något låter bättre än OA52.2 ska jag överväga att testa. Hittills har inget glättat magasin skrivit det :mrgreen:

OA är bra men inget för mig som gillar livekänsla och SLAM.
Fick föresten hem nya JBL 708 (aktiva) idag, mitt andra par. Vet, jag har för många JBL…men de rockar bra!

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2023-09-17 13:28

sportbilsentusiasten skrev:
hifikg skrev:Tester o recensioner kan fungera som grovsortering, det är nästan omöjligt att ta hem allt för provlyssning. När de skriver att något låter bättre än OA52.2 ska jag överväga att testa. Hittills har inget glättat magasin skrivit det :mrgreen:

Fick föresten hem nya JBL 708 (aktiva) idag, mitt andra par. Vet, jag har för många JBL…men de rockar bra!

Kul! Hur upplever du kapaciteten?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Records

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2023-09-20 16:39

De lär ställa vissa krav på elektronik i form av ekvalisering?

"Hi-Fi News Verdict
The inaugural aspen FR30s were hugely impressive, but the smaller, more affordable and easier to accommodate FR20s are an even more sensational achievement. They still place demands on your room and partnering electronics, but these mighty, musical and marvellous speakers set a new benchmark in their sector and, arguably, fix the standard even more ambitious designs now have to beat."

Bild

Bild

https://www.hifinews.com/content/ps-audio-aspen-fr20-loudspeaker-lab-report
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2023-09-20 21:37

Prozac skrev:De lär ställa vissa krav på elektronik i form av ekvalisering?

"Hi-Fi News Verdict
The inaugural aspen FR30s were hugely impressive, but the smaller, more affordable and easier to accommodate FR20s are an even more sensational achievement. They still place demands on your room and partnering electronics, but these mighty, musical and marvellous speakers set a new benchmark in their sector and, arguably, fix the standard even more ambitious designs now have to beat."

[ Bild ]

[ Bild ]

https://www.hifinews.com/content/ps-audio-aspen-fr20-loudspeaker-lab-report

Vi har redan diskuterat detta, som Sammel även mycket riktigt påpekar. Här:
viewtopic.php?f=16&t=59067&p=2281983&hilit=ps+audio#p2281983

Det är väldigt synd att texten inte justerats i testen hos Hifi News, det borde påpekas att högtalarna var trasiga. Det skapar dålig PR för PS Audio på helt felaktiga grunder. Liksom du blev jag själv lite "lurad" av testet. Läs i länken så ser du. Högtalarna är med all sannolikhet avsevärt bättre än ovanstående kurva.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-09-20 22:37

hcl skrev:

Kul! Hur upplever du kapaciteten?

Mycket bättre än JBL 308, spelar klart högre och är bra på både låg/hög volym, där 308 är bäst på mellanvolym. 708 har även bas och dynamik.
708 är dock väldigt tröga att spela in. Ingen bas och dynamik första veckorna. Mitt inspelade par är riktigt bra, de nyare är bara något bättre än 308 just nu. Hårda, kalla i klangen och stela rakt igenom. Sen blir de mjuka o fina

JM

Inläggav JM » 2023-09-20 22:39

Adaptation?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-09-24 19:04

JM skrev:Adaptation?

JM

Har 2 par så enkelt att jämföra.
Köpt 5st JBL 308 (även de aktiva) som beter sig på liknande sätt.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-09-24 19:06

Prozac skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Sammel: På den FR20 mätningen är diskanterna fraktskadade,
så dom visar tyvärr inte hur en med rätt fungerande diskant mäter.

Lindros: Det är väldigt synd att texten inte justerats i testen hos Hifi News, det borde påpekas att högtalarna var trasiga. Det skapar dålig PR för PS Audio på helt felaktiga grunder. Liksom du blev jag själv lite "lurad" av testet. Läs i länken så ser du. Högtalarna är med all sannolikhet avsevärt bättre än ovanstående kurva.

Ok tack. Hifi News borde antingen, som minst, lägga in en kommentar eller föredragsvis avpublicera artikeln/göra om testet.

Kan admin ta bort min post ovan så att jag inte sprider felaktiga bilder och uppgifter i onödan?

Märk ut texten som ska bort så fixar jag det.
Vill inte radera fel stycke

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-09-24 19:06

sportbilsentusiasten skrev:Man bör alltid lyssna själv. Sedan har vi alla olika smak på preferenser som är viktiga i återgivningen.
Reviews läser jag mest för avkoppling

Visst, men genom att studera basala mätdata så som frekvensgång på och utanför referensaxeln jämte THD kan man sortera bort det värsta böset, vilket betyder cirka 90% av högtalarutbudet.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-09-25 11:05

Man kan t.o.m. gå ännu längre och med relativt god säkerhet avgöra hur högtalaren kommer att låta i ett någorlunda normalt rum om ovanstående egenskaper är kända. Utöver denna information måste man dock även känna till rumsegenskaperna och uppställningsdito för en fullständig bild. För att avgöra slutgiltig ljudtryckskapacitet blir spänningskänslighet/verkningsgrad och förstärkarens spänning/effekt självklart även av vikt.

Det är vanligen rumsegenskaperna/uppställningen som får många att tro att lyssning alltid är ett måste, men med ekvalisering, gärna kompletterat med begränsade akustikåtgärder, kan man kontrollera även denna del. Förutsatt att man ekvaliserar kan man alltså utan problem inhandla högtalare ohört. 8O

Utöver rena återgivningsegenskaper vill en del lyssnare ha en inbyggd klangavvikelse i högtalarna som passar deras favoritmusik, något som man löser betydligt mer noggrant (och dessutom variabelt) via ekvalisering.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-09-25 21:24

ja, och mer/utan akustikfix har betydelse.
Hemma: inrett musikrummet enbart för lyssning. 5st (kan var 7st) Öhman akustikpaneler på de platser det behövdes, tex bakom talarna + bokhyllor vid sidovägg första reflex. Matta på golvet
Blev ok.
Olika talare ör mer känsligt på jobbet i ett större kontorsrum, utan akustikfix

Men man kommer inte ifrån att jag gillar spark i magen och vissa talare överdriver det, trevligt för mig. Korrekt, skit samma. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2023-09-26 08:47

Prozac skrev:
Ok tack. Hifi News borde antingen, som minst, lägga in en kommentar eller föredragsvis avpublicera artikeln/göra om testet.

Kan admin ta bort min post ovan så att jag inte sprider felaktiga bilder och uppgifter i onödan?

Märk ut texten som ska bort så fixar jag det.
Vill inte radera fel stycke

Hela min post som avser PS Audio FR20, tack.
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2023-09-26 09:30

För mig får du gärna ta bort min kommentar i sammanhanget också eftersom den hänger ihop,
så det blir snyggt :)
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500.Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2023-09-26 14:18

En fråga från en icke kunnig:
Hur mäter man distorsionen i en högtalare?

jansch

Inläggav jansch » 2023-09-26 21:58

AlbertHall skrev:En fråga från en icke kunnig:

Då en mätmikrofons distorsion är väsentligt lägre än en högtalares är det ganska lätt vid rimliga ljudtryck - under 100dB(SPL), en 1/2 tums mätmikrofon har normalt under 0,01% då. Likaså är förstärkares distorsion lika låg.
Att filtrera ut 2:a, 3:e, 4:e överton osv är också lätt, både med analog teknik och digitalt, man vet ju exakt var tonen finns relaterat till grundton (mätsignalen) d v s multiplar av grundton.

Nu, behöver man inte ens "tänka till", de flesta programvaror filtrerar ut övertonerna, det är bara att "kryssa i" vilket resultat man vill ha.
Förr använde man analoga slavfilter (som följde grundtonen men med en eller flera oktaver över) och alltså bara mätte önskad frekvens. Man ställde helt enkelt in slavfiltret på 40Hz om mätningen började på 20Hz för att detektera 2:a tons dist och därefter följde slavfiltret sinussvepet fast en oktav högre.

Det är däremot mer komplext att mäta en mikrofons distorsion då ljudkällan (högtalaren) som behövs måste ju prestera lägre distorsion....eller.
Egentligen inte, man kan t.ex arbeta med skillnadsfrrekvenser alltså en form av intermodulation. Två högtalare gör ett sinussvep med t.ex 60Hz skillnad. Högtalarna kommer då inte producera övertoner som hamnar på 60Hz:ens övertoner och därmed spelar högtalarnas dist ingen roll (nästan, förutom ev. linjär distorsion).
Det finns flera sätt att lösa detta problem, för att mäta riktigt låga distnivåer på mätmikrofoner kan man också köra en kondensatormikrofon "baklänges", d v s som ljudkälla om denna mikrofons dist är känd.

Ovanstående gäller för harmonisk distorsion. För intermodulatinsdistorsion är det mer komplex då flera grundtoner är inblandade och man kan aldrig(?) få en heltäckande bild av intermodulationsdistorsionen.
Senast redigerad av jansch 2023-09-26 22:05, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-09-26 22:01

På samma sätt som man analyserar elektronik, men man behöver förstås en mikrofon för att omvandlar den akustiska signalen till en elektrisk dito.
-Innehar F-skattsedel-

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2023-09-26 22:36

jansch skrev:

Då en mätmikrofons distorsion är väsentligt lägre än en högtalares är det ganska lätt vid rimliga ljudtryck - under 100dB(SPL), en 1/2 tums mätmikrofon har normalt under 0,01% då. Likaså är förstärkares distorsion lika låg.
Att filtrera ut 2:a, 3:e, 4:e överton osv är också lätt, både med analog teknik och digitalt, man vet ju exakt var tonen finns relaterat till grundton (mätsignalen) d v s multiplar av grundton.

Nu, behöver man inte ens "tänka till", de flesta programvaror filtrerar ut övertonerna, det är bara att "kryssa i" vilket resultat man vill ha.
Förr använde man analoga slavfilter (som följde grundtonen men med en eller flera oktaver över) och alltså bara mätte önskad frekvens. Man ställde helt enkelt in slavfiltret på 40Hz om mätningen började på 20Hz för att detektera 2:a tons dist och därefter följde slavfiltret sinussvepet fast en oktav högre.

Det är däremot mer komplext att mäta en mikrofons distorsion då ljudkällan (högtalaren) som behövs måste ju prestera lägre distorsion....eller.
Egentligen inte, man kan t.ex arbeta med skillnadsfrrekvenser alltså en form av intermodulation. Två högtalare gör ett sinussvep med t.ex 60Hz skillnad. Högtalarna kommer då inte producera övertoner som hamnar på 60Hz:ens övertoner och därmed spelar högtalarnas dist ingen roll (nästan, förutom ev. linjär distorsion).
Det finns flera sätt att lösa detta problem, för att mäta riktigt låga distnivåer på mätmikrofoner kan man också köra en kondensatormikrofon "baklänges", d v s som ljudkälla om denna mikrofons dist är känd.

Ovanstående gäller för harmonisk distorsion. För intermodulatinsdistorsion är det mer komplex då flera grundtoner är inblandade och man kan aldrig(?) få en heltäckande bild av intermodulationsdistorsionen.

Tackar så mycket.

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2023-09-26 22:37

Har Stereophile någonsin mätt disten på en högtalare?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi