Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:1. En ren accelerationsåterkoppling fungerar mycket bättre med slutna lådor än med basreflexlådor! Man skulle eventuellt kunna gå så långt som till att säga att det inte fungerar alls för praktiskt producerbara basreflexlådor.
. Detta betyder i praktiken att det fungerar för sådana applikationer där man redan från början skaffar sig en rätt dålig "mekanisk verkningsgrad" (alltså luftpumpning per membranpumpning), alltså bara för slutna lådor.
IngOehman skrev:2. En högtalares olinjära fenomen uppehåller sig inte allihopa i accelerationsderivan (de flesta gör det inte faktiskt, utan i läges- och hastighetsderivatan, alltså två integreringar bort)
paa skrev:På engelska finns ett ord för accelerationsderivata: "jerk", som betyder knyck. Det uppstår när accelerationen ändras hastigt, och används bl.a i reglerteknik för hydraulik, där fenomenet lätt uppstår.
paa skrev:På engelska finns ett ord för accelerationsderivata: "jerk", som betyder knyck. Det uppstår när accelerationen ändras hastigt, och används bl.a i reglerteknik för hydraulik, där fenomenet lätt uppstår.
Svante skrev:Lite lustigt det där...
Här kommer det fram ett argument emot återkoppling som liknar de som rörförstärkarivrarna brukar använda.
IngOehman skrev:PS. En sak som länge förvånat mig, är att ingen gjort ett bassystem med akustisk återkoppling från lådans insida!
(Återkopplingssignalen måste deriveras två gånger om det är en tryckavkänning som görs och man avser e den intrinsiskt tonkurveraka egenskaper, om lådan avses att användas i fritt fält eller med stöd av en, två eller tre angränsningsytor vill säga. Skall den användas i ett verkligt rum blir det inte fullt två rena derieringar. Dessutom måste man förstås inte dimensionera den för intrinsiskt rak tonkurva. Man kan mycket väl optimera återkopplingen på andra grunder och fixa tonkurvan med hjälp av förfiltrering (kallas ibland framkoppling, fast mest när det distorderas "i förväg").)
IngOehman skrev:Så vitt jag vet påverkas luftens distorsion rätt lite av temperaturen. Fast det kan möjligen vara beroende på om man talar om luftdistorsion från en framåtskridande ljudvåg eller en reaktiv motionering av en lådas luft. Den sistnämnda är ju en typ av geometrisk distorsion*, medan jag kan tänka mig att den förra påverkas av ljudhastigheten, i varje fall en smula. Och den ökar ju med temperaturen.
Måste erkänna att jag inte tittat så mycket på det där med framskridande vågs distorsion alls:oops:, eftersom den är oundviklig.
Fast lite har jag förstås tittat på mekanismerna, för att se hur den påverkas av ljudalstringsaren och kompressionshorn påverkan. Och på hur slagvågsdistorsionen bildas såklart, men det är ju ett helt annat fenomen.
Vh, iö
- - - - -
*Fast i en defacto-konstruktion kan den faktiskt påverkas av temperaturen ändå - på grund av att den påverkar distorsionens förmåga att passera baselementets membran.
Svante skrev:Mja, fast slavbas borde ju fungera bra, eller hur? Det behövs visserligen två accelerometrar, men det är ju en baggis.
weedo skrev:För länge sedan (80-tal huh!) gjorde jag faktiskt mitt ex-jobb på ämnet återkopplade högtalare. Jag provade med flera olika metoder, bl a med hastighetsåterkoppling och accelerometer. Dock bara på slutna lådor. Det var kul då jag gjorde detta på dåvarande Luxor i Motala som tillverkade alla högtalarelement till svenska biltillverkare. Jag kunde i deras labb beställa specialtillverkade element enligt min egen spec!
Jag skriver under på det mesta av vad IngOehman skriver.
För att få in fler synpunkter än mina egna på hur det lät byggde jag senare en kontruktion där man med en knapptryckning kunde koppla in och ur återkopplingen. Med återkoppling satte jag ett filter i signalkedjan för att frekvensgången skulle bli den samma.
När jag lät folk göra blindtester (dom visste inte om återkopplingen var på eller av när man tryckte på knappen) visade det sej att nästa alla tyckte det lät bättre utan! Jag funderade mycket på saken och min teori var att med återkoppling går disten ner dramatiskt men att det lätt uppfattas som att ljudnivån sjunker. Lyssnarna upplevde alltså att känslan av mindre bas var sämre än att den innehöll mindre dist!
Jag byggde med små basar (ca 6 tum) så disten var rätt påtaglig utan återkoppling. Det var också mycket tydligt att det låter jätteilla om man överbelastar ett hårt återkopplat system. I en passiv högtalare ökar disten mer gradvis vid överbelastning.
Tyvärr har jag aldrig gjort blindtetster mellan ett återkopplat system och ett riktigt bra vanligt passivt system.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster