sammel skrev:genstruktur skrev:sammel skrev:Om det är läckande nån stans så kan man ju köra en låg ton
kring 25 hz då kommer det att va ganska lätt
att identifiera läckstället, närfladderljudetkommer så är det ensamt
I det frekvensområdet.
Ja det kanske inte är någon dum idé att försöka med en tongenerator att få fram missljudet. Det går att gör i REW väl? Det är alltid vid bas missljudet kommer. Låter som ett fladder.
Det finns i rew under Tools menyn tror jag det är.
Testade nu. Allt från 22-80hz. Hör inget missljud tycker jag. Växlade till den andra pi60 med som jag alltid tycker låter bra men upplever att högtalarna låter lika. Det mest dramatiska var att min radiator började vibrera men det är inte det ljudet jag hört från pi60. Kunde tydligt höra att det var radiatorn som lät. Igår när jag lyssnade musik spelade jag Trentemöller och låten The very last resort. Låter verkligen som något ligger emot Woofern och vibrerar i takt med basen. Sänker jag lite försvinner missljudet. Missljudet finns både på cd och Spotify. Men jag har ju öppnat pi60 nog 3-4 gånger och lagt kablar enligt monteringsanvisning från IÖ. Förstår inte vart någon kabel skulle kunna ligga emot. Har ju bytt woofers med.
Visst jag är medveten om att alla högtalare har begränsningar men jag förstår verkligen inte hur de i så fall alltid skulle visa sig i samma högtalare. När IÖ var här mätte han också på högtalarna och sa att det såg bra ut. Men vid den tidpunkten hade jag inte hört missljudet.
Sonen petade ju in några leksaker i högtalarna när han var liten men har tagit ur de. Dammsög också ur högtalarna i botten och där jag kom åt när jag målade om dem. Kände också med handen runt skumgummiklossen för att se om jag kunde känna någon leksak som klämts fast mellan låda och skumgummi men icke.
Båda frontarna står på 0 i receivern och borde väl då får samma signal.
Trycker jag in Woofern för hand hör jag inget skrap eller missljud. Gjorde jag inte på de gamla woofers heller som jag bytte.
Lite synd att man bor så långt ifrån Stockholm och IÖ ibland. Hade varit enklare att bara åkt dit med högtalarna än att ringa och försöka felsöka på så sätt.
Har fortfarande inte fått terminaler till pi60 så de är inte bytta än men verkar väl kanske inte så troligt längre att det är det som spökar

. Lite uppgiven måste jag erkänna.