Surroundhögtalare och mätning..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JanneX

Surroundhögtalare och mätning..

Inläggav JanneX » 2023-10-10 17:22

Trots att många här kombinerar sina musiksystem med film så finns ingen forumdel för hemmabio..så jag ställer frågan här.

I mitt 45m2 vardagsrum har jag tv:n och fronthögtalarna utmed ena långväggen och soffan placerad mittemot med ryggen ca 2/3 av rumsbredden bort ifrån väggen. Det skapade rätt fina förutsättningar för surroundjudet, det fanns gott om luft mellan soffryggen och bakväggen (ca 140cm) och därmed fin möjlighet att få avstånd till surroundhögtalarna. Tyvärr gav placeringen en tämligen tunn bas..så jag har nu testat att flytta bak soffan så att mängden luft mellan soffrygg och bakvägg bara är ca 30cm..
Detta har resulterat i att frontarna redan utan stöd från subwoofers låter köttigare än de gjorde tidigare MED subwoofers. Med basar i ekvationen är djupbasen rent magiskt i jämförelse med tidigare, och det med avsevärt mindre gain.

Kruxet är surroundhögtalarna. De hamnar direkt bakom soffan ytterkanter och jag vet inte hur jag mäter i den omständigheten. Ska jag mäta från mittenpositionen till respektive högtalare som innan (har en 330cm bred soffa) eller mäter jag mot en fiktiv mittpunkt mellan högtalarna och får en enormt mycket större fördröjning? Visst, det går såklart att testa, men finns ett rätt eller fel? Vet att många här sitter nära bakvägg med två eller flera högtalare utmed väggen. Hur har ni gjort?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Re: Surroundhögtalare och mätning..

Inläggav Harryup » 2023-10-11 10:11

Beror ju på om det är 5.1 eller 7.1 som du kör. Är det 5.1 så borde dina surround sitta på sidoväggarna då dom inte är surround back.

Kraniet

Re: Surroundhögtalare och mätning..

Inläggav Kraniet » 2023-10-11 14:10

Placera högtalarna efter de vinklar som rekommenderas

Bild

Men ju närmare de sitter öronen desto högre på väggen placerar du.
Sidohögtalarna något över öronhöjd och de bakre lite högre än det.
Mvh
Magnus

Återgå till Generellt om hifi