Skulle vara jätteintressant att få veta!
Moderator: Redaktörer
norman skrev:Öhman: Har du (i blindtest) eller nån annan hört skillnad mellan en normal flerkardelig högtalarkabel och en som är enkardelig (av normala längder)? För det skall väl kunna bli en viss distortion i den flerkardeliga? (och hur stor kan denna dist vara?)
Skulle vara jätteintressant att få veta!
Rydberg skrev:Ingen kommentar om det ofrivilliga blindtestet än, kom igen nu, börja raljera eller förklara eller ..........
Rydberg skrev:Antar att vi utgår från att det inte var nån skillnad
Behövs väl inga mer tester? 1/60 duger fint för migMorello skrev:Underlaget för en statistiskt analys är på tok för klent. Det handlar ju bara om en serie om blott ett försök
Vi ska gå mer vetenskapligt tillväga och du ska få handfasta bevis. Se detta som ett av många indicier. Btw, jag har BT testat på hela familjen där hemma en gång då jag drog med mig hela anläggningen hem under ett sommaruppehåll. Fick fler indicier...Thomas_A skrev:Rydberg,
en vacker anekdot, men som sagt var bytet bara 1 gång. Bytet tillbaka var ju inte blint så det kan inte räknas.
För att säkerställa skillnaden krävs alltså metoden jag beskrev ovan.
Liknande anekdoter med fruar och flickvänner är ganska vanliga även på andra forum, och jag vet inte varför det är just fruar och flickvänner som är så populära i detta avseende.![]()
Mer sällan som man ser en berättelse om en riktig blindtestomgång med testledare, randomisering och hela faderuttan....även om det finns flera exempel besrkivna på nätet.
T
Rydberg skrev:...men antagligen var det omvända placbo/förnekelse, en minst lika stark effekt
Thomas_A skrev:Rydberg,
ånäj...nu har jag fixat med mina högtalare så det passar perfekt till mitt rum och mina öron. Gillar flexibiliteten att kunna ställa in dem så de fungerar med rummet.
En mycket viktig poäng i detta sammanhang, är att IÖ m fl hör skillnader på de allra allra flesta saker i blindtest, alltså faller resonemanget om att inte vilja höra skillnad och att blindtester är en värdelös metod
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster