Bygga små satelliter?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Bygga små satelliter?

Inläggav phloam » 2006-04-22 13:35

Går och funderar (högtalartävlingens fel) kring hur man bör tänka/gå tillväga om man skulle vilja bygga ett par riktigt små satellithögtalare? Bose har/hade ju nån variant med två pyttesmå ihopkopplade "kuber" (+sub då naturligtvis).

Hur är det eg. med lådvolym osv. när man kör med så små högtalare för diskant/mellanregister?

Vad finns det för element som man skulle kunna utgå ifrån..?

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2006-04-23 15:08

Tangband trean skulle nog passa bra eller ngn Fostex. Volym runt tre liter.

Men är Bose ngt som är att eftersträva? fast tråden är väl inte till för den diskussionen antar jag. :lol:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-23 15:21

Det är ju tom teoretiskt omöjligt att göra som B*** gjort :-)

Iallafall så är det väl bara det att du gör som dem, små pluttar som delar av vid 2-300hz mot en basmodul....det kommer ju ljud ut iallafall..

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-04-23 15:50

Ni får gärna diskutera Bose och dess omöjlighet, alltid lär man sig något :)

Är i grund och botten intresserad av huruvida låd/volym/port-principer gäller i teori eller praktik även vid mycket små lådor/element...!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-04-23 15:54

Kaffekoppen skrev:Det är ju tom teoretiskt omöjligt att göra som B*** gjort :-)

Iallafall så är det väl bara det att du gör som dem, små pluttar som delar av vid 2-300hz mot en basmodul....det kommer ju ljud ut iallafall..

Men det blir kasst menar du? Isf varför..? Vad har B*** gjort som de inte borde?? :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-23 16:03

Så små element kan av naturliga skäl inte gå långt ner i frekvens. De klarar helt enkelt inte att flytta den luftmängd som man borde. Lösningen är att lägga delningsfrekvensen högre upp. De låter alltså sin basmodul återge en del av övre basregistret och nära nog nedre mellanregistret.

När delningsfrekvensen kommer högre upp blir det kritiskt att placera basmodul och topp långt ifrån varandra. Vid en delning på 200hz bör basmodulen placeras inom en våglängd från toppsystemet. Våglängden blir alltså 200/340=0,6m. Det är sällan man ser B*** system placerade så..

Normala regler för hur man skall räkna på lådor gäller oavsett lådstorlek.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-04-23 16:32

Kaffekoppen skrev: Vid en delning på 200hz bör basmodulen placeras inom en våglängd från toppsystemet. Våglängden blir alltså 200/340=0,6m. Det är sällan man ser B*** system placerade så..

Normala regler för hur man skall räkna på lådor gäller oavsett lådstorlek.

Tackar, mycket intressant info! De borde m.a.o. ha placerat topparna i varsin basmodul :P :P :P

Så i praktiken så hamnar man på att en topp/satellit aldrig bör ha en lådvolym som understiger... ja, vad (på ett ungefär)?

Vilket kanske innebär att många datorhögtalarsystem man ser är uppenbart felkonstruerade...? 8O

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-04-23 16:35

Ja ! 8)
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-04-23 16:50

Kaffekoppen skrev:Så små element kan av naturliga skäl inte gå långt ner i frekvens. De klarar helt enkelt inte att flytta den luftmängd som man borde.

Djup bas går ju alltid få, dock med lite ljudtryck så det är ju en smaksak hur mycket man vill ha....personligen anser jag att 8" bas alldeles för liten för att återge någon bas att tala om...minst 2st 12"(en per kanal) behövs för att det ska bli något som helst ljudtryck att prata om :wink: (men det är ju vad jag tycker)
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-04-23 17:30

The_Man skrev:
Kaffekoppen skrev:Så små element kan av naturliga skäl inte gå långt ner i frekvens. De klarar helt enkelt inte att flytta den luftmängd som man borde.

Djup bas går ju alltid få, dock med lite ljudtryck så det är ju en smaksak hur mycket man vill ha....personligen anser jag att 8" bas alldeles för liten för att återge någon bas att tala om...minst 2st 12"(en per kanal) behövs för att det ska bli något som helst ljudtryck att prata om :wink: (men det är ju vad jag tycker)

Aha! Personligen skulle det passa mig perfekt att få någorlunda bas i en liten högtalare i utbyte mot ljudtryck (om jag fattat rätt) då jag ofta finner att jag lyssnar på låg volym.

Men hur gör man för att få det? Lång slaglängd...? Basreflex, horn...?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-04-23 17:31

MP skrev:Ja ! 8)

.......bastards!!! :D

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-04-23 17:47

en liten långslagig bas i basreflexlåda borde man kunna få ganska djup bas, dock inte så stora ljudtryck...

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-04-23 18:12

The_Man skrev:Djup bas går ju alltid få, dock med lite ljudtryck så det är ju en smaksak hur mycket man vill ha

Detta har ofta angivits som en sorts naturlag. Men, är det verkligen så?

Säg att jag skulle vilja tillverka en högtalare med max utnivå på, säg, 75dBA/1m. Antag vidare att jag vill ha max lådvolym på 3 l. Vad kan jag då få för undre gränsfrekvens med kommersiellt tillgängliga element? 50Hz? 30Hz?

En sådan applikation vore typisk i en köksstereo, eller en bordsradio till sovrummet.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-04-23 18:15

75dB?....är inte det som en viskning bara....hörs väl knappt...men tror säkert man kan få djup bas(dock inte en aning om hur djup) med litet element och liten låda om det är så pass låga ljudtryck som ska spelas, speciellt om man "fuskar" till frekvenskurvan lite med en eq

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-04-23 18:28

The_Man skrev:75dB?....är inte det som en viskning bara....hörs väl knappt...men tror säkert man kan få djup bas(dock inte en aning om hur djup) med litet element och liten låda om det är så pass låga ljudtryck som ska spelas, speciellt om man "fuskar" till frekvenskurvan lite med en eq

Det är väl inte fusk att lägga en pol utanför högtalaren?

75dBA räcker gott, prova i köket får du se. Kan du inte räkna på ett exempel åt mig? Jag undrar faktiiskt!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-04-23 18:31

Det räcker ju inte riktigt med kunskap om vad som är teoretiskt möjligt, om det inte finns några element att köpa som har rätt parametrar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-23 18:36

Låga frekvenser handlar om att flytta luft. Små högtalare kan av naturliga skäl inte göra det. Nu är ju inte 3L såååå lite (jämfört med B***) så visst skulle det gå att få bas, dock inte under 50hz om man vill ha någorlunda effekttålighet (vild gissning utan att ens ha kontrollerat då under 50hz så ökar mängden luft som måste flyttas kraftigt)

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-04-23 18:38

Beror ju fortfarande på hur högt man vill spela....75dB lär ju inte behöva alltför höga effekter.......1w lär ju räcka långt då...och så mycket effekt borde nog dom flesta element klara av vid rätt låga frekvenser

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-04-23 18:44

Jag är visserligen här (på DIY) av enbart akademiskt intresse, och har inget att erbjuda i gentjänst, men ni går som katten kring het gröt! Är det ingen av er som har ett lämpligt räkneuttryck (eller ett bra program) under fingrarna som med ett element som lämplig gissning kan ge litet fakta?

Flera säger: du kan få hur låg bas du vill ur hur liten låda du vill, bara du ger upp max ljudtryck. Jag tycker nu att jag gjort detta. Nå? :D
... tycker jag!

Per

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-23 18:45

japp, men du måste isåfall elektriskt sänka alla andra frekvenser.. Om du försöker använda EQ för att lyfta den lägsta basen kommer effekttåligheten att minska drastiskt, och termisk kompression inträder nog ganska tidigt....

Men antagligen skulle det fungera, 3L är inte så litet...

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-04-23 19:51

Kaffekoppen skrev:japp, men du måste isåfall elektriskt sänka alla andra frekvenser.. Om du försöker använda EQ för att lyfta den lägsta basen kommer effekttåligheten att minska drastiskt, och termisk kompression inträder nog ganska tidigt....

Men det är väl samma sak? Så när som på en förstärkningskonstant, möjligen. Och jag har ju redan slagit fast min maxnivå till 75dBA, så frågan kvarstår: går det att få hygglig nedre gränsfrekvens utan termisk kompression vid 75dBA och en lådvolym på 3l med eller utan elektrisk ekvalisering?

Hur stor är t.ex en Bose 901? Den består ju av nio 4.5""-element och har väl en låda på ca 25-30 liter. Den kunde säkert ge avevärt mer än 75dBA, så det borde gå att dela alltihop med nio och få vad jag efterfrågade. Om sedan Bose 901 får fungera som gott exempel är ju en annan femma...
... tycker jag!

Per

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-23 21:55

Jag är inte säker...eller jo, det går, men det är svårare med ett element än med flera, även om det låter ologiskt.

Sedan är ju frågan vilken nedre gräns du är ute efter?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-04-23 22:23

Diskussionen gäller väl knappast en subwoofer på 3 liter med 3" element? Samma naturlagar gäller oavsett storleken på elementet! Om vi tittar på 4"-5"-are som är byggda som basar med hyggligt låga Fs så bör det gå att få dem att hosta lite i alla fall även om de inte klarar höga ljudtryck med bibehållen nivå i basen.

/J

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-23 23:13

jupp, det borde absolut gå... men jag har inget bra exempel.. inte tittat på, eller räknat på något i den stilen. Har du?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-04-23 23:26

Kaffekoppen skrev:Vid en delning på 200hz bör basmodulen placeras inom en våglängd från toppsystemet. Våglängden blir alltså 200/340=0,6m. Det är sällan man ser B*** system placerade så.

Känns nästan tvärtom på nåt sätt? Alltså 340/200=1,7 meter?

Om man då ställer basen på golvet i mitten och sätter satelliterna på sittande öronhöjd så kan dom sitta 3 meter ifrån varandra och fortfarande ha basen inom 1,7 meter. Det är väl rätt normalt avstånd mellan stativare? Sen vet jag inte om just B*** säger att det skall sitta så.

Det är klart phloam skall bygga en Faktiskt-B*** till tävlingen!
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-23 23:38

phon skrev:
Kaffekoppen skrev:Vid en delning på 200hz bör basmodulen placeras inom en våglängd från toppsystemet. Våglängden blir alltså 200/340=0,6m. Det är sällan man ser B*** system placerade så.

Känns nästan tvärtom på nåt sätt? Alltså 340/200=1,7 meter?
Visst är det så!!
phon skrev:Om man då ställer basen på golvet i mitten och sätter satelliterna på sittande öronhöjd så kan dom sitta 3 meter ifrån varandra och fortfarande ha basen inom 1,7 meter. Det är väl rätt normalt avstånd mellan stativare? Sen vet jag inte om just B*** säger att det skall sitta så.
Problemen med det är att det finns stereoinformation långt lägre ner i frekvens än 200hz (och ja, man märker riktverkan redan där, och även om man inte gjorde det vid 200hz så skulle en 24db delning fortfarande ge märkbart tillskott vid 400hz, -24db, och det märker nog alla.)

phon skrev:Det är klart phloam skall bygga en Faktiskt-B*** till tävlingen!
Absolut! :-)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-04-23 23:41

The_Man skrev:en liten långslagig bas i basreflexlåda borde man kunna få ganska djup bas, dock inte så stora ljudtryck...

Fast just den djupa basen kan man ju få utan att elementet har särskilt lång slaglängd, faktiskt nästan inget slag alls. Konen står nästan helt still vid avstämningen, porten gör hela jobbet.

Jag simulerade en AD0210 2tum mellandome i 3 liter låda, den ger ganska precis 74dB vid 50Hz. 25mm port som är 14cm lång.

Under det faller det snabbt, över det ser det ut som hos rätt många (för) små högtalare. En rejäl svacka ner till 65dB och sen lyfter det igen. I det här fallet lyfter det till runt 90dB så man får nog EQ-a bort det mesta.

Men det låter rätt maffigt med en lågbaspunch även om mellanbasen saknas. Med nåt lite mer anpassat element borde det väl gå lite bättre? Den där toppiga subben på Elfas disk kan ju inte vara ens 3 liter stor.
Senast redigerad av phon 2006-04-23 23:49, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-04-23 23:47

Kaffekoppen skrev: Problemen med det är att det finns stereoinformation långt lägre ner i frekvens än 200hz (och ja, man märker riktverkan redan där, och även om man inte gjorde det vid 200hz så skulle en 24db delning fortfarande ge märkbart tillskott vid 400hz, -24db, och det märker nog alla.)

Då räcker det alltså inte att placera basmodulen inom en våglängd heller?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-24 08:05

phon skrev:Jag simulerade en AD0210 2tum mellandome i 3 liter låda, den ger ganska precis 74dB vid 50Hz. 25mm port som är 14cm lång.
Det borde visst gå.. som sagt 3L är annat än den deciliter som sitter i B*** ;-) Kanske inte just det elementet, det är viss skillnad på 74 och 75db, men framförallt vill man ju inte titta på max....

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-04-24 08:20

phon skrev:
Kaffekoppen skrev: Problemen med det är att det finns stereoinformation långt lägre ner i frekvens än 200hz (och ja, man märker riktverkan redan där, och även om man inte gjorde det vid 200hz så skulle en 24db delning fortfarande ge märkbart tillskott vid 400hz, -24db, och det märker nog alla.)

Då räcker det alltså inte att placera basmodulen inom en våglängd heller?
Jo, om man delar vid en våglängd där vi inte kan riktningsbestämma ljudet, vid 70-90hz.

Det finns en anledning som inte bara är av rumsakustiska skäl att flera med mig förordrar minst dubbla basmoduler...

B*** system med hög delningsfrekvens, ensam sub och pyttesmå sateliter kan helt enkelt producera ljud... men tekniskt korrekt kan det inte bli. Funkar fint i lobbyn på ett hotell kanske som skvalmusik ;-)

Ett delat system bör klara sig ner till 80hz i topparna. Delar man dem med ett andra ordningens filter till ett basmodulsystem (helst med dubbla basmoduler) med fjärde ordningen finns möjlighet att få något trevligt.

Nästa

Återgå till DIY-forum