Digitala signaler.....

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vad duger som CD-transport ? Och Koaxial eller Optisk, eller gör detsamma ?

Omröstningen slutade 2024-10-15 04:04

En CD-spelare ifrån ett seriöst High-End märke i form av tex. Bryston BCD-3 CD Player
2
4%
En CD-transport av mycket god kvalite i form av tex. Primare DD15
2
4%
En CD-transport av god kvalite i form av tex. Audiolab 6000CDT
2
4%
En vanlig CD-spelare som är någorlunda ny
10
19%
En vanlig CD-spelare ny som gammal, det är ingen hörbar skillnad
7
13%
Vad som helst som du hittar på loppis, det är bara 1:or och 0:or
6
12%
Koaxial låter bäst
4
8%
Optisk låter bäst
4
8%
Det gör detsamma
15
29%

Antal röster : 52

Användarvisningsbild
distad

Digitala signaler.....

Inläggav distad » 2023-10-16 04:04

Det här med Cd-transporter till DAC, är något som inte riktigt har utretts... :? Nuförtiden så säljs det ju rena CD-transporter, och det är ju inte konstigt då DAC användandet har exploderat.
Men hur är det egentligen med vad som behövs för en god återgivning utan att tappa i kvalite ?
Duger den gamla CD-spelaren som man har senaste åren ?
Och duger den gamla Vintage CD-spelaren ifrån 90-talet som man har haft undanställd i garderoben ?
Finns det ljudliga skillnader mellan olika CD-spelare ifrån olika tidsperioder om man enbart använder dem som transport till en Dac ??
CD-spelaren på loppisen kanske duger ?
Och är det någon skillnad mellan Koaxial och Optisk i huvudtaget ??

Ni får gärna dela med er av era erfarenheter om ni testa olika spelare som transport eller bara ge eran syn på detta, hur och vad ska man välja ? Priset på CD-spelare på beg markaden verkar vara på väg neråt förutom då på vissa "gamla spelare" som är eftertraktade av någon anledning. Det som jag undrar över är om en gammal CD-spelare ifrån 90-tal eller 2000-tal duger lika bra som transport som en några år gammal spelare... Och är det skillnad mellan Koaxial och Optisk ?

Ni har 2 röster att lägga, om ni vill rösta. Själv så är jag osäker, då jag testat olika DVD-spelare och upplevt skillnader...men jag är långt ifrån säker så jag vill testa mer i framtiden.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Re: Digitala signaler.....

Inläggav Strmbrg » 2023-10-16 07:05

Oj, ja, jag har haft separata transporter, olika DAC:ar och kompletta spelare av allehanda fabrikat och i lite olika prisklasser.
Det enda jag tror mig ha snappat upp av allt detta är att det inte har förelegat några för min del påtagliga skillnader alls. Det handlar då såklart bara om de grunkor just jag har haft.
Jag kan inte ens urskilja förändringar vid skifte mellan olika filterlägen på de DAC:ar som haft den möjligheten.

Det enda jag kan uttala mig med säkerhet om är att allt verkar vara "same-same" vad gäller hur det låter. Detta trots att det INTE alltid är "same-same" beträffande konstruktionerna.
Det enda undantaget - av det jag har kommit i kontakt med - är Chord.
M-scaler och Hugo TT2 ger en helt annan upplevelse, som sticker ut relativt påtagligt från allt det andra jag provat och som ju varit ljudmässigt "same-same".

Oavsett apparat, oavsett kablage, oavsett optisk eller elektrisk DAC-matning, oavsett mickel med digitalfilter... Inga uppmärksammade skillnader. Allt låter likadant, lika fel, kanske man i efterhand kan säga.
Åtminstone inga skillnader som jag har noterat. Och om de likafullt finns, eller om jag bara skulle kunna förnimma dem under nogsamt arrangerade lyssningstester, då är de meningslösa, som jag ser det.

Skillnader är för övrig meningslösa att försöka hitta, om alla alternativ man undersöker är dåliga.
Om man inte är intresserad av just skillnader såklart.
Eller intresserad av hur duktig man är på att lyssna.
Eller intresserad av tekniken isolerad från musiken.
:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-10-16 20:26

Stort tack för dina erfarenheter Strmbrg. Men Sedan var det tomt på erfarenheter.....undrar vad det kan bero på..? Folk har nog inte testat som jag och Strmbrg gjort. I och för sig nästan bara DVD-spelare i mitt fall, men ändå. Jag som hade hoppats på en rejäl "test kavalkad" så man kunde utröna allt. Själv är bäste dräng, får fortsätta.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-10-16 20:40

Rippa skivorna med paranoid inställning istället om ni bryr er om korrekt återgivning.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-10-16 21:30

SPDIF över koax eller toslink gör ingen skillnad - det är exakt samma signal, men olika fysiska implementationer (optisk kontra elektrisk).
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-10-16 21:45

Morello skrev:SPDIF över koax eller toslink gör ingen skillnad - det är exakt samma signal, men olika fysiska implementationer (optisk kontra elektrisk).

Okej. Men sedan har vi det där med transporter, och du har väl testat lite ? Något som du vill dela med dig av ?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-10-16 21:50

Nej, jag använder uteslutande CD-spelare med inbyggd DAC. Jag har dock gjort åtskilliga konstruktioner till annat än hifi (ADC och DAC) med SPDIF över optisk fiber (toslink och mer industriella fibrer med LC-don. Toslink kablagen nyttjar enkel plastfiber med relativt hög förlust och därmed medges bara kortare kabel-längder). De mottagare jag nyttjat (ffa från Texas instruments) är mycket toleranta mot jitter, så jag ser inget orsak till oroa sig alltför mycket över sådant. En helt vanlig CD-spelare torde alltså inte medföra några problem.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2023-10-16 21:59

Min Marantz CD80 från -89 har inbyggd DAC (förstås) men jag använder den som sitter i min Quad Vena. De låter likadant, jag bara sparar en linjeingång i förstärkaren till annat.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-10-16 22:14

Jag försökte hitta skillnader mellan min CD-fix spelandes via inbyggd DAC respektive via Qutest. Hittade ingen omedelbar skillnad. Hade jag gjort ett långtidstest så kanske något hade utkristalliserats, men plötsligt sade den inbyggda dacen upp sig, det låter helt fruktansvärt att spela via den, så nu används S.A.T. spelaren uteslutande som transport.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-10-16 22:16

Den går säkert att reparera - har ett svagt minne av att den är bestyckad med PCM1704 eller möjligtvis 1702 - två mkt fina kretsar.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-10-16 22:21

Morello skrev:Den går säkert att reparera - har ett svagt minne av att den är bestyckad med PCM1704 eller möjligtvis 1702 - två mkt fina kretsar.

Ger mig tusan på att de är "anonymiserade" och att Bladelius vägrar säga flaska om vad den innehåller. Skulle aldrig köpa en Bladeliusprodukt, den där kom jag över när polaren bytte upp sig för måååånga år sedan.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-10-16 22:23

Hittade en bild på nätet och det är mkt riktigt PCM1704 i spelaren.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-10-16 22:29

PerStromgren skrev:Min Marantz CD80 från -89 har inbyggd DAC (förstås) men jag använder den som sitter i min Quad Vena. De låter likadant, jag bara sparar en linjeingång i förstärkaren till annat.

Tests blint ? :mrgreen: :wink: Jag har alltid haft svårt för att tro och lita på andra upplevelser utan jag vill testa och höra själv. Men det finns de som jag tror mer på än andra, och Morello (inget emot dig Per)har så pass mycket kunskap och erfarenhet (bygger man förstärkare, så gör man) att hans åsikter tar man till sig. Så jag har börjat smälta att toslink är rumsrent. Men jag kommer nog köpa en äldre CD-spelare (90-tal kanske ?) och jämföra emot min DVD-spelare som varit minst lika bra som CD-spelare ifrån 2010-talet, innan jag spikar igen denna kista.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-10-16 22:30

En Cd-fix skulle jag kunna tänka mig, i silver skulle vara snyggt. Men de brukar vara för dyra för att det ska bli aktuellt.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-10-16 22:32

Och jisses vad omröstningen spretar..... :? Förutom när det gäller koax eller toslink, och det var ju bra.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-10-16 22:43

FBK skrev:En Cd-fix skulle jag kunna tänka mig, i silver skulle vara snyggt. Men de brukar vara för dyra för att det ska bli aktuellt.

De är ju skitgamla, borde inte kosta mycket numera. Min är i silver ;)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-10-16 22:58

hifikg skrev:
FBK skrev:En Cd-fix skulle jag kunna tänka mig, i silver skulle vara snyggt. Men de brukar vara för dyra för att det ska bli aktuellt.

De är ju skitgamla, borde inte kosta mycket numera. Min är i silver ;)

För många ord i den meningen som talar sitt tydliga språk, så nu vet du. Och den är ju "trasig", ovanpå det :mrgreen: En gammal CD-spelare som "bara" kan användas som transport måste ju vara "mycket" billig och rymmas i min budget. 8) "Kanske" säger kanske är värd lite https://bensinpriser.nu/stationer/diesel/alla/alla/1 men jag måste åka till Vetlanda och tanka. 8O :mrgreen:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-10-16 23:02

Mitt exemplar passar perfekt under Andersson 300B, får det att komma upp lite o så gör det ju inget att ha en CD-spelare till hands ibland. Min plastiga Sony DVD låter, naturligtvis, likadant när den får jobba via Qutest, men passar inte i riggen på samma sätt.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-10-16 23:03

Jag gjorde ett mycket seriöst test :D en gång av drivverk, det var tydlig skillnad mellan dem jag provade.
Den som var lite i en klass för sig var en Rotel RCD 971. Den har jag kvar, köpte ochså en i reserv, de kan man säga att jag blindtestade typ...
Läskigt nog kunde jag även höra skillnad på minst en av de inbyggda dacarna, där var det sämre med blindtestandet, men resultatet stod sig över tid, och de upplevda egenheterna försvann vid byte till en Yamahaspelare.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-10-16 23:10

hifikg skrev:Mitt exemplar passar perfekt under Andersson 300B, får det att komma upp lite o så gör det ju inget att ha en CD-spelare till hands ibland. Min plastiga Sony DVD låter, naturligtvis, likadant när den får jobba via Qutest, men passar inte i riggen på samma sätt.

Då blir det inte att tanka, i Vetlanda. Får kolla lite på Tradera under vintern då det ibland kan dyka upp intressanta spelare där.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-10-16 23:13

Calleberg skrev:Jag gjorde ett mycket seriöst test :D en gång av drivverk, det var tydlig skillnad mellan dem jag provade.
Den som var lite i en klass för sig var en Rotel RCD 971. Den har jag kvar, köpte ochså en i reserv, de kan man säga att jag blindtestade typ...
Läskigt nog kunde jag även höra skillnad på minst en av de inbyggda dacarna, där var det sämre med blindtestandet, men resultatet stod sig över tid, och de upplevda egenheterna försvann vid byte till en Yamahaspelare.

En sådan Rotel har jag haft. Men du kör med en Yamaha idag alltså, vilken ?

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-10-16 23:23

FBK skrev:
Calleberg skrev:Jag gjorde ett mycket seriöst test :D en gång av drivverk, det var tydlig skillnad mellan dem jag provade.

Nej, det är 971:an fortfarande fast den matar numer bara in ettorna och nollorna i en Hegel HD20

Den märkliga Cd spelaren som "lät" var en Rotel RCD965. Den ersattes sedan av en Yamaha CDX 1060, som i sin tur, trots sin mkt robusta konstruktion ersattes av den något smäckigare 971:an som är kvar än idag pga extraordinära egenskaper som cd-drive.

En billig pajjoneer och en något lite dyrareTEAC plus en DVD spelare med mjukvaruutmaningar provades ochså. Ingen av dessa var ens i närheten av 971:an förutom dvd spelaren som var likvärdig men ändå föll bort pga nämnda utmaningar.

Just det en Rotel RDD980 ren cd drive testade jag ochså, med Philips CDM9 (ej pro) drivverk... Inte alls lika bra som 971:an.

Och lik förbaskat röstade jag på "vad som helst på en loppis"
Hur kommer det sig... tro?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-10-17 00:00

Calleberg skrev:
FBK skrev:

Ja, vi kan ta det först i den lilla texten, så tar jag det andra sedan. Hur kommer det sig ? Du ska ju lite på dina öron, gör du inte det ?

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2023-10-17 00:12

FBK skrev:
Calleberg skrev:
FBK skrev:En sådan Rotel har jag haft. Men du kör med en Yamaha idag alltså, vilken ?

Ja, vi kan ta det först i den lilla texten, så tar jag det andra sedan. Hur kommer det sig ? Du ska ju lite på dina öron, gör du inte det ?

FBK du får väl komma & lyssna nångång jag har följande CD/DVD du kan provlyssna :-)

Sony CDP-x505ES
Sony XA-20ES
Sony DVP-9000ES
Sony DVP-S7700
Sony DVP-NS900V
Sony DVP-S715
Pioneer PD-93
Pioneer PD-S801
Pioneer DV-868Avi
Pioneer DV-989AVi
Primare V10
Philips CD-204
XTZ Divine CD-100
Denon DCD-1420
Denon DVD-3910
Micromega Drive/Micromega DAC
Micromega DUO CD /Micromega DUO BS DAC
Technics SL-1200

Finns nog några till i gömmorna. :mrgreen:
Många är köpta till loppis pris andra inte.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-10-17 00:19

FBK skrev:
Calleberg skrev:
FBK skrev:En sådan Rotel har jag haft. Men du kör med en Yamaha idag alltså, vilken ?

Jag bor i ett trähus, alla de testade spelarna hoppade vid aggressivt exiterande av golvet :) utom 971:an och DVD:n.
Ett test som man kan hävda kunde ha gjorts blindt om man hade velat.

Jag lyssnade på alla inbyggda dacar, men det var inget nivåjusterat blindtest. RCD965:an var den enda som jag tyckte utmärkte sig

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-10-17 01:00

VintageHiFi skrev:
FBK skrev:
Calleberg skrev:

FBK du får väl komma & lyssna nångång jag har följande CD/DVD du kan provlyssna :-)

Sony CDP-x505ES
Sony XA-20ES
Sony DVP-9000ES
Sony DVP-S7700
Sony DVP-NS900V
Sony DVP-S715
Pioneer PD-93
Pioneer PD-S801
Pioneer DV-868Avi
Pioneer DV-989AVi
Primare V10
Philips CD-204
XTZ Divine CD-100
Denon DCD-1420
Denon DVD-3910
Micromega Drive/Micromega DAC
Micromega DUO CD /Micromega DUO BS DAC
Technics SL-1200

Finns nog några till i gömmorna. :mrgreen:
Många är köpta till loppis pris andra inte.

3 stycken på den listan, Sony XA-20ES,Sony DVP-NS900V,Denon DVD-3910 har jag testat som transporter och de förlorade emot min billiga Onkyo... 8O Något som jag inte hade hoppats på, så jag har varit open mind. Nya utmanare till Onkyon ska testas, då jag hoppas hitta något som låter vettigt som transport och har ett bra handhavande och är tyst. Men vägen dit kanske aldrig nås då Onkyo låter för bra ?
...

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2023-10-17 01:22

Du har gullat för mycket med din Onkyo så klart han låter bra när han mår bra. :D

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-10-17 01:49

VintageHiFi skrev:Du har gullat för mycket med din Onkyo så klart han låter bra när han mår bra. :D

Han är nog ganska sur :evil: vid det här laget då han fått stå i ett förråd i över 2 år... :mrgreen:

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-10-17 07:10

Jag kan instämma i det som skrivs om att "allt låter likadant". Men med reservationen att "allt" här innebär NÄSTAN allt.

Dvs i stort sett allt (säg 95 eller 98,8%, det spelar ingen praktisk roll nu) av det som såväl privatpersoner som magasin ägnar sig åt att undersöka, de facto ger samma ljudliga resultat i praktiken.
Då har jag bortsett från de apparater som låter helt undermåligt illa på grund av grava felaktigheter i konstruktionen (sannolikt den analoga delen) eller möjligen tillverkningsfel i det enskilda exemplaret.
Reservation: Ovanstående avser då man INTE genomfört ett MYCKET omsorgsfullt lyssningstest, där diverse för musiklyssnandet till vardags, helt irrelevanta skillnader kan detekteras.

Det tycks mig handla om en nisch inom ljudåtergivningsbranschen, där det förekommer avsevärt mycket större skillnader i konstruktion, metodval etc. än det föreligger skillnader i slutligt resultat. (=hur det låter).
Med det inte alls sagt att skillnaderna i konstruktion, metodval etc. behöver vara särskilt många eller stora i sig. :)

Jag kan inte släppa att både intresset för skillnader i "digitalspelare" och bland annat kablar, får ett alltför stort fokus just på grund av att skillnaderna är såpass små som de är. 8O
Min förklaring till det är att det finns en attraktion hos många (vissa, en del... skit i andelen) att utmana sig själv i att detektera små små skillnader. Och/eller ett rent tekniskt intresse av att djupdyka i mätvärden och fokusera på hur dessa avviker från varandra mellan olika konstruktioner.

Jag kan heller inte släppa en association till exempelvis "vin- eller matsnobberi", där (emellanåt åtminstone) BESKRIVNINGARNA (=orerandet) av upplevelseskillnaderna vida överträffar de faktiska skillnaderna.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-10-17 07:46

Strmbrg skrev:Jag kan instämma i det som skrivs om att "allt låter likadant". Men med reservationen att "allt" här innebär NÄSTAN allt.

Dvs i stort sett allt (säg 95 eller 98,8%, det spelar ingen praktisk roll nu) av det som såväl privatpersoner som magasin ägnar sig åt att undersöka, de facto ger samma ljudliga resultat i praktiken.
Då har jag bortsett från de apparater som låter helt undermåligt illa på grund av grava felaktigheter i konstruktionen (sannolikt den analoga delen) eller möjligen tillverkningsfel i det enskilda exemplaret.
Reservation: Ovanstående avser då man INTE genomfört ett MYCKET omsorgsfullt lyssningstest, där diverse för musiklyssnandet till vardags, helt irrelevanta skillnader kan detekteras.

Det tycks mig handla om en nisch inom ljudåtergivningsbranschen, där det förekommer avsevärt mycket större skillnader i konstruktion, metodval etc. än det föreligger skillnader i slutligt resultat. (=hur det låter).
Med det inte alls sagt att skillnaderna i konstruktion, metodval etc. behöver vara särskilt många eller stora i sig. :)

Jag kan inte släppa att både intresset för skillnader i "digitalspelare" och bland annat kablar, får ett alltför stort fokus just på grund av att skillnaderna är såpass små som de är. 8O
Min förklaring till det är att det finns en attraktion hos många (vissa, en del... skit i andelen) att utmana sig själv i att detektera små små skillnader. Och/eller ett rent tekniskt intresse av att djupdyka i mätvärden och fokusera på hur dessa avviker från varandra mellan olika konstruktioner.

Jag kan heller inte släppa en association till exempelvis "vin- eller matsnobberi", där (emellanåt åtminstone) BESKRIVNINGARNA (=orerandet) av upplevelseskillnaderna vida överträffar de faktiska skillnaderna.

Ja, hur vill du ha din blodpudding stekt ? Lite rosa eller genomstekt ? Tror du att det är någon större skillnad smakmässigt ?
:mrgreen: :wink:

Nästa

Återgå till Generellt om hifi