Varför inte köra trådlöst?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Calleberg

Re: Varför inte köra trådlöst?

Inläggav Calleberg » 2023-10-17 12:22

jansch skrev:Det är mycket diskussioner om störningar från nätverksswitchar/routers, jordstörningar, skärmade cat-kablar osv.

I normal bostadsmiljö får väl wi-fi anses om helsäkert......eller?

Ja-a, här är det dubbelt trådlöst. Bredband via Mobilnätet och wifi till ljudavkodaren. Mycket luftigt sound dårå :mrgreen:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2023-10-17 12:24

Musiken svävar fjäderlätt...

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-10-17 13:00

jansch skrev:
Magnuz skrev:Så är det nog. Jag tänker mig att det kan finnas uppspelare som väljer en lägre kvalitet om de ”märker” att överföringshastigheten inte räcker till för högsta kvalitet. Så fungerar det ju till exempel i programvaror för digitala möten, videostreaming, mobiltelefoni m.m.

Det är förstår jag inte hur det skall gå till men först och främst, överföringshastigheten räcker alltid till.

Jag vet inte om någon musiktjänst bemödar sig med det. För hi-res strömmare som Qobuz och Tidal riskerar det bara att slå tillbaka om de sänker kvalitén automatiskt.

Tekniken för det har funnits länge i form av bl a MPEG-DASH som t ex Youtube använder.

Kod: Markera allt
$ yt-dlp --list-formats https://www.youtube.com/watch?v=cJm-LMTilDo
ID  EXT   RESOLUTION FPS CH │  FILESIZE  TBR PROTO │ VCODEC         VBR ACODEC      ABR ASR MORE INFO
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
[...]
139 m4a   audio only      2 │   4.15MiB  49k https │ audio only         mp4a.40.5   49k 22k low, m4a_dash
249 webm  audio only      2 │   4.31MiB  51k https │ audio only         opus        51k 48k low, webm_dash
250 webm  audio only      2 │   5.75MiB  68k https │ audio only         opus        68k 48k low, webm_dash
140 m4a   audio only      2 │  11.02MiB 129k https │ audio only         mp4a.40.2  129k 44k medium, m4a_dash
251 webm  audio only      2 │  11.37MiB 134k https │ audio only         opus       134k 48k medium, webm_dash
[...]

Filmen har fem ljudspår i olika format och kvalité att välja bland beroende på tillgänglig bandbredd. Med fast internet i Sverige har man alltid tillräcklig bandbredd.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2023-10-17 18:58

Jag vet inte hur det var i mitt fall men jag misstänker att Spotify automatiskt valde en sämre kvalitet när den ”märkte” att dataöverföringen strulade. Tekniken är som sagt gammal och välkänd.

jansch

Inläggav jansch » 2023-10-20 21:48

Magnuz skrev:Jag vet inte hur det var i mitt fall men jag misstänker att Spotify automatiskt valde en sämre kvalitet när den ”märkte” att dataöverföringen strulade. Tekniken är som sagt gammal och välkänd.

Den fråga man skall ställa i sammanhanget är :
HUR vet avsändaren att dataöverföringen strular så att mottagaren har problem med att läsa paket/frames korrekt och i tid?
Spotify är ju "snigelfart" i sammanhanget, alltså om vi diskuterar wi-fi.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2023-10-21 04:50

Mottagaren talar om det på något sätt, gissar jag.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-10-21 11:43

jansch skrev:
Magnuz skrev:Jag vet inte hur det var i mitt fall men jag misstänker att Spotify automatiskt valde en sämre kvalitet när den ”märkte” att dataöverföringen strulade. Tekniken är som sagt gammal och välkänd.

HUR vet avsändaren att dataöverföringen strular så att mottagaren har problem med att läsa paket/frames korrekt och i tid?

Avsändaren bryr sig inte i det här sammanhanget, det är upp till klienten att välja en lämplig ström för bandbredden.

jansch

Inläggav jansch » 2023-10-21 15:59

pLudio skrev:
jansch skrev:

Avsändaren bryr sig inte i det här sammanhanget, det är upp till klienten att välja en lämplig ström för bandbredden.

Pixis!

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2023-10-26 17:29

I dag landade en Primare NP5 prisma mk2 i pojkrummet kopplad till Hegel HD12(DAC) -> Hegel H90(stärkare) -> talare.
Flera timmars njut nu på eftermiddagen. :) med musik från Qobuz.
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2023-10-27 08:56

30Hzbone skrev:I dag landade en Primare NP5 prisma mk2 i pojkrummet.

Det blev en stor behaglig skillnad jämfört med Argon Solo.
Kan skillnaden bero på att NP5 är så mycket bättre än Argon Solo på att hantera brus, jitter och annat som burkarna har att brottas med?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-10-27 09:20

Antar att du kört digitalt ut från båda till din DAC. Brus är väl i regel inget problem, inte jitter heller?

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2023-10-27 10:18

RogerGustavsson skrev:Antar att du kört digitalt ut från båda till din DAC. Brus är väl i regel inget problem, inte jitter heller?

Ja och jag har använt samma koaxial-kabel, så vad mer kan vara förklaringen att det låter bättre?

jansch

Inläggav jansch » 2023-10-27 12:15

30Hzbone skrev:
RogerGustavsson skrev:Antar att du kört digitalt ut från båda till din DAC. Brus är väl i regel inget problem, inte jitter heller?

Ja och jag har använt samma koaxial-kabel, så vad mer kan vara förklaringen att det låter bättre?

An du beskriva vad det är för något som låter bättre,hur du upplever det?

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2023-10-27 13:54

Med NP5 låter det klarare/tydligare, med Argon Solo lite "grusigare" men ändå ganska ok.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-10-27 14:02

Grus i maskineriet är inte kul. Har du jämfört med Toslink?

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2023-10-27 15:48

pLudio skrev:Grus i maskineriet är inte kul. Har du jämfört med Toslink?

Ja, ingen skillnad.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2023-10-27 17:50

Först och främst, det är "omöjligt" att det blir skillnad. Men...

Mellan uppspelare och DAC finns ingen felkorrektion, eller var det något som kunde fixa enstaka bit fel? Men vi utgår från att det inte finns någon effektiv felkorrektion.

Använder de två enheterna samma frekvens? 44.1k, 48k och så vidare?

Är DACen olika bra på att hantera olika signalfrekvenser? Sker det rentav någon omvandling när frekvensen är fel?

Hur ser det ut med klocksynk?

Att spela in signalen med en logikanalysator mellan spdif ingången i DACen och DAC chippet skulle vara intressant. Om det inte är stora fel så borde det vara ganska lätt att jämföra signalerna.

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2023-12-29 10:12

30Hzbone skrev:I dag landade en Primare NP5 prisma mk2 i pojkrummet kopplad till Hegel HD12(DAC) -> Hegel H90(stärkare) -> talare.

En trevlig julklapp från Primare var ny programvara till Prisma modeller, i mitt fall Primare Prisma NP5 Mk2 och Primare I25 Prisma,
samt ny App till fånen där Qobuz och Tidal är inbäddade.
Skillnad mot tidigare är att jag inte längre behöver använda Chromecast och att streaming med 24/192 fungerar trådlöst eller med kabel om man så vill.
Tyvärr var det en bug i leveransen så gapless blir möjligt först i jan -24.

makesrain

Inläggav makesrain » 2023-12-29 11:18

30Hzbone skrev:
30Hzbone skrev:I dag landade en Primare NP5 prisma mk2 i pojkrummet kopplad till Hegel HD12(DAC) -> Hegel H90(stärkare) -> talare.

En trevlig julklapp från Primare var ny programvara till Prisma modeller, i mitt fall Primare Prisma NP5 Mk2 och Primare I25 Prisma,
Skillnad mot tidigare är att jag inte längre behöver använda Chromecast och att streaming med 24/192 fungerar trådlöst eller med kabel om man så vill.

Det var goda nyheter. Har använt Deezer ett tag men då blir det att gå tillbaka till Qobuz igen. Har de sagt när i januari gapless kommer att fungera?
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2023-12-29 12:05

makesrain skrev:
30Hzbone skrev:

Det var goda nyheter. Har använt Deezer ett tag men då blir det att gå tillbaka till Qobuz igen. Har de sagt när i januari gapless kommer att fungera?

Jag är med i PRIMARE´s maillista och inehållet i senast mail är:

December Prisma Updates Update V2

22 December 2024

Hej! Just a quick update on the status of remaining Prisma updates we have been releasing this week:

Android Prisma application is now available after some complications with the Google Play store prevented our uploading at the same time as the iOS version.

CD player OTA bug that has prevented our releasing the update for CD15 Prisma and CD35 Prisma has been fixed today, but to have a full team available for any support or assistance that may be needed with the launch of the update we plan to release it upon our offices reopening after winter holidays Monday, 8 January.

Gapless playback for Qobuz and TIDAL HiRes FLAC files was to have been included with this update, but somehow a bug in the OTA release prevented this feature from being included. We will work to provide an update fixing that bug upon our offices reopening after the winter holidays.

We are sorry for the additional delays but will continue to work to having a successfully completed update as soon as possible in the new year, with best wishes for a happy holiday and new year, the Primare team

makesrain

Inläggav makesrain » 2023-12-29 12:28

30Hzbone skrev:
makesrain skrev:
30Hzbone skrev:En trevlig julklapp från Primare var ny programvara till Prisma modeller, i mitt fall Primare Prisma NP5 Mk2 och Primare I25 Prisma,

Jag är med i PRIMARE´s maillista och inehållet i senast mail är:

December Prisma Updates Update V2

22 December 2024

Hej! Just a quick update on the status of remaining Prisma updates we have been releasing this week:

Android Prisma application is now available after some complications with the Google Play store prevented our uploading at the same time as the iOS version.

CD player OTA bug that has prevented our releasing the update for CD15 Prisma and CD35 Prisma has been fixed today, but to have a full team available for any support or assistance that may be needed with the launch of the update we plan to release it upon our offices reopening after winter holidays Monday, 8 January.

Gapless playback for Qobuz and TIDAL HiRes FLAC files was to have been included with this update, but somehow a bug in the OTA release prevented this feature from being included. We will work to provide an update fixing that bug upon our offices reopening after the winter holidays.

We are sorry for the additional delays but will continue to work to having a successfully completed update as soon as possible in the new year, with best wishes for a happy holiday and new year, the Primare team

Tack för info! Ser nu att de lagt upp samma info på hemsidan men jag får nog ta och prenumerera på nyhetsbrevet så jag inte missar när de implementerat gapless för Qobuz.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2023-12-30 23:52

jansch skrev:Det är mycket diskussioner om störningar från nätverksswitchar/routers, jordstörningar, skärmade cat-kablar osv.

I normal bostadsmiljö får väl wi-fi anses om helsäkert......eller?

Klart det är om du har normal prestanda. 100%.

Men, och det är ett stort MEN, om du är audiofool, så missar du ju hela grejen. Du behöver inte lägga tusenlappar på audiofoola nätverkskablar ellerr ännu mer tusenlappar på audiofoola switchar. Du kan också glömma att lägga ut stora pengar på "strömrenande" väggbulor osv, osv.

Du är helt enkelt inte med på tåget. Kolla in på ett annat svenskt forum så hajar du!

Så billigt kommer du helt enkelt inte undan när det gäller välljud.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi