Imperial-Blomman skrev:Kul m SB mid dome.
Dom låter nog bra.
Men har inte dom lite för högt fs för fyrvägaren?
Delningen ligger nu troligen kring 900 Hz och det verkar fungera fint.
Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Imperial-Blomman skrev:Kul m SB mid dome.
Dom låter nog bra.
Men har inte dom lite för högt fs för fyrvägaren?
hifikg skrev:Jag är så imponerad av den vänsterkanal du lät oss höra på, menar du att du fått den att låta ännu bättre? Är det ens möjligt!?
Ska bli riktigt kul att få höra paret så småningom. Självklart ska du se till att huset fungerar och att du mår bra o allt det där, men viktigast är förstås...
Kermit116 skrev:juanth skrev:...
Nu återstår snart bara att snygga till utseendet så Calleberg godkänner
Fast nu ska jag bråka med kamrat Juanth:
Alla ni som sitter med fingret på beställningsknappen till Juanth om ert eget par av fyrvägare; sätt tryck på honom att höra av sig till Lallerstedt för att utröna vad den gamle mannen kan göra åt utseendet av högtalaren. Lallerstedt har ju tampats med Carlsson o hans idéer förr.
Kermit116 skrev:juanth skrev:...
Alla ni som sitter med fingret på beställningsknappen till Juanth om ert eget par av fyrvägare; sätt tryck på honom att höra av sig till Lallerstedt för att utröna vad den gamle mannen kan göra åt utseendet av högtalaren. Lallerstedt har ju tampats med Carlsson o hans idéer förr.
Calleberg skrev:Kermit116 skrev:juanth skrev:...
Jag blir rörd till tårar av att man lägger vikt vid min åsikt om estetiken, vilket är lite paradoxalt eftersom ögonen tåras även vid åsynen av denna Nimis till högtalare![]()
Med det sagt, på närmre håll och möjligen/troligen vid bättre vigör än professor Lallerstedt trots faiblesse för både semlor och koriander finns den ende som lyckats skapa en orthoakustisk högtalare som inte får en att vilja klösa på den (eller ut ögonen) eller möjligen använda som dricksfontän.
Kanske kan man börja där för att få inspiration och tips till en modifierad utformning som inte förstör funktionen ?
petersteindl skrev:Är det oberoende av lyssnarens placering?
Som jag ser det är det just i en och endast en riktning som mätningen är gjord.
Men sweetspot kan även vara i andra riktningar. Blir resultatet lika i dessa riktningar också?
Om inte, hur mycket varierar resultatet i så fall?
OBS! Det är ingen kritik eller retoriska frågor. Jag frågar därför att jag inte vet och är nyfiken.
Mvh
Peter
sammel skrev:Det ser rörande vackert ut om du frågar mig,
Diskanten ser ut som du smoothat med linjal
Grattis till snyggt resultat så långt.
Jag måste få höra dem någon gång.
juanth skrev:petersteindl skrev:Är det oberoende av lyssnarens placering?
Men sweetspot kan även vara i andra riktningar. Blir resultatet lika i dessa riktningar också?
OBS! Det är ingen kritik eller retoriska frågor. Jag frågar därför att jag inte vet och är nyfiken.
Mvh
Peter
Nu har du några mätningar i inlägget innan.![]()
0 graders riktning är inte exakt som middomen och diskanten pekar. Den är ca 10-15 grader till vänster om elementens strålningsaxlar.
Har du något önskemål så mäter jag.
petersteindl skrev:Då du skriver till vänster om noll grader. Är det höger eller vänsterhögtalare du mätt på?
Till vänster kan betyda en riktning inåt eller utåt.
petersteindl skrev:juanth skrev:petersteindl skrev:Är det oberoende av lyssnarens placering?
Mvh
Peter
Nu har du några mätningar i inlägget innan.![]()
0 graders riktning är inte exakt som middomen och diskanten pekar. Den är ca 10-15 grader till vänster om elementens strålningsaxlar.
Har du något önskemål så mäter jag.
Sätt området på amplitudaxeln till 30, 40 eller 50 dB.
Redovisa en kurva med noll smoothing.
Redovisa även en kurva med 1/48 smoothing.
Redovisa även kurvor utan basmodul.
Det är så jag själv skulle ha gjort mätningar i utvecklingsstadiet.
Då du skriver till vänster om noll grader. Är det höger eller vänsterhögtalare du mätt på?
Till vänster kan betyda en riktning inåt eller utåt.
petersteindl skrev:Precis. Ser att det hela tiden är vänster högtalare och då är mellanregistret ungefär 2-3 dB starkare 30 grader inåt än utåt.
Imperial-Blomman skrev:De är ser riktigt bra ut.
Kul att de låter bra åxå.
Blir det serie produktion snart?
juanth skrev:Imperial-Blomman skrev:De är ser riktigt bra ut.
När folk får höra dem så lär efterfrågan bli enorm.
hifikg skrev:juanth skrev:Imperial-Blomman skrev:De är ser riktigt bra ut.
När folk får höra dem så lär efterfrågan bli enorm.
Anmäler intresse för ett förseriepar
När de blir finsnickrade o krängs via åf kommer de kosta mycket pengar. Utan att alls vara dyra,
DVD-ai skrev:Inte för att jag tror att dessa kommer att vara vägen till lycka
Plymotonic skrev:DVD-ai skrev:Inte för att jag tror att dessa kommer att vara vägen till lycka
Men det tror jag![]()
/ply
juanth skrev:Bygget av mitt hus fortskrider och snart även av fyrvägaren. Nytt horn strax färdigt. Det har filats på några akustiska åtgärder men även en noggrannare konstruktion.
Om någon råkar ha ett par 12” BMS 12s305 att avvara (4ohm helst) så skicka gärna ett Pm. De ska in i fyrvägaren.
juanth skrev:Om någon råkar ha ett par 12” BMS 12s305 att avvara (4ohm helst) så skicka gärna ett Pm. De ska in i fyrvägaren.
BellsnWhistles skrev:juanth skrev:Om någon råkar ha ett par 12” BMS 12s305 att avvara (4ohm helst) så skicka gärna ett Pm. De ska in i fyrvägaren.
Kommer du tillräckligt lågt med dem, de har ju relativt hög fs och lågt Qts.
Eller är tanken att det ska användas eq i basen också?
BellsnWhistles skrev:juanth skrev:Om någon råkar ha ett par 12” BMS 12s305 att avvara (4ohm helst) så skicka gärna ett Pm. De ska in i fyrvägaren.
Kommer du tillräckligt lågt med dem, de har ju relativt hög fs och lågt Qts.
Eller är tanken att det ska användas eq i basen också?
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: data_foggen och 9 gäster