Moderator: Redaktörer
sprudel skrev:Håller nog inte med om titt-TV avstånd. Mitt rum är 4m på bredden med samma placering som du har. Det går utmärkt med 65”, fungerar säkert med 75 också men det upplever jag som för stort. Ett smutt avstånd från soffa till bakvägg är ändå inte fel med möjlighet att sätta något diffuserande där.
Obizzz skrev:sprudel skrev:Håller nog inte med om titt-TV avstånd. Mitt rum är 4m på bredden med samma placering som du har. Det går utmärkt med 65”, fungerar säkert med 75 också men det upplever jag som för stort. Ett smutt avstånd från soffa till bakvägg är ändå inte fel med möjlighet att sätta något diffuserande där.
Det beror på om man vill "titta på TV" eller få biokänsla. Följer man t ex THX-standarden är avståndsrekommendationen för 65" runt 2m.
Man behöver naturligtvis inte följa det slaviskt men med tanke på bildstorleken vi är vana vid idag skulle det vara alldeles för litet med 65" på över 3m avstånd. Priserna springer iväg rejält när man ska upp mot 75-85" eller större.
Sambon var väldigt skeptisk till den lösningen just pga avståndet till bilden och jag håller med. Ur ren bildsynpunkt är nuvarande möblering faktiskt den bästa.
Men när jag växte upp var vår "stora" TV hemma 28" och då satt man inte särskilt nära. Idag har jag 2x 32" @4K på skrivbordet vid datorn.
Det blir som sagt en kompromiss när man ska ha rummet till mer än en sak men upplevd bildstorlek vill vi inte kompromissa bort för mycket. Vi kollar på mycket film och TV-serier.
Ikväll ska vi gå och avnjuta lite livemusik när Deportees kommer till stan. 10 minuters promenad från vardagsrummet.
Obizzz skrev:Mysigt rum. Gillar hur du fått dämpningen på väggen bakom högtalarna att kännas som en inredningsdetalj.
Jag hade också gillat att ha fritt framför soffan ibland men vi äter i princip dagligen middag där samtidigt som man passar på att se ett avsnitt av TV-serien man följer för tillfället. Nuvarande bord är lite osmidigt men det har visat sig vara lite svårt att hitta ett bord som passar vår smak och budget så det har fått vara kvar i brist på bättre alternativ.
Pga just det där med att ätandet kan vi inte ha ett för lågt bord heller. Min stelopererade rygg kommer dåligt överens med den sittställningen. Modet senaste tio åren har varit bord i fotpallshöjd…
Någon av LG:s OLED 65-tummare är med på listan över potentiella TV-alternativ.
Obizzz skrev:Mysigt rum. Gillar hur du fått dämpningen på väggen bakom högtalarna att kännas som en inredningsdetalj.
Jag hade också gillat att ha fritt framför soffan ibland men vi äter i princip dagligen middag där samtidigt som man passar på att se ett avsnitt av TV-serien man följer för tillfället. Nuvarande bord är lite osmidigt men det har visat sig vara lite svårt att hitta ett bord som passar vår smak och budget så det har fått vara kvar i brist på bättre alternativ.
Pga just det där med att ätandet kan vi inte ha ett för lågt bord heller. Min stelopererade rygg kommer dåligt överens med den sittställningen. Modet senaste tio åren har varit bord i fotpallshöjd…
Någon av LG:s OLED 65-tummare är med på listan över potentiella TV-alternativ.
goat76 skrev:Oavsett fabrikat på TV:n ni väljer så är iallafall mitt förslag att ni går på en OLED, de fungerar nästan lika väl nästan oavsett hur ljust det är i rummet tack vara svärtan som aldrig ser grå, blå eller blaskig ut och alltid ger en kontrastrik bild. I elektronik-butikerna tycker jag vanliga LED-apparater kan se hyfsat okej ut, men i hemmamiljö med fler fönster där solljus kommer in blir det en enorm fördel för OLED och deras individuella pixelupplysning med "total svärta" där det där emellan ska vara avgrundsmörkt i bilden.
dewpo skrev:Vågar man OLED till alla applikationer numera? Jag passade på OLED till datorskärmen efter att ha läst recensioner som klagade på inbränning och oskarp text.
I-or skrev:OLED är ett måste för den som vill ha högsta bildkvalitet för bildskärmar. Det handlar om nästan chockerande bra svärta, gråskala och färgåtergivning samt en ljusstyrka som räcker till även i ljusa rum.
Synd bara att man inte kan inhandla en hundratummare för en rimlig penning, då detta enligt min mening är den minsta storlek som ger biokänsla (projektorer, som jag länge har utnyttjat, utgör en ganska opraktisk lösning av flera skäl). Tyvärr satsar fabrikanterna av tillverknings-/hanteringsmässiga skäl på upplösning istället för storlek, men på normala betraktningsavstånd är pixlarna osynliga redan vid relativt måttliga antal.
Upplösningsgränsen för synen går vid ungefär en bågminut, d.v.s. ca 1 mm på ett avstånd om 3,5 m. Med ett betraktningsavstånd om 3,5 m och en bilddiagonal om 100" så ser vi alltså inte mer än ungefär 1250 pixlar vertikalt med ett sidoförhållande om 16:9. Annorlunda uttryckt så räcker 1920x1080 väldigt långt.
Tell skrev:
Jag ser skillnad på 4K o 1080p på min 55" OLED vid runt 3 meters avstånd, så uppskalat till 100" på samma avstånd så hade mitt krav varit 8K. 4K hade såklart fortfarande funkat, men 1080p vid den storleken hade varit en ganska suddig upplevelse. O ibland sitter jag o arbetar eller spelar på min 55" vid runt 1-1,5m o även där skulle jag ha en fördel av att gå upp till 8K.
Har för övrigt haft den här LG B7 55" i några år nu o rockat div spela o program som Blender o Photoshop i max ljusstyrka o har än så länga ingen tillstymmelse av inbränning vid vanlig användning. Kolar jag testbilder så kand et synas liiite grann vid typ helrosa, men annars ingenting. Kör för övrigt helsvart tema överallt, inkl Dark Reader i webläsaren. Mycket behagligare än vitt tema för ögonen, o dessutom är det snyggare o minskar risken för eventuella inbränningar. Men oavsett så skulle jag inte oroa mig alls för sådant, speciellt inte med nyare paneler än min som ska ha blivit ännu bättre.
I-or skrev:Tell skrev:
Jag ser skillnad på 4K o 1080p på min 55" OLED vid runt 3 meters avstånd, så uppskalat till 100" på samma avstånd så hade mitt krav varit 8K. 4K hade såklart fortfarande funkat, men 1080p vid den storleken hade varit en ganska suddig upplevelse. O ibland sitter jag o arbetar eller spelar på min 55" vid runt 1-1,5m o även där skulle jag ha en fördel av att gå upp till 8K.
Har för övrigt haft den här LG B7 55" i några år nu o rockat div spela o program som Blender o Photoshop i max ljusstyrka o har än så länga ingen tillstymmelse av inbränning vid vanlig användning. Kolar jag testbilder så kand et synas liiite grann vid typ helrosa, men annars ingenting. Kör för övrigt helsvart tema överallt, inkl Dark Reader i webläsaren. Mycket behagligare än vitt tema för ögonen, o dessutom är det snyggare o minskar risken för eventuella inbränningar. Men oavsett så skulle jag inte oroa mig alls för sådant, speciellt inte med nyare paneler än min som ska ha blivit ännu bättre.
Att du ser skillnad mellan 2160p och 1080p på en 55"-skärm på 3 meters avstånd innebär inte nödvändigtvis att du ser pixlarna i sig, då skalning och eventuella övriga bildbehandlingsåtgärder blir en avgörande faktor här.
4K eller 2160p innebär för en 55" 16:9-skärm ca 0,3 mm stora pixlar, vilket inte ens en ovanligt skarpsynt person ser på ett avstånd om 3 m, så 8K eller 4320 vertikala pixlar är ordentlig överdimensionering. Betraktningsvinkeln för pixelns ytterkanter blir för 4K ca 0,36 bågminuter, d.v.s. närmare 1/3 av vad som anses vara synens upplösningsgräns.
För ovan nämnda 100" bilddiagonal bör man dock helst ha 4K-upplösning för ett betraktningsavstånd om 3-3,5 m - lite marginal skadar inte.
I-or skrev:Det finns förstås vissa individuella variationer för synen som för alla andra sinnen, men saken är den att huruvida nedskalning fungerar väl eller ej helt beror på den nödvändiga digitala filtrering som utförs för att undvika vikningsprodukter (aliasing). Med en adekvat filtrering kommer du sannolikt inte att kunna detektera någon skillnad i det test som du beskriver ovan, vilket ger ca 0,69 bågminuter för en pixel i 1080p 16/9.
petersteindl skrev:Då jag var på en Audio/Video-mässa i Moskva kring år 2004, så demades det ett stort SMS hembiosystem med skärm och högtalare och basmodul i ett rum. Jag är konstruktören till ljudsystemet.
De använde en Panasonic proffs projektor med 9000 lumen eller om det var mer. Rummet var kolmörkt och skärmen var 150", 335 cm bred, 16:9.
Den var extremt ljusstark och hade bra svärta. Jag gick fram till duken och kollade pixlarna. Det var fyrkantiga små rutor. Mellan varje ruta var det ett svart område. Det svarta området var tunna fina linjer.
Sedan kollade jag hos andra utställare med deras projektorer och det jag kunde se då jag gick fram till duken var detta rutnät, men hos flera var denna linje mellan rutorna mycket bredare, d v s det svarta området var procentuellt sett mycket större.
Antalet pixlar är samma, men den procentuella andelen ytor med ljus var större hos Panasonic projektorn.
På avstånd syns inte pixeleringen men det upplevs betydligt bättre med Panasonic med tunnare svarta linjer.
Det var min observation. Jag har dock aldrig sett någon beskriva detta.
Tell skrev:Jag har bra syn ja o tycker skillnaden mellan 4K o 1080p är ganska uppenbar (jag kör 4K även på min 13"-laptop), men att som du säger att 1080p skulle räcka för 100" ser jag som ett ganska dåligt tips om man är någorlunda intresserad av bildkvalitet(inte för att det spelar nån roll då ~allting ändå är minst 4K nuförtiden) Men såklart har ju jag hört folk som tycker att den 2K-projjen som IMAX i Mall of Scandinavia kör med ser bra ut, medans när jag var där första (o enda) gången skrattade jag rakt ut när bilden drog igång; jag trodde ju det var ett skämt med alla pixlar stora som hus. Hedan efter gick jag till Dolby Atmos-salongerna istället då dom har både 4K-projje o något mindre projektorstorlek.
I-or skrev:För ovan nämnda 100" bilddiagonal bör man dock helst ha 4K-upplösning för ett betraktningsavstånd om 3-3,5 m - lite marginal skadar inte.
I-or skrev:Tell skrev:Jag har bra syn ja o tycker skillnaden mellan 4K o 1080p är ganska uppenbar (jag kör 4K även på min 13"-laptop), men att som du säger att 1080p skulle räcka för 100" ser jag som ett ganska dåligt tips om man är någorlunda intresserad av bildkvalitet(inte för att det spelar nån roll då ~allting ändå är minst 4K nuförtiden) Men såklart har ju jag hört folk som tycker att den 2K-projjen som IMAX i Mall of Scandinavia kör med ser bra ut, medans när jag var där första (o enda) gången skrattade jag rakt ut när bilden drog igång; jag trodde ju det var ett skämt med alla pixlar stora som hus. Hedan efter gick jag till Dolby Atmos-salongerna istället då dom har både 4K-projje o något mindre projektorstorlek.
Nej, jag har inte skrivit att 1080p räcker för en bilddiagonal om 100". Däremot har jag varit inne på att upplösningsracet är bortom det vettiga nu och skrivit att 1080p inte är långt ifrån att räcka för 100" på ett betraktningsavstånd om 3,5 m, men har rekommenderat 2160p (4K) istället:I-or skrev:För ovan nämnda 100" bilddiagonal bör man dock helst ha 4K-upplösning för ett betraktningsavstånd om 3-3,5 m - lite marginal skadar inte.
Vad gäller IMAX i MOS Salong 1, där det sitter en utmärkt projektor (Barco DLP RGB), så beror det hela naturligtvis på hur nära duken man sitter och är det så att man ser något bättre än genomsnittligt så får man förstås lida för det ibland om man inte väljer en plats lite längre bak i salongen.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 19 gäster