JM skrev:goat76 skrev:JM skrev:Uppenbarligen räcker det inte med att via "reweb" skapa syntetiska reflexer med viss tidsförsening, spektral förändring och viss dämpning i samma lokalisation som direktljudet för att erhålla djupkänsla i ljudet.
Djupupplevelsen skapas således till stor del av förväntade rumsrelaterade reflexers lokalisation skilda från direktljudet lokalisation.
Det fungerar inte som du tror, du blandar ihop rumsljudet i inspelningarna med reflexionerna från ditt egna rum. Dessa företeelser bör helt enkelt inte förknippas med varandra då det förstnämnda är en stereofonisk illusion, medans det andra är reella reflexioner som uppkommer i ditt lyssningsrum exalterade av två ljudalstrare/högtalare.I den stereofoniska illusionen härstammar inte de inspelade rumsljuden från samma punkt som de inspelade instrumentens direktljuds-punkter, de inspelade direktljuden från instrumenten kommer från den punkt i stereofältet där instrumenten har valts att placeras medans de inspelade reflexionerna kommer från diverse riktningar från begränsningsytorna i det inspelade rummet. All denna riktnings-information finns alltså inom den stereofoniska illusionen i form av fantomprojiceringar både vad gäller de inspelade direktljuden OCH de inspelade reflektionerna, och för att möjliggöra att dessa illusioner når sinnet med minsta möjliga störning så bör reflektionerna från det egna rummet som alstrats av de två högtalarna minimeras så att den inspelade informationen dominerar det man hör.
Kortfattat: Reflektionerna eller eventuell reverb kommer utifrån ett illusions-perspektiv inte från samma riktning som högtalarnas fysiska position, alla dessa har sina individuella riktningar i den stereo-illusion lyssnaren nås av i ett optimerat lyssningsrum.
Misstänker jag varit otydlig.
Ljudet från en dipol har bättre förutsättningar med sin 8-utbredning att ge djupkänsla än lådhögtalare med identisk musik. Något många här på faktiskt har bekräftat. Denna speciella djupkänslan skapas av reflexer i rummet och inte i inspelningen.
Jag tog mig friheten att klippa in den delen du valde att utesluta från mitt inlägg (fetmarkerade delen) eftersom det framgår än tydligare nu att du hejvilt blandar ihop vilken roll dina högtalare har, utifrån ett rent High Fidelity-perspektiv, att återskapa den inspelade informationen inklusive den spatiella informationen i själva inspelningen.
Inte för att jag har något som helst emot att var och en får göra som dom vill med återgivningen, men rent krasst så ger inte dipolhögtalare eller exempelvis ortoakustiska högtalare några "bättre förutsättningar" för att återge den inspelade informationen utan de skapar snarare isåfall ett artificiellt djup som uppenbarligen för vissa personer kan vara väldigt tilltalande.
JM skrev:Stereohögtalarnas upplevelsemässiga placering av olika ljudkällor mellan högtalarna, mha olika tidsskillnader (< 1 ms) och skillnader ljudstyrka, har inte med reflexer i rummet att göra.
Det har med reflexerna från rummet i själva inspelningen att göra, och dessa reflektioner påverkas i samma grad av den stereofoniska fantomprojiceringen som alla andra ljud i inspelningen. Vi hör nödvändigtvis inte det reflektionsytorna alstrar i det inspelade rummet komma från samma riktning som direktljuden av de instrument som exalterade dessa refektioner, ja förutsatt då att vi inte låter en massa reflektioner från det egna lyssningsrummet maskera och ta över den spatiella upplevelsen, för den typen av spridning kan endast diffusera det spatiella och den rumsinformation som återfinns i själva inspelningen, och desto mer du får av den varan desto mer sameness kommer du uppleva eftersom ditt egna lyssningsrums akustik sätter prägel på allt musik du lyssnar på.
JM skrev:I fysikalisk mening finns det endast två ljudkällor vi stereolyssning. Dvs höger och vänster högtalare ger reflexer i rummet vilka kan vid optimala förhållanden i sin tur kan upplevelsemässigt ge ett djup i musiken. Djupupplevelsen är en delmängd i den totala spatial upplevelsen.
Jag är som sagt fullt med på att dipolhögtalare tack vare sin likvärdiga spridning såväl framåt och bakåt säkerligen kan ge en större upplevelse av djup, en artificiell sådan som säkert kan vara tilltalande och i vissa hänseenden till och med ge upplevelsen av större realism (beroende på hur någon specifik inspelnings har gjorts), men återigen och utifrån ett rent High Fidelity-perspektiv (alltså utifrån en vy att inspelningarna inte har uppenbara tillkortakommanden), så är det inte de två högtalarna tillsammans med det egna rummets reflexer som ska skapa den spatiella upplevelsen, utan snarare själva inspelningens spatiella information (vilken naturligtvis i många inspelningar lämnar en del att önska).
JM skrev:Nu försöker mixaren vid inspelningstillfället att kompensera stereoljudets torftighet map spatialupplevelse med olika "rewerb" trix. Inspelade reflexer kan vara försenade, ha lägre ljudstyrka, frekvensfördelning mm.
Lokalisationen av de konstgjorda reflexerna i inspelningen kan inte påverkas utan är de facto lokaliserade på sämsta platsen i rummet dvs i höger eller vänster högtalare. Bästa lokalisationen av reflexer är vid 60 grader relativt 0-axeln enligt samstämmig forskning. Lokalisationen av faktiska rumsrelaterade reflexer kan vi reproduktionen av identisk musik kan lättare framhävas med dipolhgt än lådhgt pga spridningsmönstret.
Det är här det stora problemet ligger i ditt resonemang vilket är orsaken till varför jag påkar för dig att det inte fungerar som du tror.
Det spelar nämnligen ingen som helst avgörande roll om det handlar om arificiellt pålagt reverb eller om det handlar om äkta mikrofonupptaget rumsljud i inspelningen, oavsett vilken av dessa typer av spatiell information det handlar om så kommer dessa nödvändigtvis inte höras varken från samma riktning av högtalarnas fysiska positioner, eller från samma riktning som de inspelade instrumentens positioner i det inspelade rummet råkar befinna sig. Detta naturligtvis förutsatt att det ljud du som lyssnare nås av på lyssningsplats domineras av direktljudet från de två högtalarna, och att reflektionerna från det egna rummet minimerats då dessa reflektioner innehåller ett enda "ihopkok" av precis allt ljud i inspelningen, ett enda ihopkok där all separation mellan inspelade direktljud och reflekterande ljud i själva inspelningen nu är helt förlorad, vilket i sin tur endast kan leda till sameness från inspelning till inspelning då rumsljudet till största del består av akustiken av det egna lyssningsrummet.
JM skrev:Generellt är spridningsinformationen för lådhögtalare ointresant och oftast irrelevant för den spatiala upplevelsen. Kombinationen rummets faktiska reflexer sekundärt till högtalarens spridningdmönster kan viss information. Vanligen måste för starka laterala reflexer dämpas och de viktigaste högfrekventa reflexerna finns inte överhuvudtaget.
Det må hända att spridningsinformationen från vanliga lådhögtalare är ointressant utifrån just din filosofi där det egna rummet till stor del ska stå för den spatiella upplevelsen. Men för andra personer som till större del vill ta del av den spatiella informationen som återfinns i den stereofoniska informationen (alltså den inspelade informationen som de två högtalarna tillsammans målar upp med hjälp av "stereo-tricket" fantomprojicering), så kommer en alltför stor grad av reflektioner från det egna lyssningsrummet snarare maskera den ljudinformation man önskar optimera (även om en viss grad av diffuserande effekt från det egna rummets reflektioner är önskvärda för att åtminstone dölja vissa brister i det simpla stereosystemet).
P.S. Innan någon blir alltför arg på mig för det jag skrivit här ovan så vill jag påpeka att jag personligen inte alls är emot ljudfilosofin att återskapa en ljudhändelse i det egna lyssningsrummet (vilket ofrånkommligen är det som sker ifall det egna rummets reflexer till stor del ska stå för den spatiella upplevelsen), jag vill faktiskt själv ta del av den där omsvepande ljudupplevelsen som det egna lyssningsrummet kan bidra med, men samtidigt vill jag hellre ta del av det spatiella djupet och den lokalrymd som återfinns i den stereofoniska informationen istället för att det egna lyssningsrummet ska lägga sig i (alla inspelningar).