FBK skrev:PerStromgren skrev:Morello skrev:
Strömmar audio från ethernet eller USB-sticka.
OK. Det behöver man väl inte pröjsa 60k för? Min Quad Vena har det inbyggt, till exempel. Och då får man DAC på köpet. Jag fattar inte storheten. Snygg låda, i och för sig!

Jo jo jo, du vet väl att dyrare är "alltid bättre"

Det är ju bara att titta på bilar, folk betala "hur" mycket som helst för att få åka i 90km/h. Så de måste åka snabbare på något sätt än jag.

Sedan stöder jag Strmbrg sätt att strö pengar omkring sig. Någon måste ju göra det också,och inte ha det som mig som gjorde av med de sista kronorna på mat i förrgår.
Jag lägger i detta fall primärt vikt vid vad resultatet blir vid musikspisningen.
Sekundärt - men inte alls oväsentligt - vad man rent material- utvecklings- och arbetstidsmässigt får för pengarna.
Samtidigt kan man såklart säga att: "Varför ska jag köpa en ny pickup? Min grammofon har ju redan en fastmonterad." eller: "Varför ska jag köpa en separat RIAA? Min förstärkare har ju redan en inbyggd."
För övrigt och det med emfas:
Dyrare är absolut inte alltid bättre.
Bättre är absolut inte alltid bra.
Även bättre kan vara dåligt.
Även det bästa kan vara dåligt.
Även något som rankas ganska lågt i en jämförelse kan vara mycket bra.
Et cetera.
Dessvärre är sakernas tillstånd mer komplexa än vad man skulle önska.
Beträffande att "strö pengar omkring sig":
Jag kunde självklart spara pengarna istället. Jag kunde självklart enbart lägga pengar på det för tillvaron nödvändiga och ackumulera överskottet.
Lyckligtvis så har jag såpass mycket disciplin och omdöme att det alltid finns ett någorlunda hyfsat sparkapital även om det inte rör sig om flera miljoner.
Mycket av vad en del andra lägger pengar på lägger jag "ingenting" på. Kostsamma semesterresor, fester, utekvällar, dryckjom, ombyggnadsarbeten i hemmet via hantverkare, nytt badrum, nya köksluckor, pool, dyrbar bil... Dessutom är boendekostnaden högst överkomlig.
Så, släpp gärna fokus på den saken i och med med det jag skriver här ovan.

Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.