makesrain skrev:Mycket intressant hifikg, det ska jag kolla upp. Jag bor i bostadsrätt så jag måste kolla om det är något man får göra. Det borde ju inte störa någon men man vet aldrig. Dörren till trapphuset har jag funderat på att byta för att minska ljudet därifrån men det är inte relaterat till oväsendet utomhus. Vi har också brevlådeinkast, hade gärna sluppit det (tur att man är ung och stark så man kan springa upp och ned i trappor)
Man går ju ut o in en del även om man är en gammal gubbe o då kan man plocka med sig sin post

Du får nog inte bygga på en yttre ruta om du frågar. Kan räknas som fasadändring o kräva bygglov, men kanske prova lite i smyg med säkerhetsglas som du förankrar ordentligt. Ytterdörren kan vara föreningens ansvar, så kolla vad era stadgar säger. Jag tror att ljuden från närmaste grannen kan reduceras med en bra ytterdörr. Du kan ju säga till styrelsen att du är orolig för angrepp från något kriminellt gäng/kronofogden/gammalt ex o därför behöver en tung säkerhetsdörr (troligen får du bekosta den själv, men ändå).
Medlemmen med extra glas är f ö DVD-ai, tror han har någon förtroendepost i sin brf-styrelse så du kan fråga honom hur de gjort i den föreningen. Troligen var de så smarta att de byggde så från början.