Moderator: Redaktörer
JM skrev:Går det att bedöma något subjektivt bra eller dåligt utan att underförstått relatera till något?
JM
Strmbrg skrev:Hur smakar det här vinet tycker du?
...låt mig ta en slurk av det där andra först...
Hör här! Vilken skillnad!
Absolut!
Nå, vad är bäst?
Ettan!
Är ettan bra dessutom?
...?...
Conan skrev:Strmbrg skrev:Hur smakar det här vinet tycker du?
...låt mig ta en slurk av det där andra först...
Hör här! Vilken skillnad!
Absolut!
Nå, vad är bäst?
Ettan!
Är ettan bra dessutom?
...?...
Ett potentiellt problem med jämförande tester är också att det ena objektets egenskaper "speglas över" i nästföljande testobjekt. En besk första öl gör att nästkommande öl smakar sött, även fast i absoluta termer kanske bara är mindre besk. Har du med en skränigt klingande högtalare i ett test kanske du tycker jämförande högtalaren är för trist & instängd, även om den egentligen klingar helt neutralt. Jämförelsen blir inte mot din inre referens (låter/smakar det bra eller dåligt?) utan mot det andra testobjektet.
pingvinen skrev:Fokus bör vara på "tillräckligt bra". Vad nu det innebär. Torde vara enklare än att jaga efter "bättre" eller "bäst".
Harryup skrev:När det gäller hur långt man vill gå beror ju på musiksmak. Lyssnar man huvudsakligen till akustisk musik så kan man ju ha ett mål att man vill särskilt prioritera något som låter extra nära verkligheten för kanske ett speciellt instrument för att man vet väl hur det faktiskt låter, kanske spelar själv.
Om man lyssnar på elektronisk förstärkt musik så kanske nivån tillräckligt bra inträffar tidigare då det inte finns någon bra referens och hemmaanläggningen låter "bättre" än konsert-pa.
Strmbrg skrev:Harryup skrev:När det gäller hur långt man vill gå beror ju på musiksmak. Lyssnar man huvudsakligen till akustisk musik så kan man ju ha ett mål att man vill särskilt prioritera något som låter extra nära verkligheten för kanske ett speciellt instrument för att man vet väl hur det faktiskt låter, kanske spelar själv.
Om man lyssnar på elektronisk förstärkt musik så kanske nivån tillräckligt bra inträffar tidigare då det inte finns någon bra referens och hemmaanläggningen låter "bättre" än konsert-pa.
Det där sammanfattar ganska väl hur jag tänker.
Dock så vill jag lägga till att den "elektroniska musiken" kan innehålla basljud som ställer specifika krav på anläggningens kapacitet. Utöver det kan ju lyssnaren (och vissa musikstilar) även ställa krav på att anläggningen klarar av väldigt höga ljudtryck.
Nu skall vi nog inte vare sig glömma eller förringa att man även kan vara intresserad av anläggningen ur ett isolerat tekniskt perspektiv. 'Även' betyder i det här sammanhanget att man både är intresserad av musiken - och tekniken i sig själv.
Min utgångspunkt är att ha en anläggning som tillfredsställer mina behov.
Jag definierar de behoven sålunda att jag vill ha en anläggning som ger mig en god illusion av realism. Jag lyssnar till över 99% på "klassiskt". Jag är därför inte så intresserad av att ha en anläggning som klarar extrema ljudtryck eller infrabas. Det betyder inte att jag underförstått påstår att de egenskaperna är är meningslösa för "klassisk musik". Men det betyder att jag inte är mån om att ta hänsyn till dem. Det betyder även att jag får en - för mig - tillräckligt god illusion av realism med hjälp av hög upplösning vid de ljudtryck och med den bas som jag har att tillgå.
petersteindl skrev:Är det inta lagom som gäller?
petersteindl skrev:Är det inta lagom som gäller?