sprudel skrev:Vad är det då som gör att dcs streamer låter bättre än den tidigare?
Vilken streamer hade du innan Strömberg?
Jag vet inte vad det är som gör att det låter "bättre".
Jag hade en Innuos Zen mini (tror jag den heter).
Det handlar - åtminstone upplevelsemässigt - inte alls om tonkurveskillnader dem emellan. Åtminstone noterar jag inget sådant.
Det handlar om klarhet. Eller tydlighet, "microdetaljer", men inte såna däringa "hifi-aktiga, påtagliga saker som någon liten andning från en gitarrist eller något tåg som kan anas någonstans under en studio. Jag lyssnar inte efter sådant så det kan vara en miss av mig såklart.
Nej, spelar jag upp en bekant symfoni-inspelning så har realism-illusionen ökat eller hur fasen jag ska uttrycka mig. Har förstått att genren som sådan inte är så poppis och att många inte ens lyssnar efter djup och slikt på grund av att man lyssnar på helt annan musik där slikt inte är aktuellt eller väsentligt.
Det är svårare att beskriva än att uppleva det, vilket kan innebära att det framstår som flum, inbillning eller liknade.
Jag har förstått att en del "hifi-intresserade" sammankopplar tonkurve-påverkan i övre mellanregister och upp i diskanten som det som renderar i klarhet och tydlighet. Men det är inte det det handlar om.
Lite samma sak som med väl utförd upsampling: Sceneriet vidgas, dimensionerna förstoras, "tjockheten/kompaktheten" försvinner. Skillnader mellan olika inspelningar av samma verk blir avsevärt mer uppenbar. Det kan såklart bryskt avfärdas med förklaringar om signalmanipulation.
Ju mer man får av "klarhet" desto mer får man upp öronen för helt andra aspekter på musiklyssningen än "bas, diskant och ljudtryck".
Känsligt och provocerande att nämna kanske, men det är min sammanfattning.
Kanske är det enklast att göra liknelser med upplösning, kontrast och kantskärpa i bilder?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.