Har du "lyssnat på" Chord M-scaler?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Ja, med en Chord DAC
3
6%
Nej, men är nyfiken
19
37%
Ja, med en DAC av annat fabrikat
0
Inga röster
Ja, men vet inte vad det var för DAC ansluten
0
Inga röster
Nej, och är inte intresserad av att göra det
23
44%
Nej, är bara intresserad av blindtestlyssning i detta fall
7
13%

Antal röster : 52

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-15 08:22

Det kan vara intressant att få klarhet även i den saken.
:)
Senast redigerad av Strmbrg 2023-11-15 09:46, redigerad totalt 1 gång.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
distad

Re: Har du "lyssnat på" Chord M-scaler?

Inläggav distad » 2023-11-15 08:34

*Blindtest* 8) :mrgreen: :wink:
Ps. Fråga placebo kungen.... du vet han med "rörig rigg"
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-15 15:10

Tack för svaren så här långt!
Till de som inte vill lyssna får jag väl lite syrligt travestera kommentarer som florerar när det gäller avsaknad av djupbas:
"Du vet inte vad du missar." typ, respektive "Obegriplig inställning." typ.
:D

Brahms-vaxet är bara ett 44,1 kHz-fonogram. :roll: Men efter lite runt-scrollning på Qobuz så är det en av de mest tonalt tilltalande versionerna.
Orkestreringen är inte så tilltalande egentligen, det låter lite "tjockt", men det verkar alltså vara Brahms fel. Här är det emellertid hyfsat på den fronten.

81Vl7p+uh4L._UF894,1000_QL80_.jpg
81Vl7p+uh4L._UF894,1000_QL80_.jpg (81.77 KiB) Visad 6834 gånger

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2023-11-15 15:37

Jag har inte hört hemma men hos Akkelis
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-11-15 16:19

Strmbrg skrev:Tack för svaren så här långt!
Till de som inte vill lyssna får jag väl lite syrligt travestera kommentarer som florerar när det gäller avsaknad av djupbas:
"Du vet inte vad du missar." typ, respektive "Obegriplig inställning." typ.
:D

Innan du drar några som helst paralleller mellan de som "inte vill lyssna på en Chord M Scaler" och de som säger att "du vet inte vad du missar" vad gäller avsaknaden av djupbas i ditt ljudsystem, så bör du nog först göra dig varse om det verkligen rör sig om samma personer.

Jag får ibland känslan av att du gärna klappar ihop alla andra medlemmar på forumet förutom dig själv som om de inte skulle vara helt fristående och självtänkande individer. Bara för att flera personer på forumet har upptäckt genom årens lopp att det visst går att få till en bra och naturligt låtande djupbas utan att det maskerar övriga frekvenregister, så innebär inte det att alla dessa individer nödvändigtvis skulle vara några dunka-dunka raggare som tycker att mängden bas är mycket viktigare än allt annat.
Vi är alla ljudnördar på det här forumet med allra största fokus på att optimera våra anläggningar från topp till tå för bästa möjliga kvalitativa ljudåtergivning, ett välljudande basregister ingår liksom i det totala ljudpaketet. :)

Själv har jag iallafall tidigt i morse svarat "Nej, men är nyfiken" på trådfrågan, så då vet du det ifall jag är en av de du ville vara lite syrlig mot (vilket är högst sannolikt med tanke på diskussionen vi har haft i trådarna "mindre är mer" och "Hur har du det på djupet?). :D

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-15 16:41

Tack för kommentaren!
Får tillägga att mitt minne för vem som skrivit vad och vem som har en viss inställning till olika saker är som ett töcken för mig. Inte fullständigt, men till stor del.
Inte så roligt kanske med tanke på det engagemang som läggs ner på era kommentarer. Men för mig är det väsentliga snarast vad som sägs än vem som sagt det. Kan ju ändå inte hålla koll på person så då får det bli så...
Så den typ att riktade gliringar som kanske kan anas är nog för det mesta inte så meningsfulla att fastna vid.
Jag tyckte bara att min kommentar var lite finurlig. Men den var kanske huvudsakligen dum.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-11-15 17:34

En annan fråga är ju vad man hörde när man lyssnade :)

Jag kunde inte höra någon jätteskillnad, men efter några timmar kunde jag hålla med om att något hände mellan av och på. Tror man ska vara duktigt inlyssnad för att uppfatta nyanserna, för några revolutionerande skillnader hörde inte jag.

Och en tredje kan vara om det är rätt investering att göra, kanske kan samma slantar göra större skillnad om de läggs på en ny matta, en bättre whisky eller varför inte några tusen fonogram (på loppis).
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-11-15 17:40

FBK skrev:*Blindtest* 8) :mrgreen: :wink:

Vet du inte vad ett blindtest är, du som varit med så länge? Öppna inte nedanstående, innehåller känsligt material (för somliga)

Spoiler:
Visa
En blind man går av misstag in på en lesbisk bar. Han sätter sig på en barstol och beställer en whisky. När han har suttit en stund ropar han på bartendern:
- Hörru, vill du höra en bra blondinhistoria?
Nästan genast blev det dödstyst i baren.
Med en mycket djup stämma, säger kvinnan som sitter bredvid honom:
- Innan du berättar din historia, så vill jag informera dig om några saker, efter som du är blind: Bartendern är en blond tjej. Utkastaren är en blond tjej. Jag är 1.95 lång, väger ca 120 kg, är blond och innehar svart bälte i karate. Kvinnan som sitter jämte mig är en blond proffstyngdlyftare. Och kvinnan som sitter på din högra sida är en blond proffsbrottare. Nu min herre, tror jag att du ska tänka över mycket noga om du fortfarande vill berätta din historia.
Den blinda mannen funderade lite, sen skakade han på huvudet och sa,:
- Näe, det får vara. Orkar inte förklara vitsen fem gånger...

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-15 18:04

hifikg skrev:En annan fråga är ju vad man hörde när man lyssnade :)

Jag kunde inte höra någon jätteskillnad, men efter några timmar kunde jag hålla med om att något hände mellan av och på. Tror man ska vara duktigt inlyssnad för att uppfatta nyanserna, för några revolutionerande skillnader hörde inte jag.

Och en tredje kan vara om det är rätt investering att göra, kanske kan samma slantar göra större skillnad om de läggs på en ny matta, en bättre whisky eller varför inte några tusen fonogram (på loppis).

Skulle tro att skillnadens hörbarhet påverkas av diverse saker som exempelvis:
Övrig apparaturs klarhet
Högtalarnas egenskaper (klarhet)
Rummets inverkan
Musikval
Vad man är uppmärksam på att lyssna efter

Knappt någonting sker ju med det många kanske främst brukar lyssna efter, nämligen tonkurvan i stort, och specifikt kanske basen och diskanten.
Inte mycket händer heller med många musiktyper, som inte är speciellt ljudkomplexa.
Då kan det lite tillspetsat bli som att öka upplösningen i återgivningen av en enkel tecknad bild med få färger och utan smådetaljer. Det finns inget i materialet att tydliggöra.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-11-15 20:39

Har Herr Strmbrg avnjutit fonogrammet Jazz at the Pawnshop?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-15 21:01

hifikg skrev:Har Herr Strmbrg avnjutit fonogrammet Jazz at the Pawnshop?

Jorå! Ett antal gånger. Är lite less på musiken tyvärr och då blir det för min del inte så intressant att det har sina kvaliteter ljudmässigt. Vilket det har, men inte alls någon rökare baserat på vad jag "lyssnar efter".

Nu är det Brahms andra pianokonsert som liras.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-15 21:30

Ni som är nyfikna på låddan, men bara ni:

Av någon anledning så rasslar den ur sig ganska omfattande jitternivåer. Watts är såklart medveten om det och huruvida han borde kunna åtgärda det kan jag inte bedöma. Det finns säkert någon negativ ljudlig konsekvens av att nedbringa jittret, utifrån hans valda konstruktion och målsättningar. Det finns säkert förklarat för den som hellre rotar i det än lyssnar på musik. :)

Så, den är avsedd att användas tillsammans med Chords DAC:ar (vilket man kan se som en fuling för att få kränga ytterligare prylar). Dessa DAC:ar är kapabla att eliminera jittret.

"Instruktion":
1 Använd en Chord DAC.
2 Säkerställ att DAC:en i fråga kan hantera 705/768 kHz. Först där blir det såpass påtagligt att det kan vara värt pengarna, tycker jag. (Jag vet inte om alla Chord-DAC:ar kan det.)
3 Det tarvas dubbla parallella BNC för att överföringen av 705/768 skall ske.
4 Lyssna på ljudkomplex musik, exempelvis välgjorda inspelningar av storskalig orkestermusik. Då blir klarheten riktigt påtaglig.
5 Gillar du inte sådan musik, så kan det hända att den musik du råkar gilla inte vinner så mycket på att trassla med allt detta. Vet ej, men vill flagga för det.
6 Det händer nästan inte någonting alls vad gäller tonkurvan såvitt jag noterat. Förvisso låter det inte riktigt lika ljust (gällt) om stora stråkgrupper som det annars ofta gör. Mer verklighetslikt snarare.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-11-15 21:48

Strmbrg skrev:

Jorå! Ett antal gånger. Är lite less på musiken tyvärr och då blir det för min del inte så intressant att det har sina kvaliteter ljudmässigt. Vilket det har, men inte alls någon rökare baserat på vad jag "lyssnar efter".

Jag har lyssnat på den i 40 år. De gånger jag upptäckt något nytt är minnesvärda ögonblick i min lyssningshistoria. Senast var det några år sedan då Morellos försteg var på besök. Jag blev helt matt. Sjönk ner på bästa lyssningsplats trots att jag hade besökare i grottan. Lyckades knappt hitta ut till kaffebryggaren. Gick runt som en zombie i säkert tio minuter. "Detaljen" som jag upptäckte den gången hör jag numera alltid, oavsett rigg. Upplevelsen gjorde att jag slutade använda min DAC-9 som försteg och införskaffade dansken. Så nog kan bra grejor tydliggöra smådetaljer även i sådan musik.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-15 21:55

hifikg skrev:
Strmbrg skrev:

Jag har lyssnat på den i 40 år. De gånger jag upptäckt något nytt är minnesvärda ögonblick i min lyssningshistoria. Senast var det några år sedan då Morellos försteg var på besök. Jag blev helt matt. Sjönk ner på bästa lyssningsplats trots att jag hade besökare i grottan. Lyckades knappt hitta ut till kaffebryggaren. Gick runt som en zombie i säkert tio minuter. "Detaljen" som jag upptäckte den gången hör jag numera alltid, oavsett rigg. Upplevelsen gjorde att jag slutade använda min DAC-9 som försteg och införskaffade dansken. Så nog kan bra grejor tydliggöra smådetaljer även i sådan musik.

Kan förstå det. Men jag har en tendens att lessna på vissa inspelningar. Just den där har som sagt sina kvaliteter, men jag vill inte lyssna på just den just nu. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-11-15 22:08

Strmbrg skrev:
hifikg skrev:
Strmbrg skrev:

Kan förstå det. Men jag har en tendens att lessna på vissa inspelningar. Just den där har som sagt sina kvaliteter, men jag vill inte lyssna på just den just nu. :)

Då gör jag det :)
DSD-versionen
utan M-scaler

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-11-15 22:28

Strmbrg skrev:Ni som är nyfikna på låddan, men bara ni:

Av någon anledning så rasslar den ur sig ganska omfattande jitternivåer. Watts är såklart medveten om det och huruvida han borde kunna åtgärda det kan jag inte bedöma. Det finns säkert någon negativ ljudlig konsekvens av att nedbringa jittret, utifrån hans valda konstruktion och målsättningar. Det finns säkert förklarat för den som hellre rotar i det än lyssnar på musik. :)

Så, den är avsedd att användas tillsammans med Chords DAC:ar (vilket man kan se som en fuling för att få kränga ytterligare prylar). Dessa DAC:ar är kapabla att eliminera jittret.

"Instruktion":
1 Använd en Chord DAC.
2 Säkerställ att DAC:en i fråga kan hantera 705/768 kHz. Först där blir det såpass påtagligt att det kan vara värt pengarna, tycker jag. (Jag vet inte om alla Chord-DAC:ar kan det.)
4 Lyssna på ljudkomplex musik, exempelvis välgjorda inspelningar av storskalig orkestermusik. Då blir klarheten riktigt påtaglig.
5 Gillar du inte sådan musik, så kan det hända att den musik du råkar gilla inte vinner så mycket på att trassla med allt detta. Vet ej, men vill flagga för det.

6 Det händer nästan inte någonting alls vad gäller tonkurvan såvitt jag noterat. Förvisso låter det inte riktigt lika ljust (gällt) om stora stråkgrupper som det annars ofta gör. Mer verklighetslikt snarare.

Hur menar du att storskalig orkestermusik är mer "ljudkomplex" än annan musik utifrån ett återgivningsperspektiv?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-11-15 22:35

hifikg skrev:
FBK skrev:*Blindtest* 8) :mrgreen: :wink:

Vet du inte vad ett blindtest är, du som varit med så länge? Öppna inte nedanstående, innehåller känsligt material (för somliga)

Spoiler:
Visa
En blind man går av misstag in på en lesbisk bar. Han sätter sig på en barstol och beställer en whisky. När han har suttit en stund ropar han på bartendern:
- Hörru, vill du höra en bra blondinhistoria?
Nästan genast blev det dödstyst i baren.
Med en mycket djup stämma, säger kvinnan som sitter bredvid honom:
- Innan du berättar din historia, så vill jag informera dig om några saker, efter som du är blind: Bartendern är en blond tjej. Utkastaren är en blond tjej. Jag är 1.95 lång, väger ca 120 kg, är blond och innehar svart bälte i karate. Kvinnan som sitter jämte mig är en blond proffstyngdlyftare. Och kvinnan som sitter på din högra sida är en blond proffsbrottare. Nu min herre, tror jag att du ska tänka över mycket noga om du fortfarande vill berätta din historia.
Den blinda mannen funderade lite, sen skakade han på huvudet och sa,:
- Näe, det får vara. Orkar inte förklara vitsen fem gånger...

Jag är den enda på forumet som hävdar att en blindtest ska "ske med ögonbindel" så man kopplar bort alla andra intryck, så det enbart är hörseln som är på så att säga. Men detta kommer inte ske för folk är för nojiga inför en sådan test. :mrgreen: Det är för mycket prestige som står på spel, för många.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-11-15 22:37

Vad som händer med M-skalaren är tämligen utrett via två oberoende mätningar. Utöver att M-skalaren inför kopiösa mängder jitter (nanosekundklassen), händer ingenting förutom att nivån ändras och att signalen blir översamplad.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-15 22:41

goat76 skrev:

"Instruktion":
1 Använd en Chord DAC.

Hur menar du att storskalig orkestermusik är mer "ljudkomplex" än annan musik utifrån ett återgivningsperspektiv?

Så skriver jag inte. Jag skriver att det är exempel på ljudkomplex musik. Inte att den är mer ljudkomplex än annan musik överlag. Den är mer ljudkomplex än viss annan musik. Det finns såklart annan musik som också är ljudkomplex. Välj den musik du vill lyssna på.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-11-15 23:29

Strmbrg skrev:
goat76 skrev:

"Instruktion":
1 Använd en Chord DAC.

Så skriver jag inte. Jag skriver att det är exempel på ljudkomplex musik. Inte att den är mer ljudkomplex än annan musik överlag. Den är mer ljudkomplex än viss annan musik. Det finns såklart annan musik som också är ljudkomplex. Välj den musik du vill lyssna på.

Då formulerar jag om frågan: På vilket sätt är dessa ”välgjorda inspelningar av storskalig orkestermusik” komplex musik, vad är kriterierna för vad som räknas som ”komplex musik” enligt dig?

Det hela verkar väldigt otydligt utan en mer djupgående förklaring på vad det kan vara ur ett återgivningsperspektiv.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2023-11-15 23:46

Apropå externa burkar hade jag (tyvärr) en sådan här i min ägo för länge sedan, från TDS, såldes förstås med strålande recensioner, vad den gjorde var högst svävande och lite varierande beroende på artikel och recension, den skulle kopplas mellan signalkälla och försteg alt mellan försteg och slutsteg och öka känsligheten samt ge en allmän ljudförbättring, oklart vad, i en av recensionerna blev det sorgligt tydligt vilket humbug det var då det beskrevs att dess företräden gjorde sig tydliga vid dåliga inspelningar, det den gjorde var att förstärka signalen samt lägga på ett lager öronvänlig dist, de hade inte sålt en enda enhet om kunderna blivit utsatta för en nivåmatchad jämförelse med och utan box.

Bild
Bild

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-16 07:18

goat76 skrev:
Strmbrg skrev:
goat76 skrev:

Då formulerar jag om frågan: På vilket sätt är dessa ”välgjorda inspelningar av storskalig orkestermusik” komplex musik, vad är kriterierna för vad som räknas som ”komplex musik” enligt dig?

Det hela verkar väldigt otydligt utan en mer djupgående förklaring på vad det kan vara ur ett återgivningsperspektiv.

Enligt mig:
Det är ofta massor av instrument, många olika typer av dem och många av samma typ. De spelar i parallella stämmor, de är i förhållande till mikrofoner och lokal placerade i diverse riktningar och lokalen är stor och bidrar med en komplex efterklang.
Jag stoppar där och betonar att det är enligt mig, inte enligt en lärobok.
Jag är inte ute efter att övertyga dig. Endast ute efter att delge hur jag ser på och upplever saker.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-16 07:45

Okay, ämnet tycks nu vara tämligen statiskt vad ståndpunkterna beträffar.

Yttermera tycks få av de som svarat på "omröstningen" ha "lyssnat på" apparaten.
En del är nyfikna, andra är det inte. Några kan tänka sig ett blindtest.

Några är övertygade om att apparaten är felkonstruerad i transparenshänseende och kanske i andra hänseenden.

Jag har delgivit mina lyssningsintryck.
Vad de intrycken beror på vet ingen här med säkerhet, tror jag. Jag vet det inte själv.

Baserat på en del av de - såvitt jag förstår - kunniga kommentatorerna i tråden, så tycker jag att det är intressant att det ljudliga resultatet blir en påtagligt ökad grad av realism-upplevelse i den "klassiska musiken". (Jag lämnar andra genrer åt sidan av den enkla anledningen att jag aldrig lyssnar på dem, av den enkla anledningen att jag är insnöad på "klassiskt".)

Just jag är primärt - och det mesta annat överskuggande - intresserad av det musikaliskt upplevda resultatet.
I det här fallet tilltalar resultatet mig storligen.
Såpass att jag tycker att den avsevärda kostnaden för apparaten är acceptabel - vad musikalisk upplevelse beträffar.
Om något i apparatens beteende manipulerar mig att uppleva att realismen ökar, då är det likafullt bra - ur ett resultat-perspektiv.
Om det går att åstadkomma samma resultat till en avsevärt lägre kostnad för mig så gör det det.

Jag är även väldigt nyfiken på VARFÖR jag upplever det jag gör med apparaten inkopplad.
Varje sanningshaltigt svar på detta 'varför' är intressant - helt oavsett vad svaret innehåller.

Dess möjlighet att via fjärren blint och på egen hand kunna skifta mellan uppsamplingslägena utan att veta vilket läge man startar i kan - i kombination med att jag alltid träffat rätt - visa att det händer saker enligt ett konsekvent förlopp.
Vad som händer, tekniskt i apparaten, och hur efterföljande utsignal "ser ut" vet jag inte.

Jag uppskattar den omfattande responsen men kan inte bemöta all respons av diverse skäl. Framförallt kanske orsakat av bristande kunskap.

Användarvisningsbild
Henrik36

Inläggav Henrik36 » 2023-11-16 10:24

Jag inte kollat 100 vad M scaler gör, men om man inte vill lägga pengar på en sådan, så bör det väl gå lika bra med en dator med skapligt ljudkort uppställd på max, till USB på Dacen :D
Jag ska nog testa lite uppsamplat i helgen tror jag, det var ett tag sedan jag gjorde det sist :D
http://www.sweclockers.com/galleri/6621 ... arkarbygge
Följ gärna våra DACbyggen på Facebook -> Berggreens Audio -> sidan är under uppbyggnad eller något :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-11-16 10:50

Det Chord gör ett stort nummer av är filtrets enorma längd om 1 000 000 filtertappar. Interpolationen görs typiskt med en sinc x-funktion (sin x/x). Filterlängden kan inte göras oändlig, varför sinc-funktione måste fönstras - det är här antalet tappar kommer in i bilden. För att veta hur många tappar filtret behöver måste man först kravställa filtret avseende bland annat, dämpning i spärrbandet, flankdämpning, rippel i pass- resp spärrband. Jag gissar att det är här tankevurpan görs - man tror att dämpningen i spärrbandet måste vara tex 150 dB och konsekvensen blir förstås ett kopiöst långt filter, dvs ett brett fönster som täcker sinc-funktionen även när dess amplitud är ytterligt nära noll.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2023-11-16 11:03

Kan någon berätta för en okunnig vilket problem lådan ska lösa?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2023-11-16 11:19

Att man har lite för mycket pengar som man vill bli av med? 8)
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-11-16 11:22

PerStromgren skrev:Kan någon berätta för en okunnig vilket problem lådan ska lösa?

Den skall översampla och interpolera audiodata. :)

Gjorde en enklare överslagsberäkning och kom fram till att styvt 100 tappar bör räcka för 120 dB spärrbandsdämpning och ett övergångsband om cirka 2 kHz.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-11-16 11:59

Morello skrev:
PerStromgren skrev:Kan någon berätta för en okunnig vilket problem lådan ska lösa?

Den skall översampla och interpolera audiodata. :)

Gjorde en enklare överslagsberäkning och kom fram till att styvt 100 tappar bör räcka för 120 dB spärrbandsdämpning och ett övergångsband om cirka 2 kHz.

Jag som inte ens vågar outa mig i forat om att min dac inte ens har femtiotusen tappar...

/anonym

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-11-16 13:18

Oj, vad har du för lustig DAC? :) Det är ju en miljon tappar som krävs för fullt adekvat återgivning!
-Innehar F-skattsedel-

Nästa

Återgå till Generellt om hifi