Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:Kan någon berätta för en okunnig vilket problem lådan ska lösa?
PerStromgren skrev:
Tack, Morello, det var mycket bra text av Svante! Det är synd och skam att han inte skriver här hos oss längre!
PS. Men jag anar redan genom att bara läsa den tråden, varför så är fallet.
PerStromgren skrev:Min sammanfattning av diskussionen i tråden Morello länkade till är att prylen vi diskuterar löser problemet med artefakter som uppstår av alltför branta rekonstruktionsfilter. Genom att uppsampla rejält kan man göra filtren mycket mindre branta, vilka då uppför sig snällare.
Right?
Strmbrg skrev:...Massor med text...![]()
Inte omöjligt att jag läste det alldeles nyss.
Strmbrg skrev:Har endast mycket vagt tagit del av vad Svante skriver.
Men jag tror att det jag skriver här nedan - i någon mån - kan vara i linje med Svantes sätt att - såvitt jag har erfarit - öppna sätt att resonera:
-Kan man tänka sig att man med ett sinne kan registrera konsekvenser av saker, alltså av saker, vilka man isolerat, inte kan registrera?
-Kan man tänka sig att det kan förekomma sådant beträffande hörseln?
Naturligtvis ska man för ordningens skull säkerställa stabilitet i det man uppfattar. (Blindtest. Eller relevant metod helt enkelt.)
Att något man är på spåret, inte går att verifiera via en referens i "skolboken", betyder kanske inte nödvändigtvis vare sig att:
Skolboken är felaktig
Skolboken säger att det är fel
Det kan även - inte alltid, men emellanåt - betyda att skolboken saknar kapitel eller behöver kompletteras inom befintliga kapitel.
Mer fokuserat på Watts insikter/yranden (beroende på vem som tar del av det han nämner)
-Kan man tänka sig att förändringar inom den redan extremt låga distorsionen, ökningen av de redan extremt många "tapparna", kan ge indirekta konsekvenser på det verifierbart hörbara?
-Kan man tänka sig att det går att förnimma saker utan att man vet varför man förnimmer dem?
Nu blir det kanske både larvigt, provocerande och kanske för några fullständig irrelevant, men det är inte alls min avsikt med den rudimentärt och barnsligt förpackade frågeställningen:
-Kan man tänka sig att fågeln kan flyga redan innan den vet varför den kan det?![]()
Å andra sidan såklart:
-Kan man tänka sig - att det som exempelvis jag påstår mig med hyfsat verifierad säkerhet kan höra, vid fjärr-skiftning mellan M-scalarens olika uppsamplingsgrader - kan bero på en tillförd färgning?
-Kan man tänka sig att det jag därmed uppfattar som en ökad detaljtydlighet, ökad storleksillusion, ökad realism-illusion - kan vara en manipulation av mitt hörselsinne snarare än en tekniskt förbättrad återgivning?
Naturligtvis kan man tänka sig även det.
Jag läste någonstans en textmassa som gick ut på något i stil med:
Frågeställningar är förutsättningar för att komma fram till svaren.
De svar man har beror av vilka frågor man ställt sig.
Fantasi kan gynna skapandet av frågeställningar.
Svaren på frågeställningarna skall emellertid inte bestå av fantasier.
Den som redan vet allt behöver inte tänka.
sprudel skrev:Strmbrg skrev:En himla massa ord...
Jag tror att du problematiserar detta aningen för mycket. Om nu Rob Watts säger sig notera att hans strategi medger bättre transientåtergivning, och du hör detta. So what?
Enjoy!![]()
Att några nissar på ett internetforum säger sig med bestämdhet veta att detta är omöjligt utan utprövning, då menar jag rekonstruera Watts angrepp och utvärdera resultatet, kan du lugnt passa på.
Peter Steindl gör väl en liknande resa med sin nya dac vad jag förstår, han är inte född i farstun heller.
Calleberg skrev:Strmbrg skrev:...Massor med text...![]()
Ujujuj, jag kontrar med en Rakkniv och en Svan. Kniven är Ockhams och Svanen är svart.. Hänger du med?
Filosofi kan var kul ibland och du är och rotar runt i två av de mer kända grundtankarna...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Cygne_noir
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ockhams_rakkniv
Strmbrg skrev:
På gott och ont så lockas jag utöver "enjoyandet" av att föra resonemang och av att försöka förstå.
Dessvärre kan det där leda till att orimligt mycket energi läggs på att "stångas" med dem som inte ger med sig.
mn12 skrev:Strmbrg skrev:
På gott och ont så lockas jag utöver "enjoyandet" av att föra resonemang och av att försöka förstå.
Dessvärre kan det där leda till att orimligt mycket energi läggs på att "stångas" med dem som inte ger med sig.
Om du försöker förstå - varför stångas du då med dom som faktiskt kan det här? Det är kanske bättre att vara ödmjuk och läsa på det som hänvisas?
Många av dom konstruerar hifi-prylar professionellt. Det är som om du inte vill lära dig utan bara få medhåll.
Strmbrg skrev:goat76 skrev:Strmbrg skrev:
Så skriver jag inte. Jag skriver att det är exempel på ljudkomplex musik. Inte att den är mer ljudkomplex än annan musik överlag. Den är mer ljudkomplex än viss annan musik. Det finns såklart annan musik som också är ljudkomplex. Välj den musik du vill lyssna på.
Då formulerar jag om frågan: På vilket sätt är dessa ”välgjorda inspelningar av storskalig orkestermusik” komplex musik, vad är kriterierna för vad som räknas som ”komplex musik” enligt dig?
Det hela verkar väldigt otydligt utan en mer djupgående förklaring på vad det kan vara ur ett återgivningsperspektiv.
Enligt mig:
Det är ofta massor av instrument, många olika typer av dem och många av samma typ. De spelar i parallella stämmor, de är i förhållande till mikrofoner och lokal placerade i diverse riktningar och lokalen är stor och bidrar med en komplex efterklang.
Jag stoppar där och betonar att det är enligt mig, inte enligt en lärobok.
Jag är inte ute efter att övertyga dig. Endast ute efter att delge hur jag ser på och upplever saker.
Strmbrg skrev:Hm, förresten:
Om jag bara skulle "lyssnat på vetenskapen", så skulle jag kanske aldrig fått tillfälle att uppleva den njutning som exempelvis Chord M-Scaler ger mig.
Det hade ju varit synd, såhär med facit i hand.
![]()
Nu kom åtkomsten till jobb-nätverket igång.
Trevlig fredag och vidhängande helg på er!
PerStromgren skrev:Jag drar genast tillbaka min sammanfattning och hävdar något annat! Vad, får jag fundera på.![]()
Kan inte herrar Morello och Lindroos göra en pedagogisk sammanfattning under tiden?
PerStromgren skrev:Kan någon berätta för en okunnig vilket problem lådan ska lösa?
Morello skrev:PerStromgren skrev:Jag drar genast tillbaka min sammanfattning och hävdar något annat! Vad, får jag fundera på.![]()
Kan inte herrar Morello och Lindroos göra en pedagogisk sammanfattning under tiden?
Tråden är ganska lång och spårar snabbt ut i definitionsdebatter och slikt trams.
Är det något specifikt avsnitt i tråden du tänker på?
Morello skrev:Efter att ha studerat de två oberoende mätningar som utförts på M-skalaren kan jag inte se något som pekar på att den skulle färga på det sätt som beskrivs - givet att den ansluts till en DA-omvandlare som hanterar (läs undertrycker) den kopiösa jitternivån som Chord-skalaren bjuder på.
Morello skrev:Ja, intresset och nyfikenheten för att förkovra sig verkar lysa med frånvaro på sina håll och kanter. Däremot är intresset för diverse anekdoter som sammanfaller med de egna anekdoterna starkt.
Realisation av FIR-filter är gammal skåpmat och finns dokumenterat i diverse böcker inom ämnet signalanalys och system. Som jag redogjort för i något annat inlägg räcker det med ungefär 100 tappar för att interpolera audio med en fönstrad sinc-funktion och därmed åstadkomma med marginal försumbart rippel i passbandet och spärrbandsdämpning om cirka 120 dB.
goat76 skrev:Är det tekniskt sett en enklare process att omvandla en analog signal till en digital signal, än vad det är att omvandla en digital signal till en analog signal?
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 27 gäster