eljulio skrev:Och så vyn från 20-2000 som jag inte fick med i förra inlägget.
bas och ägg 20-2000_vy 20-2000.jpg
Mäter du på 1 ägg eller båda äggen samtidigt?
Det ser ut som om äggen och basen överlappar varandra i området 95 Hz till 180 Hz.
Så kan det bli om t.ex. basen är inställd med högre ljudnivå än äggen.
Själv hade jag mätt utan tidsfördröjning dels mätt på midwoofern hos 1 ägg i närfält för att se hur den utstrålade frekvenskurvan ser ut. Kanske 30 cm från midwoofer och 45 grader.
Därefter hade jag mätt lika på woofern. Då hade jag satt mikrofonen 10 cm från framsidan och mitt framför framsidan med samma avstånd till bägge basarna.
Jag vill alltså först mäta utan rumspåverkan d v s för att försöka se vad respektive högtalare utstrålar och för att få jämna kurvor, utan att de går upp och ner i nivå på grund av alla rumsreflexer.
Det är alltså 2 separata mätningar med olika mätpositioner och båda dessa kurvor skulle jag lägga på samma mätvy. Jag försöker alltid ställa in samma akustiska slope/lutning mellan HP och LP.
Sedan, beroende på hur dessa 2 mätningar ser ut, så skulle jag snickra på lutningen i delningsfiltret så att det blir samma akustiskt sett. De skall alltså spegla varandra från delningsfrekvensen.
Det är så som jag börjar med att ställa in. Därefter måste man ta hänsyn till att man har 2 ägg och 1 bas i ditt fall.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.