Tack som fasen!
Vill minnas att denna legat ute tidigare för ett lite högre pris.
Fortfarande en jävla massa pengar, men om jag fortsätter att avstå från köksrenoveringar, dyrbara privatbilar, badstrandssemestrar med integrerade drinkar, pooler i gräsmattan, partyn och fester...
Pja, kanske ändå.

Apropå den parallellt pågående tekniska diskussionen:
Om vi nu ändå ponerar att det som Watts håller på med funkar.
Kan man då inte intressera sig för att ta reda på
varför det funkar istället för att förklara varför det
inte funkar?
Apropå enkelt blindtest:
M-scalaren har en fjärr.
En av fjärrens knappar styr omfattningen av upsamplingen.
Det sker i en "loop" där varje knapptryck ger en ökad upsampling och efter den högsta återgår det till "by-pass" varefter nästa tryck ger lägsta upsampling osv...
Det går bara att köra "loopen" åt ett håll.
Apparaten indikerar vilken upsampling den ger via ändring av färgen på en av de (fåniga) kulorna, vilka även är tryckknappar.
Man kan blunda eller täcka för kulorna.
Man kan innan man startar avspelningen av ett vax trycka ett stort antal gånger på fjärrknappen som styr upsamlingen.
Är man superduktig på att hålla räkningen och komma ihåg utgångsläget, så får man be någon annan att trycka på knappen ett antal gånger.
Nu har vi förutsättningar för ett blindtest - åtminstone TYP.
TYP eftersom stegningen via fjärrknappen endast går i en riktning och att man som blindtest-subjekt därför vet om just detta.
TYP även eftersom man sannolikt vet ungefär vad man ska lyssna efter. Att veta det, tycker åtminstone jag är olämpligt i sammanhanget.
Det vill säga:
Kan jag detektera förändringarna?
Kan jag detektera ytterligheterna?
Ja, eller nej?
Om ja, varför?
Om jag inte kan svara på varför: Finns det ingen förklaring då?
Fungerar det inte då?
Såvitt jag förstått:
Watts har noterat att ett äpple - nej något från korkeken - for ner när han satt under sitt träd.
Där satt han, istället för att stångas med de andra små tjurarna, om hur det ligger till med digitala ljudfiler och vad som funkar respektive inte funkar.
Han noterade något om och om igen. Till en början förstod han bara att det han noterade förelåg.
När det var avklarat så började han undersöka vad som orsakade det hela.
Hade han valt att stångas istället så hade han nog aldrig upptäckt något nytt.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.