sprudel skrev:...Men inte tusan behöver du heller blindlyssna ditt Bryston mot ett mediokert klass D för att vara övertygad om att skillnad råder. M-scalers låtande har uppfattats av så många att effekten knappast behöver betvivlas.
Att hänföra den till kategorin av Hokus Pokus-lådor, vilket du inte gjort men kanske andra, är nog att dra det för långt. Rob Watts algoritmer i WTA-filtret är antagligen inte kattskit.
Pja, visst kan man fordra verifikat för att en M-Scalare ska accepteras kunna rendera i ett klarare. luftigare, större, djupare ljudsceneri.
Man kan kräva lite vad som helst.
Som sprudel är inne på, så tycks det mig som att vissa åberopade ljudförnimmelser tarvar blindtest-verifiering, medans andra åberopade diton inte tarvar detta. Åtminstone så tycks det mig som att vissa personer resonerar sålunda.
Nu bryr jag mej ju inte alls om den saken egentligen. Inte mer än att jag förvånas över resonemangen, såväl som jag undrar var de gränsdragningar som jag inte förstått var de befinner sig, befinner sig.
Vad är vedertaget och tarvar inte blindtest? Vad tarvar blindtest?
Bottnar det i skepsisen hos kravställaren?
Borstett från det, så är det sålunda:
Apparaten har en inbyggd nivåkorrektion, vilken säkerställer att by-pass och uppsamplingslägena allesammans ger samma utnivå. Ingen risk för missledning av lyssnaren i det avseendet alltså.
Även de lägre uppsamplingslägena påverkar och gör det på samma sätt som det högsta.
För egen del så skulle jag inte tycka att apparaten var tillräckligt meningsfull om jag inte kunde nyttja den högsta uppsamplingen. Skillnaderna i de lägre stegen är också uppenbara, men för små för att de skall vara värda investeringen. Nå, det är kanske ointressant eftersom det bara är en redogörelse för just
mina värderingar av pris/nytta-förhållandet.
De höga jitternivåerna kan man såklart åberopa till apparatens nackdel. Nu bryr jag mig inte om dessa tillkortakommanden eftersom den DAC jag har är "immun" mot jittret.
Då kan man såklart fortsätta att plocka de körsbär som står tillbuds:
Det
borde vara lägre jitter ut ur apparaten; Det apparaten gör
borde integreras i de dyra Chord DAC:arna; Det går
lika bra att använda en mjukvarubaserad metod att åstadkomma samma eller till och med bättre saker; Det
borde gå att göra samma eller bättre saker avsevärt mycket billigare (trots att det samtidigt är meningslösheter alltsammans...)
Det sker saker. Saker som jag inte hade en susning om kunde ske.
Innan jag lyssnade med Scalaren så var min föreställningsvärd huvudsakligen att ljudåtergivning handlar om tonkurvan, effektresurser och specifikt basprestanda.
Nu har jag insett att det finns andra aspekter att lägga på ljudåtergivning. Hade ingen aning om att det kunde bli såpass fascinerande illusoriskt att avspisa välinspelade och välgjorda vax. Särskilt då vax som innehåller mycket tredimensionalitet och ljudkomplexitet.
På engelska surrar en del recensenter om "Presentation". Pja, typ hur musiken presenteras då kanske. Lite småflummigt, men inte helt bortitok om man är välvilligt flexibel som mottagare av det avsända recensionsbudskapet.
Ni som vill får fortsätta att bevisa att det jag talar om och det Watts är inne på är fel, nonsens, bakfotsplacerat eller lyssnarmanipulation.
Jag vet hur det låter. Nästan ingen här vet det. Många vet emellertid att det inte kan fungera.
De får gärna fortsätta att veta det.
Många har svarat att de inte ens är intresserade att lyssna.
De får såklart ha den inställningen.
Jag ser enbart värde i att delge mina erfarenheter. Men jag ser inget värde i att "omvända" någon. Inte ens som en intellektuell utmaning.
Missionärer finns det tillräckligt av.

Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.