sprudel skrev:
Ska lyssna i lugn och ro i morgon, nu är det strax Bridge.
Hade varit kul om du ökade antalet tappar till i närheten av M-scalers.
Nu är även 1000 tappar låååångt mer än man behöver och tar ett antal minuter att köra i Matlab (som utnyttjar processorns kapacitet på ett riktigt svagt sätt), så jag avstår helst hundratusentals tappar. Om ingenting magiskt händer med de första 900 tapparna som man lägger till så kan man definitivt utgå ifrån att ytterligare några hundratusental tappar inte gör saker och ting roligare. Faktum är att även skillnaden mellan i sammanhanget ynkliga 10 tappar och 1000 tappar kräver koncentration för att uppfatta.
Jag är inte säker på att budskapet har gått in. Ingenting magiskt dyker upp när filterlängden ökar. Det enda som händer är att ett redan ohörbart rippel, en redan ohörbar spärrbandsdämpning och en redan ohörbar övre gränsfrekvens har blivit ohörbarare. Ingenting märkligt händer i tidsplanet (förstås), vilket skillnadsljudfilen tydligt visar.
Alla som blindtestar ljudfilerna med samplingsfrekvenser om 44,1 kHz och 352,8 kHz bör vara medvetna om att de även testar inverkan av DAC:ens översampling. Med välimplementerad översampling kommer man dock inte att höra skillnad även om nästan infinitesimala frekvensgångsskillnader antagligen kan detekteras i något fall, då översampling inte alltid är psykoakustiskt optimalt implementerad i marknadens alla DAC:ar. Dessa skillnader har dock i förekommande fall ingenting med ljudsceneriet att göra utan låter bara som en hårsmån (och då menar jag ett verkligt tunt hårstrå) luftigare klang i toppen förutsatt att det inte handlar om några rena knäppgöksfilter. Dessa kan ha nästan vilka egenskaper som helst i syfte att producera "välljud" eller "återskapa" förlorad information

, vilket oftast handlar om en tydligt avrullad högfrekvens i kombination med vikningsdistorsion. HiFi är tyvärr fullt av liknande stollerier.
Ljudfilen med skillnadssignalen mellan 100 och 1000 tappar visar å andra sidan enbart inverkan från upp-/översamplingen, då samplingsfrekvensen är densamma. Det vore löjligt att lägga upp ljudfilerna för jämförande lyssning här, då jag garanterar att sannolikheten för detektion i ett blindtest är identiskt lika med noll.