goat76 skrev:bassman skrev:goat76 skrev:
Det råkar inte vara så att även du köpte din Cinama 50 på Takt & Ton? De hade iallafall fått in två stycken i fredags så jag fick välja en av lådorna och valde den med det högre serienummret, Peters son skojade då om att den jag valde kanske är tillverkad på en måndag.
Måndags-ex vill man fan inte haNej inte hos Peter. En annan Luleåbo westerdahls teknik ab..
Synd att den andra inte var din, då hade vi kunnat följa upp det här om några år för att utröna om jag valde rätt låda, och kanske kontakta Marantz för att få det bekräftat vilken veckodag dessa maskiner var tillverkade för att på så vis gå till botten med det här med eventuella måndags-ex.
Cinema 50 verkar iallafall vara en ytterst kapabel surroundförstärkare. Vi tittade på filmen "The Killer" (Netflix) och det var en imponerande ljudmässig upplevelse och ett tydligt steg upp från den lilla Marantz NR1510 jag hade innan, en klart mer omvälvande upplevelse med ett klart kraftfullare ljud, vilket förutom att den är just starkare säkerligen har en mer avancerad ljudprocessor.
Jag gillar även menysystemet som både ser klart bättre ut än tidigare, det är väldigt lättnavigerat och installationsguiden är smidig att följa. Bra apparat som jag hoppas kommer hålla länge, ta i trä!
Jag vill dock meddela att Marantz receivrar sedan ganska många år tillbaka brukar ha skumt designade antivikningsfilter vid dess D/A-omvandlare. Detta brukar inte Denon ha. (Denon och Marantz är i princip samma konstruktion vid respektive storlek och görs av samma tillverkare). I Marantz så har de valt "typ" slow roll-off med ovanligt låg nedre gränsfrekvens. Jag vill minnas att den tappade någon decibel redan vid 10 kHz, samt att den släppte igenom en hel hög med intermodulationsprodukter. Detta var förstås hörbart i blindtest. Denon har det mer traditionella "fast roll-off"-liknande filtret. Jag kan bara spekulera i varför de gjort så här på Marantz produkter och jag tror att de gjort så för att de ska skilja sig åt mot Denon och de ska låta "audiofilt". Tyvärr blev det tvärtom, varför jag själv därför använder Denon istället. Vill man se mer om detta går det att studera mätningar på ett flertal Marantzreceivrar på AudioScienceReview.
I övrigt brukar det bli så att eftersom det är extremt många inställningar i olika receivrar så går det inte att jämföra dem rakt av då de helt enkelt är olika inställda. Exempel: Det räcker med att en högtalare har 5 cm skillnad i avståndsinställningen till exempelvis en fronthögtalare så hörs det skillnad.