Har du "lyssnat på" Chord M-scaler?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Har du "lyssnat på" Chord M-scaler?

Ja, med en Chord DAC
3
6%
Nej, men är nyfiken
19
37%
Ja, med en DAC av annat fabrikat
0
Inga röster
Ja, men vet inte vad det var för DAC ansluten
0
Inga röster
Nej, och är inte intresserad av att göra det
23
44%
Nej, är bara intresserad av blindtestlyssning i detta fall
7
13%

Antal röster : 52

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Re: Har du "lyssnat på" Chord M-scaler?

Inläggav Strmbrg » 2023-11-24 18:50

pLudio skrev:
Belker skrev:"Fläskigt" var väl att ta i? Audition hittar en Possibly Clipped Sample. I övrigt verkar inte topparna pressade.

Den klipper 105 gånger för mig.

Hur hörs det?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2023-11-24 18:50

pLudio skrev:
Belker skrev:"Fläskigt" var väl att ta i? Audition hittar en Possibly Clipped Sample. I övrigt verkar inte topparna pressade.

Waaat? Jag har ju samma checksum som du! Vilket program säger det?

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-11-24 18:55

Strmbrg skrev:
pLudio skrev:

Hur hörs det?

Inte.

Belker skrev:
pLudio skrev:

Det sker vid interpolering när jag uppsamplar med SoX. Har du någon True Peak-analys i Audition? Annars missar du det.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2023-11-24 19:02

pLudio skrev:
Strmbrg skrev:
pLudio skrev:Den klipper 105 gånger för mig.

Hur hörs det?

Inte.

Belker skrev:
pLudio skrev:Den klipper 105 gånger för mig.

Det sker vid interpolering när jag uppsamplar med SoX. Har du någon True Peak-analys i Audition? Annars missar du det.

True Peak är 0,01 resp 0,08. Det är klart att det klipper om du samplar upp utan headroom när dBTP ligger så högt. Du måste offra lite bitdjup om du ska sampla upp.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-24 19:06

pLudio skrev:
Strmbrg skrev:Hur hörs det?

Inte.

...

Då spelar det väl inte någon roll.
Åtminstone om man lyssnar på musiken och inte tittar på den.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2023-11-24 19:39

Strmbrg skrev:
pLudio skrev:

Inte.

...

Va? Lyssnar du på musiken? :mrgreen:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-11-24 19:51

Strmbrg skrev:
pLudio skrev:

Inte.

Placebon, Strmbrg! Placebon! :-)

Hela den här tråden handlar ju om teknisk excellens, perfektion som går till överdrift, och där brister fonogrammet lite. Den här uppsamplingen kommer inte klippa i en modern DAC med lite extra headroom för folk som inte kan sitt jobb.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-24 20:59

Jag tror att jag ska övergå till att titta på musiken. Inte hålla på och lyssna och krångla med tappar, filter och annat distraherande trams.

Det borde bli billigare och min illusion kommer inte att påverkas av klippande apparater, dassig rumsakustik i basen och simmiga högtalare.
Vill minnas att Beethoven i livets slutskede, döv och eländig, fick besök av Schubert. Denne hade med sig ett partitur som Beethoven betraktade och utbrast:
"Åh vilken vacker musik!"

Här har vi "introt" i Beethovens Eroica-symfoni.
Se hur fint det låter!

12919-031.jpg
12919-031.jpg (97.46 KiB) Visad 2282 gånger

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-11-24 22:47

petersteindl skrev:Var ser du de fläskiga vågformerna?

fläskig.png
fläskig.png (85.37 KiB) Visad 2258 gånger

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-11-24 23:05

pLudio skrev:

fläskig.png

Du bör nog inte blanda ihop tätheten i musiken med att den skulle vara ”fläskigt komprimerad”, visualiseringen i MasVis tar ingen hänsyn till det och är väldigt trubbigt i det hänseendet. Om du stretchar ut vågformen i ett DAW-program så ser det inte nå mer ”fläskigt” ut då transienterna blir visuellt separerade från varandra, och då kommer man även se mer partier av "tystnad" i musikens vågform. :)

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-11-24 23:31

Du har absolut en poäng men jämför med lite Mahler i DR17:
masvis-online 01. Unknown - Symphony No. 3 in D Minor  Part 1 I. Kräftig. Entschieden.png
masvis-online 01. Unknown - Symphony No. 3 in D Minor Part 1 I. Kräftig. Entschieden.png (76.15 KiB) Visad 2238 gånger

https://www.discogs.com/master/1016282- ... honie-No-3

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-11-24 23:41

Strmbrg skrev:Jag tror att jag ska övergå till att titta på musiken. Inte hålla på och lyssna och krångla med tappar, filter och annat distraherande trams.

Det borde bli billigare och min illusion kommer inte att påverkas av klippande apparater, dassig rumsakustik i basen och simmiga högtalare.
Vill minnas att Beethoven i livets slutskede, döv och eländig, fick besök av Schubert. Denne hade med sig ett partitur som Beethoven betraktade och utbrast:

Se hur fint det låter!

12919-031.jpg

Kan man lära sig läsa noter som nästan pensionär? Hur gör man? Jag skulle älska att "höra" musiken genom att läsa noterna.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-11-24 23:54

pLudio skrev:Du har absolut en poäng men jämför med lite Mahler i DR17:
masvis-online 01. Unknown - Symphony No. 3 in D Minor Part 1 I. Kräftig. Entschieden.png

https://www.discogs.com/master/1016282- ... honie-No-3

Mahler-stycket är troligtvis bara uppbyggt med mer gleshet och tonerna tillåts ringa ut längre innan nästa ton tar vid och vågformen närmar sig därmed tystnaden oftare. Det är alldeles för vanskligt att dra några slutsatser baserat på den trubbiga MasVis-analysen, dels är den tidsmässigt mer eller mindre ihoptryckt beroende på styckets längd, och för det andra och nyss nämnda så skiljer sig musikstyckena åt där det ena stycket mycket väl kan ha en starkare medelnivå med färre "dippar" mot total tystnad utan att det behöver innebära att det behöver ha att göra med kompression.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-11-25 00:08

hifikg skrev:
Strmbrg skrev:Jag tror att jag ska övergå till att titta på musiken. Inte hålla på och lyssna och krångla med tappar, filter och annat distraherande trams.

Se hur fint det låter!

12919-031.jpg

Kan man lära sig läsa noter som nästan pensionär? Hur gör man? Jag skulle älska att "höra" musiken genom att läsa noterna.

Vill du börja göra dig beredd för när den framtida hörslingan inte längre räcker till? :D

Jag var hemma hos en äldre dam för några år sedan och hon visade sig vara väldigt intresserad av klassisk musik så vi pratade lite allmänt om det, men rätt som det var mitt i våran konversation så tystade hon mig med ett finger över sina läppar, hon blundade och rörde sakta sitt huvud fram och tillbaka till ett musikstycke som bara ägde rum i hennes egna huvud. Jag satt bara och tittade på hennes djupa inlevelse och förstod att jag inte borde störa henne i sitt lyssnande förrens det var tydligt att stycket kommit till sitt slut. Du behöver alltså inte lära dig noter, du behöver bara minnas musiken så hör du den även om din hörsel fallerar så småningom. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-11-25 00:22

goat76 skrev:
hifikg skrev:

Se hur fint det låter!

12919-031.jpg

Vill du börja göra dig beredd för när den framtida hörslingan inte längre räcker till? :D

Jag var hemma hos en äldre dam för några år sedan och hon visade sig vara väldigt intresserad av klassisk musik så vi pratade lite allmänt om det, men rätt som det var mitt i våran konversation så tystade hon mig med ett finger över sina läppar, hon blundade och rörde sakta sitt huvud fram och tillbaka till ett musikstycke som bara ägde rum i hennes egna huvud. Jag satt bara och tittade på hennes djupa inlevelse och förstod att jag inte borde störa henne i sitt lyssnande förrens det var tydligt att stycket kommit till sitt slut. Du behöver alltså inte lära dig noter, du behöver bara minnas musiken så hör du den även om din hörsel fallerar så småningom. :)

Så inbillar jag mig att musiker hör musik. De kan njuta 100% av ljudet från en klockradio, de hör ändå äkta Carlsson-sound inom sig. Lyckliga jäv...r
Har själv ett o annat musikstycke som fungerar så, men det är inte jättemånga. Än.

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2023-11-25 02:12

hifikg skrev:

Se hur fint det låter!

12919-031.jpg

Jag känner ett par gubbar som träffas då och då för att läsa partitur.
Mig veterligt lyssnar de aldrig på musik. De sitter där och läser och gör glada utrop när de tycker kompositionen är för jävlig åt ena eller andra hållet. De har hur kul som helst.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-11-25 02:23

pLudio skrev:

fläskig.png

Ok, då vet jag.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-25 09:52

AlbertHall skrev:
hifikg skrev:

Se hur fint det låter!

Bilagan 12919-031.jpg finns inte längre

Jag känner ett par gubbar som träffas då och då för att läsa partitur.
Mig veterligt lyssnar de aldrig på musik. De sitter där och läser och gör glada utrop när de tycker kompositionen är för jävlig åt ena eller andra hållet. De har hur kul som helst.

Ja-a, hurrni...
Der där med musik kan ju fläska ur i många olika riktningar. Stravinsky drömde fram ett nytt musikstycke.

När han vaknade, så skrev han genast ner den dåtills aldrig - via luften - till ett hörselsinne - transmitterade trudelutten - så att den inte skulle gå upp i obefintlig rök, så att säga.
Minns inte vad det blev av det. Förmodligen inte "Eldfågeln" i alla fall. Det är ett extremt omfattande partitur. Betydligt enklare att lyssna på, än att titta på.
Åtminstone om man vill förstå hur det låter om alla notraderna när alla notraderna skall låta samtidigt - via en - med konstant hastighet - från vänster till höger - över pappret - förflyttande lodrät linje - som talar om hur det skall låta om dem - alla - samtidigt... Dessutom finns den med konstant hastighet förflyttande linjen inte på pappret - eller ens som en optiskt projicerad, eller mekaniskt driven linjal...
8O

I allt detta så sitter det alltså gamla tanter och ber omgivningen hålla tjäfft - ty de just fått en musikförnimmelse - vilken - måhända rent tekniskt kan ha sina grava avvikelser mot originalet - där diskrepansens omfattning svårligen kan detekteras med vare sig med blindtest (trots att tanten blundar som fan...) - eller med simultana mätningar - medelst elektroniska kontakter på tantkraniet - för att förstå hur det låter där under de blåskimrande hårlockarna...

I allt detta så sitter det ungefär samtidigt - gamla och något mindre gamla gubbar - förandes ett slags samtal - via små bildskärmar och tryckknappar - där de parallellt med gamla tanters - utan tekniska hjälpmedel - uppbådade musikförnimmelser - avsätter rejäla bråkdelar av sina liv - åt att titta på musik med hjälp av - inte partitur - utan diverse grafer - som visar dem hur musiken låter - om man struntar i själva musiken - den som tanten ägnar sig åt - och bara fokuserar på själva, liksom, ljudet...

Kan man koppla upp kärringen mot MasVis? :?

Lådan här nedan är inget tantkranium.
Det är en dCS "Network Bridge".

Eftersom jag inte anser mig behöva två M-Scalare, så skaffade jag härom månaden en sådan.
Vad gör den för nytta?
Är den nyttigare eller onyttigare än en M-Scalare?

Den kanske - åtminstone - i en långsökt förlängning - kan rendera i - via diverse skatter - som appliceras på vissa av de transaktioner - som sker - när lådan byter ägare lite hit och dit - skatter som - i slutänden - kan bidra till att en gammal tant - via sjukvård, mediciner och slikt - kan hållas vid liv en liten stund till - och sitta och höra på sin musik - där innanför det blåskimrande ytskiktet runt kraniet.

Högst sannolikt gynnsammare för tanten om jag tjackade medicinerna åt henne - direkt - via en kontantutbetalning - än att krångla fram pillerburkarna - via beskattning av införskaffandet av diverse - vare sig musik- eller ljudfrämjande plåtburkar - som kanske dessutom - kan förkorta livslängden - på några av de där, mer eller mindre gamla gubbarna - på internetforumet - då de brusar upp och får hjärtflimmer - över allt tok som förekommer inom den så kallade "hifibranschen" med vidhängande, aningslösa konsumenter.
Aningslösa konsumenter - som de facto inte hör ett endaste skvatt - innan de utsätts för det sannings-visande blindtestet. De som inte förstår - att de måste bevisa för andra vad de hör - innan de överhuvudtaget - vet vad de hör.

PS
Att de aningslösa kan höra skillnad på Beethovens tredje symfoni och Thore Skogmans "Plättlaggen" - och kanske dessutom - kan redogöra för - vilken som är vilken - må vara hänt.
Men tämligen tekniskt ovidkommande.
Och därmed - möjligen - fullständigt ointressant.
:)

https://www.youtube.com/watch?v=IiNxIc_Sl9U

Enklare uttryckt:
TREVLIG HELG!

71975a2f34deadfd2cc85d522633f86183e6593b.jpeg
71975a2f34deadfd2cc85d522633f86183e6593b.jpeg (342.52 KiB) Visad 2158 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-11-25 11:49

Har aldrig hört Eroica med sång förut, intressant!

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-25 12:02

hifikg skrev:Har aldrig hört Eroica med sång förut, intressant!

Bevisa det!
Både att du aldrig hört det förut OCH att det är intressant.

Varken du eller jag kan säkerställa huruvida du inbillar dig detta utan bevis genomförda med rätt metoder.

Ponera att du blivit missledd på grund av att Skogman-konvolutet innehöll ett vax med en symfoni.
Eftersom du dessutom kan ha bott hyfsat granne med Skogman tidigare, så kan det ha satt känslomässig prägel på det du tror dig höra.

Det kallas plausibelt. Eller möjligen placebo.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2023-11-25 13:42

Kan inte förstå de som ej är intresserade av att lyssna på "M-scaler" :? Även om man är övertygad att det inte kan bli hörbart bättre så borde det ju ligga i ens eget intresse att få det bekräftat! Den enda anledningen jag kan se till att inte vilja lyssna är att man tror sig bli övertygad om att ljudet blir bättre på ett så markant sätt att man skapar sig ett behov av en pryl man inte har råd med. Själv så är jag övertygad om att en vanlig PC uppsamplar minst lika bra som en dedikerad burk oavsett märke :wink:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-25 13:52

dewpo skrev:Kan inte förstå de som ej är intresserade av att lyssna på "M-scaler" :? Även om man är övertygad att det inte kan bli hörbart bättre så borde det ju ligga i ens eget intresse att få det bekräftat! Den enda anledningen jag kan se till att inte vilja lyssna är att man tror sig bli övertygad om att ljudet blir bättre på ett så markant sätt att man skapar sig ett behov av en pryl man inte har råd med. Själv så är jag övertygad om att en vanlig PC uppsamplar minst lika bra som en dedikerad burk oavsett märke :wink:

Det kan ju inte uteslutas att någon eller några som svarat att de inte är intreserade svarar så av andra skäl än att intresse saknas.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-11-25 13:56

dewpo skrev:Kan inte förstå de som ej är intresserade av att lyssna på "M-scaler" :? Även om man är övertygad att det inte kan bli hörbart bättre så borde det ju ligga i ens eget intresse att få det bekräftat! Den enda anledningen jag kan se till att inte vilja lyssna är att man tror sig bli övertygad om att ljudet blir bättre på ett så markant sätt att man skapar sig ett behov av en pryl man inte har råd med. Själv så är jag övertygad om att en vanlig PC uppsamplar minst lika bra som en dedikerad burk oavsett märke :wink:

Att den gör något som hörs är nog alldeles uppenbart, att det handlar om traditonell uppsampling enbart är nog mycket tveksamt. Att det handlar om något som är unikt för kombinationen M-scaler och med den kompatibel Chord DAC verkar troligt.

Jag tycker det är intressant vad det kan vara och jag har en känsla att det enkelt går att återskapa för peanuts när man listat ut det. :)
Senast redigerad av Calleberg 2023-11-25 13:57, redigerad totalt 1 gång.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-11-25 13:58

När det gäller vågformerna ovan så kan man inte se kompressionen/limiteringen/toppklippningen i diagrammen förrän den är mycket kraftig. För den mest dynamiska inspelning av Beethovens 4 som jag innehar, ligger toppfaktorn för den första satsen strax under 22 dB. Oklippt är den också. Det är för övrigt ett otyg att så många klassiska inspelningar helt i onödan är toppklippta med en eller par dB på något eller några ställen, då detta alltid leder till en hård och "elektronisk" klang p.g.a. den resulterande distorsionen. Vad hade problemet varit med ett par dB lägre genomsnittsnivå? Att ett par idioter klagar hos skivbolaget för att de måste dra på med volymkontrollen en bit över kl 12?

Att olika stycken ser ut att ha varierande dynamik är för att de har varierande dynamik. 8) I jämförelsen ovan ser man tydligt att de olika verken har olika toppfaktorer för att tonsättaren ville ha det så även om toppfaktorn i Beethoven-fallet alltså kanske kunde ha varit ett par dB högre. För klassisk musik utan kompression eller klippta toppar brukar man se toppfaktorer mellan ca 20 och 28 dB. Det intressanta är att detta gäller oavsett om det handlar om finstämd pianomusik, kammarmusik eller symfonier.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-11-25 14:17

Det vore intressant att få höra vad orsaken kan vara från alla dessa personer som inte ens vill lyssna på en M-scaler, är dessa personer rent allmänt även helt ointresserade av att lyssna på olika DACar också? :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-11-25 14:20

goat76 skrev:Det vore intressant att få höra vad orsaken kan vara från alla dessa personer som inte ens vill lyssna på en M-scaler, är dessa personer rent allmänt även helt ointresserade av att lyssna på olika DACar också? :)

Så enkelt är det väl inte? Vem lånar ut dessa prylar för test hemmavid? Att ta sig till någon handlare eller ägare till dessa prylar är kanske inte nästgårds? Lite svårt att spela intresserad kund med de prislapparna är det också...

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-25 14:24

RogerGustavsson skrev:
goat76 skrev:Det vore intressant att få höra vad orsaken kan vara från alla dessa personer som inte ens vill lyssna på en M-scaler, är dessa personer rent allmänt även helt ointresserade av att lyssna på olika DACar också? :)

Så enkelt är det väl inte? Vem lånar ut dessa prylar för test hemmavid? Att ta sig till någon handlare eller ägare till dessa prylar är kanske inte nästgårds? Lite svårt att spela intresserad kund med de prislapparna är det också...

Mja, men nu handlade det väl om varför intresse av att lyssna inte föreligger (enligt vad som åtminstone tycks framgå av svaren).
Intresset styrs väl inte av hur svårt det är att få möjlighet att provlyssna?
Eller så gör det det...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-11-25 14:28

Inte fan åker jag 20-40 mil enkel resa för detta, något som jag ändå inte har pengar till. Nåja, inte vill lägga de pengarna på...

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-25 14:32

Calleberg skrev:...
Jag tycker det är intressant vad det kan vara och jag har en känsla att det enkelt går att återskapa för peanuts när man listat ut det. :)

Oavsett vad din känsla bottnar i, så vore det alldeles utmärkt om samma (eller bättre) resultat kan åstadkommas till avsevärt mindre kostnader.
Det gör det självklart redan nu. Chord kan ju själva sänka avansen, förbilliga höljet et cetera.
Någon kan ju försöka sprätta upp den tydligen tillslutna inre lådan och se vad där finns.
Eller försöka komma över deokument som beskriver hela konstruktionen och planka den på ett sådant sätt att det inte stökar till sig med rättstvister.
Eller gå tillväga på ett helt annat sätt...
Kanske använda lådan, men skippa all onödig elektronik i den, och bara ha kvar de fåniga färgskiftande kulorna och lite kablar mellan in- och utgångar.
Om den ändå inte tillför något annat än placebo, vill säga.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-25 14:34

RogerGustavsson skrev:Inte fan åker jag 20-40 mil enkel resa för detta, något som jag ändå inte har pengar till. Nåja, inte vill lägga de pengarna på...

Hur vet du det innan du lyssnat? Och, du är på sin höjd en - av de som svarat "ointresserad".
Senast redigerad av Strmbrg 2023-11-25 14:42, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi