pLudio skrev:Belker skrev:"Fläskigt" var väl att ta i? Audition hittar en Possibly Clipped Sample. I övrigt verkar inte topparna pressade.
Den klipper 105 gånger för mig.
Hur hörs det?
Moderator: Redaktörer
pLudio skrev:Belker skrev:"Fläskigt" var väl att ta i? Audition hittar en Possibly Clipped Sample. I övrigt verkar inte topparna pressade.
Strmbrg skrev:pLudio skrev:Belker skrev:"Fläskigt" var väl att ta i? Audition hittar en Possibly Clipped Sample. I övrigt verkar inte topparna pressade.
Hur hörs det?
Belker skrev:pLudio skrev:Belker skrev:"Fläskigt" var väl att ta i? Audition hittar en Possibly Clipped Sample. I övrigt verkar inte topparna pressade.
Waaat? Jag har ju samma checksum som du! Vilket program säger det?
pLudio skrev:Strmbrg skrev:pLudio skrev:Den klipper 105 gånger för mig.
Hur hörs det?
Inte.Belker skrev:pLudio skrev:Den klipper 105 gånger för mig.
Waaat? Jag har ju samma checksum som du! Vilket program säger det?
Det sker vid interpolering när jag uppsamplar med SoX. Har du någon True Peak-analys i Audition? Annars missar du det.
pLudio skrev:Strmbrg skrev:Hur hörs det?
Inte.
...
Strmbrg skrev:pLudio skrev:Strmbrg skrev:Hur hörs det?
Inte.
...
Då spelar det väl inte någon roll.
Åtminstone om man lyssnar på musiken och inte tittar på den.
Strmbrg skrev:pLudio skrev:Strmbrg skrev:Hur hörs det?
Inte.
Då spelar det väl inte någon roll.
Åtminstone om man lyssnar på musiken och inte tittar på den.
petersteindl skrev:Var ser du de fläskiga vågformerna?
pLudio skrev:petersteindl skrev:Var ser du de fläskiga vågformerna?
Strmbrg skrev:Jag tror att jag ska övergå till att titta på musiken. Inte hålla på och lyssna och krångla med tappar, filter och annat distraherande trams.
Det borde bli billigare och min illusion kommer inte att påverkas av klippande apparater, dassig rumsakustik i basen och simmiga högtalare.
Vill minnas att Beethoven i livets slutskede, döv och eländig, fick besök av Schubert. Denne hade med sig ett partitur som Beethoven betraktade och utbrast:
"Åh vilken vacker musik!"
Här har vi "introt" i Beethovens Eroica-symfoni.
Se hur fint det låter!
pLudio skrev:Du har absolut en poäng men jämför med lite Mahler i DR17:
https://www.discogs.com/master/1016282- ... honie-No-3
hifikg skrev:Strmbrg skrev:Jag tror att jag ska övergå till att titta på musiken. Inte hålla på och lyssna och krångla med tappar, filter och annat distraherande trams.
Det borde bli billigare och min illusion kommer inte att påverkas av klippande apparater, dassig rumsakustik i basen och simmiga högtalare.
Vill minnas att Beethoven i livets slutskede, döv och eländig, fick besök av Schubert. Denne hade med sig ett partitur som Beethoven betraktade och utbrast:
Se hur fint det låter!
Kan man lära sig läsa noter som nästan pensionär? Hur gör man? Jag skulle älska att "höra" musiken genom att läsa noterna.
goat76 skrev:hifikg skrev:Strmbrg skrev:Jag tror att jag ska övergå till att titta på musiken. Inte hålla på och lyssna och krångla med tappar, filter och annat distraherande trams.
Se hur fint det låter!
Kan man lära sig läsa noter som nästan pensionär? Hur gör man? Jag skulle älska att "höra" musiken genom att läsa noterna.
Vill du börja göra dig beredd för när den framtida hörslingan inte längre räcker till?
Jag var hemma hos en äldre dam för några år sedan och hon visade sig vara väldigt intresserad av klassisk musik så vi pratade lite allmänt om det, men rätt som det var mitt i våran konversation så tystade hon mig med ett finger över sina läppar, hon blundade och rörde sakta sitt huvud fram och tillbaka till ett musikstycke som bara ägde rum i hennes egna huvud. Jag satt bara och tittade på hennes djupa inlevelse och förstod att jag inte borde störa henne i sitt lyssnande förrens det var tydligt att stycket kommit till sitt slut. Du behöver alltså inte lära dig noter, du behöver bara minnas musiken så hör du den även om din hörsel fallerar så småningom.
hifikg skrev:Strmbrg skrev:Jag tror att jag ska övergå till att titta på musiken. Inte hålla på och lyssna och krångla med tappar, filter och annat distraherande trams.
Se hur fint det låter!
pLudio skrev:petersteindl skrev:Var ser du de fläskiga vågformerna?
AlbertHall skrev:hifikg skrev:Strmbrg skrev:Jag tror att jag ska övergå till att titta på musiken. Inte hålla på och lyssna och krångla med tappar, filter och annat distraherande trams.
Se hur fint det låter!
Jag känner ett par gubbar som träffas då och då för att läsa partitur.
Mig veterligt lyssnar de aldrig på musik. De sitter där och läser och gör glada utrop när de tycker kompositionen är för jävlig åt ena eller andra hållet. De har hur kul som helst.
hifikg skrev:Har aldrig hört Eroica med sång förut, intressant!
dewpo skrev:Kan inte förstå de som ej är intresserade av att lyssna på "M-scaler"Även om man är övertygad att det inte kan bli hörbart bättre så borde det ju ligga i ens eget intresse att få det bekräftat! Den enda anledningen jag kan se till att inte vilja lyssna är att man tror sig bli övertygad om att ljudet blir bättre på ett så markant sätt att man skapar sig ett behov av en pryl man inte har råd med. Själv så är jag övertygad om att en vanlig PC uppsamplar minst lika bra som en dedikerad burk oavsett märke
dewpo skrev:Kan inte förstå de som ej är intresserade av att lyssna på "M-scaler"Även om man är övertygad att det inte kan bli hörbart bättre så borde det ju ligga i ens eget intresse att få det bekräftat! Den enda anledningen jag kan se till att inte vilja lyssna är att man tror sig bli övertygad om att ljudet blir bättre på ett så markant sätt att man skapar sig ett behov av en pryl man inte har råd med. Själv så är jag övertygad om att en vanlig PC uppsamplar minst lika bra som en dedikerad burk oavsett märke
goat76 skrev:Det vore intressant att få höra vad orsaken kan vara från alla dessa personer som inte ens vill lyssna på en M-scaler, är dessa personer rent allmänt även helt ointresserade av att lyssna på olika DACar också?
RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:Det vore intressant att få höra vad orsaken kan vara från alla dessa personer som inte ens vill lyssna på en M-scaler, är dessa personer rent allmänt även helt ointresserade av att lyssna på olika DACar också?
Så enkelt är det väl inte? Vem lånar ut dessa prylar för test hemmavid? Att ta sig till någon handlare eller ägare till dessa prylar är kanske inte nästgårds? Lite svårt att spela intresserad kund med de prislapparna är det också...
Calleberg skrev:...
Jag tycker det är intressant vad det kan vara och jag har en känsla att det enkelt går att återskapa för peanuts när man listat ut det.
RogerGustavsson skrev:Inte fan åker jag 20-40 mil enkel resa för detta, något som jag ändå inte har pengar till. Nåja, inte vill lägga de pengarna på...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster