Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Har du provat att jorda alla chassien tillsammans? Kanske i kombination med att lyfta jorden.
avr7000 skrev:Kör du obalanserad kabel (vilket jag antar att du gör från en sub utgång på biomaskin) kan du testa att ställa brytaren i läget som "jordar" ner signaljord via 100 Ohm o 0.1µF.
Stefan
paa skrev:Ja, jag hittade den, men den har varit dragen hela tiden, och när man kopplar ifrån jordningen blir det mycket mer brum. Frågan är om en pseudobalanserad kabel skulle hjälpa. Kanske om det inducerade i kabeln men antagligen inte om det kommer av andra orsaker?
paa skrev:Nu har jag kopplad in en semibalanserad kabel till XLR-ingången på ice-power subförstärkaren och nu är brummet bortblåst!
Två metoder för att mata balanserad ingång från obalanserad utgång:
1. Med koaxkabel kompletterad med jordkabel (tvinnad runt förstnämnda) kopplas enligt:
Kabelns mittledare = används från RCA signal ut (mittstiftet) till XLR +pinne, d v s pinne 2.
Kabelns Skärm = används från RCA chassi ut till XLR -pinne, d v s pinne 3.
Extra sladd = används från RCA chassi ut till XLR pinne jord, d v s pinne 1.
2. Med en kabel med två tvinnade ledare innanför en gemensam skärm kopplas enligt:
Kabelns ena mittledare = används från RCA signal ut (mittstiftet) till XLR +pinne, d v s pinne 2.
Kabelns andra mittledare = används från RCA chassi ut till XLR -pinne, d v s pinne 3.
Kabelns skärm = används från RCA chassi ut till XLR pinne jord, d v s pinne 1.
Vh, iö
paa skrev:iö har beskrivit detta så här:Två metoder för att mata balanserad ingång från obalanserad utgång:
1. Med koaxkabel kompletterad med jordkabel (tvinnad runt förstnämnda) kopplas enligt:
Kabelns mittledare = används från RCA signal ut (mittstiftet) till XLR +pinne, d v s pinne 2.
Kabelns Skärm = används från RCA chassi ut till XLR -pinne, d v s pinne 3.
Extra sladd = används från RCA chassi ut till XLR pinne jord, d v s pinne 1.
2. Med en kabel med två tvinnade ledare innanför en gemensam skärm kopplas enligt:
Kabelns ena mittledare = används från RCA signal ut (mittstiftet) till XLR +pinne, d v s pinne 2.
Kabelns andra mittledare = används från RCA chassi ut till XLR -pinne, d v s pinne 3.
Kabelns skärm = används från RCA chassi ut till XLR pinne jord, d v s pinne 1.
Vh, iö
Jag köpte följande av Kjelle;
en Balanserad XLR-kabel 1 m, Svart: Artnr: 37100
och en Neutrik Rean RCA-kontakt i metall, Hane Röd, Artnr: 69282
Det är plats i den RCA-kontakten för denna kabeln, om man tar bort plastbiten som ska ge dragavlastningen mot kabelhöljet.
Sedan lödde jag bort XLR-honan och lödde in RCA-kontakten enligt iö's beskrivning nr 2.
På denna kabeln lödde jag alltså röd ledare till mittstiftet på RCA-kontakten.
Vit ledare och skärmen virades ihop och löddes tillsammans till RCA-kontaktens jordanslutning.
Då ska signalen komma ut ur stift 2 på XLR-kontakten, och till stift 1 och 3 ska förmedlas jord från XLR-kontakten.
BellsnWhistles skrev:Men denna koppling ger väl ingen störnings/brumundertryckning jämfört med vanlig obalanserad?
Eller ger den extra jordsladden till pinne 3 någon typ av störningsdämpning i mottagarens diffingång sedan?
Ja nu fungerade det ju uppenbarligen för dig men jag undrar bara, man hör talas om semibalanserat hit och dit men jag trodde det mest var nonsens.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster