Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
juanth

Re: Jag bygger fyrvägaren på högtalarbyggarkursen.

Inläggav juanth » 2023-12-01 01:39

mangrove skrev:Jättekul projekt att följa, kanske det intressantaste någonsin. Tack!

En fundering. Högtalaren har ju alldeles extraordinärt låg WAF, och det är svårt att se hur detta skulle kunna förbättras med tanke på alla fysiska parametrar som ska stämma (elementhöjd över golv etc). Samtidigt ser ju mätningarna ut att funka fint med bara midbasen ner till 100Hz ungefär. Vore det inte möjligt att göra en jätteliten variant som helt rationaliserar bort det lägsta registret, avsedd för att användas med subbvoffare?

Kul att det uppskattas. Det kommer att finnas tillfällen att lyssna på den när den är färdigställd. Troligen via Ljudteknikniska sällskap eller så hos mig.

Det skulle absolut gå att bygga en variant där lägsta registret drivs av en sub/basmodul. Då kan man behövs sänka delningen och låta det bakvända elementet spela ner mot 80-100 Hz för att kunna använda sub som kanske är mer undangömd och kan vara lite längre ifrån dem. Elementet i triangeln gav ut nivå ner mot 60-70 Hz. Slutet i ca 5-6 liter
Den lådan går förstås att göra lite större också.
Dock så måste hörnet kring triangelelementet finnas kvar och hyllan för hornet. Något bättre waf kan det nog bli men en fortsatt ganska lustig form. Kanske går det att trolla bort hörnet med tyg?
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2023-12-01 01:52

Kraniet skrev:
tordnilsson skrev:För många år sen hade jag en idé om att bygga en trevägare med Seas H304 76MF då jag har ett par sådana ligger i hyllan men det blev inget bygge,
kan den gamla middomen fortfarande vara användbar ?

Den har inte lika bra spridning vad jag kan se så det blir kanske svårt att dela den vid 4000. Blir nog att experimentera med hornet och delningsfilter lite för att få till en användbar frekvenskurva.
Men kanske är det görbart.

https://www.seas.no/images/stories/vint ... 4_76mf.pdf
https://www.morelhifi.com/wp-content/up ... /MDM55.pdf

Så klart det går att bygga med den men kanske dela vid Max 3 kHz eller så. Enligt IÖ så ville inte Stig ha någon extrem spridning vid 2-4 kHz men det kan möjligtvis bli konstiga effekter vid delning kring 4 kHz.
Det är rätt hög distorsion i Seasdomen. Lite avgörs det av hur högt du vill kunna spela och dina krav och känslighet för distorsion. Det är värt att tänka på att den är aktiv i vår hörsels mest känsliga område.

@kraniet Numera är det den här som sitter i fyrvägaren: https://audioxpress.com/article/test-be ... atori-line

Ingen större skillnad i välljud vid lägre nivåer men ökad känslighet med 6-7dB mot Morel.
Moreldomen är absolut supertrevlig, låter mycket bra men den var högtalarens svaga länk för högre ljudtryck så numera är det SB.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2023-12-01 01:55

Kraniet skrev:
juanth skrev:
BellsnWhistles skrev:Märkligt egentligen att ingen annan gett sig på att tolka/bygga fyrvägaren tidigare.
Särskilt i Sverige med vår högtalarbyggaranda.
:)
Så all kudos till juanth som inte bara kommit på denna jättebra idé att göra något utav detta arv, utan också verkställer det till något som med största sannolikhet blir något både bra och tillgängligt för flera.

Tack. :)

Jag är också lite förundrad över att ingen byggt den.

Jag skulle tro det är för att den avviker så radikalt från hur högtalare brukar se ut.
Det är ju en i sanning innovativ högtalare än idag.

Håller med om att de är väldigt kul att se den komma till liv. Jag har alltid tyckt den sett intressant ut från bilderna i patentet och skulle nog kunna tänka mig bygga ett par också när du filat klart :)

Jo så är det nog. 100% funktion.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2023-12-01 02:02

Imperial-Blomman skrev:
juanth skrev:
BellsnWhistles skrev:Märkligt egentligen att ingen annan gett sig på att tolka/bygga fyrvägaren tidigare.
Särskilt i Sverige med vår högtalarbyggaranda.

Så all kudos till juanth som inte bara kommit på denna jättebra idé att göra något utav detta arv, utan också verkställer det till något som med största sannolikhet blir något både bra och tillgängligt för flera.

De e inget lätt projekt å ge sej på.
Många backar nog bara för att de e en hel del anpassningar som måste göras.
Å du har även den bästa ledsagaren att bolla ideer med (IÖ).

Ja IÖ är en klippa. Han har varit fantastisk som kursledare. Kursen vill dessutom inte ta slut. Nu är vi inne på tredje eller fjärde extratillfället. :D

Ett studiebesök har gjorts hos Studio Blue. Mitt absolut bästa studiebesök någonsin.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-12-01 08:44

juanth skrev:Ett studiebesök har gjorts hos Studio Blue. Mitt absolut bästa studiebesök någonsin.

Studiobesök menar du :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2023-12-01 12:31

juanth skrev:
Kraniet skrev:
tordnilsson skrev:För många år sen hade jag en idé om att bygga en trevägare med Seas H304 76MF då jag har ett par sådana ligger i hyllan men det blev inget bygge,
kan den gamla middomen fortfarande vara användbar ?

Den har inte lika bra spridning vad jag kan se så det blir kanske svårt att dela den vid 4000. Blir nog att experimentera med hornet och delningsfilter lite för att få till en användbar frekvenskurva.
Men kanske är det görbart.

https://www.seas.no/images/stories/vint ... 4_76mf.pdf
https://www.morelhifi.com/wp-content/up ... /MDM55.pdf

Så klart det går att bygga med den men kanske dela vid Max 3 kHz eller så. Enligt IÖ så ville inte Stig ha någon extrem spridning vid 2-4 kHz men det kan möjligtvis bli konstiga effekter vid delning kring 4 kHz.
Det är rätt hög distorsion i Seasdomen. Lite avgörs det av hur högt du vill kunna spela och dina krav och känslighet för distorsion. Det är värt att tänka på att den är aktiv i vår hörsels mest känsliga område.

@kraniet Numera är det den här som sitter i fyrvägaren: https://audioxpress.com/article/test-be ... atori-line

Ingen större skillnad i välljud vid lägre nivåer men ökad känslighet med 6-7dB mot Morel.
Moreldomen är absolut supertrevlig, låter mycket bra men den var högtalarens svaga länk för högre ljudtryck så numera är det SB.

Jo jag har funderat på Seas-domen, tittat på dess datablad och klurat lite på ett "arbetsområde" från ca 800 Hz till ca 3 kHz och jag vill minnas att det är ungefär så den användes i någon äldre byggsats med en 1" diskant
och en 10" bas. Nu kan det säkert vara lite eller mycket annorlunda i en "Carlsson-3 eller 4-vägare.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-12-01 14:05

Den där Seas mid domen har ja haft å den låter väldigt bra.
Nu har inte ja hör SB mid dome men ja e övertygad att dom e bra.

I en Carlsson högtalare vill man ha bra frekvens gång även 30grader off axis å låg dist.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-12-01 14:06

hifikg skrev:
juanth skrev:Ett studiebesök har gjorts hos Studio Blue. Mitt absolut bästa studiebesök någonsin.

+1 :lol:
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2023-12-01 16:15

juanth skrev:
Imperial-Blomman skrev:
juanth skrev:

Ja IÖ är en klippa. Han har varit fantastisk som kursledare. Kursen vill dessutom inte ta slut. Nu är vi inne på tredje eller fjärde extratillfället. :D

Ett studiebesök har gjorts hos Studio Blue. Mitt absolut bästa studiebesök någonsin.

Låter underbart. Tummen upp!

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2023-12-01 23:44

hifikg skrev:

Jag förstår hur Du tänker KG, men ett besök hos Studio Blue är mer än ett studiobesök om man har turen att få Claes Wettebrant att tala om något han tycker om att tala om; Stigs syn på tidiga reflexer, loudness war, närmickat eller inte. Studiebesök var ordet sa Bull.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-12-01 23:45

Kermit116 skrev:
hifikg skrev:

Jag förstår hur Du tänker KG, men ett besök hos Studio Blue är mer än ett studiobesök om man har turen att få Claes Wettebrant att tala om något han tycker om att tala om; Stigs syn på tidiga reflexer, loudness war, närmickat eller inte. Studiebesök var ordet sa Bull.

Du noterade att jag skrev Studiobesök med versalt S. Som i Stig.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2023-12-02 00:04

hifikg skrev:
Kermit116 skrev:
hifikg skrev:

Du noterade att jag skrev Studiobesök med versalt S. Som i Stig.

:D

Precis som Kermit skriver så pratades det en hel del om Stig och rätt mycket om det andra som Kermit nämner.
Claes har jag inte träffat förut men såklart hört talas om. Härlig människa!
Mvh Johan

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2023-12-31 18:19

En liten uppdatering i tråden är att passivt filter har påbörjats att tas fram. Vi efterliknar det aktiva filtrets delning. Hornets/domens HP och LP del tror vi att vi är så gott som klara med. Små justeringar kan såklart ske när vi jobbar med diskant och trekanten.. men nu vet ni att det görs framsteg. Johan snickrar på en till låda också.

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-01-18 17:25

Jättekul projekt! :D

Här är en jämförelse för att se hur ni ligger till :D

Bild

(Jag har jämnat ut lite i nedre register.)
Inte illa! När det blir lite varmare kan ni mäta utomhus med en vägg och mark.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-01-18 18:09

Publiken applåderar :D

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2024-01-18 20:12

Maarten skrev:Jättekul projekt! :D

Här är en jämförelse för att se hur ni ligger till :D

[ Bild ]

(Jag har jämnat ut lite i nedre register.)
Inte illa! När det blir lite varmare kan ni mäta utomhus med en vägg och mark.

Ja, det här är ett fantastiskt kul projekt som nu har kommit längre än tonkurvan du lagt in. (100-300 Hz kan egentligen bortses ifrån då det inte hade ägnats något jobb åt basområdet och basen stod utanför lådan vid det här mättillfället)
Det har hänt en hel del sedan dess, bla så har Morel middome bytts mot en från SB Acoustics som har ca 6 dB högre känslighet. Några olika diskanter har testats, olika utförande av horn har provats. (För att förbättra diffraktion) och snart sitter det dubbla 10” i var låda.
Det är även åtskilligt jämnare nivå under 1 kHz och även högre upp.

Jag satt och räknade på respektive elements eventuella påverkan av golvreflexen och kom fram till att eftersom positionerna för alla element i kombination med ett relativt smalbandigt aktivt område (ca 2 oktaver per element) så ger golvreflexen ingen som helst påverkan i tonkurvan för något av elementen. Varken additivt eller subtraktivt.
Det är en så oerhört genomtänkt konstruktion av Stig.

Det element som så att säga är närmast att påverkas är middomen som vid större lyssningsavstånd (över 3,5 m) kan drabbas av en additiv påverkan en liten bit under delning, i passbandet.
Upp till ungefär 1,5 kHz är högtalaren fri från reflektioner som inte anländer i fas. Och det hörs.. :D
Just nu pågår konstruktion av slitsport och kaviteten för triangelelementet har fått en översyn/minskning för ökad nivå från dess nedre delning.

Distorsionsnivåerna kommer att bli riktigt låga.

Jag återkommer med nyare mätningar framöver.

Ps. Röd kurva är döpt till 100-500 istf den bruna.
Mvh Johan

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-01-18 21:02

Kul att de rör på sej.
Dubbla 10" 8O
varför inte en 15" på en gång :?:
De skulle ju vara riktigt kul om de skulle gå å få ihop.

Va blir det för filter å brantheter :?:
Deltidare på Hifikit.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2024-01-18 21:24

Imperial-Blomman skrev:Kul att de rör på sej.
Dubbla 10" 8O :)
varför inte en 15" på en gång :?:
De skulle ju vara riktigt kul om de skulle gå å få ihop.

Va blir det för filter å brantheter :?:

Haha ja det är inte så långt borta med 15” då 2 x 10” motsvarar ca 75% av 1x15” men spelar då åt två håll, åt sidorna här.
Jag tycker att när det nu byggs en fyrvägare så ska det vara med bra prestanda och låg distorsion.

Angående filter så är det 4:e ordningen i alla delningar.

I patentet finns faktiskt en konstruktion med många basar. Då med 4x8” kopplade då, tror jag, i serie-parallell. Monterade mot varandra, dvs 2 st sitter i lådan och syns inte.
I min version är det 2x6 ohm kopplade i serie. Kan tyckas vara att elda för kråkorna men det räcker ändå till ca 115dB vid 22-60 Hz, -3dB ligger ca kring 18 Hz.
Mvh Johan

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-01-18 21:54

Vaket Johan! Bytt namn nu. Och så blev det även jmf med dieReferenz!

Ja, det där med hornet har jag funderat på avseende interferenser men mätningen ser ju fin ut.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2024-01-18 21:57

Maarten skrev:Vaket Johan! Bytt namn nu. Och så blev det även jmf med dieReferenz!

Ja, det där med hornet har jag funderat på avseende interferenser men mätningen ser ju fin ut.

Ja jag såg jämförelsen med dieReferenz. Det var onekligen mycket likt. De följs åt i var lite böj. :D Jag tror att min mätning är från 1,5 meter och då inomhus på lyssningsaxeln. Men som sagt, det ser lite annorlunda ut nu efter längre tid av utveckling.

Det har gjorts en del akustiska åtgärder sedan mätningen här. Det har rundats av på vissa ställen och anslutningen middome till horn har förbättrats, hur övergången sker. Diffraktion i området 6-10khz har förbättrats.
Mvh Johan

makesrain

Inläggav makesrain » 2024-01-18 22:11

juanth skrev:
Imperial-Blomman skrev:
juanth skrev:

Jag har varit dålig på att kommentera men jag följer den här tråden med stort intresse. Tycker det är jättespännande att följa, näst bäst efter att själv gå kursen. Och extra mycket så pga det du valt att bygga. Hade velat gå men kunde inte, och det kanske var lika bra, mina tummar är fast förankrade mitt i handen :-)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2024-01-18 22:24

makesrain skrev:
juanth skrev:
Imperial-Blomman skrev:

Jag har varit dålig på att kommentera men jag följer den här tråden med stort intresse. Tycker det är jättespännande att följa, näst bäst efter att själv gå kursen. Och extra mycket så pga det du valt att bygga. Hade velat gå men kunde inte, och det kanske var lika bra, mina tummar är fast förankrade mitt i handen :-)

Åh, jag tycker nog jag förstått att du är intresserad. Nog skrev du något tidigare…
Jättekul att du hänger med.
Men angående tummar på fel plats så behöver inte det vara ett problem för att gå kursen. Jag är rätt säker på att du kan få hjälp av någon annan deltagare. På kursen jag gick så fanns det en som jobbade med finsnickeri som hjälpte några mot viss ersättning. Det praktiska är ganska omfattande i mitt fall men de flesta byggde betydligt mindre komplicerade byggen. Många av dessa blev också färdiga innan kursen tog slut.

Om det blir fler kurstillfällen så tveka absolut icke att anmäla dig. :!: :!: Det var verkligen inte dyrt i förhållande till vad som gavs och nog det bästa jag någonsin gjort i form av utbildning/kurs.
Förkunskaperna varierade bland de som gick kursen men även om du inte skulle hänga med på allt så finns goda möjligheter att ta reda på hur saker förhåller sig i efterhand då både upplägget som sådant (spelas in) och kursledaren gärna svarar på frågor.
Mvh Johan

makesrain

Inläggav makesrain » 2024-01-18 23:18

juanth skrev:
makesrain skrev:
juanth skrev:

Åh, jag tycker nog jag förstått att du är intresserad. Nog skrev du något tidigare…
Jättekul att du hänger med.
Men angående tummar på fel plats så behöver inte det vara ett problem för att gå kursen. Jag är rätt säker på att du kan få hjälp av någon annan deltagare. På kursen jag gick så fanns det en som jobbade med finsnickeri som hjälpte några mot viss ersättning. Det praktiska är ganska omfattande i mitt fall men de flesta byggde betydligt mindre komplicerade byggen. Många av dessa blev också färdiga innan kursen tog slut.

Om det blir fler kurstillfällen så tveka absolut icke att anmäla dig. :!: :!: Det var verkligen inte dyrt i förhållande till vad som gavs och nog det bästa jag någonsin gjort i form av utbildning/kurs.
Förkunskaperna varierade bland de som gick kursen men även om du inte skulle hänga med på allt så finns goda möjligheter att ta reda på hur saker förhåller sig i efterhand då både upplägget som sådant (spelas in) och kursledaren gärna svarar på frågor.

Jo, nånting har jag väl kommenterat men det var nog ett tag sedan. Det där var väldigt bra info som jag inte riktigt hade tänkt på, tack för det. Det ligger ju mycket mer än bara snickeriet i att konstruera/bygga en högtalare, och då det dessutom skulle bli mitt första försök (ok, förutom en extremenkel högtalare på högstadiet) skulle jag förstås satsa på något mindre komplicerat. Lära sig krypa innan man kan gå och allt det där. Och ja, Ingvar är ju såväl kunnig, engagerad och pedagogisk. Att få gå en kurs med honom som kursledare måste vara otroligt givande.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2024-01-19 10:35

Jag tycker också detta är superintressant och jag ser fram emot att höra skapelsen någon gång framöver, bra jobbat!

En reflektion har jag dock, de mätgrafer som redovisas i denna och i många andra trådar på faktiskt där man jämför kurvor av olika högtalare, uppmätta av olika personer, under olika omständigheter och med olika mätapparatur, är de verkligen jämförbara på det sätt som görs?

Jag har mätt en del själv och vet att det kan skilja flera dB bara genom att flytta mikrofonen några decimeter horisontellt eller vertikalt i samma rum.
Och i olika rum men samma högtalare så kan det skilja ännu mera, trots i övrigt identiskt sätt att mäta, med fönstring.

Drar vi inte lite väl stora slutsatser av grafer som den som redovisas lite tidigare här i tråden när det kommer till att jämföra objekt?
Notera detta har inget att göra med fyrvägaren specifikt utan mer som kommentar till Maartens kommentar
Maarten skrev:Här är en jämförelse för att se hur ni ligger till :D
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2024-01-19 11:37

BellsnWhistles skrev:Jag tycker också detta är superintressant och jag ser fram emot att höra skapelsen någon gång framöver, bra jobbat!

En reflektion har jag dock, de mätgrafer som redovisas i denna och i många andra trådar på faktiskt där man jämför kurvor av olika högtalare, uppmätta av olika personer, under olika omständigheter och med olika mätapparatur, är de verkligen jämförbara på det sätt som görs?

Jag har mätt en del själv och vet att det kan skilja flera dB bara genom att flytta mikrofonen några decimeter horisontellt eller vertikalt i samma rum.
Och i olika rum men samma högtalare så kan det skilja ännu mera, trots i övrigt identiskt sätt att mäta, med fönstring.

Drar vi inte lite väl stora slutsatser av grafer som den som redovisas lite tidigare här i tråden när det kommer till att jämföra objekt?
Notera detta har inget att göra med fyrvägaren specifikt utan mer som kommentar till Maartens kommentar
Maarten skrev:Här är en jämförelse för att se hur ni ligger till :D

Jag har haft liknande funderingar, och när jag ser noggrant inzoomade frekvenskurvor där högtalarna är mätta med olika mätuppställningar och mätutrustning samt att korrelationskoefficienter beräknas med två decimaler, så känner jag mig något förbryllad.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2024-01-19 12:39

Ja precis, olika ”smoothing” är ytterligare en parameter som gör stor skillnad.

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-01-19 14:42

Absolut B&W och Zappa! Det har jag skrivit om många ggr och förutsätter att folk har med sig när man läser grafer. Hade med dessa beaktanden nyligen i andra tråden:
Maarten skrev:Dock ger vinkel till baffel, korta mätavstånd (< 1m), reflexer i närheten, påverkan.

Dock anser jag mina här redovisade Spinorama-mätningar och professionella mätningar i frifält eller NFS, vara rimligt jämförbara.
Edit, lite om mätningarnas onoggrannhet:
I-or skrev:
goat76 skrev:...Kan vi vara säkra att samma fina mätresultat skulle återspegla sig i en mätning av ASR?

Vad gäller mätningarna, svar ja. Jag har kommunicerat en hel del med Maarten via pm och kan gå i god för att dessa är korrekt utförda. Dock skulle resultaten som vanligt skilja sig med någon dB eller så just för ASR eftersom Amir utnyttjar Klippel NFS, vilken beräknar fjärrfältsegenskaperna ur närfältsmätningar (en fantastiskt elegant manick). Mätningar som Maartens, eller för den skull alla andra konventionella mätningar också, är inte fullt ut representativa för fjärrfältet.

Dessutom tillkommer kanske ytterligare en hårsmån av avvikelser över 10 kHz från den mätmikrofon som Maarten använder sig av, men i praktiken ligger alla avvikelser väl inom normala gränser för mätosäkerheten (sannolikt +/- 1 dB).

Som jag skrev ovan kan man se Maarten Räv-L som en betydligt mer högklassigt presterande variant av Marten Oscar Duo, vilket jag finner ganska kul av flera anledningar

Men jag har inte sett några andra mätningar här på Faktiskt som uppfyller dessa kriterier, vilket är brister jag nämnt många ggr i "Är DIY konkurrenskraft..." bland annat:
Maarten skrev:Som tidigare nämnt bör mätavstånd vara mer än en meter för att full effekt av diffraktionen från baffeln ska synas, vilket nästan inga mätningar på Faktiskt uppfyller. Det är ingen konst att via trial&error få till en hyfsat rak frekvenskurva på 30-60 cm avstånd i en vald riktning, så länge högtalaren är någorlunda vettig. Givetvis säger dessa mätningar ganska lite. Nedan är exempel på sådana som bara är med för att påvisa samstämmigheten med Ingvars (Teds pi60s) och Morellos mätningar på kort avstånd, men som alltså ger en avsevärt mer begränsad bild än de Spinorama-mätningar som här redovisas

'Spinorama-tråden'
Maarten skrev:Eller att man får svårtolkade mätningar, t ex mäter med för mycket reflexer, inte rätt avstånd eller inte tillräckligt många riktningar.

Dock tänker jag att t ex Gustaf har god koll, även om han inte mätt i frifält och kanske något nära (1 m).

Att det var 2 decimaler var bara lathet.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2024-01-19 16:13

Maarten, tillförlitligheten i dina mätningar ifrågasätter jag inte, däremot hur olika mätningar visas i kraftigt inzoomade grafer och som det sedan dras slutsatser om. Mätningarna i sig kan vara goda men ibland blir det som att jämföra äpplen med päron.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2024-01-19 17:16

Zappa skrev:Maarten, tillförlitligheten i dina mätningar ifrågasätter jag inte, däremot hur olika mätningar visas i kraftigt inzoomade grafer och som det sedan dras slutsatser om. Mätningarna i sig kan vara goda men ibland blir det som att jämföra äpplen med päron.

Precis så menade jag också :-)

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2024-02-04 23:00

Bygget fortskrider.
Några bilder.

Observera att hornet är till en högerhögtalare fast det står på en vänsterhögtalare här.

IMG_4238.png
IMG_4238.png (950.22 KiB) Visad 2009 gånger

Saknas: Hornets överdel/sned kloss
Diskant samt platta som ska sitta ovanför hornets överdel/kloss.
Triangelelementets runda platta saknas även den på bilden.
Ja och basar..
Bilagor
IMG_4240.png
IMG_4240.png (892.33 KiB) Visad 2009 gånger
IMG_4241.png
IMG_4241.png (849.47 KiB) Visad 2009 gånger
IMG_4239.png
IMG_4239.png (775.07 KiB) Visad 2009 gånger
Mvh Johan

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati