Max_Headroom skrev:petersteindl skrev:Max_Headroom skrev:Kan någon förklara vad det här betyder:
Vibrant? Jasså? Hur går det till? Exakt vad gör maskinen som gör att framförandet blir mer "levande"?
Three-dimensional. Det här brukar betyda (mot)fas mixning och i viss mån frekvensmanipulation. På vilket sätt gör maskinen det? Det har ju dessutom bara 2-spårsmix att tillgå.
Transparent. OK, hade man jävuslt med jitter innan kanske det kan bli lite mindre dist med denna. Men då måste man ha stökat ordentligt med den digitala signalen innan. Borde ju vara enklare att sluta med det, till att börja med...
Effortless? Hur då? Kan någon klargöra?
Så, svaret på trådrubrikens fråga, "Ägnar sig dCS åt dumheter?": Ja, det gör dom. Kanske inte tekniskt, appraten gör troligen ingen skada (eller nytta). Men marknadsföringen kan diplomatiskt beskrivas som nonsens.
Vibrant. Jo, det går faktiskt. Det finns objektiva tekniska egenskaper som påverkar på sådant sätt att en inspelad verklighet med levande varelser som spelar blir/upplevs mindre verklighetsförankrad än vad som egentligen finns i den kodade inspelningen. Det mesta ligger i högtalarna och då i den elektro-mekaniska-akustiska domänen, men det finns även i den elektriska domänen före högtalarna.
Three-dimensional. Nej, det du beskriver är diffusitet och är motsatsen. 3D är en helt annan egenskap, nämligen att ha distinkta ljudobjekt placerade på specifika koordinater i ett 3-dimensionellt rum. Men 3D är enkom en parameter som kan tyckas vara 3D. Men en korrekt 3D har ytterligare en egenskap, nämligen ett perspektiv. Då införs ytterligare parametrar som handlar om konvergens i rumsdimensionen, nämligen vanishing points/flyktpunkter. Sedan finns det ännu en speciell egenskap, nämligen, parallax. Fixar man allt detta i ljudåtergivningen så uppstår ett emergent fenomen, nämligen liv och rörelse.
Transparent. Här är det nog IM och diffusitet som degraderar. Transparens betyder att man ser igenom och föremål kan skönjas på längre avstånd. Detta skall inte förväxlas med klarhet.
Effortless? Det är hur enkelt det är att höra olika saker. Då det är som enklast, så har man uppnått ett stadium där ingen energi åtgår för att tillgodose sig all information. Då är det effortless.
Marknadsföringen riktar sig enkom till den kundkrets som effortless kan betala 1 MEUR för sin stereo. Övriga kan slänga sig i Nilen. De tillhör inte kundkretsen potentiella kunder.
Kan du ge något exempel på sådan tekniska egenskaper? Och på vilket sätt kan just uppsampling påverka detta? Jag har bland annat provat lågfrekvent frekevesmodulering och det kunde nog med lite vilja kunna upplevas som "svängigare". Amplitudmodulering hade inte samma eller ens någon effekt. Detta är ju dock effekter som man inte får vid uppsampling. Däremot är det inga konstigheter att bygga in sådan signalbehandling i produkten. Bitströmmen går ju genom en FPGA-manick som jag förstår det och vad som sker i den har ju kunden ingen aing om. Och att någon skulle skaka ut softwaren och analysera den är nog inte så troligt heller. Men man kan inte utesluta att tillverkaren har byggt in andra "funktioner" som dom inte berättar om. Fast jag tror inte det, jag tror burken gör precis det som tillverkaren påstår. Men inte att dom ljudliga effekterna är dom som påstås...
Transparens: Hur stort är problemet med datta i en vanlig media-spelare, i stort sett vilken som helst? Väldigt nära noll. Och dom problem som finns, hur ofta är dom i digitaldelen eller i analogdelen? Jag säger inte att saker här inte kan bli bättre, men utrymmet för tydliga förbättringar är väldigt litet. Känns ju mer som att analogdelen oftare är problemet än digitaldelen.
"Det är hur enkelt det är att höra olika saker. Då det är som enklast, så har man uppnått ett stadium där ingen energi åtgår för att tillgodose sig all information. Då är det effortless."
OK, och hur blir det lättare att uppfatta saker i musiken, eller vad för (o)ljud man nu lyssnar på om man uppsmaplar? Det blir ju inte mer information helt plötsligt. Mindre möjligen, men inte mer. Man kan ju manipulera med dynamiken för att få fram mer detaljer (i viss mån frekvensgångnen också) men det skulle ju synas om någon spelar in utsignalen från en DAC med denna box inkopplad resp utan. Men det verkar inte synas något sådant, det borde vi ha hört om.
TIlls någon visar att den här maskinen faktiskt har en reell inverkan på utsignalen från en DAC med resp utan denna box så menar jag marknadsföringen är precis just det: Marknadsföring.
Dessutom: Hade den haft någon reell inverkan så är jag tämligen säker på att tillverkaren hade publicerat det. Det kan dom förståss ha gjort utan att jag har sett det. Skicka länk om ni har någon info om detta.
Men också: Jag tror heller inte att produken har någon menlig inverkan på ljudet. Och har den, mot förmodan, det så är det så lite att det mest troligt är helt försumbart.
Jag ser nu att det enkom rör sig om en uppsamplare. Trodde det pratades om deras streamer. Jag återkommer med svar då jag får tid över på att ge ett fullt ut uttömmande svar, men det tar nog mer än 100 mantimmar att skriva det.
Apparaten kostar ju endast 372990 kr. Det är ju en spottstyver som alla borde kunna unna sig.