Börjar rinna över för mig nu...
Mina senaste inköp: Får tag i en Yamaha RX-A670 och en XTZ 10.16 subwoofer för den facila summan av 2000:- några mil utanför Växjö. Knappt 15mil enkel resa..men med lite försiktig körning är priset så bra att det ändå finns ekonomi i det.
Kommer fram och möts av en jäkligt stressad säljare som har plockat fram grejerna så provlyssning är inte på tapeten. Har har tyvärr bråttom, nån kris på jobbet..
Well, grejerna ser fina ut och man vill ju inte åka totalt 30mil och komma hem tomhänt..så jag packade in dem och åkte hem.
Väl hemma visade sig subwoofern starta, lampor tänds osv men det kommer inget ljud ut elementet (som låter utmärkt .med annan drivning) så något i steget är kass.. Förstärkaren spelade utmärkt den tiden det tog att göra inställningar men efter 20min startade den om sig själv..och igen..och igen..i tätare och tätare intervaller tills den till slut dör helt och man får dra ur kontakten en halvtimme. Då startar den igen och proceduren upprepas.
Jag kontaktade säljaren som genast kom med en massa tips på konstiga saker jag borde prova (inte så insatt tydligen..utan var på nivån att knacka lite på steget, testa ett annat nätuttag osv)..och han ursäktade sig med att han hade bråttom..
Jag messade honom dagen efter och erbjöd mig att komma och lämna tillbaka grejerna, en femhundring till i bensin och förlusten är halverad, men nu, en dryg månad och 10 sms och otaliga försök till samtal senare har jag bara mötts av tystnad..
Förra veckan: Samma visa. Hörde av mig på en sub igen, Klipsch R-100SW, som är en duglig pryl med ett nypris på runt 5K. Säljaren bor bara ett par mil bort och en tusenlapp är ju billigt så hörde av mig. Enstusiastisk kille..som berättade allt om hur fantastisk den var och i vilket fint skick den befann sig.. Tyvärr kunde jag inte komma och hämta den, sjuk sambo och sjuka barn, men han skulle åt mitt håll under kvällen för att tanka så han kunde ta med den och lämna av den hos mig. Jättebra tänkte jag.. Killen dök upp, lämnade basen (som återigen såg jättefin ut), lät meddela att han hade bråttom hem med ipren till sambon, fick en swish och så var han borta.. Rätt sen kväll så den blev stående över natten men på förmiddagen efter kopplade jag in den och det var XTZ all over.. Subben startar, lampan tänds men inget ljud..och lampan tänds förresten bara i läget always on. Auto med +10 på subutgången och inget händer så den verkar inte känna av signal via rca-ingången (några andra finns inte). Trasig alltså...
Hör av mig till killen som då helt plötsligt inte har använt den på ett halvår..men han tycker att jag tar ut baselementet och kollar så att anslutningarna sitter som de ska. Jag gör så..och de sitter fint. Jag passade även på att ansluta en annan 10" lite snabbt och inte heller den spelar. Återigen steget alltså.
Hör av mig igen..och han säger då att han ska hämta den (jag får inte lämna av någon anledning).. Dagarna går så frågar när han avser att hämta den. Inget svar. Messar igen, inget svar.. Vid mess nummer fem har jag tappat humöret och tycker att han fan får skärpa till sig och göra rätt för sig. Får då svaret att han kan ju inte veta att inte jag har förstört subben och att om jag inte kan bete mig som en vuxen människa (killen är yngre än mina äldsta barn..) så gäller runt hörnet-garanti..och sedan tystnad igen...
Suck...och detta är bara ett par av minst ytterligare fem liknande episoder från de senaste åren.
Hur ska man våga fortsätta köpa begagnade grejer? Är folk idag sådana att man alltid ska utgå ifrån att man blir lurad? Fattar inte att man riskerar rykte och har så lite samvete att man inte gör rätt för sig. Och för en tusenlapp eller två.. Hur gör ni när ni köper prylar? Har någon liknande upplevelser och hur hanterade ni det?
Visst, i det sistnämnda fallet är det ju inte värre än att åka dit men jag skulle med stor sannolikhet inte bli insläppt och han skulle väl tycka att det är hotfullt eller något...