När fan ska man lära sig... (trött på att bli lurad)?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JanneX

När fan ska man lära sig... (trött på att bli lurad)?

Inläggav JanneX » 2023-12-06 13:09

Börjar rinna över för mig nu...
Mina senaste inköp: Får tag i en Yamaha RX-A670 och en XTZ 10.16 subwoofer för den facila summan av 2000:- några mil utanför Växjö. Knappt 15mil enkel resa..men med lite försiktig körning är priset så bra att det ändå finns ekonomi i det.
Kommer fram och möts av en jäkligt stressad säljare som har plockat fram grejerna så provlyssning är inte på tapeten. Har har tyvärr bråttom, nån kris på jobbet..
Well, grejerna ser fina ut och man vill ju inte åka totalt 30mil och komma hem tomhänt..så jag packade in dem och åkte hem.
Väl hemma visade sig subwoofern starta, lampor tänds osv men det kommer inget ljud ut elementet (som låter utmärkt .med annan drivning) så något i steget är kass.. Förstärkaren spelade utmärkt den tiden det tog att göra inställningar men efter 20min startade den om sig själv..och igen..och igen..i tätare och tätare intervaller tills den till slut dör helt och man får dra ur kontakten en halvtimme. Då startar den igen och proceduren upprepas.
Jag kontaktade säljaren som genast kom med en massa tips på konstiga saker jag borde prova (inte så insatt tydligen..utan var på nivån att knacka lite på steget, testa ett annat nätuttag osv)..och han ursäktade sig med att han hade bråttom..
Jag messade honom dagen efter och erbjöd mig att komma och lämna tillbaka grejerna, en femhundring till i bensin och förlusten är halverad, men nu, en dryg månad och 10 sms och otaliga försök till samtal senare har jag bara mötts av tystnad..
Förra veckan: Samma visa. Hörde av mig på en sub igen, Klipsch R-100SW, som är en duglig pryl med ett nypris på runt 5K. Säljaren bor bara ett par mil bort och en tusenlapp är ju billigt så hörde av mig. Enstusiastisk kille..som berättade allt om hur fantastisk den var och i vilket fint skick den befann sig.. Tyvärr kunde jag inte komma och hämta den, sjuk sambo och sjuka barn, men han skulle åt mitt håll under kvällen för att tanka så han kunde ta med den och lämna av den hos mig. Jättebra tänkte jag.. Killen dök upp, lämnade basen (som återigen såg jättefin ut), lät meddela att han hade bråttom hem med ipren till sambon, fick en swish och så var han borta.. Rätt sen kväll så den blev stående över natten men på förmiddagen efter kopplade jag in den och det var XTZ all over.. Subben startar, lampan tänds men inget ljud..och lampan tänds förresten bara i läget always on. Auto med +10 på subutgången och inget händer så den verkar inte känna av signal via rca-ingången (några andra finns inte). Trasig alltså...
Hör av mig till killen som då helt plötsligt inte har använt den på ett halvår..men han tycker att jag tar ut baselementet och kollar så att anslutningarna sitter som de ska. Jag gör så..och de sitter fint. Jag passade även på att ansluta en annan 10" lite snabbt och inte heller den spelar. Återigen steget alltså.
Hör av mig igen..och han säger då att han ska hämta den (jag får inte lämna av någon anledning).. Dagarna går så frågar när han avser att hämta den. Inget svar. Messar igen, inget svar.. Vid mess nummer fem har jag tappat humöret och tycker att han fan får skärpa till sig och göra rätt för sig. Får då svaret att han kan ju inte veta att inte jag har förstört subben och att om jag inte kan bete mig som en vuxen människa (killen är yngre än mina äldsta barn..) så gäller runt hörnet-garanti..och sedan tystnad igen...
Suck...och detta är bara ett par av minst ytterligare fem liknande episoder från de senaste åren.

Hur ska man våga fortsätta köpa begagnade grejer? Är folk idag sådana att man alltid ska utgå ifrån att man blir lurad? Fattar inte att man riskerar rykte och har så lite samvete att man inte gör rätt för sig. Och för en tusenlapp eller två.. Hur gör ni när ni köper prylar? Har någon liknande upplevelser och hur hanterade ni det?
Visst, i det sistnämnda fallet är det ju inte värre än att åka dit men jag skulle med stor sannolikhet inte bli insläppt och han skulle väl tycka att det är hotfullt eller något...

Användarvisningsbild
Calleberg

Re: När fan ska man lära sig... (trött på att bli lurad)?

Inläggav Calleberg » 2023-12-06 13:45

Tjackade precis en SUB på tradera... Halvbillig 8O
Ska bli Julklapp...
Återkommer med resultat, ligger på lokala spelbutiken för tillfället :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-12-06 13:48

Buy quality, cry once.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2023-12-06 15:06

Jag har nog mest handlat HiFi på sajter med säljaromdömen på sistone.
Brukar se till att säljarna har goda betyg och frågar om grejerna fungerar som nya.
Det låter som att du borde insistera på att få testa prylarna innan du skickar över pengar i fortsättningen.

JanneX

Inläggav JanneX » 2023-12-06 15:52

Ronnie skrev:Jag har nog mest handlat HiFi på sajter med säljaromdömen på sistone.
Brukar se till att säljarna har goda betyg och frågar om grejerna fungerar som nya.
Det låter som att du borde insistera på att få testa prylarna innan du skickar över pengar i fortsättningen.

Så är det ju...men man förhör sig om sakernas tillstånd och man tror ju gott om folk..(eller mindre och mindre förvisso).
Jag fattar helt enkelt inte hur någon kan få för sig att sälja något man vet är trasigt..eller, om man var ovetande, väljer att inte göra rätt för sig när man får informationen. Man vill helt enkelt inte tro det...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-12-06 16:09

Beklagar :(
Peppar, peppar, så har jag klarat mig hittills. Det sämsta jag köpt var ett par hörlurar från Wish, men jag fick snabbt pengarna tillbaka. O så väntar jag på en ficklampa sen ett par år tillbaka, det var ingen lysande affär.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
gonkius

Inläggav gonkius » 2023-12-06 18:52

Ser inte att du skrivit det, men får man fråga hur/var du köpte subbarna? Tradera/Blocket/Bäjsfook/hifitorget eller något annat?
Maskinist på Holodeck 2

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-12-07 01:39

Jag tror tyvärr att du redan besvarat din egen fråga, När skall man.....

För mig handlar det mest om att jag tror att blåsningarna håller sig väl under 5% av totala mängden inköp från privatpersoner som säljer saker de knappt känner till och sen skickar det med postnord. Jag tror att det är svårt att nå upp i 95% kundnöjdhet ens om man går till finbutiken på hörnet så i mitt fall så fortsätter jag att handla glatt efter principen: Det finns fortfarande förvånansvärt många hederliga människor därute och ju mindre illa jag tror om världen ju bättre känner jag mig som människa.

Men med det sagt så förstår jag din frustration då jag faktiskt har en sub med trasigt steg, som dock köptes med det i vetskap, dock skall ju det nya steget installeras innan man är uppe på banan igen.

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2023-12-07 12:11

När jag säljer prylar så ser jag helst att det säljs genom avhämtning. Man outar förvisso sin bostad men har möjlighet att ha prylarna riggade ihop med i övrigt hyggliga prylar, när det gäller högtalare (vilket det oftast rör sig om) så vill jag veta att köparen fattar vad det är han köper (många vill tro att dom gillar carlssonljudet, men gör det sen kanske faktiskt inte). Jag gör mot köpare som jag vill att en säljare ska göra mot mig.

När jag själv köper så hämtar jag i regel och har då lagt 10-15% i handpenning för att få bort annonsen från blocket och betalar resten när jag ser att skicket motsvarar vad säljaren säger. Elektronik ser jag (nästan) alltid till att den kopplas in hemma hos säljaren och att den beter sig som jag förväntar. Goda forumkamrater på den aktuella orten har i flera fall fungerat som hämtare o kontrollanter o mellanlager (faktiskt.io är fantastiskt!). Har nog inte gått på ngn riktig mina ännu.

Det gäller väl med hifi-affärer som med alla andra affärer;
- det som ser för bra ut för att vara sant är i regel inte sant,
- alla motparter som ruschar affären mer än nödvändigt ska man vara extra försiktiga med.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2023-12-07 12:26

JanneX skrev:"...Kommer fram och möts av en jäkligt stressad säljare som har plockat fram grejerna så provlyssning är inte på tapeten. Har har tyvärr bråttom, nån kris på jobbet..."

",,,, lät meddela att han hade bråttom hem med ipren till sambon, fick en swish och så var han borta..."

Jag TROR att Du har för bråttom och är för angelägen att inte missa det Du upplever som en bra affär.

Bestäm Dig för hur Du vill att ett köp ska gå till, förklara det kort o enkelt för säljaren och håll Dig till den "road-mapen". "-Ja, men då säljer jag till killen som kommer imorgon i stället.". Låt då säljaren göra det, men säg då artigt att "om det sk-ter sig med "killen imorgon" så hör av Dig." Hör han av sig så kan Du pruta en hundralapp till.

Och framförallt; det finns alltid andra bra beg-affärer som kommer över Dig, "förlorar Du en så står Dig tusen åter". Från mitt professionella liv har jag därutöver tagit med mig att några av de bästa affärerna jag gjort är några av dom jag avstått ifrån.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-12-07 16:00

Kermit116 skrev:När jag säljer prylar så ser jag helst att det säljs genom avhämtning...

Det har sina fördelar att göra så. Sålde en CD-spelare på tradera en gång. Har sålt flera, men denna enda gången gick det lite på tok.

När jag provkörde den och tog bilder för annonsen så gjorde jag även ett kort filmklipp som jag behöll för mig själv som bevis på att den fungerade.

När spelaren kom fram Påstod den, vad det verkade, tillfälligtvis svårt psyksjuke köparen att den inte fungerade. Det hade han iofs rätt i. Det blev en intressant utmaning att lösa, då han var 1000% säker på att jag försökte blåsa honom ..:D

JanneX

Inläggav JanneX » 2023-12-07 18:00

Skulle vilja citera alla...men det hade blivit ett konstigt inlägg...
Jo... Klart att man på olika sätt kan undvika att bli lurad. Jag hade kunnat stå 15 mil hemifrån och åka hem utan prylar för att de inte gick att testa på plats. Osv. Men man tror liksom inte att folk verkligen har som plan att blåsa någon utan säger de att allt är i ordning så tror man att det är så. Om det sedan är så att det finns fel och de blir upplysta om det så räknar man med att de gör rätt för sig... Annars har man ju med berått mod sålt något man vet är defekt och skapar rökridåer för att det inte ska kunna upptäckas på plats... Kanske inte är så konstigt att världen ser ut som den gör.

Jag förstår de som tycker att man ska handla i butik, köp kvalitet osv men jag har förstått att många här är högutbildade och därmed, med all rätt, tämligen stadda vid kassa. Jag är en industriarbetare, ensam med två hemmavarande tonåringar och min möjlighet att ägna mig åt denna hobby är att vara uppmärksam på fynd och inte tveka när de dyker upp. Det gör mig såklart onödigt obetänksam och "ivrig" och jag kanske inte ska förvänta mig att det ska förstås av alla. Samtidigt gör just den verkligheten att när man blir lurad, vilket verkar hända mig relativt ofta, så blir smällen hård. Klart att jag ser inåt och förstår det tveksamma i beteendet men det handlar ju om huruvida jag låter mig bli lurad. Den delen förstår jag dock. Det som chockar är att så många verkar ha det som ett naturligt beteende att luras. Nu är bara ett par exempel av vad som hunnit bli rätt många redovisade i tråden men i första fallet... Fint hus, dyra bilar utanför...så det föreföll inte som att tillvaron på något vis skulle skaka i sina grundvalar över de 2000:- som affären handlar om... Ändå duckar man ansvar. Samma sak i fall nummer två. En 10 minuters bilresa mellan våra respektive bostäder och små orter så man riskerar ju en del med att vara en trixare...men noll intresse av att göra det rätta utan snarare en spefull glädje i att ha lyckats blåsa någon..
För mig är 2000:-, eller t.o.m en tusenlapp som i det sista fallet, ganska mycket pengar och man står lite vid ett vägval. Ska jag kunna ägna mig åt denna hobby (eller hobby förresten.. Ljud och musik har snarare förmågan att bli lite av en besatthet) så måste jag fortsätta att lita på folk. Ta chansen när den dyker upp.. Utan det så har jag inte möjlighet att utveckla anläggningen, att sitta i alla fall för stunden nöjd...och då kan jag göra som så många andra och sälja av allt, skaffa en ljudlimpa och istället börja virka eller vika pappersfigurer.
Jag har dock, såklart, inte riktigt råd att bli lurad...
En knivig balansgång..

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2023-12-07 22:35

JanneX, Du vet att jag är minst lika road som Du av att hitta bra o billiga begagnade hifiprylar. Pengar har ett värde för mig också.

Samtidigt är det väl så att hifiprylar är något man "villhöver" och dom är principiellt inte i nivå med en bruksbil för den som bor på en landsbygd utan kollektivtrafik eller för den som med egna pengar måste köpa en respirator, typ.

När man ska köpa saker man verkligen behöver så kan man inte alltid välja och vraka eller t o m resa sig från förhandlingsbordet och gå därifrån. När det gäller prylar som man villhöver då tycker jag att man ska kosta på sig lyxen att vara "kall" ibland.

Sen förstår jag inte heller mig på människor som med berått mod försöker blåsa andra, hade någon som bott så nära som tio minuter bort avsiktligt blåst mig så hade jag nog sett till att grannarna fått veta det även om det ex vis ute på landsbygden kan vara känsligt i o m att alla är så beroende av varandra där.

Jag tycker Du ska fortsätta köpa begagnat och lita på folk, men vara liiiite mer paranoid och vara liiiite kyligare. :-)

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2023-12-07 22:56

Jag har handlat en hel del prylar mest på Tradera samt Blocket.

Så där riktigt blåst har jag inte blivit trots rätt ihärdigt köpande & säljande genom åren.
Det som orakat mig mest problem är säljare som inte ha vett att emballera det dom säljer ordentligt, så man får hem en pryl som är sönderslagen av fraktbolaget.

Det mest positiva är dom saker där säljaren dyrt & heligt lovat att prylen är trasig för att sedan när man testar den fungera utan anmärkning. :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2023-12-09 12:33

Jag tackade nej till en grej nu, även om jag behöver den. Men när numret inte går att hitta någonstans så vågar jag inte chansa för jag har "inte råd" att bli blåst. :(
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-12-09 13:00

Köpte precis en Bil på Tradera....
Det verkar ju jättedumt, har ingen aning, har bara sett den på bild... 8O :D

https://www.tradera.com/item/1001/61557 ... yota-yaris

Edit: Subwoofern, en HRS-10 funkar i alla fall. :D

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2023-12-09 18:52

distad skrev:Jag tackade nej till en grej nu, även om jag behöver den. Men när numret inte går att hitta någonstans så vågar jag inte chansa för jag har "inte råd" att bli blåst. :(

Klokt. Det är precis det jag menar med att vara "liiiite paranoid".

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-12-14 16:19

Calleberg skrev:Köpte precis en Bil på Tradera....
Det verkar ju jättedumt, har ingen aning, har bara sett den på bild... 8O :D

https://www.tradera.com/item/1001/61557 ... yota-yaris

Edit: Subwoofern, en HRS-10 funkar i alla fall. :D

Även bilen funkar fint och verkar vara i något lite bättre skick än väntat. :)

Mitt råd till Jannex är nog att antingen lita på Magkänslan och/eller göra lite mer "Due Diligence" före varje köp. Jag gör både och och har hittills haft bra utdelning.
Det här senaste billköpet hamnar inte ens på topp 5 av stolliga köp som kunnat/borde gått på tok.
https://en.wikipedia.org/wiki/Due_diligence
Resized_20231214_142054.jpg
Resized_20231214_142054.jpg (258.66 KiB) Visad 1520 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-12-14 21:01

Smart, nästa gång min bil är översnöad ska jag köpa en snöfri via Blocket!
Sitter nöjd :)

Återgå till Generellt om hifi