Moderator: Redaktörer
Magnuz skrev:Det blir väl närmast en semantisk fråga - kan något vara en illusion även om man vet att det ”borde” vara det. En ”riktig” illusion inbegriper kanske att man tror att något faktiskt förhåller sig på ett visst sätt i verkligheten, fast det inte gör det.
Wikipedia skrev:En illusion är en falsk uppfattning av verkligheten, ofta orsakad av flertydiga sinnesintryck.
Conan skrev:Magnuz skrev:Det blir väl närmast en semantisk fråga - kan något vara en illusion även om man vet att det ”borde” vara det. En ”riktig” illusion inbegriper kanske att man tror att något faktiskt förhåller sig på ett visst sätt i verkligheten, fast det inte gör det.
Ja innefattar begreppet "illusion" att vi faktiskt blir "lurade" också? Verkar vara så enligt Wikipedia:Wikipedia skrev:En illusion är en falsk uppfattning av verkligheten, ofta orsakad av flertydiga sinnesintryck.
Vad kallas det då när man vet t.ex. att Bob Marley inte är närvarande i lyssningsrummet men det ändå låter som har står där mellan högtalarna. Återgivning?
JM skrev:1.) Ljud upplevs vanligen reellt utan illusionsupplevelse.
2.) Samma ljud upplevs av vissa som en illusion pga relativa kunskaper.
3.) De flesta lyssnare upplever reellt ljud mittemellan stereohögtalare vid monolyssning i den psykologiska dimensionen.
4.)Ingen utan kunskap om ljudkällan upplever en illusion när högtalarna är gömda bakom ett tyg.
5.) Upplevelsen av monoljudet som en illusion kräver faktisk kunskap att det inte finns någon högtalare i mitten.
6.) Utan denna kunskap finns ingen illusion i den psykologiska dimensionen.
7.) Det är bara i relation till den fysikaliska dimensionen upplevelsen blir en illusion.
JM
Strmbrg skrev:
Vad innebär egentligen "att något ÄR"? Alltså totalt sett. Inte en fråga att svara på, utan en att ha i åtanke.
Strmbrg skrev:Jag förstår inte vad som står i det första inlägget.
Det betyder inte alls att jag ifrågasätter det som står där, men det betyder att jag inte hänger med, och kan därmed inte kommentera vad-det-nu-är-som-förmedlas.
Ljud finns bara som konsekvens av ett stimulerat hörselsinne. Ljud finns inte utan ett stimulerat hörselsinne.
Om inget stimulerat hörselsinne involveras är det bara fråga om lufttrycksförändingar i luften.
Med andra ord så låter det inte när trädet faller i skogen, om ingen med ett hörselsinne är i tillräcklig närhet.
Det enda som sker är att lufttrycksvariationer skapas av rörelser under skeendet.
Ljud existerar inte utanför hörselsinnet. Där utanför existerar enbart lufttrycksvariationerna. Lufttrycksvariationer är en fysikalisk företeelse. Ljud uppstår först inne i en varelse som har förmågan att omvandla lufttrycksvariationerna till en viss typ av förnimmelse. Inte heller "i en mikrofon" uppstår ljudet, om den står där i den trädfallande skogen. Det är enbart transmission av en fysikalisk händelse.
Men det var nog inte alls vad JM var inne på.
goat76 skrev:
Det är väl klart att man inte behöver bli lurad att tro på illusionen för att ta del av den, wikipedia tar uppenbarligen inte hänsyn till att illusion inte alltid behöver handla om trolleri. Varje gång du själv tittar på diverse optiska illusioner, måste det då vara så att du inte vet att det handlar om just optiska illusioner för att du ska kunna ta del av illusionseffekterna?
Strmbrg skrev:Ibland tänker jag på att ord och formuleringar är väldigt grovhuggna, inexakta och inkompletta för att beskriva verkligheten med.
Orden är alldeles för få, för mångtydiga och för otillräckligt kombinerbara för att beskriva verkligheten.
goat76 skrev:Conan skrev:Magnuz skrev:Det blir väl närmast en semantisk fråga - kan något vara en illusion även om man vet att det ”borde” vara det. En ”riktig” illusion inbegriper kanske att man tror att något faktiskt förhåller sig på ett visst sätt i verkligheten, fast det inte gör det.
Ja innefattar begreppet "illusion" att vi faktiskt blir "lurade" också? Verkar vara så enligt Wikipedia:Wikipedia skrev:En illusion är en falsk uppfattning av verkligheten, ofta orsakad av flertydiga sinnesintryck.
Vad kallas det då när man vet t.ex. att Bob Marley inte är närvarande i lyssningsrummet men det ändå låter som har står där mellan högtalarna. Återgivning?
Det är väl klart att man inte behöver bli lurad att tro på illusionen för att ta del av den, wikipedia tar uppenbarligen inte hänsyn till att illusion inte alltid behöver handla om trolleri. Varje gång du själv tittar på diverse optiska illusioner, måste det då vara så att du inte vet att det handlar om just optiska illusioner för att du ska kunna ta del av illusionseffekterna?
Conan skrev:goat76 skrev:Conan skrev:
Ja innefattar begreppet "illusion" att vi faktiskt blir "lurade" också? Verkar vara så enligt Wikipedia:
Jag är inte så säker på att nåt kan sägas vara en illusion utan att man blir "lurad" s.a.s. Ta en Elvis-imitatör som uppträder på firmafesten: Du konstaterar att; "Shit den där snubben är verkligen lik Elvis", men är den en illusion av att ni har Elvis där på festen?
JM skrev:Ljud upplevs vanligen reellt utan illusionsupplevelse. Samma ljud upplevs av vissa som en illusion pga relativa kunskaper.
De flesta lyssnare upplever reellt ljud mittemellan stereohögtalare vid monolyssning i den psykologiska dimensionen. Ingen utan kunskap om ljudkällan upplever en illusion när högtalarna är gömda bakom ett tyg. Upplevelsen av monoljudet som en illusion kräver faktisk kunskap att det inte finns någon högtalare i mitten. Utan denna kunskap finns ingen illusion i den psykologiska dimensionen. Det är bara i relation till den fysikaliska dimensionen upplevelsen blir en illusion.
JM
JM skrev:JM skrev:Ljud upplevs vanligen reellt utan illusionsupplevelse. Samma ljud upplevs av vissa som en illusion pga relativa kunskaper.
De flesta lyssnare upplever reellt ljud mittemellan stereohögtalare vid monolyssning i den psykologiska dimensionen. Ingen utan kunskap om ljudkällan upplever en illusion när högtalarna är gömda bakom ett tyg. Upplevelsen av monoljudet som en illusion kräver faktisk kunskap att det inte finns någon högtalare i mitten. Utan denna kunskap finns ingen illusion i den psykologiska dimensionen. Det är bara i relation till den fysikaliska dimensionen upplevelsen blir en illusion.
JM
The Problem of Perception is a pervasive and traditional problem about our ordinary conception of perceptual experience. The problem is created by the phenomena of perceptual illusion and hallucination: if these kinds of error are possible, how can perceptual experience be what we ordinarily understand it to be: something that enables direct perception of the world? These possibilities of error challenge the intelligibility of our ordinary conception of perceptual experience; the major theories of experience are responses to this challenge.
https://plato.stanford.edu/entries/perc ... em/#ArgIll
I fysikalisk mening är alla perceptioner illusioner.
Vi hör bara 20 - 20 000 Hz men fysikaliskt kan vi mäta avsevärt fler frekvenser.
Vi ser bara en bråkdel av alla mätbara våglängder.
Fysikaliska mätbara modeller av vår omgivande värld beskriver bara mätbara delar. Det finns således ännu ej mätbara delar av världen.
Således beskriver fysiken endast en delmängd av omgivande värld. När nya mätmetoder upptäcks revideras inte så sällan tidigare fysikaliska modeller.
Vi vanliga dödliga som inte kan mäta allt i vår omgivning måste lita på våra personliga perceptioner med alla dess fel.
Perceptioner av färger och deras subjektiva namnbeskrivningar varierar ofta från person till person.
Perceptioner av högtalarljud varierar kraftigt mellan tränade lyssnare och personer från gatan.
All vanlig kommunikation mellan människor bygger på subjektiva perceptioner med alla dess brister fel.
Där är perceptionerna är på något sätt tillräckligt bra i vanliga livet.
Dessa tillräckligt bra perceptioner uppfattas aldrig som illusioner även om de är i fysikalisk mening illusioner.
Således är det bara i relation till fysiken som perceptionerna är illusioner.
JM
JM skrev:Nä.
goat76 skrev:JM skrev:Nä.
Nu är det rätt svårt att veta exakt vilken av mina frågeställningar du svara "nä" på men...
Perceptionen är nog mest sannolikt densamma för både "tränade" och "otränade" lyssnare, de hör precis samma ljud, men preferenserna och beskrivningarna kan nog säker skilja sig åt mellan dessa grupper.
JM skrev:goat76 skrev:JM skrev:Nä.
Nu är det rätt svårt att veta exakt vilken av mina frågeställningar du svara "nä" på men...
Perceptionen är nog mest sannolikt densamma för både "tränade" och "otränade" lyssnare, de hör precis samma ljud, men preferenserna och beskrivningarna kan nog säker skilja sig åt mellan dessa grupper.
Misstänker att du förväxlar individuella perceptioner med objektiva mätningar.
Vi kan aldrig veta om du eller jag har liknande perceptioner. Perceptioner är inga objektiva upplevelser.
Utan dina o mina perceptioner är sannolikt olika färgade av tidigare upplevelser, skador i örat mm.
I stora grupper av normalhörande kan dubbel bindtest ge en skattning av gruppens gemensamma perception men aldrig utifrån några få observationer.
JM
goat76 skrev:JM skrev:goat76 skrev:
Misstänker att du förväxlar individuella perceptioner med objektiva mätningar.
Vi kan aldrig veta om du eller jag har liknande perceptioner. Perceptioner är inga objektiva upplevelser.
Utan dina o mina perceptioner är sannolikt olika färgade av tidigare upplevelser, skador i örat mm.
I stora grupper av normalhörande kan dubbel bindtest ge en skattning av gruppens gemensamma perception men aldrig utifrån några få observationer.
JM
Nej, jag pratar endast om rent lyssnande, inte om mätningar.
Menar du att erfarna "tränade" lyssnare skulle ha en annan perception än oerfarna "otränade" lyssnare när det kommer till just den ljudupplevelsen?
JM skrev:Illusionen finns bara när när du personligen vet ljudet inte relaterar till fysiken i vid bemärkelse. Människans perception är lättlurad.
JM
JM skrev:I ditt exempel går perceptionen från icke illusion till illusion pga att contexten förändras.
JM
jansch skrev:JM skrev:Illusionen finns bara när när du personligen vet ljudet inte relaterar till fysiken i vid bemärkelse. Människans perception är lättlurad.
JM
Det var ju min öppna fråga....
Ditt svar antyder att en illusion bara finns när jag VET att det är en illusion.
Vad är det då om jag INTE VET att det är en illusion och först efteråt upptäcker eller någon person påtalar det för mej långt efteråt. Att det var "MIN VERKLIGHET" innan förstår jag ju men det var ju ingen VERKLIGHET.
Filosofisk kan man ju säga att verkligheten är olika för människosläktet och bara finns i varje människas bild av vad som är verkligt, men jag ogillar det svaret.
Det är väl lite "antingen eller". D v s antingen är det en illusion ELLER verklighet.
Användare som besöker denna kategori: Conny och 25 gäster