Moderator: Redaktörer
Almen skrev:jansch skrev:JM skrev:Illusionen finns bara när när du personligen vet ljudet inte relaterar till fysiken i vid bemärkelse. Människans perception är lättlurad.
JM
Det var ju min öppna fråga....
Ditt svar antyder att en illusion bara finns när jag VET att det är en illusion.
Vad är det då om jag INTE VET att det är en illusion och först efteråt upptäcker eller någon person påtalar det för mej långt efteråt. Att det var "MIN VERKLIGHET" innan förstår jag ju men det var ju ingen VERKLIGHET.
Filosofisk kan man ju säga att verkligheten är olika för människosläktet och bara finns i varje människas bild av vad som är verkligt, men jag ogillar det svaret.
Det är väl lite "antingen eller". D v s antingen är det en illusion ELLER verklighet.
Men jag tror ändå att du är inne på något, där. Vad hjärnan och vårt medvetande anbelangar är det vi upplever alltid en illusion, eftersom hjärnan konstant skapar en tolkning, en bild, eller en illusion av verkligheten. Vår tolkning av detta kan sedan bara vara mer eller mindre korrekt med avseende på vad som "egentligen" har hänt.
jansch skrev:Almen skrev:jansch skrev:
Ditt svar antyder att en illusion bara finns när jag VET att det är en illusion.
Vad är det då om jag INTE VET att det är en illusion och först efteråt upptäcker eller någon person påtalar det för mej långt efteråt. Att det var "MIN VERKLIGHET" innan förstår jag ju men det var ju ingen VERKLIGHET.
Filosofisk kan man ju säga att verkligheten är olika för människosläktet och bara finns i varje människas bild av vad som är verkligt, men jag ogillar det svaret.
Det är väl lite "antingen eller". D v s antingen är det en illusion ELLER verklighet.
Men jag tror ändå att du är inne på något, där. Vad hjärnan och vårt medvetande anbelangar är det vi upplever alltid en illusion, eftersom hjärnan konstant skapar en tolkning, en bild, eller en illusion av verkligheten. Vår tolkning av detta kan sedan bara vara mer eller mindre korrekt med avseende på vad som "egentligen" har hänt.
Jovisst, men då blir ordet "illusion" svårt att definiera, för att ine tala om "verklighet". Vem betämmer vad som är 100% verklighet och 0% illusion.
Jag gillar 80/20-regeln.
Är det Elvis som står där och sjunger? Nja, det kan man säga - fast bara lite Elvis, sådär 20%......
jansch skrev:Almen skrev:jansch skrev:
Jovisst, men då blir ordet "illusion" svårt att definiera, för att ine tala om "verklighet". Vem betämmer vad som är 100% verklighet och 0% illusion.
JM skrev:Ljud upplevs vanligen reellt utan tankar på att upplevelsen är en illusion. Endast ett fåtal tillskriver visst hörande som en illusion.
Samma ljud intellektualiseras av vissa som en illusion pga relativa kunskaper. Egentligen kan av samma skäl allt hörande intellektualiseras till illusioner pga kunskaper i den tekniska dimensionen. Subjektivt hörande beaktar bara en delmängd av allt mätbart ljud i den tekniska dimensionen.
De flesta lyssnare upplever personligen reellt ljud mittemellan stereohögtalare vid monolyssning i den psykologiska dimensionen. Ingen utan kunskap om ljudkällan upplever en illusion när högtalarna är gömda bakom ett tyg. Upplevelsen av monoljudet som en illusion kräver faktisk kunskap att det inte finns någon högtalare i mitten. Utan denna kunskap finns ingen illusion i den psykologiska dimensionen. Det är bara i relation till den fysikaliska dimensionen som den faktiska subjektiva upplevelsen i den psykologiska dimensionen av verkligheten kan intellektualiseras till en illusion.
JM
jansch skrev:JM skrev:Ljud upplevs vanligen reellt utan tankar på att upplevelsen är en illusion. Endast ett fåtal tillskriver visst hörande som en illusion.
Samma ljud intellektualiseras av vissa som en illusion pga relativa kunskaper. Egentligen kan av samma skäl allt hörande intellektualiseras till illusioner pga kunskaper i den tekniska dimensionen. Subjektivt hörande beaktar bara en delmängd av allt mätbart ljud i den tekniska dimensionen.
De flesta lyssnare upplever personligen reellt ljud mittemellan stereohögtalare vid monolyssning i den psykologiska dimensionen. Ingen utan kunskap om ljudkällan upplever en illusion när högtalarna är gömda bakom ett tyg. Upplevelsen av monoljudet som en illusion kräver faktisk kunskap att det inte finns någon högtalare i mitten. Utan denna kunskap finns ingen illusion i den psykologiska dimensionen. Det är bara i relation till den fysikaliska dimensionen som den faktiska subjektiva upplevelsen i den psykologiska dimensionen av verkligheten kan intellektualiseras till en illusion.
JM
Så.........
Alla här på faktiskt.io, som vet hur stereo fungerar och dessutom ser sina 2 högtalare, har en reel upplevelse när dom lyssnar på musik. Det finns ingen illusion i det sammanhanget.
Vad är det då? Verklighet? Fantasi?
Eller är det kort och gott fantomprojektion, en bugg, där evoutionen inte tog höjd för att identskt ljud kan komma från 2 eller flera ljudkällor.
JM, du fokuserar på stereobilden/fantomprojektin inte på generell 2 eller3 dimensionell upplevelse med en orkester "bakom skynket" . Är själva musiken också reel? Om jag hör en cello via stereo - är det en illusion eller verklighet.
JM skrev:The Problem of Perception is a pervasive and traditional problem about our ordinary conception of perceptual experience. The problem is created by the phenomena of perceptual illusion and hallucination: if these kinds of error are possible, how can perceptual experience be what we ordinarily understand it to be: something that enables direct perception of the world? These possibilities of error challenge the intelligibility of our ordinary conception of perceptual experience; the major theories of experience are responses to this challenge.
https://plato.stanford.edu/entries/perc ... em/#ArgIll
JM
jansch skrev:Peter,
Jag har gjort ungefär samma "resa" som du i ämnet, jag märker det på det sätt du skriver.
Jo, jag har läst artikeln och den säger mej egentligen ingenting då de inte lyckas ha några vettiga definitioner.
Jag har dock en annan uppfattning än dej när det gäller hörselsinnets roll, och därmed också alla sinnens roll -
Informationsinhämtning och därmed också samverkan med andra sinnen. Ock... det är väl helt ok att vi tycker olika.
I denna tråd tycker jag det är lite "kul" att ställa begreppet "verklighet" mot "illusion", ungefär som svart/vitt vilket sannolikt inte är möjligt. På grund därav ville jag "stressa" problematiken med att illusion och verklighet är olika för olika människor. Fantasi är ett mycket lättare begrepp om man lever sig in i återgiven musik så att det känns verkligt.
Oxford University Press skrev:C. Daniel Geisler, Sc.D., is Emeritus Professor of Neurophysiology and of Electrical and Computer Engineering at the University of Wisconsin-Madison.
C. Daniel Geisler skrev:The first stage in any auditory system is sound detection.
Strmbrg skrev:Finns "lukt"?
Finns den utan att en varesle med luktsinne registrerar?
Eller är det bara gaser och molekyler då?
Eller är det inte "samma sak" med "lukt" som med "ljud" och "ljus"?
I så fall: Varför då?
idea skrev:Varför utgå från att saker och företeelser bara finns om människan "observerar" dem. I så fall - fanns stjärnor och planeter innan människan kunde observera dem eller uppstod de först i samma ögonblick som vi obsererar dem?
Ljus kan beskrivas som vågrörelser eller partiklar men det är ju bara vår beskrivning av ljus. Det är inte ljus.. Samma sak med ljud, lukt och alla sinnesintryck det är vår beskrivning av upplevelsen. Min uppfattning är att de finns oavsett om vi observerar dem eller inte så om ett träd faller i skogen så skapar den det vi beskriver som ljud oavsett om någon är där och hör det.
Strmbrg skrev:idea skrev:Varför utgå från att saker och företeelser bara finns om människan "observerar" dem. I så fall - fanns stjärnor och planeter innan människan kunde observera dem eller uppstod de först i samma ögonblick som vi obsererar dem?
Ljus kan beskrivas som vågrörelser eller partiklar men det är ju bara vår beskrivning av ljus. Det är inte ljus.. Samma sak med ljud, lukt och alla sinnesintryck det är vår beskrivning av upplevelsen. Min uppfattning är att de finns oavsett om vi observerar dem eller inte så om ett träd faller i skogen så skapar den det vi beskriver som ljud oavsett om någon är där och hör det.
Då har vi olika uppfattning. Åtminstone delvis och åtminstone om jag förstår det du skriver på det sätt som du menar.
Det fallande trädet orsakar samma molekylrörelser i luften oavsett om vi är på plats eller ej. Ljudet däremot är en transformering av de där molekylrörelserna. Transformeringen sker i ett hörselsinne.
Jag vet inte varför man ska utgå från att existens föreligger först då en varelse observerar. Svaret på det kan jag inte ge, eftersom jag inte alls har den uppfattningen.
Ponera att det finns varelser/organismer som reagerar på ett annat sätt på en luftmolekylrörelse: Vi reagerar genom att vår hjärna processar fram en ljudupplevelse. En annan, icke-hörande varelse kanske transformerar samma fenomen till en upplevelse av förnimmelse i dess hud.
Skrivbordet skrev:Hej Peter!
Du får ursäkta att jag inte kan uttrycka mig med den korrekta terminologin.
Jag greppar att du menar att input är där ljudvågen startar. Luften är det medium som transporterar ljudet till mottagaren, alltså människans trumhinna.
Men... Samtidigt som jag hör ljudet, så lokaliserar jag var ljudkällan finns, och vilket ljud det är, t ex en knackning på en dörr. Allt detta sker samtidigt; eller?
Dessutom borde mina kunskaper om det rum jag befinner mig i hjälpa till att lokalisera varifrån ljudet kommer; jag vet och ser var dörren är. Och mina tidigare erfarenheter av hur en knackning låter borde hjälpa mig att detektera vilket ljud det är fråga om, eller?
Gott nytt år, 2024!
Strmbrg skrev:
Ponera att det finns varelser/organismer som reagerar på ett annat sätt på en luftmolekylrörelse: Vi reagerar genom att vår hjärna processar fram en ljudupplevelse. En annan, icke-hörande varelse kanske transformerar samma fenomen till en upplevelse av förnimmelse i dess hud.
Ponera att jag får ångest av Arnold Schönbergs Pianokonsert.
Ponera att jag befinner mig skogen och förnimmer den musiken renderat av att någon har glömt kvar sin ghettoblaster som på full sula renderar i de luftmolekylrörelser som i sin tur renderar i att jag förnimmer den ångestframkallande musiken.
ÄR det ångest där i skogen då? Eller ÄR det ångest i MIG?
Transformation, som jag ser det.
sprudel skrev:Hoppar in här, kunde inte låta bli. Gott Nytt År alla förresten!![]()
Det som ställer till det är begreppsdefinitionen. Flera hänvisar till ”verkligheten” och vanligtvis så menar man detektionen av ett objekt ur mänskligt perspektiv, med våra tillgångar av olika sinnen och deras kompetens. Om vår uppfattning av ”verkligheten skiljer sig åt så är det en illusion?![]()
Men, vi har alla en subjektiv uppfattning av objektet, detektionen tolkas och behandlas, allt för att göra världen begriplig.
Hur är det då med ”verkligheten”, är det ett facit över objektets fysiska egenskaper? Nej, det är det inte.
Objektet kan studeras ur en rad olika perspektiv, via röntgenstrålning, magnetkamera, reflektion av ljusvågor, ljudvågor, värmestrålning osv osv.
För varje emitter och detektor inom respektive disciplin får vi ett resultat.
Tittar vi på fenomenet ljud så handlar det i vårt fall med återgivning av inspelad musik som elektriskt överförs till membran som bildar ett sammelsurium av longitudinella vågrörelser i luftrummet. Vad är då ”verkligheten”?
Rent fysiskt kan vi detektera vågrörelserna genom att vända på den tidigare proceduren och använda mikrofon igen, av det som ursprungligen registrerats med en mikrofon, för att åskådliggöra detta visuellt på olika sätt i grafer. På så sätt ”stannar” vi förloppet och kan granska det ur ett annat perspektiv. Men notera att detektionen via mikrofon alltid är en andrahandsinformation, objektet är membranrörelserna som i nästa steg sätter luftmolekyler i rörelse, vilka i sin tur registreras av mikrofonen och omvandlas elektriskt.
Musik då? Relaterat till ovanstående resonemang är vi lyssnare i en situation där vi subjektivt via våra begränsade sinnen, men väl utvecklade hjärna, hänvisade till en illusion. En illusion som inte är densamma för olika individer pga en mängd orsaker, men ändå relativt väl överensstämmande. Men en illusion är det alltid då vi aldrig kommer åt objektet ur ett facitperspektiv, facit är beroende av detektorns egenskaper, och vilken detektor vi valt att utgå ifrån. Så snart vi mäter, är objektet ett annat. Känns det igen?
JM skrev:sprudel skrev:Hoppar in här, kunde inte låta bli. Gott Nytt År alla förresten!![]()
Det som ställer till det är begreppsdefinitionen. Flera hänvisar till ”verkligheten” och vanligtvis så menar man detektionen av ett objekt ur mänskligt perspektiv, med våra tillgångar av olika sinnen och deras kompetens. Om vår uppfattning av ”verkligheten skiljer sig åt så är det en illusion?![]()
Men, vi har alla en subjektiv uppfattning av objektet, detektionen tolkas och behandlas, allt för att göra världen begriplig.
Hur är det då med ”verkligheten”, är det ett facit över objektets fysiska egenskaper? Nej, det är det inte.
Objektet kan studeras ur en rad olika perspektiv, via röntgenstrålning, magnetkamera, reflektion av ljusvågor, ljudvågor, värmestrålning osv osv.
För varje emitter och detektor inom respektive disciplin får vi ett resultat.
Tittar vi på fenomenet ljud så handlar det i vårt fall med återgivning av inspelad musik som elektriskt överförs till membran som bildar ett sammelsurium av longitudinella vågrörelser i luftrummet. Vad är då ”verkligheten”?
Rent fysiskt kan vi detektera vågrörelserna genom att vända på den tidigare proceduren och använda mikrofon igen, av det som ursprungligen registrerats med en mikrofon, för att åskådliggöra detta visuellt på olika sätt i grafer. På så sätt ”stannar” vi förloppet och kan granska det ur ett annat perspektiv. Men notera att detektionen via mikrofon alltid är en andrahandsinformation, objektet är membranrörelserna som i nästa steg sätter luftmolekyler i rörelse, vilka i sin tur registreras av mikrofonen och omvandlas elektriskt.
Musik då? Relaterat till ovanstående resonemang är vi lyssnare i en situation där vi subjektivt via våra begränsade sinnen, men väl utvecklade hjärna, hänvisade till en illusion. En illusion som inte är densamma för olika individer pga en mängd orsaker, men ändå relativt väl överensstämmande. Men en illusion är det alltid då vi aldrig kommer åt objektet ur ett facitperspektiv, facit är beroende av detektorns egenskaper, och vilken detektor vi valt att utgå ifrån. Så snart vi mäter, är objektet ett annat. Känns det igen?
Det är meningslöst att relatera till verkligheten utan att exakt definiera verklighetens kontext.
Hörandet är relaterat till endast 3 konsekutiva grundläggande "verkligheter". Till varje av de 3 "verkligheterna" finns ytterligare undergrupper.
I fysikaliska mätbara verkligheten - kan tex frekvenser uppmätt med mikrofon. Stimuli av neurofysiologiska verkligheten.
I neurofysiologiska mätbara verkligheten - kan tex frekvensernas syreförbrukning mätas i viss del av hjärnan med fMRI. Stimuli av neuropsykologiska verkligheten.
I neuropsykologiska mätbara verkligheten - kan tex större gruppers åsikter relativt tex viss musik mätas med dubbel bildstudier (EJ "BLINDSTUDIER").
Psykoakustikens grundfel är att denna principiellt viktiga uppdelning inte görs utan verkligheterna sammanblandas till en oftast meningslös begreppsförvirring. Vilket tydligt framkommer i publicerade artiklar och alltför ofta här på Faktisk.io.
Gott slut och gott Nytt År!
JM
Skrivbordet skrev:Strmbrg skrev:
Ponera att jag får ångest av Arnold Schönbergs Pianokonsert.
Ponera att jag befinner mig skogen och förnimmer den musiken renderat av att någon har glömt kvar sin ghettoblaster som på full sula renderar i de luftmolekylrörelser som i sin tur renderar i att jag förnimmer den ångestframkallande musiken.
ÄR det ångest där i skogen då? Eller ÄR det ångest i MIG?
Transformation, som jag ser det.
Hej Strmbrg
Nu kommer jag att tänka på Kant och hans ”Das Ding an sich”. Är det inte han som menar att t ex ett föremål har en sorts objektiv egenskap (tinget i sig) och att vi sedan kan uppleva föremålet på olika sätt, beroende vem man är. Men den objektiva egenskapen kan vi inte uppfatta, vi kan bara se den genom våra ”filter”. Tinget i sig är pianokonserten. Vi upplever den genom vårt ”filter”. Du får en negativ upplevelse, jag får en positiv.
Skrivbordet skrev:Okej,Strmbrg
Om vi säger så här då:
Konstnärens verk som är kända för allmänheten har ju givits ett värde på marknaden. Borde då inte detta okända konstverk ha ett värde i sig eftersom de andra konstverken har givits ett visst värde?
Eller är det alltid så att ett föremåls värde är avhängigt människans bedömning?
sprudel skrev:
Tack för respons. Tycker nog att du bör ta bort begreppet ”verkligheten” helt ur dina tre aspekter och kalla det helt sonika mätbart. Då blir det ännu bättre. Bekymret med alla tre är validitet och reabilitet, huvudsakligen de två senare, men så är ”verkligheten” beskaffad.
JM skrev:Ljud upplevs vanligen reellt utan tankar på att upplevelsen är en illusion. Samma ljud intellektualiseras av vissa som en illusion pga relativa kunskaper. Egentligen kan av samma skäl allt hörande intellektualiseras till illusioner.
De flesta lyssnare upplever personligen reellt ljud mittemellan stereohögtalare vid monolyssning i den psykologiska dimensionen. Ingen utan kunskap om ljudkällan upplever en illusion när högtalarna är gömda bakom ett tyg. Upplevelsen av monoljudet som en illusion kräver faktisk kunskap att det inte finns någon högtalare i mitten. Utan denna kunskap finns ingen illusion i den psykologiska dimensionen. Det är bara i relation till den fysikaliska dimensionen som den faktiska subjektiva upplevelsen i den psykologiska upplevelsen av verkligheten kan intellektualiseras till en illusion.
JM
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster