Calleberg skrev:...
Men absorbenten är skitsnygg
"Guernica" av Bruno Liljefors!
Moderator: Redaktörer
Calleberg skrev:...
Men absorbenten är skitsnygg
Strmbrg skrev:"Guernica" av Bruno Liljefors!
Calleberg skrev:Strmbrg skrev:"Guernica" av Bruno Liljefors!
Du skämta på mig aprillo?
Strmbrg skrev:Calleberg skrev:Strmbrg skrev:"Guernica" av Bruno Liljefors!
Du skämta på mig aprillo?
"Frukost under stora björken" av Carl Zorn menar jag, petmoster!
sammel skrev:Magnuz skrev:Trodde jag hade skrivit i denna tråd men det verkar inte så.
Det var likadant för mig. Finns kanske en liknande tråd
sprudel skrev:Så nytt i runda slängar 380k, verklig kostnad runt 200k. Man glömmer lätt utgifter.![]()
Är det mycket? Det är värt varje krona relaterat till hur mycket anläggningen betyder i välmående.
Imperial-Blomman skrev:Du har ju hörlurar.
Ett par Spectrum här
Strmbrg skrev:Några må tycka att hundratals papp är ohemult mycket och vissa kanske dessutom blir irriterat avundsjuka på de som lagt ut slika![]()
![]()
summor på "lite vax-spisning".
Har nog skrivit det redan, men för egen del så finns det hyfsade marginaler. Inte primärt beroende på jättestora inkomster utan snarast beroende på ett i stora stycken återhållsamt leverne. De löpande vardagskostnaderna är inte jättehöga och därmed medges en hel del större köp.
Mitt (och sambons) kynne är beskaffat sålunda att jag (vi) hellre skaffar fina saker än bränner flis på förgängligheter som fester, uteliv, dricka, dyr mat, dyra semestrar, fjällvistelser, gym, abonnemang, ogenomtänkta vardagsinköp mm.
En jättebra lösning på hushållsekonomin har vi dessutom:
Båda sköter sin egen ekonomi. Lönerna hälls alltså inte ner i en gemensam burk. Endast ett gemensamt konto för de löpande utgifterna, som fylls på vid behov. Proportionellt till respektive inkomst, såklart. Resten behåller var och en själv.
Jag vet att den lösningen framstår som främmande och otänkbar för många par, men den är väldigt bra. Inget tjafs när man kommer hemsläpandes med någonting till sig själv.
sprudel skrev:Strmbrg skrev:Några må tycka att hundratals papp är ohemult mycket och vissa kanske dessutom blir irriterat avundsjuka på de som lagt ut slika![]()
![]()
Har nog skrivit det redan, men för egen del så finns det hyfsade marginaler. Inte primärt beroende på jättestora inkomster utan snarast beroende på ett i stora stycken återhållsamt leverne. De löpande vardagskostnaderna är inte jättehöga och därmed medges en hel del större köp.
Mitt (och sambons) kynne är beskaffat sålunda att jag (vi) hellre skaffar fina saker än bränner flis på förgängligheter som fester, uteliv, dricka, dyr mat, dyra semestrar, fjällvistelser, gym, abonnemang, ogenomtänkta vardagsinköp mm.
Båda sköter sin egen ekonomi. Lönerna hälls alltså inte ner i en gemensam burk. Endast ett gemensamt konto för de löpande utgifterna, som fylls på vid behov. Proportionellt till respektive inkomst, såklart. Resten behåller var och en själv.
Jag vet att den lösningen framstår som främmande och otänkbar för många par, men den är väldigt bra. Inget tjafs när man kommer hemsläpandes med någonting till sig själv.
Inte f-n ska du be om ursäkt för att du har råd att köpa fina ljudalstrare! Varför?
Det är väl de flestas dröm att ha råd att unna sig det. Be Happy!
sprudel skrev:Strmbrg skrev:Några må tycka att hundratals papp är ohemult mycket och vissa kanske dessutom blir irriterat avundsjuka på de som lagt ut slika![]()
![]()
Inte f-n ska du be om ursäkt för att du har råd att köpa fina ljudalstrare! Varför?
VintageHiFi skrev:sprudel skrev:Strmbrg skrev:Några må tycka att hundratals papp är ohemult mycket och vissa kanske dessutom blir irriterat avundsjuka på de som lagt ut slika![]()
![]()
Det är bara dumheter att be om ursäkt för att man har råd att köpa det man vill ha.
Många prioriterar bort mycket för att kunna köpa just den klockan, kameran, båten, bilen, huset eller jaktresan till Afrika.
Jag tycker det är trevlig med dom som når det mål dom satt upp, oavsett vad det gäller.
Skit i vad de misskundsamma tycker.
I många fall finns det lite förståelse för hur mycket man måste jobba för att uppnå det som krävs.
Jag har iom mitt yrke varit runt på många arbetsplatser de senaste dryga 30åren där det gnälls
mest & missunnsamheten frodas, är dom som slutar som arbeta så fort piskan slutar träffa ryggen.
Det är bara dumheter att be om ursäkt för att man har råd att köpa det man vill ha.
Många prioriterar bort mycket för att kunna köpa just den jaktresan till Afrika.
Jag har iom mitt yrke varit runt på många arbetsplatser de senaste dryga 30åren där det gnälls
mest & missunnsamheten frodas, är dom som slutar som arbeta så fort piskan slutar träffa ryggen
distad skrev:Vad säger den stor MP:aren, Jakt resa till AfrikaMan behöver inte åka tvärs över världen för att döda, fråga i Rinkeby.
![]()
IngOehman skrev:Frågan gäller din största anläggning, huvudanläggningen, om du har flera. Eller summan av flera, om de är ihopkopplade.
Summeringen skall inkludera vad alla delar i anläggningen kostat dig, inklusive det som har med bildåtergivning (TV? Projektor? Duk?) att göra, om det är en anläggning som kan spela både bild och ljud.
Den skall även inkludera alla kostnader för akustikåtgärder och förvaringsmöbler. Kostnader för konstruktion och material och om du gjort en massa arbete själv, så räkna 250:- per timme.
Strmbrg skrev:
Dartman skrev:
Jag och min fru har samma upplägg, och det fungerar jättebra för oss. Större gemensamma inköp pratar vi igenom, och sedan fördelar vi (förstås) även dem efter inkomst. Då jag lägger en hel del på cd/lp/konserter kontinuerligt känns det bra att den degen kommer från mitt eget konto så att säga.
//Jonas
guldfisk skrev:Vi undviker också tjafs också trots en gemensam kassa för alla inkomster och gemensamma utgifter eftersom denna också är källan till en fast och lika månadspeng till var och en att använda efter eget godtycke, inklusive personliga utgifter. Vi diskuterar fortlöpande vad som är gemensamt. Månadspengen är på ungefär 10 % av vår nettoinkomst, dvs 80 % går till gemensam konsumtion och sparande. Musikanläggningen har jag betalat, fast alla får njuta av den.
Strmbrg skrev:"Vad har du varit och köpt nu då?.. Hade du inte redan en förstärkare?"
"Än du då? Hade du inte redan ett knippe handväskor?"
"Nä, nu jävl...!!"
Strmbrg skrev:Några må tycka att hundratals papp är ohemult mycket och vissa kanske dessutom blir irriterat avundsjuka på de som lagt ut slika summor på "lite vax-spisning".
Tell skrev:- Kablar, ingen aning, har haft dom i tusen år vid det här laget så skulle nästan klassa dom slm gratis.
Strmbrg skrev:guldfisk skrev:Vi undviker också tjafs också trots en gemensam kassa för alla inkomster och gemensamma utgifter eftersom denna också är källan till en fast och lika månadspeng till var och en att använda efter eget godtycke, inklusive personliga utgifter. Vi diskuterar fortlöpande vad som är gemensamt. Månadspengen är på ungefär 10 % av vår nettoinkomst, dvs 80 % går till gemensam konsumtion och sparande. Musikanläggningen har jag betalat, fast alla får njuta av den.
Vårt sparande sker helt isolerat från varandra. Jag vet inte hur många millar min sambo äger och hon vet inte hur mycket jag förmår pilla undan per månad.
Vi har varsin bil, varsina hyllor i kylen för frukostmat. Varsitt sovrum, varsitt "vardagsrum". Gemensam middag, gemensamma utflykter...
En salig mix av gemensamt och enskilt. Snedfördelning lär det bli - om man skulle ta fram "måttbandet" - men det känns inte angeläget att hålla på och mäta.
![]()
"Vad har du varit och köpt nu då?.. Hade du inte redan en förstärkare?"
"Än du då? Hade du inte redan ett knippe handväskor?"
"Nä, nu jävl...!!"
Användare som besöker denna kategori: jonasz, Kalejdokom, Large och 16 gäster