Moderator: Redaktörer
BellsnWhistles skrev:Tack, ska kolla upp Loudspeaker Lab.
Men jag är å andra sidan rätt van med REW, det ska dock fungera med DAT's hårdvara också.
sammel skrev:BellsnWhistles skrev:Tack, ska kolla upp Loudspeaker Lab.
Men jag är å andra sidan rätt van med REW, det ska dock fungera med DAT's hårdvara också.
Okej trodde inte det funkade med REW.
BellsnWhistles skrev:Vad använder ni som är lite mer professionella, som petersteindl, I-or, Morello med flera här på forat, när det handlar om att mäta elektriskt och inte ljud?
Notera att jag inte har några problem att bygga en egen låda, kretserna som krävs är ju väldigt enkla, men då jag ändå behöver ett externt ljudkort så vore det ju trevligt om man kunde hitta en mer eller mindre färdig burk direkt med det integrerat.
sammel skrev:Hej BellsnWhistles Vill bara säja att jag använder Dats 3 och tycker det funkar bra.
Men jag använder oftast Loudspeaker Lab 4 beta när jag mäter med Dats.
Var tvungen att göra några inställningar i programmet för att det skulle bli rätt värden.
Loudspeaker lab 4 ska gå att köra i med Apple, tror inte att det är testat så mycket med
den plattformen så jag vågar inte säga hur bra det funkar.
BellsnWhistles skrev:Nu måste jag skaffa mig en mätrigg helt enkelt!
Det finns inte mycket att välja på om man vill köpa färdigbyggt, det finns
Arta:
https://www.m1n1.de/en/produkt/arta-4-1-kit-2/,
Dayton Audio har något de kallar DATS:
https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-audio-dats-v3-matsystem.html?gclid=CjwKCAiA-bmsBhAGEiwAoaQNmpdLAPhrJxxbTSP2Ka1FF_VfWVJn9_YdRabfWaHsx4-gVOuzia1oHBoCLlAQAvD_BwE
och sedan hittade jag denna på eBay:
https://www.ebay.com/itm/235328596371?norover=1&mkevt=1&mkrid=711-167022-221168-8&mkcid=2&itemid=235328596371&targetid=295818637131&device=c&mktype=pla&googleloc=9062451&poi=&campaignid=20797276694&mkgroupid=155163396639&rlsatarget=pla-295818637131&abcId=&merchantid=119648210&gclid=CjwKCAiA-bmsBhAGEiwAoaQNmipgupmboXPpulW2utoxHCmDNfvFeEtlhajmKwZ6P-27KsC7lflmDxoCJucQAvD_BwE.
De två senare har fördelen att de har inbyggt ljudkort (jag kör Mac och har bara mono in audio (mic), så jag måste ha ett externt kort oavsett.
Med DATS så betalar man för en mjukvara som jag inte vill ha (den funkar bara på Windows, samt att jag använder REW).
Den sista, J-BOX II, verkar ju väldigt intressant då den dessutom har litet inbyggt slutsteg på upp till 15 W om man vill mäta på lite högre nivå.
Men den är okänd för mig och svårt att hitta info om den på nätet.
Arta är väl den mest kända, men kräver ett externt ljudkort.
Någon som har lite input på detta? Finns det fler lösningar?
Jag vill framförallt kunna mäta impedans på högtalare, men även frekvensgång på t.ex. aktiva filter.
BellsnWhistles skrev:Jag har kollat på din tråd xmag och den har också varit lite inspiration till vad jag letar efter.
Jag byggde mycket saker själv förr men nuförtiden tycks jag inte hitta tid (eller energi) till detta så därför har jag letat mer eller mindre färdigbyggt.
Jag beställde denna nu, på vinst och förlust:
https://www.ebay.com/itm/134839377954
På vinst för att om den fungerar som tänkt så är det i princip exakt vad jag söker, till rimligt pris.
På förlust för att den dels är gjord i Kina vilket jag brukar undvika, dels att jag knappt hittat någon information om den alls samt att bilderna i annonsen är datorrenderade, inga riktiga foton.
Många varningsklockor alltså, men jag fick nyss ett meddelande om att den är "shipped", med tracking number, och beräknas vara hos mig i slutet på månaden.
Priset verkar hamna på rätt sida om 1500:- så tveksamt om jag skulle kunna bygga något själv för mindre pengar.
Dessutom ska alla kablar följa med, samt en mätmik (Panasonic WM6x) inklusive kalibreringsfil.
Jaja, vi får väl se.
Jag har en UMIK-mikrofon också, samt ett XTZ Room Analyzer II Pro så kan alltid jämföra resultat, men nu var det i första hand impedans och frekvensgång i den elektriska domänen som jag är intresserad av.
xmag skrev:EDIT:
De jiggar som klarar REW klarar också Tolvans produkter, Svante du vet.
BellsnWhistles skrev:xmag skrev:EDIT:
De jiggar som klarar REW klarar också Tolvans produkter, Svante du vet.
Om en "jigg" funkar med ett visst program har väl endast med kompatibilitet mellan använda datorn samt det (externa) ljudkortet att göra?
Jag kör Mac så jag har inte använt Svantes produkter nämnvärt.
Återkommer med mer info när jag fått hem mätburken.
Då ska jag bl.a. kolla om impedansen på de rörvänliga Hesselvall II verkligen är 5 Ohm +- 1 Ohm inom 90 Hz till 40 kHz såsom påstås.....![]()
jansch skrev:...
Med externa ljudkort bör man dock se upp med frekvensgång, Flera ljudkort skär av basen lite för tidigt. Focusrite, t,ex Scarlett 2i2, har vettig frekvensgång.
...
paa skrev:jansch skrev:...
Med externa ljudkort bör man dock se upp med frekvensgång, Flera ljudkort skär av basen lite för tidigt. Focusrite, t,ex Scarlett 2i2, har vettig frekvensgång.
...
Focusrite 2i2 v4 har mätts upp och publicerats i en video på Youtube, här:
https://www.youtube.com/watch?v=7Xl7X4yr8A0
Så här ser frekvensgången ut som han mätt upp, men detta verkar väl diskvalificera detta ljudkort för seriösa mätningar i lägsta oktaven?
[ Bild ]
Michael skrev:Strula med kretskortsfräs eller etsning... Tycker jag inte ens man bör ägna en enda sekunds tanke till nu för tiden. Då det går att köpa proffskort billigt.
Att det skulle vara 'bökigt' att kassera förstår jag inte. Är ju bara kasta tillsammans med annat skräp, å beställa nya. Har man bråttom prova, så får man strappa på ett av de felaktiga korten.
//Michael
jansch skrev:paa skrev:jansch skrev:...
...
Focusrite 2i2 v4 har mätts upp och publicerats i en video på Youtube, här:
https://www.youtube.com/watch?v=7Xl7X4yr8A0
Så här ser frekvensgången ut som han mätt upp, men detta verkar väl diskvalificera detta ljudkort för seriösa mätningar i lägsta oktaven?
[ Bild ]
Jag har inte generation 4, har själv mätt till ca 0,3dB/20Hz vilket jag nöjer mig med. Kollade videon och mätningen vid lägre gain stämmer med min.
Och jo, drygt -1dB/20Hz är mer än önskvärt, dock då inte aktuellt med mät/kondensatormic:ar.
Själv kör jag alltid med "förförstärkare" (conditioning amplifier) på input för att hålla koll på SPL och behöver dessutom 200 volt polarisationsspänning.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster